Författare Ämne: Farfars hus i modell!  (läst 2998 gånger)

Utloggad sture

• Stammis
  • Antal inlägg: 663
    • http://www.bylen.se/
SV: Farfars hus i modell!
« Svar #50 skrivet: tis 21 jul 2020, 16:03:35 »
Kul med "grupparbetet" med din mamma, Alf. Du får försöka värva henne som medlem här.  ;)
Sture

Inloggad kattjaevel

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 12
« Svar #51 skrivet: tis 28 jul 2020, 17:11:04 »
Om du vill göra rundade urgröpningar där timret möts kan du ta ur med rundfil. Alternativt roterande fil på borrmaskin men då får man sätta fast borrmaskinen och själv hålla i pinnen.
Man får inte vara darrig på manschetten  :D

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.244
« Svar #52 skrivet: ons 29 jul 2020, 00:45:40 »
Nä timrorna ska vara släthuggna i knuten. Och som sagt man får nog lägga något mellan stockarna som fyller på det sätt drevningen gjort på stora huset. En Björntråd eller ett band eller lite lite modellera.

Från början brukade nog timrorna huggas halvsläta på yttersidan men man ödade inte trä  och svett på att hugga dem till parallella sidor. Rotsida och toppsida fick växla så det blev rakt i slutändan.

Jag var i slutet av 1970-talet  med om återuppbygget av en nerbrunnen Hälsingegård i Delsbo. De ville prompt ha Hälsingeplank, vad det nu var. Jo det handlade just om plan som skurit rätt ur stocken så topp och botten hade olika bredd.

Det kunde vi på försäkringsbolaget gå med på för sågen tog inte ett öre extra för denna form av sågning.
BW

Utloggad AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.366
« Svar #53 skrivet: ons 29 jul 2020, 10:27:46 »
Hejsan!

Jag sågar lite och filar lite, men jag ser lite dåligt så det blir inte perfekt. Det sitter ihop i alla fall och jag fortsätter uppåt väggarna och tror jag kommit halvvägs upp nu.
Ska göra fönster när materialet kommer. Tak och vind som ska sitta ihop i en del och sedan placeras på huskroppen får jag göra efter att sista stockarna
på väggarna är uppe. Då vet jag hur vint och skevt väggarna är och då är det lättare att göra takdelen mm.  Glöm inte bort att detta är övningshuset för mig att lära mig tekniken
och bli van med verktyg och material. När jag kan det bättre ska jag skjuta skarpt och bygga nästa version som blir bättre.
 :beer: :beer: :beer:
Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

Utloggad d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.199
« Svar #54 skrivet: ons 29 jul 2020, 10:32:08 »
Om du vill göra rundade urgröpningar där timret möts ...

Men varför skulle man vilja det? Underlättar det att få god passning i knuten så att den håller ihop bättre?

Krokigt timmer bör ha varit en styggelse, och även om man i modell bygger med björkstav gäller väl samma kvalitetskrav, om man inte skall behöva hinka in massor av drevning. Om de ämnen man bygger med inte håller snäva rakhetstoleranser får man kanske vara beredd att gallra hårt för att hitta stavar som duger till "timmer".
- o000oo -

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.244
« Svar #55 skrivet: ons 29 jul 2020, 10:50:31 »
Originalbyggnaden ser nog ut som att man tagit vara på tillgängligt material och troligen sågat på plats. Rakt timmer tar inte en klok skogsägare till sitt eget hus, det säljer man.

Jag talade med en man som varit ordförande i ett stort byggbolag. De hade då huvudkontor i ett barackliknande bygge på Ösby nedlagda bangård. Han frågade just om hur ett så förmöget bolag kunde ha ett så simpelt kontor. Svaret var att de inte ansåg sig ha råd med så dyra hus som de bygger åt sina kunder.
BW

Utloggad Bo

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.501
  • En Styrka är att misslyckas och kunna gå vidare.
    • Modellbyggare
« Svar #56 skrivet: ons 29 jul 2020, 11:59:48 »
Om du vill göra rundade urgröpningar där timret möts ...

Men varför skulle man vilja det? Underlättar det att få god passning i knuten så att den håller ihop bättre?

Krokigt timmer bör ha varit en styggelse, och även om man i modell bygger med björkstav gäller väl samma kvalitetskrav, om man inte skall behöva hinka in massor av drevning. Om de ämnen man bygger med inte håller snäva rakhetstoleranser får man kanske vara beredd att gallra hårt för att hitta stavar som duger till "timmer".

https://www.timmerhus.se/historien-om-timmerhus/

Några specifika krav på dimensioner finns inte, utan man försöker i möjligaste mån att välja ut hanterbara stockar.
Informationen i länken berättar lite mer än vad som spånas här i forumet.

Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se
MJ Signal -Tema bygger efter beställning.

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #57 skrivet: tor 30 jul 2020, 11:56:21 »
Hejsan!

Titta gärna på videon som det är länkad till i början av tråden. Den visar hur timmer huset byggs. Nu har lite mer material kommit för att göra fönster och vägg paneler.
Jag tycker att jag beställt lite för breda plank  till farstun och vind gavlar men det kanske fungerar ändå. De är på 2.4mm. 11.5 cm bred i verklighet.
Behöver beställa mer material som behövs för att göra innergolvet, skorsten och lister som håller ihop de väggar söm blir lösa när fönster uttag skall göras.
Idag har jag hyvlat mer timmer och det räcker för två varv till på huskroppen. Då är jag uppe i 8 varv med timmer. Så det blir att springa ut i skogen på lördag och
fixa mer timmer. Några stockar var redigt skeva så de kan jag inte använda. De kan tas till annat smått.
 :) :)
Mvh!

Alf K

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #58 skrivet: lör 01 aug 2020, 01:58:54 »
God kväll eller God Morgon!

Jag har precis kommit hem och kollat e-posten och lilla mammas skiss på hur det såg ut invändigt i huset har kommit. Jag kan bara konstatera att jag hade fel om Farmor och Farfars rum.
Som några gissade på att det skulle finnas en stege upp till vinden stämmer också. Man eldade direkt på den öppna spisen och ställde grytor på fot på elden eller hängde grytan på en krok över elden. Det fanns en vedspis också men mor minns inte exakt var den stod men borde ha stått i närheten av skorstensstocken. Lilla mamma har minne som en elefant för det är över 50 år sen hon var i huset.
 :up: :up:
Mvh!

Alf K

« Senast ändrad: lör 01 aug 2020, 02:04:25 av AlfTm36 »

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #59 skrivet: sön 02 aug 2020, 10:00:47 »
God Morgon!

Här kommer en bild på bygget. Jag har lagt sju varv timmer nu och det blir 9 eller 10 innan jag når taknivån. På bilden syns skillnaden på grovlek på stockar.
Jag bygger med 6mm diameter nu men för att hamna rätt i skala ska det bli 4mm diameter på nästa hus so kommer att se bättre ut än denna övnings hus.
Den högra rundstaven av de två är den med 4mm diameter. Det syns också hur mina uttag ser ut för de sk. "knutarna" Jag ska fortsätta med husväggen idag och börja
lite med fönstren också.
Mvh!

Alf K

Utloggad ford1929

• Stammis
  • Antal inlägg: 554
« Svar #60 skrivet: mån 03 aug 2020, 17:37:58 »
God Morgon!

Här kommer en bild på bygget. Jag har lagt sju varv timmer nu och det blir 9 eller 10 innan jag når taknivån. På bilden syns skillnaden på grovlek på stockar.
Jag bygger med 6mm diameter nu men för att hamna rätt i skala ska det bli 4mm diameter på nästa hus so kommer att se bättre ut än denna övnings hus.
Den högra rundstaven av de två är den med 4mm diameter. Det syns också hur mina uttag ser ut för de sk. "knutarna" Jag ska fortsätta med husväggen idag och börja
lite med fönstren också.
Mvh!

Alf K

Ser bra ut :up:
Roger/Forden

Utloggad sture

• Stammis
  • Antal inlägg: 663
    • http://www.bylen.se/
« Svar #61 skrivet: mån 03 aug 2020, 18:59:36 »
Kul att se att bygget framskrider och KUL att du lyckats engagera din mamma. En sådan där ritning är ju guld värd!
Sture

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #62 skrivet: Idag kl. 11:13:43 »
Hej MJ vänner!

Jodå, kul med lilla mamma som kan hjälpa till. Förstår inte att hon kommer ihåg så mycket ändå. Hon har varit i huset 2ggr och det måste ha varit i slutet på 50- och början på 60-talet.
Lilla mamma berätta att det bodde en lapp gumma där som flyttat in efter farmor flyttat ut. Lapp gumman bjöd på Kaffer med salt. Lite udda tycker jag.  Köket var ganska stort och det fanns några kökssoffor, ett bord, några stolar framför kökssofforna, nått skåp av nåt slag.  Den öppna spisen tänkte jag göra och tror måtten skulle kunna var ca 70-90cm bred i skala 1:1.  Skorstenen ser ut att vara murad med sten inbäddad i bruket. Inte nåt tegel här inte.  Kanske går skorsten att göra av sten mur imitation på plast ark och sedan försöka få dit nåt som ser ut som murbruk utvändigt så att det inte bara ser ut som stenmur. Hoppas ni begriper hur jag menar och vad jag är ute efter.

Mvh!

Alf K