Författare Ämne: Farfars hus i modell!  (läst 7272 gånger)

Utloggad Anna-Carin

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 14
    • Anna-Carins miniatyrer
SV: Farfars hus i modell!
« Svar #100 skrivet: lör 26 sep 2020, 14:17:08 »
Det blir fint med terräng till huset!

Tänkte på det där med fönstren. Eftersom du bygger ett övningshus först, kan du passa på att testa olika metoder för att stabilisera väggarna intill fönster-/dörröppningar för att se vad som funkar bäst. Annars har du den frågan kvar att lösa när du bygger det slutgiltiga huset.

En metod, som jag inte har sett föreslås här i tråden, är att strunta helt i fullskalemetoder som dymling, och enbart staga väggen vid själva öppningen. Ett par tänkbara sätt är att limma en 1x3 mm list mot stockarnas ändar för att hålla ihop dem (döljs under fönsterfodren sedan), eller att markera en lodrät linje mitt på snittytorna och såga ett snitt på linjen (t.ex. 1-1,5 mm djupt), och limma in en bit pianotråd där, så kraftig som får plats. Borra ett hål i den hela stocken närmast under och över fönstret så att tråden kan fortsätta in i dem.

Jag bläddrade bakåt i tråden igen och såg att du funderade på fjällpanel till pärttaket. Den skulle i så fall få ådringen horisontellt, medan pärtor har den vertikalt, och jag är rädd det skulle se ut som just fjällpanel. En finländsk faktatext om pärttak säger att hyvelpärtor är 390-500 mm långa, 70-150 mm breda och 2,5-4 mm tjocka, dessutom överlappar de varandra i sidled minst 2 cm, och bara 4-5" av varje varv syns. Det är väldigt smått! Några förpackningar med Northeasterns skalavirke H0 1x10 (0,3x3 mm), kapade i centimeterlånga bitar och lagda så att 2-2,5 mm syns, skulle nog bli väldigt likt, men ta fruktansvärt lång tid att lägga. Ett alternativ kan vara att leta efter kraftigt papper med randig struktur, och skära remsor tvärs över som läggs över hela takets bredd på en gång.

När du har en idé om vad för färger och mönster på tyger som skulle passa till gardiner, trasmattor, bänkdynor och annat i huset, så är du välkommen att skicka mig ett PM. Jag har samlat på mig många olika sorters tyger just med tanke på 1:48, och skickar dig gärna några bitar du kan använda!

Edit: förtydligande
« Senast ändrad: lör 26 sep 2020, 16:19:17 av Anna-Carin »

Utloggad AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.511
« Svar #101 skrivet: sön 27 sep 2020, 10:05:28 »
Hej och tack Anna-Carin,
för både tips, idéer och erbjudande!

Fönstren gjorde att det blev lite stillestånd i byggeriet, men efter att gått runt och sugit på den bittra karamellen så kom jag fram till att printa ut dem i stället och slippa "dymla".
Tanken har också funnits att stötta väggarna tidigare på insidan av väggarna med lister bredvid fönstren. Men men, nu gör jag så här för att komma vidare för tillfället och så småningom när jag har rätt verktyg mm, ska jag bara bygga en enkel timmervägg och prova att "dymla" samt sätta dit fönster också efter tagit ut hål i väggen.
Jag brukar ladda ned texturer från denna länk. Har gjort så tidigare när jag byggt 3D hus mm. https://www.textures.com/

Taket och även den murade skorsten är ett kapitel i sig så det är möjligt att jag använder printade texturer där med. Har hittat en del lämpligt material. Jag har skaffat ett tak från "Plastruct" men inte samma mönster som husets tak. Idag ska jag fortsätta med terrängen och lägga på lite mer gegga och lite småsten jag plockade igår. Sedan när det torkats och slipats igen ska det målas. Därefter strössla gräs mm. Gick inte så bra att få dit golvet igår för jag såg helt plötsligt att jag fick ena benet mellan två av stockarna på ena väggen  :geek: och det var inte bra.  Missade att dubbelkolla innan jag limmade dit stocken, men allt såg bra ut innan jag plockade ned hela väggen. Bit ihop och gör rätt från början bara så blir det nog bra.
Fortsättning följer...
 :) :) :)
Mvh!

Alf K

« Senast ändrad: sön 27 sep 2020, 10:12:13 av AlfTm36 »
En som inte kan men vill mer!

Utloggad sture

• Stammis
  • Antal inlägg: 735
    • http://www.bylen.se/
« Svar #102 skrivet: mån 28 sep 2020, 09:57:16 »
Oj, här händer det saker! Jag har varit lite off line ett tag och missat det senaste. Nu är jag lite sent ute men jag kan berätta vad jag använder när jag spacklar till terrängen. Jag använder lättviktsspackel. Det säljs i vanliga färghandeln och är lite som "frigolit i kräm-form" och blir mycket lättslipat. Finns under namnen One Strike Filler, Easy filler och säkert också andra namn, beroende på var det säljs. Min erfarenhet är att det är billigare att handla standardprodukter från färghandeln, än motsvarande från MJ-handeln.
Sture

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #103 skrivet: mån 28 sep 2020, 11:45:35 »
Oj, här händer det saker! Jag har varit lite off line ett tag och missat det senaste. Nu är jag lite sent ute men jag kan berätta vad jag använder när jag spacklar till terrängen. Jag använder lättviktsspackel. Det säljs i vanliga färghandeln och är lite som "frigolit i kräm-form" och blir mycket lättslipat. Finns under namnen One Strike Filler, Easy filler och säkert också andra namn, beroende på var det säljs. Min erfarenhet är att det är billigare att handla standardprodukter från färghandeln, än motsvarande från MJ-handeln.

Tack för tipset Sture!
 :handshake:
Jag ska skriva upp det där i min lista.

Mvh!

Alf K

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #104 skrivet: mån 28 sep 2020, 13:00:47 »
Hej!

Nu är golvet lagt men inte fixerat och timmer stockar limmat så nu går det uppför igen och en massa filande igen. Någon har fuskat.  :ouch:
 :) :)
Mvh!

Alf K

Utloggad kattjaevel

• Användare
  • Antal inlägg: 113
« Svar #105 skrivet: mån 28 sep 2020, 13:32:38 »
Bara att bita ihop, ser bra ut.

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #106 skrivet: ons 30 sep 2020, 16:59:27 »
God kväll!

Grundmålat min terräng och börjat prova att så gräs eller vad nu det är, men lite färg i alla fall. Hade Noch lim som jag pensla i ena hörnet och provat att strössla med sked.
Hade två gamla sorter av märket Prins August. De vita prickarna är små sten jag tryckt ned i Foam Putty. jag har lite annat från Woodland scenic också. Earth Blend, Green Blend, Grön Foliage och sedan små gräs buskar från Noch. Sen har jag nåt som heter Lichen som är grön från Woodland också. Tror att de ska vara till träden. Allt har jag haft hemma sedan 80-talet förutom Gräsbuskarna från Noch som är nyköp.  Vi får se hur det går!

Mvh!

Alf K

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #107 skrivet: tor 01 okt 2020, 08:03:19 »
God Morgon!

Efter en natts sömn kan man utvärdera resultatet av arbetet med grunden. 2 saker av tre blev bra så då är det godkänt tycker jag och det som blev ok var arbetet med att forma terrängen med Panå-skivorna, forma terrängen med Foam Putty och grundmålningen. Gräset blev inte alls bra förutom att det sitter fast. Det är inte riktigt rätt typ av naturligt gräs utan passar nog bäst vid en nybyggd villa eller på en golfbana.  :???: Ska beställa hem lite annat som passar bättre.

En annan sak jag gjorde igår var att limma North Eastern panel på plywood skivan och jag blev inte riktigt nöjd med limningen. Använde Casco lilla röd/oranga flaska med lim.  Jag vet inte om det är det bästa för att limma sånt här, men är det någon som vet bättre lim eller annat metod så tar jag emot tips! Kanterna lyfte lite efter limning och det beror nog på att jag inte fick ut lim ordentligt där.
Fick applicera lite mer där med en micro-brush och sedan använda klämmor och då blev det bättre.

Så här ser golvet ut nu och den ska jämnas till runt om snyggas till lite innan jag är nöjd.
Mvh!

Alf K

Edit: Golvplankorna är för smala men nu hade jag bara 2mm panel. 4.8mm North Eastern passar bättre.

« Senast ändrad: tor 01 okt 2020, 08:28:34 av AlfTm36 »

Utloggad Rallarfredde

• Användare
  • Antal inlägg: 85
« Svar #108 skrivet: tor 01 okt 2020, 09:22:41 »
Det limmet borde funka bra till att sammanfoga dessa träslag, rosenträ och plywood. Det är väl heller inte vattenbaserat om jag minns rätt. Brukar skippa klämmorna och köra med en rak skiva med vikter på, så att man fördelar pressningen jämt över hela underlaget som ska sammanfogas. Vet att North Easterns tunna rosenträ lätt ändrar form vid limning, men ligger det under press så blir det bra.

Snyggt och ordentligt bygge. Kul att följa  :)

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #109 skrivet: fre 02 okt 2020, 10:55:51 »
Hej!

Idag en liten aptitretare bara som visar hur det kommer att se ut med huset på grunden. Jag jämnade till kanterna och slipade lite och tyvärr blev det lite skada i ena hörnet
på golvpanelen men tror det inte gör så mycket. När innerväggarna är uppe ska det vara golvlist runt om så då syns det inte.  Idag ska jag fortsätta lite med timmer stockarna
på de yttre väggarna.  Under själva huset blir det inte så mycket gräs utan kommer att läggas dit lite jord strössel. Därefter skall plintar ned i marken och huskroppen fästas och
sedan farstun ska dit. Så ser planen ut framöver men som sagt det kan ändras.

Mvh!

Alf k

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #110 skrivet: sön 04 okt 2020, 07:53:17 »
God Morgon!

En tydligare bild efter gårdagens limmande av stockarna. Resningen av ytterväggar nästan klara nu. Nu syns det tydligt att väggarna inte är riktigt räta mm. Grunden kunde ha varit lite större yta tycker jag. Igår fortsatte jag att spackla och slipa den öppna spisen och fortsätter med det idag.  Nästa sak jag funderar på är på vilket sätt jag ska fästa huskroppen på plintarna så att allt sitter fast i grunden.  Plintarna kan göras av fyrkants trälister eller lera och sedan fästs en metalltråd i toppen och sedan borra ett litet hål i stocken som skall vila på plinten. Hålet får vara lite större i diameter. Applicera vitlim på tråden som ska sitta i hålet på stocken. Plinten limmas i grunden. Sedan har vi det här med målningen och huset skall inte se helt nybyggt ut utan ca 10 år gammalt.  Ska man lägga på en "wash" utanpå så bör nog huset inte vara fäst vid grunden eftersom det rinner ganska mycket. Har letat på Youtube efter lämpliga metoder men inte hittat ännu det jag söker. Som färgvalet borde vara nåt i grått samt också lite brunt trä färg och jag tror jag får provmåla lite på några lösa stockar först och se om jag kan hitta nån lämplig blandning.
Några värphöns är på ingång och Farmor tyckte om höns så några får sprätta runt utanför huset.

Mvh!

Alf k

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #111 skrivet: sön 04 okt 2020, 14:04:18 »
Hej igen!

Nu har jag brottas med att få till någorlunda rätt storlek på fönsterna och tak- och skorsten texturen. De är hämtade från https://www.textures.com/.
Jag har editerat bilderna i GIMP, men skalar jag om dessa till den storlek jag vill ha och skriver ut blir storleken tyvärr mindre än vad jag matat in. Väljer jag att bilden ska skalas ned till 20mm bredd, då blir den 15mm brett i stället vid utskrift. Det blir lite testande först innan det stämmer med måtten. Nu är jag nöjd med fönsterna i alla fall.  Jag ska limma fast fönster texturen på tunn styrenplast och sedan blir det "transparent" plast på ovansidan.  Fönsterbågar mm görs i styrenplast och sedan målas. Tak texturen stämmer ganska bra med originalet eller är det närmaste jag hittat. Sten texturen är till för skorsten.
 :) :)
Mvh!

Alf K

Utloggad Anna-Carin

• Nykomling
  • **
    • Anna-Carins miniatyrer
« Svar #112 skrivet: sön 04 okt 2020, 15:51:55 »
Det kommer att bli jättefint med texturerna du har valt!

Jag läste precis några artiklar på https://www.rustystumps.com/howtoarticles.php om olika färgblandningar för att vädra trä, författaren la träet i utspädd färg så att det fick dra åt sig ordentligt men det går ju att inspireras av blandningarna och göra något som är mindre rinnigt om du t.ex. vill ha olika färg på utsida och insida.

Jag tror att man kan blanda vattenbaserad färg med matt medium (finns där det säljs konstnärsmaterial, Bauhaus och lite varstans) för att få en färg som är mycket utspädd men ändå inte rinnig som en wash. Då kan man penselmåla tunt för att få lika lite färg som en wash men bättre kontroll över den hamnar.

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #113 skrivet: mån 05 okt 2020, 09:57:57 »
Det kommer att bli jättefint med texturerna du har valt!

Jag läste precis några artiklar på https://www.rustystumps.com/howtoarticles.php om olika färgblandningar för att vädra trä, författaren la träet i utspädd färg så att det fick dra åt sig ordentligt men det går ju att inspireras av blandningarna och göra något som är mindre rinnigt om du t.ex. vill ha olika färg på utsida och insida.

Jag tror att man kan blanda vattenbaserad färg med matt medium (finns där det säljs konstnärsmaterial, Bauhaus och lite varstans) för att få en färg som är mycket utspädd men ändå inte rinnig som en wash. Då kan man penselmåla tunt för att få lika lite färg som en wash men bättre kontroll över den hamnar.

Tack Anna-Carin.

Jag har nu kollat lite som hastigast på artiklarna länken du hänvisar till. Färgsättningen i en av artiklarna överens stämmer ganska bra med Farfars hus så jag ska dyka ned mer i artikeln lite senare. Tack för tipsen och boken från "Stock till stuga" är beställt du rekommenderat.
 :) :) :)
Mvh!

Alf K

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #114 skrivet: ons 14 okt 2020, 15:57:21 »
Hej!

Inte så mycket att säga idag förutom att Farmors höns och en galen tupp hittades i brevlådan.  De kom från Langley Models i England och är i metall.
Det enda jag funderar på hur jag ska få färg att fästa. Min enda erfarenhet att måla metall var försök på tennsoldater men det gav jag upp för färgen
ville inte fästa utan gled av figurerna. ;(  Även om det är skala 1/48 är det smått.
Någon som har en ide om bra ljus grundfärg som fäster innan jag målar?

Mvh!

Alf K

Utloggad Anna-Carin

• Nykomling
  • **
    • Anna-Carins miniatyrer
« Svar #115 skrivet: ons 14 okt 2020, 17:04:49 »
Jag brukar först lägga metalldelar i vinäger ett tag och sen tvätta av dem med diskmedel och vatten före grundningen; jag blev tipsad om det någon gång (håll inte till över avloppet...).

Så har jag några gamla burkar med PollyScale som jag använder till grundning. Med en som grund brukar vanlig akrylfärg fastna bra på både metall, resin och liknande. Men det är länge sen jag köpte burkarna (i alla fall före 2012), så jag får lägga in en reservation för om de har ändrat färgens sammansättning sen dess!

Utloggad ford1929

• Stammis
  • Antal inlägg: 591
« Svar #116 skrivet: ons 14 okt 2020, 17:34:35 »
1K grundfärg/primer till bilplåt..grå spray
Finns på jula ,biltema mm

Roger/Forden

Utloggad ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.807
« Svar #117 skrivet: ons 14 okt 2020, 17:41:44 »
Instämmer med forden, kallgalv, zinkgrundfärg på sprejburk.
Målade jag tennsoldater med för ca 50 år sedan och färgen sitter kvar!
Spreja utomhus, inte vattenbaserat precis. :)

Utloggad ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.807
« Svar #118 skrivet: ons 14 okt 2020, 17:48:54 »
Apropå ett tidigare inlägg i tråden angående trälim så gillar jag Panduros lim, ganska liten flaska med hyfsat bra pip.
Du kan förstås lägga på limmet med en nål, tunn spik eller liknande för bra precision.
För att hålla grejer på plats medans limmet torkar så använder jag maskeringstejp, sån där ljusgul från färgaffären eller Classe.

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #119 skrivet: ons 14 okt 2020, 17:49:34 »
Tack ska ni ha allihopa!

Då vet jag bättre och som sagt de är små. Ca 6x2.5mm men sitter på en liten pinne så det är bra.
 :handshake:
Mvh!

Alf K

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #120 skrivet: ons 14 okt 2020, 17:53:51 »
Apropå ett tidigare inlägg i tråden angående trälim så gillar jag Panduros lim, ganska liten flaska med hyfsat bra pip.
Du kan förstås lägga på limmet med en nål, tunn spik eller liknande för bra precision.
För att hålla grejer på plats medans limmet torkar så använder jag maskeringstejp, sån där ljusgul från färgaffären eller Classe.

Hej Ub!

Tack för tipsen. är det Panduros Panokit Quick Glue du menar så har jag den. Har provat och den fungerar bättre än Casco i vissa lägen!

Alf

Utloggad Anna-Carin

• Nykomling
  • **
    • Anna-Carins miniatyrer
« Svar #121 skrivet: ons 14 okt 2020, 18:21:24 »
Häftkuddar/fästkuddar är bra för att hålla fast småsaker på en glasspinne eller annat underlag medan man målar. Klipp av så små bitar som behövs. Jag såg nyligen tipset att fästa grejerna mitt på glasspinnen i längsled, för att det ska vara enkelt att vrida ett halvt varv och måla baksidan.

Utloggad PeO

• Stammis
  • Antal inlägg: 634
« Svar #122 skrivet: ons 14 okt 2020, 19:08:07 »
Ett bra sätt att hålla många gubbar eller småpryttlar vid målning fick jag lära på IM av en fransman för snart 10 år sedan

En liten flaska att skruva fast korken på och hålla i, sedan så många korkar man behöver. Målar man gubbar målar man ju flera med samma färger i många omgångar, då får man byta ofta.
Lätt att vrida och vända på flaskan för att komma åt alla sidor.

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #123 skrivet: lör 17 okt 2020, 10:01:24 »
Hej!

Här kommer en bild efter att jag försökt måla och vädrat öppna spisen. Grundmålade spisen först med vit primer. Efter det målat blött i blött, dvs lagt på vit matt färg först och direkt penslat i lite grå färg innan det torkat. Avslutat lite sot pigment och matt lack. Min första vädrings modell och blev väl ok. Sågbocken gjorde jag av tandstickor som jag kapat och trimmat lite först med kniv innan jag limmat ihop det.

Mvh!

Alf K

Utloggad sture

• Stammis
  • Antal inlägg: 735
    • http://www.bylen.se/
« Svar #124 skrivet: lör 17 okt 2020, 11:08:53 »
Jättebra, Alf!
Det märks att ditt självförtroende ökar hela tiden.  :up:
Nu blir resten en baggis!  :)