Författare Ämne: Ardino  (läst 445 gånger)

Utloggad Tågbiten

• Användare
  • Antal inlägg: 77
Ardino
« skrivet: sön 28 jun 2020, 11:16:51 »
Jag är ny på det här med ardino, men undrar finns det någon bra bok på svenska och kan man använda R3 eller vad den heter i startkit till flera olika kopplingar beroende på tillgång på in/ut gångar samtidigt eller bara en funktion? Tågbiten
Kör 2-räls analog och dcc

Utloggad Per Lind

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.073
SV: Ardino
« Svar #1 skrivet: sön 28 jun 2020, 11:37:23 »
Kjell & co har en mycket bra bok på svenska.-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.113
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #2 skrivet: sön 28 jun 2020, 12:52:22 »
Bra början med Arduino UNO R3 från startkit. Sedan finns en mängd olika kompatibla Arduino med annan formfaktor (NANO) eller andra varianter med fler in/utgångar
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.025
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #3 skrivet: sön 28 jun 2020, 13:06:17 »
En Arduino UNO R3 (jag skulle vilja säga "den vanliga" Arduinon) kan du använda till olika saker samtidigt, så länge in/utgångarna räcker till. Utmaningen blir då mest att programmera den så allting fungerar som tänkt.

Den är en bra start och även om man sen skaffar mer anpassade "Arduinos" är den bra som testbänk. Vad har du tänkt göra?
---
Mvh Peter

Utloggad Tågbiten

• Användare
« Svar #4 skrivet: sön 28 jun 2020, 14:07:22 »
Tänkte försöka styra lite servon och utnyttja dekoderfunktionen från blockindikator att styra signaler mm, följer det med instruktioner på hur man programmerar R3 startsatsen? Tågbiten

Utloggad rcmodeler

• Användare
  • Antal inlägg: 145
« Svar #5 skrivet: sön 28 jun 2020, 15:01:15 »
Även om du har en bok på svenska så skriver man ändå programmen på engelska.
Och du kommer att behöva googla efter lösningar på olika problem, och det mesta är på engelska.

Startkit i all ära men det innehåller grejor som du kanske aldrig kommer att använda till det du vill göra.
Och ska du gå igenom alla byggen och övningar så kanske du tröttnar.
Kanske bättre att köpa dom grejor som du kommer att använda till dina planer.
Strunta i väderstationer, motorer, klockor och displayer så länge och koncentrera dig på det som du vill göra.

Med det sagt så är det faktiskt inte alls svårt att komma igång med Arduino, men det kan vara beroendeframkallande  :)

Utloggad Tågbiten

• Användare
« Svar #6 skrivet: sön 28 jun 2020, 16:06:55 »
Jag håller med som du skriver RCmodeller det jag var ute efter var att försöka bygga det jag behöver, men tänkte på programmeringen om vad jag ska tänka på för att få grunden i det. Tågbiten

Utloggad rcmodeler

• Användare
« Svar #7 skrivet: sön 28 jun 2020, 16:33:49 »
Det räcker med att kolla på några Youtube-videor och kanske ställa några frågor här så är du igång.
När du laddat ner Arduino IDE (där du gör programmen) så ingår en del enkla exempelprogram.

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.113
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #8 skrivet: sön 28 jun 2020, 16:40:51 »
Jag håller med som du skriver RCmodeller det jag var ute efter var att försöka bygga det jag behöver, men tänkte på programmeringen om vad jag ska tänka på för att få grunden i det. Tågbiten

Programmeringen bygger på språket C++

På Arduinos hemsidor finns förutom en mängd enkla exempel listor på kommandon och det syntax som användes.
Om man inte tidigare har någon erfarenhet av C-programmering är det lämpligt som en början att välja ett enkelt programexempel där man lätt inser tillämpningen och göra egna ändringar i programmet för att se vad händer.

IF-satser och logiska villkor är det som är viktigt att sätta sig in i för tillämpningar med signaler, blockindikering och växlar. Välj ett exempel som inehåller detta att studera med ändringar.

Jag har tidigare gjort några tillämpningar med Arduino som Tågbiten eferfrågar....styrning av signaler med växellägen och blockindikatorer som villkor. Ett dylikt enkelt exempel är beskrivet i MJ-magasinet nr 15 nov 2013.
Programkoden för detta finns att ladda ned från MJ-mag hemsida

/Per-Åke

« Senast ändrad: sön 28 jun 2020, 18:13:58 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad rcmodeler

• Användare
« Svar #9 skrivet: sön 28 jun 2020, 17:33:33 »
Dessutom kan du ladda ner Arduino IDE redan nu och börja bekanta dig med det.
Hämtas här:
https://www.arduino.cc/en/main/software

Arduino Uno + dom grejor du behöver kan du köpa efter hand.