Författare Ämne: Farfars hus i modell!  (läst 1152 gånger)

Utloggad AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.308
Farfars hus i modell!
« skrivet: tor 25 jun 2020, 13:03:12 »
Hej Forums bröder och MJ vänner!
 :) :) :)

Jag behöver en hel del hjälp av er om ni har lust att hjälpa till.  Jag tänkte bygga farfars hus i modell och i skala 0 (1/48).  Ett lite diorama för huset. Sedan kanske det blir ett i skala HO!
Jag har bara två foton att utgå ifrån och huset finns inte mer så man får kompromissa lite.  Mellan tummen och pekfingret vad skulle måtten på golvytan vara samt vinkel på taket i skala 1:1?
Pappa sa att huset hade två rum. Ett mindre för farmor och farfars sovrum.  Jag tor att det är det rummet som är på högersida närmast väggen som ingången är på. På höger gavelsida syns timmer som sticker ut lite på mitten  så antar att det är en vägg på insidan.  Innanför farstun/verandan vet jag inte om det fanns en hall eller inte men skulle tänka mig att en dörr fanns in till rummet på höger sida.  Det är mer det yttre på huset som är mest intressant. Huset är knut timrat och tror att det kan vara besvärligt att bygga på samma sätt.  Jag funderar på om man skulle kunna bygga sidorna av tunna träflak som väggar som man sedan ristar in där timret är separerat och sedan montera fusk knutar istället utanpå.

Vad tror ni, skulle det vara möjligt att få till nåt liknande?

Här kommer de två bilderna.

Mvh!

Alf K

En som inte kan men vill mer!

Utloggad mj-onas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.246
SV: Farfars hus i modell!
« Svar #1 skrivet: tor 25 jun 2020, 14:30:07 »
Hej Alf,
Såg igår dessa fotografier, tänkte skriva och när du nu skapat en egen tråd så kommer här först några funderingar om byggnaden. Den ser ut att bestå av två olika byggnadstekniker då övervåning och "förstuga" inte är knuttimrad. Kan det vara en senare tillbyggnad / ombyggnad? På det första fotografiet ser taket nylagt /omlagt ut. Är det därför man stolt dokumenterat det välgjorda arbetet med ett fotografi?

Mina spekulationer fortsätter, jag har fått för mig att den långsida som visas är i norrläge eftersom den saknar fönster (Ja, iaf inte söderläge) men det kanske inte stämmer med kartbilden du idag presenterar.

Angående modellbygget så hade jag nog försökt att knuttimra, det behöver inte bli mer komplicerat än att applicera sådana detaljer efteråt. Att använda lister som man filar eller sågar ett hack i för att sedan "knuttimra" ihop borde ge ett gott resultat. Att bygga på samma sätt som i skala 1:1 påstår jag också skulle vara extra kul.

/Mats   

En halvnolla som också är en helnolla ibland.
-------------------------------------------------------
H0 2R Tema DR Epok IV järnväg och spårväg
Industribanor i H0f och 0f

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.190
« Svar #2 skrivet: tor 25 jun 2020, 14:48:22 »
Just tekniken med att knuttimra i miniatyr är ju dessutom ett gammalt finskt hantverk. Jag hade på 1950-talet ett par blockhus i skala --- jaaa  ----  1-25 eller så,som föräldrarna inhandlat på Stockmanns vid besök i Hfors. Listerna var frästa med en liten urholkning nertill och motsvarande rundning upptill, sam med uttag i knuten.
Konstruktionen av ett knuttimrat hus har ju fördelen att dne  återges i fasaden. AlfTm har helt rätt i stockändarna på gaveln. De antyder, eller snarare anger tydligt var hjärtväggen stod och den måste ha varit genomgående i hela huset och avgör planlösningen med en kammare i varje hörna.

En viktig funktion hos hjärtväggen är att ge stöd för bjälklaget till övervåningen, där balkar eller takstolar annars blev så långa att de skulle svaja eller knäckas. Den fönsterlösa väggen kanske borde vara den där trappan till övervåningen befinner sig.
En fördel med att knuttimra är ju även att det är enkelt att byta en stock om det blivit fel. Det som är rätt kan alltid återanvändas.

En skärapparat, en rälssåg med gerlåda för uttagen och en liten stickel för att stämma ut i hörnen är väl allt som behövs. Och en massa list av lämplig dimension. Med plana sidor för enkelhetens skull. Och några timmar under kökslampan.

Så grundplanen är antagligen rutor 2x3 med sex olika rumsytor på bottenvåningen.
Vad fanns i ett sånt hus? Hall med trappa, Vardagsrum, Kök, Kammare och kanske två sovrum, eller ett finrum och ett sovrum.

Jag vet inte var Alf befinner sig, men ett besök (när det går) på Arkitekturmuseum inne i Moderna Museet på Skeppsholmen i Stockholm  kan ge lite uppslag om hur timmerhusen byggdes, skillnaderna mellan Sverige och Finland var nog inte så hisnande stora. Och en del idéer om modellbyggen med.
BW

Utloggad d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.155
« Svar #3 skrivet: tor 25 jun 2020, 16:59:00 »
...
Så grundplanen är antagligen rutor 2x3 med sex olika rumsytor på bottenvåningen.
Vad fanns i ett sånt hus? Hall med trappa, Vardagsrum, Kök, Kammare och kanske två sovrum, eller ett finrum och ett sovrum.

Planförslaget låter i mina öron rätt luxulöst satt i relation till husets övriga beskaffenhet och funktion. Jag tror snarare att totalt 4 rumsytor inklusive en hall med lucka och stege till den av allt att döma obebodda vindan räcker bra. Min hypotes landar snarare på utöver hallen ett sovrum, kammare och storkök/allrum. Om  man utgår från värmekällan - spisen och murstockens placering mitt i bygganden, tror jag inte man överdrev sin nit med att avdela i många rum. Det sättet att fördela rumsytor runt en enda eldstad och murstock är inte ovanligt i enkla boningshus på små husbehovsjordbruk i norra Sverige. Även om detta huset ligger i Finland behöver ju planlösningsprinciperna inte vara helt annorlunda - fritt spekulerat.
- o000oo -

Utloggad Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.762
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #4 skrivet: tor 25 jun 2020, 17:31:56 »
Det finns säkert äldre etnologisk litteratur som beskriver typiska planlösningar på den finska landsbygden, det gäller förstås att hitta den. Spontant skulle jag gissa på ett tredelat bottenplan, där man kommer direkt in i köket från ytterdörren. Sen två mindre rum till höger om köket. Men det är förstås ren spekulation. Hall i egentlig mening, eller motsvarande, tror jag inte riktigt på för då brukar proportionerna vara annorlunda. Sen har man byggt på förstukvisten av plank för att få lite skydd och lite hallutrymme framför ytterdörren. Sen som nämnts en stege eller till och med en smal, brant trappa upp till vinden.

Det är inte särskilt ovanligt att en timrad kåk bara är timrad upp till väggbandet och inte i gavelspetsarna, så att dessa har plankstomme. Dels är det enklare att göra och dels billigare. Av allt att döma är ju detta en mycket enkel bostad, som till och med saknar ordentlig grund och står på plintar, så jag gissar att billighetsprincipen gällde.

Mått och takvinkel är svåra att avgöra. Men kanske om fönstren är 80 cm breda så går det att bedöma gavelns bredd? Timret borde vara 5 eller (möjligen 6) tum tjockt. Kanske 5 m bred gavel? Vinkeln mellan taken är trubbigare än 90 gr men inte jättemycket, så taklutningen kanske är 35-40 gr?

Några gissningar. :)
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #5 skrivet: tor 25 jun 2020, 20:08:41 »
Hej och tack alla för svaren.

Huset byggdes ca 1930 tror jag och den svart/vita bilden kan vara från 50-talet och den i färg är från 1968.  Troligen kan den blivit tillbyggd med tanke på att familjen blev stor. ca 12 personer.
1968 fanns ett nytt hus på gården byggt av de nya ägarna så då har väl farfars hus hunnit förfalla till en del.
Läget har jag faktiskt blivit osäker på tack vare Railroaders svar i min andra tråd
https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=23343.0

Jag har mätt avståndet till sjön och enligt kartan skall det vara 180 meter där jag trott gården är placerad men enligt bilden från 1968 i färg är avståndet mycket längre. Pappa berätta att det i stort sett bara var två rum i huset. Storstuga med vedspis i mitten och sedan ett mindre rum för farmor och farfar. Jag trodde att det bara var vind där uppe men som ni säger att kanske nån trapp leder upp till övervåningen. Jag tycker det ser lite lågt i tak men jag vet inte. Det är möjligt att några sov däruppe men inget jag minns pappa berätta om.

Vilket som, går det nog att få till ett hus som liknar detta till det yttre i alla fall, även om måtten inte stämmer exakt. 50cm fel skulle bli ca 1cm fel på modellen i skala 1/48.
Man skulle kunna börja med en "mockup" i papp för att hitta proportioner som skulle stämma och sedan efter det göra en ritning som bygger på skalenliga stockar från 5-6 tum.
Prova lite med fönstren på 80cm breda och skala ned och ser hur det ser ut på "mockupen".

Av verktyg har jag både såg för och geringslåda finns. Skärapparat  finns med och jag har några special blad för att skära med.
Om jag räknar rätt skulle då 5 tum bli ca 2.6mm i skala 1/48
18 stockar upp på gaveln x5 tum, då skulle höjden bli ca 2.3 meter på gaveln innan vinden, ca 48mm i skala 1/48
Om gaveln är ca 5 m kanske långsidan är upp mot 10m

Arkitekt museet har jag besökt för över 20 år sedan när jag bodde i Stockholm. Numer befinner jag mig i Umeå!

Mvh!

Alf K

Utloggad Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.762
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #6 skrivet: fre 26 jun 2020, 08:28:11 »
Man skulle kunna börja med en "mockup" i papp för att hitta proportioner som skulle stämma och sedan efter det göra en ritning som bygger på skalenliga stockar från 5-6 tum.
Prova lite med fönstren på 80cm breda och skala ned och ser hur det ser ut på "mockupen".

Av verktyg har jag både såg för och geringslåda finns. Skärapparat  finns med och jag har några special blad för att skära med.
18 stockar upp på gaveln x5 tum, då skulle höjden bli ca 2.3 meter på gaveln innan vinden, ca 48mm i skala 1/48

Arkitekt museet har jag besökt för över 20 år sedan när jag bodde i Stockholm. Numer befinner jag mig i Umeå!

Mvh!

Alf K

Fast med 5 tum menade jag tjockleken på stockarna, inte bredden/höjden, det blir väldigt tunna slanor. :) 2,3 m låter lite för höjd på en gavel, även om det kanske inte var 2,40 takhöjd inne.

Längden på huset tycker jag inte känns som 10 m, dubbla bredden, snarare kanske 7 m. Mitt gamla timmerhus var 11x6 m och det hade helt andra proportioner på längd och bredd än detta.

En mockup i papp eller till och med papper är en bra idé. :)
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #7 skrivet: fre 26 jun 2020, 10:50:20 »
Hej igen!

Lite sökning på nätet igår kväll på timring gav två intressanta svar.  Denna 25 minuters film om bygge av timmer stuga i Finland. Engelsk röst.

Tycker att metoden är väldigt likt som farfar använt. Här pratas det om 6 tum stockar och dessutom nämnts att taket håller ca 25 år. Vilket då skulle betyda att taket på svartvita bilden är nylagt som ni gissar.  :clap: Huset byggdes ca 1930 och bilden från ca 1955, kanske. Kanske mina farbröder gjorde de och farmor fortfarande bodde kvar innan hon flytta.
Jag måste faktiskt beundra snickarna i filmen här med tanke på hur lätt det ser ut när de arbetar med handverktyg som yxa, borr, såg mm.

Här har vi en Vikilänk om timring!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Timring#Knuten
 :) :) :)
Mvh!

Alf K

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #8 skrivet: fre 26 jun 2020, 10:59:55 »

Mvh!

Alf K

Fast med 5 tum menade jag tjockleken på stockarna, inte bredden/höjden, det blir väldigt tunna slanor. :) 2,3 m låter lite för höjd på en gavel, även om det kanske inte var 2,40 takhöjd inne.

Längden på huset tycker jag inte känns som 10 m, dubbla bredden, snarare kanske 7 m. Mitt gamla timmerhus var 11x6 m och det hade helt andra proportioner på längd och bredd än detta.

En mockup i papp eller till och med papper är en bra idé. :)

Tack Arstuga!

6 tum bredd stockar då kan vi fundera på höjden på dessa och skulle då 8 tum stämma? Sitter här med tumstocken och funderar.
Jag tror också att takhöjden är lite lägre. kanske ca 2 meter bara.
Då har vi bredden på långsidan, då vet vi att 10 m är för lång och 5 meter för kort så ca 7-8 meter.
Nu går det framåt med måtten.
 :handshake:

Mvh!

Alf K
« Senast ändrad: fre 26 jun 2020, 11:26:51 av AlfTm36 »

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #9 skrivet: fre 26 jun 2020, 11:09:34 »
Nu när vi kommit lite vidare här så kommer nästa fråge ställning från mig.

Då ska vi ha tag på lämpligt material för husbygget. North Eastern lister kanske är lämpligt material.
kom gärna med förslag på vilka mått på listerna jag kan använda av de från North Eastern!

Timmerstockar
Brädfoder
Taket blir klurigt så där kanske det blir en tunn skiva som det ristas ur för att likna ett "spåntak"
Sedan har vi "nockpannan" Jag kan inte se  som om det är plåt eller av trä!
Skorstenen kan man göra av vad som helst!
 :) :)
Mvh!

Alf K

Utloggad PeO

• Stammis
  • Antal inlägg: 576
« Svar #10 skrivet: fre 26 jun 2020, 12:05:25 »
Ett sätt är att göra som förebilden, ta en rundstav och hyvla av, 4-5 mm i nollan, småpilligt, men inte omöjligt i mindre skalor.
"Nockpannan" tycker jag ser ut som nockbrädor, det var nog det vanliga på 1800-talet. Jag tycker att det ser ut så även på videon, jag har inte tittat den nu, men har sett den för ett tag sedan. Det äldsta hus jag byggt modell av är från 1795, det har givetvis nockbrädor, timrat hus, men har klätts med stående brädor (,vill knappt kalla det panel, det har okantade bräder)
Jag hittar bara en dålig bild, innan taket fått tegel, enkupigt gällde på den tiden. Brädernas råa kanter kan dock anas. Fönstren är i etsad mässing, i övrigt styrénplast.

Ja ska leta efter en bättre bild med färdigt tak.

Utloggad BenWah46

• Veteran
« Svar #11 skrivet: fre 26 jun 2020, 15:25:09 »
Spåntak finns nog hos en del plasthustillverkare, i vart fall i H0. Av balsa kan man nog skära 1:43-spån med en liten grodhyvel, fast det blir ett himla pill.
De finska leksaksblockhus jag sett har haft notade brädtak, det är nog helt fel som modell.
BW

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #12 skrivet: lör 27 jun 2020, 11:55:52 »
Tack Peo och BenWah!

Nu har jag letat rundstavar i björk och tror jag hittat 4mm på 90cm längder som jag kan skaffa. Så jag börjar nog med dem så får vi se hur det går.
Ska börja med att försöka hitta ett bra arbetssätt först och pussla ihop några väggar bara!
Återkommer mer om mina stapplande försök.

Mvh!

Alf K

Utloggad K Lemming

• Användare
  • Antal inlägg: 38
« Svar #13 skrivet: lör 27 jun 2020, 16:49:16 »
I någon av Krister Brandts Modelltåg böcker vill jag minnas att där fanns en bra artikel om att bygga knuttimmrat i modell. Någon som har koll på vilken av böckerna artikeln var med i?

Utloggad PeO

• Stammis
  • Antal inlägg: 576
« Svar #14 skrivet: ons 01 jul 2020, 12:19:00 »
I någon av Krister Brandts Modelltåg böcker vill jag minnas att där fanns en bra artikel om att bygga knuttimmrat i modell. Någon som har koll på vilken av böckerna artikeln var med i?
Modelltåg 96 sidan 76

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #15 skrivet: fre 03 jul 2020, 12:20:46 »
Hejsan.

Nu har jag börjat skissa på en "mockup" i papp till farfars hus. Jag har börjat med gaveln och ritat med olika takvinklar och det verkar bli runt 75 till 83 graders vinkel.
Ska fortsätta i morgon och på Söndag då jag är ledig och hoppas första versionen av "mockup" blir klar i helgen så att jag kan visa hur det kan se ut, sedan får vi se hur fortsättningen blir!

Mvh!

Alf K

Utloggad sture

• Stammis
  • Antal inlägg: 621
    • http://www.bylen.se/
« Svar #16 skrivet: fre 03 jul 2020, 17:23:57 »
Ser man på, Alf, det verkar som du tagit dig över en tröskel. :up:
Då ser vi fram emot bilder på mockupen.
Sture

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #17 skrivet: lör 04 jul 2020, 14:26:29 »
Hej forum kamrater!

Senaste veckan har jag gått och funderat ganska mycket på hur jag ska gå tillväga för att bygga huset i model, så jag mer eller mindre glömde bort att jag skulle göra en "mockup" först.
Det kom jag på häromdagen och nu är min "mockup" klar. Jag själv tycker att proportionerna stämmer hyfsat med fotot av huset.
Har använt 300g kartong ark som jag hade hemma så det var bra och hänger ihop med tejp och magnet klämmor! Här kommer måtten i mm på huset.

Huskropp
Gavel vägg 105x55
Långvägg 150x55
Vindhöjd 45

Farstu 65x20x55
Höjd kattvind 35mm

Takvinkel huskropp 80 grader
Takvinkel farstu 85 grader

Fortsättning följer och det jag ska börja med är att försöka slå knut på timret. Bara 4 väggar till att börja med och se om jag kan få till det någorlunda och efter att det går bra börja försöka bygga modellen. Det blir nog en del finska ord som ej skall nämnas mellan varven men det är värt ett försök om jag skulle lyckas hyfsat.

Mvh!
 :) :)
Alf K

Utloggad BenWah46

• Veteran
« Svar #18 skrivet: lör 04 jul 2020, 15:19:55 »
Hyvä!
« Senast ändrad: sön 05 jul 2020, 12:51:13 av BenWah46 »
BW

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #19 skrivet: sön 05 jul 2020, 10:52:04 »
Modelltåg 96 sidan 76

Tack för tipset och jag lyckades få tag på den på nätet. Begagnad.

Mvh!

Alf K

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #20 skrivet: sön 05 jul 2020, 11:00:28 »
Morn MJ kamrater!

Här kommer lite av de verktyg jag skall använda när jag börjar bearbeta rundstavarna för husbygget. Jag tor det blir lättare att slipa ned sidorna om de ligger ihop 4 stycken rundstavar i stället för att slipa dem en och en. Då är risken stor att det blir hela havet stormar. Ytan blir planare och jämnare när man använder slipkloss i stället tror jag. Slipa en sida i taget och sedan mäta tjockleken och när man är nöjd, då vänder man och tar andra sidan. Slipa ned och mäter tills man är nöjd. De klämmor jag har är käftarna lite klen på så jag måste nog skaffa nåt annat att använda. Jag har också små tigersåg blad som blir bra att använda när man ska såga ur för fönstren när det är trängt.  Filar i olika  varianter och sylvass såg till geringslådan.

Mvh

Alf K

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #21 skrivet: mån 06 jul 2020, 11:01:09 »
Hej!

Nu har jag sågat lite timmer och lagt ett provvarv. Provbygget jag börja med ska bara bli fyra väggar för att jag ska bli lite varm i kläderna och känna mig för. Rundstavarna är blompinnar på 6mm diameter som används. Jag har 4mm rundstavar för själva husmodellen hemma.  15mm x 11mm är det och jag kan säga att man får vara väldigt försiktig och lätt på handen så man inte sågar för djupt med sågen jag har. Den är sylvass och sedan använder jag gerings-lådan till hjälp.  Jag börjar med två såg skär först där jag ritat bredden för stocken som ska ned i själva klykan. När det är gjort använder jag sågen att med några skär rensa emellan så det blir lite djup. Efter det använder jag en liten fil och försöker trimma in så gott det går. Jag tror att det är bäst att göra dem parvis stockarna och sedan försöker passa in dessa i varandra. Det gäller att försöka spara lite slip mån för om man tar i för mycket kan man inte använda biten. Inte bästa skärpa i bilden för det kan bero på kameran eller att jag darrar men det syns i alla fall vad jag gjort.

Mvh!
Alf K

Utloggad mj-onas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.246
« Svar #22 skrivet: mån 06 jul 2020, 15:16:17 »
Alf. Har igen studerat det gamla fotografiet i trådens inledning och har en plan B för ditt husbygge. Du var ju tidigare faktiskt inne på det jag nu föreslår.

Skull timrandet bli dig övermäktigt så kan man "fuska" genom att på en smal remsa av papper klistra små fyrkantiga träbitar, föreställande timmerändarna som syns mitt på kortväggen. Kanske också hörnens timmerknutar får "fuskas till" på samma sätt. Virket i farfars hus verkar bestå av olika dimensioner som komplicerar modellbygget. Och charmen i det lite oregelbundna vill du kanske efterlikna.

/Mats 
En halvnolla som också är en helnolla ibland.
-------------------------------------------------------
H0 2R Tema DR Epok IV järnväg och spårväg
Industribanor i H0f och 0f

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #23 skrivet: tis 07 jul 2020, 13:24:02 »
Alf. Har igen studerat det gamla fotografiet i trådens inledning och har en plan B för ditt husbygge. Du var ju tidigare faktiskt inne på det jag nu föreslår.

Skull timrandet bli dig övermäktigt så kan man "fuska" genom att på en smal remsa av papper klistra små fyrkantiga träbitar, föreställande timmerändarna som syns mitt på kortväggen. Kanske också hörnens timmerknutar får "fuskas till" på samma sätt. Virket i farfars hus verkar bestå av olika dimensioner som komplicerar modellbygget. Och charmen i det lite oregelbundna vill du kanske efterlikna.

/Mats

Tack Mats!
 :up:
Det är också ett bra alternativ och själv tänkte på göra av en smal trälist med sidoväggens höjd och sedan karva ut så att det ser ut som stockar.  Gavelväggen kan nog bli knepig att få dit mellan väggen i stugan samt de två fönstren så att det ser bra ut.  Då räcker det med att jag få dit de två fönsterna och fusk knutarna i stället och måste använda lister på insidan för att håla ihop det hela. Ska fortsätta i morgon med husbygget och lägga flera varv timmer och sedan får vi se hur det går.

Mvh!

Alf K