Författare Ämne: Krokodilen i Lego  (läst 2323 gånger)

Utloggad Steffe

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 10
SV: Krokodilen i Lego
« Svar #25 skrivet: lör 18 jul 2020, 11:23:07 »
Kolla min länk här lite högre upp till Toyspace. Finns fortfarande att beställa för 1087 kr.

Utloggad yena

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 8
« Svar #26 skrivet: lör 18 jul 2020, 13:40:03 »
Jag ska nog försöka bygga om min krokodil till en svensk litt. Oc 40, men jag väntar på motorn som jag beställt så jag kan måtta och se om den går att lura in under en förkortad huv. Återkommer med bilder om det blir lyckat.

Utloggad Tompa

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.847
    • Tompas Webbplats
« Svar #27 skrivet: lör 18 jul 2020, 13:57:51 »
Jag ska nog försöka bygga om min krokodil till en svensk litt. Oc 40, men jag väntar på motorn som jag beställt så jag kan måtta och se om den går att lura in under en förkortad huv. Återkommer med bilder om det blir lyckat.
Ja det får du gärna starta en tråd om. Det borde gå. Ska bli spännande att se  :)

Utloggad yena

• Nykomling
  • **
« Svar #28 skrivet: lör 18 jul 2020, 14:02:57 »
Ja det får du gärna starta en tråd om. Det borde gå. Ska bli spännande att se  :)

Jag lovar att dokumentera bygget och återkomma när det kommer igång. Men som sagt, väntar på delar innan det blir byggstart.

Utloggad Erstfeld69

• Användare
  • Antal inlägg: 85
« Svar #29 skrivet: lör 18 jul 2020, 20:48:56 »
Ser framemot det, då jag som liten hade en hel del Lego. Även de blå rälsen, inklusive tvenne växlar och den första versionen av den batteridrivna legomotorn.
Sent i november 2017 efter att jag köpt en Lego Architecture-sats till min bästa kompis gick jag för skojs skull med i ett virtuellt legoforum. Det var förstås gratisversionen det gällde, emellertid hade jag svårt att få klossarna på plats. Dessutom hade det kommit till en mängd nya legoklossar sen min tid. Enklare om jag på nåt sätt fått begränsat till det som fanns under min egen barndom, även om det inneburit endast en dimension av järnvägshjul.
« Senast ändrad: lör 18 jul 2020, 21:06:09 av Erstfeld69 »
Krokodilen-ellokens drottning (Ch. Zellweger)

Utloggad yena

• Nykomling
  • **
« Svar #30 skrivet: fre 07 aug 2020, 09:05:12 »
Som utlovat har jag byggt om min krokodil till en svensk Oc, och den påminner ju även en del om en tysk E71 även om färgen är fel. Det var svårare än jag trodde och jag är inte helt nöjd ännu, men tycker den är ok att visa upp ändå. Den är motoriserad med den stora Powered Up-motorn och går riktigt bra, även i tvära R40-kurvor.

Bilder ifrån bygget

Motorboggie:

Sammankoppling:

Plattform för centralhytten:

Plattformen ligger an mot toppen av motorn på motorboggien och en glatt platta på den andra boggien för att förhinda att den gippar för mycket. Lösningen gör att boggierna har stor frihet och kan ta tvära kurvor.

Powered Up-Huben monteras i mitten för balansens skull

Framhuven:

Nästan allt är återanvänt ifrån krokodilen som synes. Enbart några enstaka bitar behövdes tas ifrån reservdelslagret. Det enda felet nu är att fästen till sammankopplingen är lite svagt så man får lyfta loket försiktigt. Om jag hade mer Technic-bitar tillgänglig så skulle jag nog kunna hitta en bättre lösning, men jag får klura på det ett tag.

Nästa projekt är en Y6-rälsbuss i Lego. Återkommer när den börjar kännas färdig.

Utloggad Tompa

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.847
    • Tompas Webbplats
« Svar #31 skrivet: fre 07 aug 2020, 09:17:16 »
Så snyggt!  :up: :beer:
Ta en bild utan en massa störande i bakgrunden, men bara loket på rälsen. Gärna mot vit bakgrund.
Då ser man mycket bättre.

Utloggad Stefan E

• Användare
  • Antal inlägg: 497
    • -
« Svar #32 skrivet: fre 07 aug 2020, 09:48:07 »

Supersnyggt bygge!

Ta en titt på den här videon så kan du få lite mera ideér om hur du kan göra den ännu bättre!

Stefan E  :)
"Santa Fé & Texas Pacific RR"

Utloggad yena

• Nykomling
  • **
« Svar #33 skrivet: fre 07 aug 2020, 09:50:54 »
Bra förslag, hoppas detta fungerar bättre.

Jag tänkte skriva ut ett klistermärke med en lokskylt, flytta lyktan upp på huven och fixa en del andra smådetaljer senare, men det är i alla fall klart i grova drag. Jag har sett att folk försöker dölja ledgången och jag har gjort lite åt det hållet men kan säkert förbättras ännu mer.