Författare Ämne: Skulle denna funka?  (läst 1045 gånger)

Utloggad Steffe

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 10
Skulle denna funka?
« skrivet: fre 26 jun 2020, 22:52:58 »
Hej
Så var man tillbaka efter några år i dvala. Hängde här för några år sedan, men lade ner då jag inte tyckte jag hade tillräckligt med plats för den bana jag ville bygga. Hittade ett usb minne häromdagen med alla mina spårplaner, så nu tänkte jag göra ett nytt försök.
Vad tror ni om denna spårplanen i N-skala? (Fleischmann utan banvall) Skulle det funka? Har cirka 3 - 3,5 meter att "leka" med.


Utloggad paj2

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 5.156
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Skulle denna funka?
« Svar #1 skrivet: lör 27 jun 2020, 09:27:15 »
Denna spårplan skulle jag kunna tänka mig att bygga. Kan säkert bli mycket intressanat trafik med de dolda avsnitten.
Varför Fleischmann räls om det skall vara "utan banvall"?  Peco`s räls code 55 eller 80 borde väl gå bra eftersom spårplanen enklast byggs med flexräls.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad N_Rallaren

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.109
SV: Skulle denna funka?
« Svar #2 skrivet: lör 27 jun 2020, 09:38:53 »
Har du funderat över tillgängligheten så att du enkelt når överallt? Kanske luckor i landskapet om du inte vill ”smalna av” anläggningens olika delar. Själv har jag max 80 cm djup om jag inte drar fram anläggningen (den står på hjul). Gör jag det är max 40 cm ”åtkomstavstånd” vilket även det är en bit att sträcka sig vid större arbeten.

Jag hade också tittat på möjligheten att förlänga stationer och mötesspår så att du kan köra lite längre tåg. Själv har jag minimimått 100 cm med möjlighet till 120 cm tåglängd på alla stationer. Vad du väljer hänger ju självklart på din trafikide.

Banplanering är ett kul skede. Njut av det!
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare med 9mm kaliber (N och HOe). Webmaster SvMJF.

Utloggad Steffe

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 10
SV: Skulle denna funka?
« Svar #3 skrivet: lör 27 jun 2020, 09:43:52 »
Varför Fleischmann räls om det skall vara "utan banvall"?  Peco`s räls code 55 eller 80 borde väl gå bra eftersom spårplanen enklast byggs med flexräls.
Det är den rälsen som jag redan började köpa på mig förra gången. Gillar inte räls med banvall. Men visst kan jag fundera på Pecoräls.

Utloggad cgn1954

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 327
SV: Skulle denna funka?
« Svar #4 skrivet: lör 27 jun 2020, 17:14:14 »
Helkul layout.  :D
Mvh /CGN

Utloggad Cosinus

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 133
SV: Skulle denna funka?
« Svar #5 skrivet: lör 27 jun 2020, 19:40:25 »
Det där kan säkert bli bra. Långa körsträckor och naturliga avdelningar.

Det enda jag saknar är en möjlighet att vända hela tåg (utan att använda vändskivan). Om du vill ha den möjligheten borde det gå att lösa genom att låta det dolda spåret som går upp under kullen i mitten vika av åt vänster istället för åt höger.

Utloggad sintra

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.333
SV: Skulle denna funka?
« Svar #6 skrivet: sön 28 jun 2020, 07:16:44 »
Det enda jag saknar är en möjlighet att vända hela tåg (utan att använda vändskivan). Om du vill ha den möjligheten borde det gå att lösa genom att låta det dolda spåret som går upp under kullen i mitten vika av åt vänster istället för åt höger.

Antar att man måste installera någon sorts vändslingeautomatik då. Eller om man nu vill sköta det manuellt istället. Annars lär det väl bli kortslutning i rälerna.

Utloggad d680ae

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.244
SV: Skulle denna funka?
« Svar #7 skrivet: sön 28 jun 2020, 10:39:55 »
...
Vad tror ni om denna spårplanen i N-skala?
...

Rent tekniskt ser det inte ut att vålla några allvarliga problem att få den att fungera.
Scenariot är lite speciellt, där särskilt den högra delen känns som en mycket udda lösning för att kunna infoga en rätt stor lokstation runt vilken man förväntar sig mycket liv och rörelse. Men anläggningen i övrigt ger inte intryck av att ha en naturlig koppling till den genom att visa vilken trafik som ger anledning till denna stora lokhantering just här. Den enda stationen är ju mycket liten, och dessutom försedd med egen kapacitet att härbägera lokal dragkraft.
Hela 14 tunnelöppningar på så liten yta blir också utmanande att gestalta till en naturlig helhet utan att lokalisera scenariot till extrem alpterräng.
En liten beskrivning av trafikidén och önskade fokusområden skulle kunna underlätta utvärdering av förslaget.
- o000oo -

Utloggad Steffe

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 10
SV: Skulle denna funka?
« Svar #8 skrivet: sön 28 jun 2020, 21:40:47 »
Har gjort ett första försök till en spårplan, behöver dock korrigeras en del, ingen aning om kurvorna eller lutningen kommer att funka.






Utloggad LeoArietis

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.814
SV: Skulle denna funka?
« Svar #9 skrivet: sön 28 jun 2020, 23:41:27 »
Hej och välkommen! Hoppas att du tar min kritik på rätt sätt som en uppmuntran att vidareutveckla dina idéer.  :)  :lamp:

Fundera lite på trafiken som du tänker köra och hur många lok och tåg du har eller kommer att ha om några år. Det finns en del plats för lok på din lokstation.

Antalet spår på stationerna tycker jag verkar vara lågt om trafikidén ska kunna hantera mer än några få tåg. En tvåspårsstation är helt otillräcklig i kombination med en sån stor lokstation.

Även om vi håller på med modelljärnväg och därför måste göra kompromisser för plats, ekonomi osv så bör vi ändå försöka göra goda kompromisser. En kompromiss behöver alltså inte vara verklighetstrogen för att ändå vara en bra kompromiss.

Rent praktiskt så hade man nog inte kunnat få trafiken att fungera med så låg kapacitet på lokstationen.
I närheten av vändskivan behöver man också spår för kolning, vatten eller tankning, smörjning eller vad som nu behövs för driften av loken och om det är koleldning så behövs ju även slaggrop osv. Dessutom vill man kanske kunna göra dessa rörelser med loken samtidigt som ett annat tåg är på väg in eller ut från stationen.

Jag är ingen expert på lokstationer, men jag ser direkt att nuvarande förslag har för låg kapacitet att hantera annat än enstaka växlingsrörelser och tågrörelser per tidsenhet. Det blir en svettig lösning för en tågklarerare eller stins även med bara ellok och motorvagnstrafik och luftig tidtabell. Jag är säker på att även i modell kommer du få samma problem fastän du inte behöver ta hänsyn till någon tidtabell. Utfarten från vändskivan blockerar ju direkt växeln in till både spår 1 och 2.

Fundera på att komplettera med en skuggbangård eller rejält med plats för en framtida skuggbangård.

Håller med flera tidigare postare om att en vändslinga eller två kan vara bra för att vända hela tåg och att längden på stationsspåren verkar vara i kortaste laget.

I övrigt på den första skissen, en trippel s-kurva för infart från höger på den högra stationens sidospår bör du försöka bygga bort, antingen med annan geometri, växel eller annan metod. Jag ser att du korrigerat det på den nyare ritningen och det ökar både driftsäkerhet och ger också en snyggare visuell linje och upplevelse när tåget passerar där.  :)
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Utloggad Steffe

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 10
SV: Skulle denna funka?
« Svar #10 skrivet: mån 29 jun 2020, 10:25:13 »
Mina tankar kring körningen är att jag vill ha varierad körning, inte bara en oval eller punkt till punkt. Sen tänker jag att det blir min lilla modellvärld, är inte så känslig med att köra tåg från olika länder eller olika epoker ihop bara dom i mina ögon är lite likt det jag sett på bangårdarna, tror dock inte jag kommer att köra några ånglok.
Vad det gäller bebyggelsen så kommer det inte bli någon tysk alpby, kommer hålla det någorlunda svenskliknande och någorlunda nutid. Vad gäller körmaterialet så har jag ett blått rc-lok och ett disellok som jag nog tänkt mest som växlingslok, i framtiden står ett Du-lok och en y6/y7 högt på listan. I framtiden finns det också plats att bygga neråt på sidorna ca 1,80 m kan jag frigöra om det blir aktuellt och då kan det bli en större station med kanske en godsbangård och på andra sidan kanske en hamn, eller varför inte bygga ett plan till ovanpå om man får drömma  ;)
Jag tar alls inte illa upp för alla råden jag får, det är ju därför jag är här  ;) så jag har byggt om huvudstationen till 3 spår.


Utloggad sintra

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.333
SV: Skulle denna funka?
« Svar #11 skrivet: mån 29 jun 2020, 10:47:15 »
Om du inte ska ha ånglok så kanske vändskiva är lite onödig?

Utloggad Per Lind

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.078
SV: Skulle denna funka?
« Svar #12 skrivet: mån 29 jun 2020, 10:50:09 »
En väldigt rolig spårplan som kan bli en jättefin anläggning.
Det skrevs ovan ett förslag om att göra möjligt till att vända hela tåg.
Mitt förslag är att göra en T-korsning ovanför lokstationen. Då kan man välja högervarv mot stationen och lokstationen eller vänstervarv mot den vänstra anläggningsdelen.
-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.