Modelljärnvägar > Landskap och hus

Farfars hus i modell!

(1/14) > >>

AlfTm36:
Hej Forums bröder och MJ vänner!
 :) :) :)

Jag behöver en hel del hjälp av er om ni har lust att hjälpa till.  Jag tänkte bygga farfars hus i modell och i skala 0 (1/48).  Ett lite diorama för huset. Sedan kanske det blir ett i skala HO!
Jag har bara två foton att utgå ifrån och huset finns inte mer så man får kompromissa lite.  Mellan tummen och pekfingret vad skulle måtten på golvytan vara samt vinkel på taket i skala 1:1?
Pappa sa att huset hade två rum. Ett mindre för farmor och farfars sovrum.  Jag tor att det är det rummet som är på högersida närmast väggen som ingången är på. På höger gavelsida syns timmer som sticker ut lite på mitten  så antar att det är en vägg på insidan.  Innanför farstun/verandan vet jag inte om det fanns en hall eller inte men skulle tänka mig att en dörr fanns in till rummet på höger sida.  Det är mer det yttre på huset som är mest intressant. Huset är knut timrat och tror att det kan vara besvärligt att bygga på samma sätt.  Jag funderar på om man skulle kunna bygga sidorna av tunna träflak som väggar som man sedan ristar in där timret är separerat och sedan montera fusk knutar istället utanpå.

Vad tror ni, skulle det vara möjligt att få till nåt liknande?

Här kommer de två bilderna.

Mvh!

Alf K

mj-onas:
Hej Alf,
Såg igår dessa fotografier, tänkte skriva och när du nu skapat en egen tråd så kommer här först några funderingar om byggnaden. Den ser ut att bestå av två olika byggnadstekniker då övervåning och "förstuga" inte är knuttimrad. Kan det vara en senare tillbyggnad / ombyggnad? På det första fotografiet ser taket nylagt /omlagt ut. Är det därför man stolt dokumenterat det välgjorda arbetet med ett fotografi?

Mina spekulationer fortsätter, jag har fått för mig att den långsida som visas är i norrläge eftersom den saknar fönster (Ja, iaf inte söderläge) men det kanske inte stämmer med kartbilden du idag presenterar.

Angående modellbygget så hade jag nog försökt att knuttimra, det behöver inte bli mer komplicerat än att applicera sådana detaljer efteråt. Att använda lister som man filar eller sågar ett hack i för att sedan "knuttimra" ihop borde ge ett gott resultat. Att bygga på samma sätt som i skala 1:1 påstår jag också skulle vara extra kul.

/Mats   

BenWah46:
Just tekniken med att knuttimra i miniatyr är ju dessutom ett gammalt finskt hantverk. Jag hade på 1950-talet ett par blockhus i skala --- jaaa  ----  1-25 eller så,som föräldrarna inhandlat på Stockmanns vid besök i Hfors. Listerna var frästa med en liten urholkning nertill och motsvarande rundning upptill, sam med uttag i knuten.
Konstruktionen av ett knuttimrat hus har ju fördelen att dne  återges i fasaden. AlfTm har helt rätt i stockändarna på gaveln. De antyder, eller snarare anger tydligt var hjärtväggen stod och den måste ha varit genomgående i hela huset och avgör planlösningen med en kammare i varje hörna.

En viktig funktion hos hjärtväggen är att ge stöd för bjälklaget till övervåningen, där balkar eller takstolar annars blev så långa att de skulle svaja eller knäckas. Den fönsterlösa väggen kanske borde vara den där trappan till övervåningen befinner sig.
En fördel med att knuttimra är ju även att det är enkelt att byta en stock om det blivit fel. Det som är rätt kan alltid återanvändas.

En skärapparat, en rälssåg med gerlåda för uttagen och en liten stickel för att stämma ut i hörnen är väl allt som behövs. Och en massa list av lämplig dimension. Med plana sidor för enkelhetens skull. Och några timmar under kökslampan.

Så grundplanen är antagligen rutor 2x3 med sex olika rumsytor på bottenvåningen.
Vad fanns i ett sånt hus? Hall med trappa, Vardagsrum, Kök, Kammare och kanske två sovrum, eller ett finrum och ett sovrum.

Jag vet inte var Alf befinner sig, men ett besök (när det går) på Arkitekturmuseum inne i Moderna Museet på Skeppsholmen i Stockholm  kan ge lite uppslag om hur timmerhusen byggdes, skillnaderna mellan Sverige och Finland var nog inte så hisnande stora. Och en del idéer om modellbyggen med.

d680ae:

--- Citat från: BenWah46 skrivet tor 25 jun 2020, 14:48:22 ---...
Så grundplanen är antagligen rutor 2x3 med sex olika rumsytor på bottenvåningen.
Vad fanns i ett sånt hus? Hall med trappa, Vardagsrum, Kök, Kammare och kanske två sovrum, eller ett finrum och ett sovrum.

--- Slut citat ---

Planförslaget låter i mina öron rätt luxulöst satt i relation till husets övriga beskaffenhet och funktion. Jag tror snarare att totalt 4 rumsytor inklusive en hall med lucka och stege till den av allt att döma obebodda vindan räcker bra. Min hypotes landar snarare på utöver hallen ett sovrum, kammare och storkök/allrum. Om  man utgår från värmekällan - spisen och murstockens placering mitt i bygganden, tror jag inte man överdrev sin nit med att avdela i många rum. Det sättet att fördela rumsytor runt en enda eldstad och murstock är inte ovanligt i enkla boningshus på små husbehovsjordbruk i norra Sverige. Även om detta huset ligger i Finland behöver ju planlösningsprinciperna inte vara helt annorlunda - fritt spekulerat.

Arstuga:
Det finns säkert äldre etnologisk litteratur som beskriver typiska planlösningar på den finska landsbygden, det gäller förstås att hitta den. Spontant skulle jag gissa på ett tredelat bottenplan, där man kommer direkt in i köket från ytterdörren. Sen två mindre rum till höger om köket. Men det är förstås ren spekulation. Hall i egentlig mening, eller motsvarande, tror jag inte riktigt på för då brukar proportionerna vara annorlunda. Sen har man byggt på förstukvisten av plank för att få lite skydd och lite hallutrymme framför ytterdörren. Sen som nämnts en stege eller till och med en smal, brant trappa upp till vinden.

Det är inte särskilt ovanligt att en timrad kåk bara är timrad upp till väggbandet och inte i gavelspetsarna, så att dessa har plankstomme. Dels är det enklare att göra och dels billigare. Av allt att döma är ju detta en mycket enkel bostad, som till och med saknar ordentlig grund och står på plintar, så jag gissar att billighetsprincipen gällde.

Mått och takvinkel är svåra att avgöra. Men kanske om fönstren är 80 cm breda så går det att bedöma gavelns bredd? Timret borde vara 5 eller (möjligen 6) tum tjockt. Kanske 5 m bred gavel? Vinkeln mellan taken är trubbigare än 90 gr men inte jättemycket, så taklutningen kanske är 35-40 gr?

Några gissningar. :)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion