Författare Ämne: En gammal bild från Finland 1938 och Järnvägen genom Virrat!  (läst 3886 gånger)

Utloggad AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.511
SV: En gammal bild från Finland 1938 och Järnvägen genom Virrat!
« Svar #50 skrivet: fre 02 okt 2020, 07:52:54 »
God Morgon!

Idag tänkte jag dela med mig av en intressant film som visar några vagnar som rullat på Björneborg- Haapamäki banan. Tyvärr är det  finskt tal men filmen talar sitt synliga språk ändå.
En finsk man som var på väg till ett annat objekt för att filma stannade till vid en järnvägs övergång och tittade åt ena hållet utmed spåret. Då såg han några övergivna vagnar ca 300m bort.
Han blev nyfiken och gick dit och börja filma.  Bla finns det en gammal fångvagn som jag vet att man började använda efter kriget (1950-talet) med att transportera fångar  som skulle till rätten för att träffa domaren och få sin dom. Sedan transporterades dem till orten där fängelset var.  Den sista vagnen som filmas är en plogvagn och den har ett märkligt utseende och inne i vagnen så fick man manövrera plogvingarna med olika reglage för handkraft och även fötter. Ingen hydraulik där inte.  Malmtåg har rullat med koppar genom Virrat västerut mot Björneborg därav MAS vagnarna. Tyvärr sägs det inte var vagnarna står i filmen.

Mvh!

Alf K

En som inte kan men vill mer!

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #51 skrivet: lör 10 okt 2020, 10:58:46 »
Hej!

Nu har jag tittat lite i boken om Bjurströsms lokomorer och tyligen var dessa en bra och pålitlig arbetshäst av många.  Fanns på många platser i Sverige och licenstillverkades bla av Lokomo i Tammerfors i Finland.  I slutet av boken finns det et antal ritningar på olika typer av lokomotorer och några vagnar. (Ritningar gjorda av Jörgen Edgar i boken). Det finns en lista på Lokomotorer tillverkade av Lokomo också och där hittade jag information om att det loket som fanns i Aitoneva levererades  till ett företag i Joensuu 1936. 1945 togs det över av företaget  Suo Oy i Aitoneva vid torvbrytningen. 1986 hamnade det på järnvägsmuseet i Toijala i Finland.  Efter 1986 hade man inhyrda lok från VR (Finsks statsjärnvägar) till 1999. Ute i torvmossen hade man 600mm spårvidd där torv lastades på tippvagnar draget av ett Pedershaab lok. Sedan kördes vagnarna ned till omlastningsplatsen och upp på en ramp för lossning av torven till normalspår vagnar.  Det jag funderar på när jag sett bilder på rampen för omlastning är; Hur kommer tippvagnarna upp där för jag tycker att det ser ut som väldigt brant stigning. Klarade Pedershaab loket att knuffa vagnarna upp på rampen eller drogs dessa upp av en vinsch.
Om någon har en ide efter att sett bilden som finns på länken nedan får gärna komma med en kommentar! Finns fler bilder på sidan
http://vaunut.org/sarja/3970

En annan tokig ide jag fick efter detta med Aitoneva är att man en dag kanske skulle bygga ett litet diorama typ tittskåp över själva omlastnings platsen.  Jag har inte tänkt ha den på min framtida  järnväg genom Virrat för Aitoneva ligger 30km västerut och Torven transporterades västerut mot Parkano så dessa vagnar åker åt fel håll.  Har sett att Busch har smalspår HOf för 600mm samt likande lok som Pedershaab loket. Bjurströmsloket skulle man kunna bygga efter Jörgen Edgars ritning.
Mvh!

