Modelljärnvägar > Spårplaner

Skulle denna funka?

<< < (2/3) > >>

Cosinus:
Det där kan säkert bli bra. Långa körsträckor och naturliga avdelningar.

Det enda jag saknar är en möjlighet att vända hela tåg (utan att använda vändskivan). Om du vill ha den möjligheten borde det gå att lösa genom att låta det dolda spåret som går upp under kullen i mitten vika av åt vänster istället för åt höger.

sintra:

--- Citat från: Cosinus skrivet lör 27 jun 2020, 19:40:25 ---Det enda jag saknar är en möjlighet att vända hela tåg (utan att använda vändskivan). Om du vill ha den möjligheten borde det gå att lösa genom att låta det dolda spåret som går upp under kullen i mitten vika av åt vänster istället för åt höger.

--- Slut citat ---

Antar att man måste installera någon sorts vändslingeautomatik då. Eller om man nu vill sköta det manuellt istället. Annars lär det väl bli kortslutning i rälerna.

d680ae:

--- Citat från: Steffe skrivet fre 26 jun 2020, 22:52:58 ---...
Vad tror ni om denna spårplanen i N-skala?
...

--- Slut citat ---

Rent tekniskt ser det inte ut att vålla några allvarliga problem att få den att fungera.
Scenariot är lite speciellt, där särskilt den högra delen känns som en mycket udda lösning för att kunna infoga en rätt stor lokstation runt vilken man förväntar sig mycket liv och rörelse. Men anläggningen i övrigt ger inte intryck av att ha en naturlig koppling till den genom att visa vilken trafik som ger anledning till denna stora lokhantering just här. Den enda stationen är ju mycket liten, och dessutom försedd med egen kapacitet att härbägera lokal dragkraft.
Hela 14 tunnelöppningar på så liten yta blir också utmanande att gestalta till en naturlig helhet utan att lokalisera scenariot till extrem alpterräng.
En liten beskrivning av trafikidén och önskade fokusområden skulle kunna underlätta utvärdering av förslaget.

Steffe:
Har gjort ett första försök till en spårplan, behöver dock korrigeras en del, ingen aning om kurvorna eller lutningen kommer att funka.

LeoArietis:
Hej och välkommen! Hoppas att du tar min kritik på rätt sätt som en uppmuntran att vidareutveckla dina idéer.  :)  :lamp:

Fundera lite på trafiken som du tänker köra och hur många lok och tåg du har eller kommer att ha om några år. Det finns en del plats för lok på din lokstation.

Antalet spår på stationerna tycker jag verkar vara lågt om trafikidén ska kunna hantera mer än några få tåg. En tvåspårsstation är helt otillräcklig i kombination med en sån stor lokstation.

Även om vi håller på med modelljärnväg och därför måste göra kompromisser för plats, ekonomi osv så bör vi ändå försöka göra goda kompromisser. En kompromiss behöver alltså inte vara verklighetstrogen för att ändå vara en bra kompromiss.

Rent praktiskt så hade man nog inte kunnat få trafiken att fungera med så låg kapacitet på lokstationen.
I närheten av vändskivan behöver man också spår för kolning, vatten eller tankning, smörjning eller vad som nu behövs för driften av loken och om det är koleldning så behövs ju även slaggrop osv. Dessutom vill man kanske kunna göra dessa rörelser med loken samtidigt som ett annat tåg är på väg in eller ut från stationen.

Jag är ingen expert på lokstationer, men jag ser direkt att nuvarande förslag har för låg kapacitet att hantera annat än enstaka växlingsrörelser och tågrörelser per tidsenhet. Det blir en svettig lösning för en tågklarerare eller stins även med bara ellok och motorvagnstrafik och luftig tidtabell. Jag är säker på att även i modell kommer du få samma problem fastän du inte behöver ta hänsyn till någon tidtabell. Utfarten från vändskivan blockerar ju direkt växeln in till både spår 1 och 2.

Fundera på att komplettera med en skuggbangård eller rejält med plats för en framtida skuggbangård.

Håller med flera tidigare postare om att en vändslinga eller två kan vara bra för att vända hela tåg och att längden på stationsspåren verkar vara i kortaste laget.

I övrigt på den första skissen, en trippel s-kurva för infart från höger på den högra stationens sidospår bör du försöka bygga bort, antingen med annan geometri, växel eller annan metod. Jag ser att du korrigerat det på den nyare ritningen och det ökar både driftsäkerhet och ger också en snyggare visuell linje och upplevelse när tåget passerar där.  :)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion