Modelljärnvägar > Moduler

Z-moduler, digitalt?

(1/2) > >>

ub:
När man tänker på Z så tänker man kanske analoga lok, eftersom Märklin inte verkar sälja något annat.
Men jag kollade runt lite och hittade det här:
https://velmo.de/index.html
Verkar genomtänkt och enkelt, bara att byta ut kretskortet och tuta och kör. :)

Funkar detta bra, någon här som testat?

Är tiden mogen för Z-moduler digitalt?

Robban:
http://www.hasseahlen.se/

Finns väl någon tråd här på forumet om den banan någonstans, tror jag.
I dagens läge anser jag att det ska vara digitalt om det är i modulsammanhang.
Har funderat i några år på att beställa från Velmo, men det har hittills bara blivit funderingar.

Robban

ps. Lasse Kempe hade några små smidiga moduler (inte så groteskt stora som zmod) på en mässa för många år sedan, kan inte bara vara jag som såg de......
Har även för mig att PC var intresserad av moduler i Z men det var då det

Bgdhl:
Det verkar ju ha ryktats ett tag om att Märklin jobbar med att digitalisera Z och det skulle ju öppna helt nya dörrar för den skalan. Bara att hålla tummarna för att det utannonseras och blir verklighet! I nuläget känns tröskeln lite för hög för att den breda massan ska ha möjlighet till digitaldrift i skala Z.

Hasse Ahléns sida var väldigt intressant. Gav inspiration till att åtminstone försöka konvertera ett lok för digitaldrift  :up:

ub:
Jag tror inte tröskeln är så hög för Velmos dekodrar, citerar från Velmos sida:
The modifications of a locomotive shoult not be more than:
Open the cover, unscrew and remove the circuit board, insert and fix the decoder, close the cover, finished.

Om jag förstått det hela rätt så ersätter man Märklins kretskort med ett nytt från Velmo med en dekoder, kan nog en stor del av den breda massan klara av.

Men det vore intressant att veta till hur stor del av Märklins lok som det finns kretskort, den som har bättre koll på Z kan säkert få en uppfattning genom att kolla på listan över kretskort med dekodrar som finns hos Velmo.

Eisbär-Sieder:
prata inte skit om mig nu Robban :-D
jag finns med i binärrymden även om osynlig i verkligheten ;-)

Jo jag har Z loken kvar och byggt lika mycket, Z digitalt och Z-moduler som i H0n3, alltså inga alls

men har för mig att de allra minsta dekodrarna, Tams odyl. går utmärkt in i de flesta Z-lok, för det man visst ändå måste kasta ut är de "gigantiska" kondensatorerna som tom. är större än motorerna ;-)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion