Författare Ämne: Farfars hus i modell!  (läst 5145 gånger)

Inloggad Bo

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.555
  • En Styrka är att misslyckas och kunna gå vidare.
    • Modellbyggare
SV: Farfars hus i modell!
« Svar #75 skrivet: lör 08 aug 2020, 15:31:43 »
Trä är ett material som rör sig.
Alltså anser jag inte det som det optimala.
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se
MJ Signal -Tema bygger efter beställning.

Utloggad d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.232
« Svar #76 skrivet: lör 08 aug 2020, 17:29:42 »
...
Det påstås att saltet minimerar kaffets eventuellt bittra smak. Ett sätt att undvika att drabbas av saltbrist är det ju också.
...

Allt kaffe kokas ju inte på vanligt hårdhetsreglerat kranvatten från kommunala vattenverk, och vem har provat att koka kaffe på destillerat vatten med smakligt resultat?
Det är kanske inte så udda ändå¨att "krydda" vattnet från fjälljokken för att balansera underskottet av mineraler.
- o000oo -

Utloggad ford1929

• Stammis
  • Antal inlägg: 578
« Svar #77 skrivet: lör 08 aug 2020, 18:16:15 »
Jag undrar just hur populärt det blev med Lapp gumman som serverade kaffe med salt  :| det var nog inte många som ville ha påtår där  ;)

Varma mj-hälsn Stefan

Man kan ha det ena eller det andra i kaffet, eller både och; en nypa salt, ost, torkat renkött. Jag har inte provat, det känns lite udda, men var (är?) tydligen inte ovanligt hos exempelvis samerna.

Helt rätt om salt i kaffet...minimerar garvsyran/bitterheten

Det påstås att saltet minimerar kaffets eventuellt bittra smak. Ett sätt att undvika att drabbas av saltbrist är det ju också.

/Mats
Roger/Forden

Utloggad mj-onas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.259
« Svar #78 skrivet: lör 08 aug 2020, 23:04:49 »
Hjälp och God Morgon!

Jag funderar på vad för material jag ska ha som stöd under vägg- och golv panelerna. Jag har funderat på 2mm plywood skiva men är rädd för att de inte är helt plana och skevar.
Evergreen styren plast blir svårt att limma med trälim tror jag och tredje alternativet jag kommer på är furulister. :???:

Tar emot all hjälp!
 :) :)

Mvh!

Alf K

2 mm och även 4 mm plywood kan som du befarar skeva, men då i större bitar än det som ditt husbygge fordrar så det bör fungera.

Ett material som jag ofta använt för modellbygge är 3 mm Masonit. Fungerar bra i exempelvis dolda konstruktioner och som byggplatta för dioraman etc. Helt plant och lättlimmat, det är ju (fiber)trä.

/Mats

Edit: Bra där, Moderatorn. :up:
« Senast ändrad: lör 08 aug 2020, 23:38:12 av mj-onas »
En halvnolla som också är en helnolla ibland.
-------------------------------------------------------
H0 2R Tema DR Epok IV järnväg och spårväg
Industribanor i H0f och 0f

Utloggad AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.442
« Svar #79 skrivet: sön 09 aug 2020, 02:16:38 »
Tack Mats!

Hm. masonit har jag helt glömt bort att man kan använda också. Har ju använt det för över 40 år sen!
Inte undra på att man blir gråhårig och glömsk!

Mvh!

Alf k
En som inte kan men vill mer!

Utloggad kattjaevel

• Användare
  • Antal inlägg: 67
« Svar #80 skrivet: sön 09 aug 2020, 08:18:24 »
Jag fick tag på 2 mm plywood för många år sedan. Den slår sig inte.

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #81 skrivet: sön 09 aug 2020, 09:34:24 »
Jag fick tag på 2 mm plywood för många år sedan. Den slår sig inte.

Tack Torbjörn!

Då vet jag och ska beställa hem det när jag gör mitt nästa material inköp!
 :hug:

Mvh!

Alf K

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #82 skrivet: tis 11 aug 2020, 11:12:06 »
Hej!

Nu har jag försökt göra en invändig ritning i huset med hjälp av Lilla Mammas skiss och den är lite anpassad efter huset jag bygger. Det är version 1.00 jag bygger och måtten på huset kan ändras till version 2, jag ska bygga senare.  Det som inte stämmer på min ritning med mammas skiss är hallen/farstun, dvs utbyggnaden som har en annan byggteknik med kattvind/vind. Det finns inga fönster på utbyggnaden där dörren är så det spelar det ingen roll om att min långvägg blir fel där utbyggnaden är. Finns risk att det blir kaffe ved annars.  Måtten för den öppna spisen har jag räknat på grovt anpassad till ca 75cm x 75 cm och blir väl lite mer för murstocken/skorsten som byggs bakom och inne i kallrumet. Till vänster om den öppna spisen har jag tänkt vedspisen ska stå. Jag har kikat lite på nätet om hur äldre öppna spisar ser ut så jag har ett lite hum om hur jag ska göra. Jag ska försöka börja göra en ritning på en öppen spis. Fönster och dörrar grovt markerade. OBS! Utbyggnaden är inte med på denna skiss.
Bildnot: 1 Öppen spis. 2. Vedspis.

Mvh!

Alf K

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #83 skrivet: lör 15 aug 2020, 13:00:18 »
Hej!

Nu dags att försöka rita en öppen spis med skorsten till farfars hus. Hittade en bild på en gammal modell som skulle passa!
https://gramho.com/media/2059003463605462072

Mvh!

Alf K

Utloggad kattjaevel

• Användare
  • Antal inlägg: 67
« Svar #84 skrivet: lör 15 aug 2020, 14:51:12 »
Hej!

Nu dags att försöka rita en öppen spis med skorsten till farfars hus. Hittade en bild på en gammal modell som skulle passa!

Mvh!

Alf K

Den kan man ju krypa in i :D  Ser ju bra ut :beer:

Utloggad d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.232
« Svar #85 skrivet: lör 15 aug 2020, 19:26:55 »
Hej!

Mvh!

Alf K

Är den värmekällan också den som skall utgöra köksfunktionens spis? Det ser på bilden ut som en mycket ålderdomlig och primitiv lösning. På 1930-talet var vedspisen av gjutjärn redan en 100 år gammal företeelse. Stod det inte någon sådan i stugan?
- o000oo -

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #86 skrivet: lör 15 aug 2020, 19:51:55 »
Hej!

Som nämnts tidigare i tråden fanns det en vedspis också förutom den öppna spisen, men exakt var den stod är det ingen som kommer ihåg. Troligen i närheten av den öppna spisen.

Mvh!

Alf K

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #87 skrivet: sön 16 aug 2020, 18:32:15 »
God kväll!

Stommen till den öppna spisen är på gång och första delen är påbörjad nu. Andra delen ovanför spiselkrans kommer att bli gjord av Panduro lera och det är beställt. Sedan tredje delen blir själva skorsten. Bildkvalitet är inte den bästa men ni kan se lite hur jag gjort ändå. Jag började med en enkel skiss för att hitta lite proportioner och sedan när jag var nöjd tog jag 2mm plan Evergreen plast och såga ut bitarna. Det är för tjockt för att göra några snitt med skalpell och sedan bryta av en del som man kan göra med tunnare ark. Nu började jag med att spänna fast arket på köksbordet med skär-mattan emellan med två tvingar. Då satt det stadigt och sedan tog jag en speciell metall linjal som stöd att såga efter. Sedan kunde jag mäta upp de mindre bitarna och såga i geringslådan. Botten på spisen har jag använd 2 st 2mm bitar, så höjden blivit 4mm. Sedan är det 2mm i väggar och tak. Jag tog en 1.5mm fyrkant list och kapade mindre bitar som jag lagt som sarg i botten på spisen och likadant uppe i taket. Någon rökgång är inte gjort för det kommer ändå inte att synas. Det är limmat med Tamya Extra Thin cement. Det blir lite spackling med Tamya spackel och slipning efter det. Jag får nog öva på lite spillbitar sen för att se hur jag ska få till med putsen mm.  Som sagt lite vingligt blev det.

Mvh!

Alf K

Utloggad sture

• Stammis
  • Antal inlägg: 708
    • http://www.bylen.se/
« Svar #88 skrivet: tis 18 aug 2020, 13:05:45 »
Ytterligare ett steg på vägen, Alf! :up:
Och beträffande "vingligheten" så var det ju inte alltid så snörrätt i verkligheten heller.
Sture

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #89 skrivet: ons 19 aug 2020, 11:13:41 »
Tack Sture!

Jag använder stål linjal, maskin vinkelhake mm, men synvinkeln fungerar ej så bra när jag ska skära/såga ut. Blir snett ändå!
Idag blir det lite spacklande på spisen i väntan på mer material som är på väg!

Mvh!

Alf K

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #90 skrivet: lör 12 sep 2020, 11:50:12 »
Hej alla!

Idag har jag gjort något som jag inte gjort på ca 55år. Modellerat med lera. Sist jag gjorde det var på dagis i Sjöndal i Stockholm där jag gjorde båtar med master med sugrör.
Så man kan nog säga att jag är lite ringrostig och nu har jag använt lite av Panduros lera och arbetat lite med "Rökgången" ovanför spiselkransen på öppna spisen. Leran ska torka
några timmar och den krymper lite så vi får se hur det blir.  Jag har också försökt göra en trefotsgryta och stekpanna åt Farmor. Där har jag klippt bitar av metall gem och gjort ben och handtag
och inte lätt att få dit dem i leran samt böja till handtag på grytan.   När det torkat klart ska jag enligt tips från forum broder Jörgen E, pensla på lite vitlim utspätt med vatten och sedan går det bra att måla. Rx-lim kan jag använda för att fästa "Rökgången" ovanför spiselkransen.

Jag har inte gjort mer på huskroppen ännu, men funderar på hur jag ska få till farstun som sticker ut på framsidan av huskroppen.  Jag funderar att göra som jag tänkt med golvet. Dvs ha två tvärgående timmer stockar längst ned som farstun kan vila på. Blir nog lite mer funderande på det.

Bild på dagens lilla arbete och fortsatt trevlig helg!

Mvh!

Alf K

Utloggad Gissberg

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.153
« Svar #91 skrivet: lör 12 sep 2020, 14:56:20 »
Följer hela tiden ditt spännande bygge av farfars kåk. Det är ju dom små detaljerna som gör det brukar man säja.  Smådetaljerna du gör i lera blir ju jättebra, jag skulle ändå vilja tipsa om det lättjobbade materialet cellplast eller foam, hård sådan. Det är så enkelt att skära till i önskad form och blir det fel gör man bara ny, inga torktider. Ytan blir förstås porig men vill man ha den slät penslar man en tunn limhinna. Stentrappsteg vid ytterdörren är annat exempel på vad foam kan användas till, perfekt ytstruktur. Följer vidare ditt bygge av timmerhuset, något jag själv aldrig provat på.  :D
En modelljärnväg blir aldrig färdig, och tur är väl det.

Utloggad sture

• Stammis
  • Antal inlägg: 708
    • http://www.bylen.se/
« Svar #92 skrivet: sön 13 sep 2020, 12:17:15 »
Intressant, Alf! Många detaljer på ditt hus som du har att klura ut på bästa sätt. Jag säger som Janne: prova gärna även tät cellplast för att utforska materialet. Vad man sedan kommer bäst överens med är ju individuellt.
Sture

Utloggad Anna-Carin

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 3
    • Anna-Carins miniatyrer
« Svar #93 skrivet: sön 13 sep 2020, 14:19:04 »
Hej Alf,

Roligt att följa ditt husbygge - skandinaviska byggen i 1:48 ser man inte ofta!

Om du vill forma benen på grytan, eller mjuka upp övergången till dem, så kan du pensla på vitlim och tona ut det i kanterna. Det blir mycket plattare när det torkat, så flera lager kan behövas. När jag limmar trä använder jag oftast Tacky Glue, ett vitlim som säljs i affärer inriktade mot scrapbooking, dockskåp och liknande. Det är mer klibbigt/trögflytande jämfört med trälim. Det är särskilt bra till småsaker, för det behöver inte sitta i spänn på samma sätt medan det torkar.

Edit: boktips - "Från stock till stuga" av Sven-Gunnar Håkansson innehåller mycket intressant om timring i fullskala, bl.a. hur man dymlar väggarna för att hålla ihop stockarna så man kan göra dörr- och fönsteröppningar. Kan finnas på biblioteket, annars säljs den ny eller begagnad för kring 300 kr.

Hälsningar
Anna-Carin
« Senast ändrad: sön 13 sep 2020, 14:28:41 av Anna-Carin »

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #94 skrivet: sön 13 sep 2020, 15:38:51 »
Tack alla för glada tillrop!

Jag tackar och bockar för alla tips jag kan få. Boktipset var bra och lite tips om hur man kan gå till väga fick jag av filmlänken i denna tråd om bygget av finska timmerstugan.
Jodå, så är det jag måste våga pröva lite olika material och känna mig för och vette tusan vad som hände med farmors gryta  :geek: för efter att jag penslat lite vitlim utspätt med vatten
så var ena benet avbrutet. Jag tror jag har lite cellplast/panå skivor som jag kan använda också.  Tänkte börja med grunden snart också så fort jag hittat
sågen jag gömt undan någonstans. Eftersom det ska vara "Sutteräng" blir det plywood skiva i botten och sedan uppbyggt med foam/cellplast skivor och sedan någon "gegga" från "woodland scenic". Som plintar blir det fyrkant lister i trä  nedstuckna i terrängen under stockarna som målas som sten.  Som sagt det är mycket att fundera på så vi får se hur det går framöver.

Mvh!
 :) :) :)
Alf K 

Utloggad Knuttepuffing

• Användare
  • Antal inlägg: 62
« Svar #95 skrivet: sön 13 sep 2020, 16:56:22 »
Ett stort GRATTIS till Anna-Carin. Yngre förmågor likväl som kvinnor kan med säkerhet tillföra forumet nya perspektiv!
mvh/=ve
Mest skala HO samt G, och N. Roco Z21. Bergslagen - Hälsingland 1962

Utloggad Anna-Carin

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 3
    • Anna-Carins miniatyrer
« Svar #96 skrivet: sön 13 sep 2020, 17:31:48 »
vette tusan vad som hände med farmors gryta  :geek: för efter att jag penslat lite vitlim utspätt med vatten så var ena benet avbrutet.

Leran mjuknar lätt av vätska, tyvärr. Testa att tänka annorlunda; se metalltråden som skelett istället för ett pynt man lägger till i efterhand. Jag gjorde ett snabbtest -

1. Ta ett par bitar tråd, t.ex. 3 respektive 6 cm. Lägg ihop dem jäms med i ena änden och tvinna ihop mitt på den korta biten, de ska sitta ihop stadigt och inte kunna röra sig. Böj till så att de tre korta bitarna blir ben, den långa som sticker rakt ut åt sidan ska bli handtag eller hank eller öron.

2. Om grytan ska ha öron, vik den långa änden fram och tillbaka. Skippa annars steg 2 och 3.

3. Tvinna öronen, klipp av resten.

4. Skulptera lera omkring skelettet. Vill du ha en hank, så är det nog enklast att forma till den efter att leran torkat. Om du istället vill ha ett handtag som sticker rakt ut, klipp bara av den fjärde tråden till önskad längd.
Edit: benen får du klippa av till önskad längd sen, det brukar vara bra att ha ett extra långt ben att hålla i när man målar, eller sticka ner i cellplast medan det torkar.

Ett stort GRATTIS till Anna-Carin. Yngre förmågor likväl som kvinnor kan med säkerhet tillföra forumet nya perspektiv!
mvh/=ve
Tack!  :)
« Senast ändrad: sön 13 sep 2020, 18:03:24 av Anna-Carin »

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #97 skrivet: mån 14 sep 2020, 09:29:43 »
Tack så hemskt mycket Anna-Carin!

Det där var bra förklarat både pedagogiskt och visuellt med bilder. Det är bra att man får hjälp när man tänker fyr-kantigt och har svårt att se saker utanför ramarna. När jag ändå höll på med leran tänkte jag testa att göra nåt mer av det. Därav grytan och stekpannan, men de är nog lite för stora. Metalltråd har jag så jag ska prova din metod Anna-Carin, men inte idag för jag varit på sjuka huset i morse så synen är inte den bästa!  :ouch:
 :handshake: :handshake:
Mvh!

Alf K

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #98 skrivet: ons 16 sep 2020, 13:39:00 »
Hej!

Idag har jag börjat lite med grunden som huset ska stå på. Det blir suterräng och plintar ungefär som på bilderna av huset.  Jag har skurit ut och limmat några bitar på en plywoodskiva.
Jag hittade en gammal låda med lite strö material jag kan använda- I lådan fanns strö material av gräs olika sorter från bla Woodland Scenic och Herpa. Det fanns också Brunt och grönt Erth blend som går att använda.  om ni tittar på bilderna i början på trådet så förstår ni nog hur jag tänkt göra terrängen.

Först tänkte jag att köpa Woodlands gipsbidndor men tycker det känns onödigt för ytan är ca 20x25cm som ska vara grund
Jag behöver lite råd av er kamarater för vad jag ska ha för typ av "gegga" samt färg att måla det med. Scupta Mold finns men tror 1.8 kg är lite i överkant. Sedan finns två andra alternativ att välja emellan,. Det ena är Foam Putty (Mold a Scene) och det andra är Montage spackel fråm Noch. Noch har tydligen färg som går att pensla. Ockra och brunt och jag tror brunt blir bäst.
Bilden är tagen från baksidan av grunden där huset ska stå. Dörren på farstun blir på högsta punkten.

Mvh!

Alf K