Alf K

Utloggad mj-onas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.270
« Svar #52 skrivet: lör 10 okt 2020, 12:12:38 »
http://vaunut.org/kuva/117856?s=1
Sannolikt så drogs vagnarna upp med hjälp av ett spel / en vinsch. Tror att jag har bilder på sådana arrangemang på en back-up. På nätet finns en hel del bilder från, främst tyska, torv-, kalk- och tegelbruk.
/Mats
En halvnolla som också är en helnolla ibland.
-------------------------------------------------------
H0 2R Tema DR Epok IV järnväg och spårväg
Industribanor i H0f och 0f

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #53 skrivet: lör 10 okt 2020, 12:20:43 »
http://vaunut.org/kuva/117856?s=1
Sannolikt så drogs vagnarna upp med hjälp av ett spel / en vinsch. Tror att jag har bilder på sådana arrangemang på en back-up. På nätet finns en hel del bilder från, främst tyska, torv-, kalk- och tegelbruk.
/Mats

Tack Mats!

Efter att sett den där bilden tidigare blev jag konfunderad på hur de fick upp vagnarna, men då gissade jag någorlunda rätt med vinsch.
Alltid kul att lära sig nåt nytt!

Mvh!

Alf K

Utloggad PeO

• Stammis
  • Antal inlägg: 634
« Svar #54 skrivet: lör 10 okt 2020, 13:20:47 »

8-tons Z finns hos VVA, 12-tons har funnits hos en finsk MJ-klubb för en massa år sedan, kanske finns ännu. Jag fick tag på den genom MRW, som bygger med BJ som förebild.
 BJ hade en 12-ton, som jag såg sist i Klippan, ganska vandaliserad, inte en enda hel glasbit. här en lite suddig bild från Korted.

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #55 skrivet: lör 10 okt 2020, 14:07:11 »
Hej Mats!

Jag har också sett en byggsats av den för ca 1900kr i Sverige men minns inte var.  Den i Aitoneva var en 12-tons!
I min bok så finns det en bild från 1971 på en liten stark rackare (SJ Z22) som drar fram en Hg lok samt T43 efter sig på en vändskiva utanför lokstallarna i Vännäs.

Mvh!

Alf K

Utloggad tage lonnroth

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 5
« Svar #56 skrivet: sön 11 okt 2020, 10:17:07 »
Hej

http://vaunut.org/kuva/117944?t=Aitoneva
Framför vagnarna uppe kan man urskilja en vajer, tror jag.

Tage

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #57 skrivet: sön 11 okt 2020, 11:50:58 »
Hej Tage!

Du har nog rätt att det är en vajer. Bilden har jag sett tidigare men inte sett vajern för den är ganska tunn så svårt att se.
 :) :) :)
Mvh!

Alf K

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #58 skrivet: lör 17 okt 2020, 08:48:57 »
God Morgon!

Lilla Mamma har tydligen grävt ner sig i arkiven hemma och hittade denna bild från 1989 på Farfars Hus. Nu har den nästan tagit sista andetaget för det börja trilla om kull.  Fotot är taget från andra gaveln som inte syns på de tidigare bilderna i början av denna tråd. Det är två saker som är intressant med denna bild. Det ena är skorstenen och om ni tittar på första sidan i tråden och tittar på färgfotot av huset från 1973 så ser ni att det då inte fanns en skorsten utan ser ut som enbart kaminrör på taket. Då har man efter det lagt ned arbete och pengar på att mura upp en skorsten i tegel. Det andra är att på andra sidan om huset så skymtas det ytterligare en byggnad från Farfars tid och vad den har använts till har jag ingen aning om. Det jag kan tänka mig är att det funnits flera mindre byggnader på gården. Självfallet hade man både bastu och utedass. Någon form av byggnad för djuren måste funnits, för hönsen, kon, hästen och även Farfars vagn som hästen fick dra ned till byn. Jag vet att pappa min berättade att han tröska säd för hand i nån byggnad. Det finns en bild på en liten byggnad i början av tråden till höger om huset från - 73. Är inte säker på vad den använts till.
 :) :) :)
Mvh!

Alf K

Utloggad sture

• Stammis
  • Antal inlägg: 735
    • http://www.bylen.se/
« Svar #59 skrivet: lör 17 okt 2020, 12:01:03 »
Mycket informativ bild, Alf. Rena fyndet. Grattis till den!
Att vara förebildsbyggare är ju lite som att vara detektiv. Man får en pusselbit då och då.
Sture