Modelljärnvägar > Moduler

Modul med berg och tunnel

(1/2) > >>

PerH:
Jag funderar på att bygga en ny modul, bara raksträcka men jag vill gärna ha ett stort berg där tåget kör igenom i en tunnel.
Några bra förslag på hur man bygger det, hur gör man berget löstagbart för att hantera en eventuell urspårning?

ub:
Jag skulle bygga med markiso i flera lager.
Måste du ha det löstagbart, du kanske kan ha öppningar bredvid spåret som du normalt har täckta med löstagbara bitar som du kan bort vid urspårning?

Svante Andersson:
Varför tänka massivt berg? Titta på alla youtubefilmer där folk visar upp sin som jag kallar tunnelbanor. Och där går spåren på ett smalt spårunderlag genom ett berg av skalkonstruktion. Borde gå att göra detsamma som modul.

SA

paj2:

--- Citat från: Svante Andersson skrivet lör 27 jun 2020, 10:06:21 ---Varför tänka massivt berg? Titta på alla youtubefilmer där folk visar upp sin som jag kallar tunnelbanor. Och där går spåren på ett smalt spårunderlag genom ett berg av skalkonstruktion. Borde gå att göra detsamma som modul.

SA

--- Slut citat ---

Jag har använt Svante`s ide när jag byggde min tunnelbana som delvis går i tunnel och ytläge.
T-banevagnarna i skala TT  (1:120)

Jag har gjort "tunnelskalet" på en stomme av 5 mm plakatpapp.... mycket lätt och stabil med foam mellan tunna pappytor.
På stommen kan man sedan forma och limma bitar av markisolering och över detta sedan ha landskap eller bebyggelse.

Hela skalkonstruktionen kan enkelt lyftas av för att komma åt räls och tåg.

https://www.youtube.com/watch?v=UalD4RgOlcU

PerH:

--- Citat från: ub skrivet lör 27 jun 2020, 06:33:54 ---Jag skulle bygga med markiso i flera lager.
Måste du ha det löstagbart, du kanske kan ha öppningar bredvid spåret som du normalt har täckta med löstagbara bitar som du kan bort vid urspårning?

--- Slut citat ---
Tja, måste det inte vara löstagbart så man kommer åt en eventuell urspårning?

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion