Författare Ämne: Korta och Långa Växlar  (läst 528 gånger)

Utloggad Du618

• Användare
  • Antal inlägg: 226
Korta och Långa Växlar
« skrivet: sön 21 jun 2020, 10:07:31 »
Hejsan på er.

Jag kom nu in på ett problem som är känt, skulle provköra ett Roco AC ellok E41 i slank Korsväxel. Ja rakt fram gick bra men inte kurvspåret.
Nu är det så här, att ska man kunna köra stora Ånglok på Märklin räls. Så är det bara slanka växlar som gäller.

Vet inte hur man ska kunna få lok gå i korsväxeln flera Märklinlok stannar mitt i.

Jag har skrvit till Märklin på tyska och påpekat problemet och avsaknaden av Y-växel, 3-vägsväxel och större radiers Kurvväxlar för K-skenan. Fick till svar att de hänvisade till handlare och sitt sortiment.

Deras sortiment har växlar med liten radie som det går svårt köra stora Ånglok i.

Roco har gjort Br50 för AC och det absolut inte i 415 radie ens.
Märklin har nu gjort fina Ånglok som väl inte går köra i mindre radie. Min Br57 klarar ingen kurva under 600mm. Därför axelavståndet är långt på loket.

Detta med små och stora radier är ett problem, därför man luras hela tiden. Med stora kurvor minskar total-ytan på tågbordet. Med långa växlar får du lång växelgata som också minskar rummets storlek.

Du618

Utloggad sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.287
SV: Korta och Långa Växlar
« Svar #1 skrivet: sön 21 jun 2020, 19:03:13 »
Om loken stannar i de långa korsväxlarna så kan det vara idé att kolla växeltungorna.
Finns risk för att de inte trycker ordentligt mot de fasta rälerna, och då får man ingen "jordning" i själva tungans räls.

Utloggad nohab

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.066
    • www.mj-magasinet.se
SV: Korta och Långa Växlar
« Svar #2 skrivet: mån 22 jun 2020, 11:27:58 »
Nu skriver du visserligen att loket går bra på rakspåret, men ett generellt tips annars med de slanka växlarna är att kontrollera att släpskon rör sig som den ska.
Just slankheten gör att släpskon behöver lyftas högre än på korta växlar, alltså är mittpiggarna högre vilket kan ställa till det om inte släpskon kan fjädra upp ordentligt. (Gäller både K och C)
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)