Författare Ämne: Strömmatning Märklin  (läst 522 gånger)

Utloggad Älgen

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 3
Strömmatning Märklin
« skrivet: tor 25 jun 2020, 19:58:50 »
Hej på er kära mj kollegor!

Ny på forumet men inte inom hobbyn, hade en maffig anläggning i ungdomen med Märklins M-räls.
Nu är jag på gång igen för att bygga upp en relativt stor anläggning med c räls.
Har köpt in hel del men undrar lite över strömmatningen till anläggningen.
Är ju nästan totalt 90m räls med bangårdar och helixar så man lär ju behöva en del..

Vad använder ni för att mata rälsen?
Har en CS2 60215 på gång och har jag förstått det rätt så matar man denna med 60101 alternativt 60061 och sedan körström från CS ut till banan?

För ytterligare strömmatning på kanske 2-3 ställen till någon mer trafo samt booster? Vad för slags trafo samt booster samt måste jag ha en separat booster för varje strömmatning till rälsen eller kan man paralelkoppla?

Tänker mig att dom ca 20 växlarna skall styras med M83 och även M83's strömmatning undrar jag ju över, dessa bör man väl kunna paralellkoppla?

Många frågor från en glad amatör och det lär bli en hel del till under resans gång vilket ju lär bli några år så jag hoppas att ni står ut!

Finns det någon bra litteratur eller sida på nätet för allt detta?
Talar inte tyska så bra i nyktert tillstånd så märklins litteratur går tyvärr bort.

Utloggad PeFu

• Användare
  • Antal inlägg: 192
SV: Strömmatning Märklin
« Svar #1 skrivet: tor 25 jun 2020, 21:53:35 »
När det gäller strömmatningar är ”hellre för många” en bra tumregel. Planera gärna för att ha en ”buss” under anläggningen av röd och brun kabel (förslagsvis 1,5 mm2?) som följer dina räls. Bussen kopplar du till din CS2. C-rälsen har bättre kontakter än M- och K-räls, men det kan ändå vara lämpligt att koppla kablar (0,75 mm2?) från rälsen till bussen med ca 2 meters mellanrum,

Strömförbrukningen beror främst på antalet lok som rör sig samtidigt, samt vagnsbelysningar. Om du har spårplanen klar för dig, så kan du redan från början planera för att ha flera sektioner. Sektionen har en egen buss av röd och brun kabel. Röd kabel och mittledare i en sektion får absolut inte ha kontakt med motsvarande i en annan sektion. Brun kabel kan med fördel vara gemensam för alla sektioner, om inte anläggningen är mycket, mycket stor. Publicera gärna spårplanen här, så får du säkert tips på lämpliga sektioner.

Till växlar och signaler använder du gärna dekodrar som tillåter två strömmatningar:

- En för digital ström, för att styra dekodern.
- En för ström som används för att styra själva signalen eller växeln. Märklins m83 är en sådan dekoder. Planera gärna för att digitala strömmen för dessa dekodrar är en egen sektion.

Men börja med att bara använda en CS2, och koppla ihop röd kabel för alla sektioner på ett ställe nära din CS2! Varför det?

Jo, varje sektion utöver din första CS2-sektion, kräver sin egen booster. En 60175 booster som drivs med en 60041 har ett listpris på ca 2500 kr. (Det finns andra fabrikat som är något billigare.) När du märker att du behöver mer kraft, separerar en sektion du har förberett och kopplar en booster till denna. Själv har jag förberett för 4 sektioner:

1. En för växel- och signaldekodrar
2. En för den ”gömda” bangården med anslutande räls
3. En för räls på mellannivån
4. En för räls på toppnivån

Än så länge klarar jag mig bra med en CS2 (som driver sektion 1 och 2) och en booster (som driver sektion 3 och 4), men det är klart, jag bygger och testar mest fortfarande...

;)
Inspirerad av schweiziska järnvägar SBB/BLS, Märklin C- och K-räls, Märklin CS2, TrainController Gold V9

Utloggad sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.287
« Svar #2 skrivet: fre 26 jun 2020, 06:37:17 »
Strömförbrukningen beror främst på antalet lok som rör sig samtidigt, samt vagnsbelysningar.

Bra påpekande som tål att upprepas.
Det är alltså inte antalet meter räls som påverkar behovet av en booster, utan antalet förbrukare.
Å andra sidan brukar det ofta vara så att ju mer räls desto fler fordon, så sambandet finns nog där ändå  ;)

Utloggad jorwes

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.104
« Svar #3 skrivet: fre 26 jun 2020, 07:36:09 »
Hej

Har en bana på 85m, C-räls + K-räls (synliga delar). En Cs2 (60215). Strömmatning på ca varje meter. Dock är det oftast jord som krånglar enligt min erfarenhet (skit på rälsen, smutsiga hjul etc). 8st M83or som är delade i två rader med separat strömmatning för varje rad (det spar ström från CS2an samt det lilla tickande digitala ljudet försvinner).
Hade samma upplägg på förra banan (lilla tullinge) och det funkade bra, där hade jag dessutom alla M83or i en rad med en strömmatning. Använder ingen sektionsindelning.
Eftersom jag dessutom har blockindelning för rockrail så har jag dragit fram jord och anslutit efter varje block, då man annars kan få problem när man inte kör Märklin lok (typ ESU som är gjorda för både 3 & 3 räls får lätt stopp pga avsaknad jord efter blocket annars).
Kör med flera lok och belysning i vagnarna. Alla lok med ljud och andra digitala funktioner som snor ström.
// Jörgen W, Stockholm

Märklin, CS2 + Ipone & Ipad Apparna, K&C-räls. RocRail

Bygger för avkopplingens skull. Stör mig på Forumförstörare!

"Om det är kul & inte verklighetstroget, gör det ändå"

Gamla banan: Lilla Tullinge
https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15055.0

Utloggad janaagersten

• Användare
  • Antal inlägg: 316
  • Kör allt som är kul i 3R och LGB
« Svar #4 skrivet: fre 26 jun 2020, 07:54:51 »
Hej
Ett varningens ord Märklin rekommenderar att drivaggregat 60101 enbart skall användas till de stora skalorna som skala 1 och LGB. Drivaggregat 60061 är det som gäller.
Min bana är på närmare två hundra meter och jag kör som mest med fjorton aktiva lok så jag har valt att låta CS driva enbart dekodrar och växlar. Jag har delat upp banan i två sektioner som matas av varsin Booster.
I övrigt tycker jag att du har fått sunda råd så för min del behöver jag inte tillägga något mer.
Hälsningar
Janne

Utloggad Älgen

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 3
« Svar #5 skrivet: lör 27 jun 2020, 07:42:42 »
Tack för tips och tricks, lär komma många dumma frågor under resans gång!

Har ett 5-8 år perspektiv på detta nere i min "mancave"

Håller på med helixarna nu, blir 6,5 varv per styck för att komma upp i höjd.

Btw, finns det verkligen inget skrivet med kopplingsscheman, tips och tricks osv på engelska eller svenska?
Märklin själva verkar ju hata alla som inte pratar perfekt tyska.

Utloggad janaagersten

• Användare
  • Antal inlägg: 316
  • Kör allt som är kul i 3R och LGB
« Svar #6 skrivet: lör 27 jun 2020, 08:08:01 »
Hej
Märklins bok med art. 03092 är hyfsat bra, den ger en bra vägledning. Men den värkar vara tillfälligt slut hos Märklin.
Hälsningar
Janne

Utloggad PeFu

• Användare
  • Antal inlägg: 192
« Svar #7 skrivet: sön 28 jun 2020, 10:59:20 »
Btw, finns det verkligen inget skrivet med kopplingsscheman, tips och tricks osv på engelska eller svenska?

Här är en bra beskrivning från Märklin, om hur man bör planera sektionering m.m. för olika anläggningsstorlekar:

https://www.maerklin.de/fileadmin/media/service/technische_informationen/Technische_Infos_neue_Sprachen/01_20181105_Technik-Vorgabe-Elektrische_Sicherheit_en.pdf
Inspirerad av schweiziska järnvägar SBB/BLS, Märklin C- och K-räls, Märklin CS2, TrainController Gold V9