Författare Ämne: En gammal bild från Finland 1938 och Järnvägen genom Virrat!  (läst 1218 gånger)

Utloggad AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.308
SV: En gammal bild från Finland 1938.
« Svar #25 skrivet: lör 27 jun 2020, 12:18:18 »
Det där med svenska namn på finskaorter kan leda till upprördhet. Jag hade till uppgift att översätta inbjudan till Nokias årsstämma en gång. Stämman var på huvudkontoret på
Riihituntumäki i Esbo. Min vän på Hufvudstadsbladet förklarade för mig att vägnamnet betyder Rietomtavägen, så jag skrev så och Nokia gillade det inte. Inga fler uppdrag.

Jag har också försökt ta taxi in till Hyvinge för att bese järvägsmuseet där. Chauffören vägrade att förstå annat än Hyvinkä.

Ha ha ha!

Jag förstår precis hur du menar! Finska bokstäver och ord uttalas helt annat än hur vi gör i Svenskan. Jag försöker på gamla dar lära mig finska och jag har kommit så långt att jag förstår hur språket är uppbyggt men fortfarande kan jag inte tala det. Vilket farmor skällde ut pappa för redan när jag var liten att han inte lärde mig att prata finska. Farmor kunde inte svenska.

En liten rolig historia som utspelade sig under 90-talet var när en god vän och jag stod i mässen under vår utlands tjänstgöring. Vi jobbade på i baren och det kom en finne som tydligen inte var så bra på engelska. Kompisen frågade mig hur man blandade till en "Waterpump" näe sa jag. Så jag började slå upp i en av våra drink böcker och kunde inte hitta nåt. Finnen såg mer och mer irriterad ut och efter lång tid fattade vi vad han menade.  Han skulle laga vatten pumpen i baren. Så kan det gå med språkproblemen i bland.
 :party: :beer: :party:

Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.190
« Svar #26 skrivet: lör 27 jun 2020, 12:39:43 »
Mer OT: Det ställde till problem även i lumpen. När vi låg på en vall och skulle skjuta skrek sergeanten, en same,  ELD! Inga problem, det knattrade överallt. Sen skrek han SKJYTT!
Stockholmarna låg kvar ock knattrade vidare medan tornedalingarna tog skydd.
BW

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #27 skrivet: sön 28 jun 2020, 10:06:53 »
God Morgon.

När vi ändå har hamnat lite vid sidan av och hamnat i  språk vagnen tänkte jag kort nämna lite finsk språk historia mm.  Eftersom Finland var en del av Sverige fram till 1809 var det officiella språket svenska. Ca  år 1540 under reformationen började den finske biskopen i Åbo att föröka översätta bibeln till finska språket.  Finska språket fanns inte nedtecknat tidigare.  Först 1863 under den ryska tiden blev finska språket genom en tsarförordning jämställd med den svenska. Vid utgången av år 2018 hade 87,6 procent finska, 5,2 procent svenska och 7,1 procent något annat språk som modersmål. Finska språket tillhör gruppen den finsk-ugriska och inte samma grupp som det svenska.

Här kommer tre finska ord som ser ut att vara nästan lika men men betyder helt olika på svenska. Även jag med min finska kusins hjälp lyckades inte uttala dessa tre ord rätt.
tuuli= vind (blåst),  tuli=eld och sedan  tulli= tull.  I finska språket uttalas en bokstav med kort ljud och två likadan bokstäver med långt ljud. I finska språket så aspireras inte bokstäverna k, p och t som i det svenska. Det betyder att det i finskan inte hörs ett h-liknande ljud i utandningsljud efter k, p och t som i svenskan. Bokstäverna o och u utalas lite olika med.

Det var lite kort om det.

Mvh!

Alf K
« Senast ändrad: sön 28 jun 2020, 11:16:03 av AlfTm36 »

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #28 skrivet: sön 28 jun 2020, 11:04:01 »
Den här tråden verkar bli lite urspårad med lite av varje som byggd- släkt- och järnvägshistoria mm.

Jag nämnde tidigare att Virrat har en liten hamn strax sydväst om stationen och ca 1km är det från hamnen till stationen. På somrarna går det ett ångfartyg till Tammerfors, S/S Tarjanne.
Det fartyget blev byggt 1908 och sedan under första världskriget rekvirerades S/S Tarjane till den ryska staten och beväpnades med artilleri och patrullerade i sjön Näsijärvi utanför Tammerfors.  Fartyget avväpnades 1918 och artilleri pjäserna användes under finska inbördeskriget.  Nu på somrarna går det turer med S/S Tarjanne mellan Virrat och Tammerfors. Om jag inte minns fel tar det mellan 7-10 timmar mellan orterna och jag vet att båten lägger till i Ruovesi och troligen på fler platser på resan. Här kommer en kort film när båten lägger ut från hamnen i Virrat och sedan en karta hur sjösystemet ser ut ned mot Tammerfors.  Det man skulle kunna göra på en eventuell framtida anläggning/diorama är och iden kommer från Sture. (Sture har nåt liknande med ljud på sin anläggning) Det är att ha en liten knapp att trycka på så man kan höra ångvisslan från S/S Tarjanne som lägger ut från hamnen. När jag var hos en kusin 4 km öster om hamnen så hördes ljudet från Ångvisslan väldigt klart. Någon hamn eller båt kommer ej att byggas men ljudet kan man få höra.

Mvh!

Alf K

Utloggad sture

• Stammis
  • Antal inlägg: 621
    • http://www.bylen.se/
« Svar #29 skrivet: sön 28 jun 2020, 15:07:03 »
Bara att konstatera att det här har blivit en klart levande tråd, Alf!  :up:
Och givetvis ska du ha en ångvissla på dioramat!
Sture

Utloggad AlfTm36

• Stammis
SV: En gammal bild från Finland 1938 och Järnvägen genom Virrat!
« Svar #30 skrivet: mån 29 jun 2020, 15:28:48 »
Tack igen Sture!

Förutom Ångvisslan tänkte jag få till kyrkklockorna från kyrkan också som ljud upplevelse. Tråden har blivit flyttad eftersom den började leva sitt eget liv, så den hamnade nog rätt här.
Jag har lagt till lite på rubriken och hoppas det är ok.

Mvh!

Alf K

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #31 skrivet: tis 30 jun 2020, 10:32:03 »
God Morgon Forum kamrater!

Efter ytterligare funderingar och med lupp kontrollerat foton, kartor och ytterligare kartor så kan det nog bekräftas att farfars gård ligger vid Salo och inte där jag ringat in. Än en gång ett stort tack till Railroader som var observant på att något inte stämde. Här kommer i alla fall ett flygfoto taget från den finska kartplatsen. Där ser man husens placering och var vägen kommer in uppe från vänster och det stämmer om man sedan tittar på bilderna tagna 2018. Bäcken stämmer bra med kartan till vänster om husen där vägen kommer ned. Bara en byggnad tog jag inte kort på. Finns inga hus över huvud taget där jag ringat in utan troligen bara kalhygge där jag trodde gården låg!
Då har vi rett ut det.
 :handshake:
mvh!
Alf

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #32 skrivet: tis 30 jun 2020, 11:14:23 »
Finskt ånglok!

Jag har några funderingar på vilken lämplig modell som ånglok man skulle kunna tänka sig ha som drar persontåg på en eventuell anläggning.
Jag vet att en del Hr1 fanns i Haapamäki och sedan ett vanligt lok för persontåg var också Hv1. Finns bilder på loken här om man klickar vidare för Hr1 och Hv1. så ser man att ångdomen är lite långsmal jämfört med Hv1.  https://fi.wikipedia.org/wiki/Luokka:Suomalaiset_h%C3%B6yryveturit Finns bilder på loken här om man klickar vidare för Hr1 och Hv1.
Jag har tittat runt lite bland de ånglok som finns i model på marknaden och ett lämpligt ånglok skulle faktiskt vara en Baldwin 4-6-0 från Bachmann och hjulen stämmer med Hv1.

Grov skiss för en anläggning med måtten på 400cm x 80cm!

Igår började jag leka lite i Scarm för en eventuell bana med ovan nämnda mått. Jag började bara för att få en uppfattning om hur det skulle kunna se  och fungera med måtten samt se hur mycket som skulle kunna rymmas. I princip bara stationen i skala HO Bredden verkar inte vara nåt problem med att få in godsmagasinen samt stations huset och vägen.  Jag planerade med Peco code 83 räls och sedan började jag med R7 växlar men såg att dessa tar mycket stor plats så då började jag använda R6 växlar och då gick det bättre. Vid södra infarten till Virrat/Virdois station så ligger växlarna i en kurva. Vid norra utfarten från station slutar växlarna på en raksträcka och sedan svänger banan västerut mot Pori/Björneborg. Jag har lite svårt att se vilken typ av växlar det är vid södra infarten på bilderna och vet inte om första växeln där är en y-eller kurv-växel eler vad!  Södra infarten är lite svår att få till men ska nog gå efter några försök och finska svordomar. :ouch: Växlarna vid norra utfarten är lättare att göra. Vart efter jag höll på fick jag minska på längden på stations området eftersom kurvorna efter på båda sidor behövs samt tar upp plats för linjesträckning åt båda hållen från station. Får inte glömma bort att kuvradierna vid utfarterna måste vara stora nog för att klara persontåget. Nu har jag inte planerat in Herrakoski kanal eller pappas kurva där han tjuvåkte med tåget in till byn eller farfars gård i detta skede. När jag kommit så långt att jag tycker det verka se någorlunda bra ut ska jag lägga upp spårplanen i forumets andra tråd för spårplaner.

Bilderna jag använder som mall är dessa. Bilderna är tagna riktning söderut.
Södra infarten med växlar!
http://vaunut.org/kuva/122421?s=1

Norra utfaren och själva staionsområdet.
http://vaunut.org/kuva/122422?s=1

Mvh!
 :)
Alf K