Författare Ämne: Analog modulkörning  (läst 1235 gånger)

Utloggad Bgdhl

• Användare
  • Antal inlägg: 44
Analog modulkörning
« skrivet: sön 21 jun 2020, 00:54:47 »
Eftersom att det mesta är analogt i skala Z så har jag letat lite efter information om kabeldragning och trafikspel vid analog modulkörning och framförallt hur standard såg ut på den analoga tiden. Numer verkar det ju uteslutande vara DCC.
Någon som har kvar en version av en standard där analog koppling och trafikspel beskrivs? Eller kanske kan svara ur minnet hur det löstes inom ex MMM? Tacksam för alla svar. Har sökt i forumet utan resultat och googlat det utan att hitta något vettigt svar.

Utloggad CalleA

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.340
SV: Analog modulkörning
« Svar #1 skrivet: sön 21 jun 2020, 06:54:00 »
Västeråsmodulstandarden var tänkt för analog körning: http://www.wnj.se/arkiv/vasterasmodul/vasterasmodul.htm

Det är ur denna som MMM-normen har utvecklats.
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

Utloggad Jan Frelin

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.124
« Svar #2 skrivet: sön 21 jun 2020, 22:08:14 »
Även FREMO var analogt från början. Har dock inte sett så mycket dokumentation om hur man gjorde.
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

Utloggad Bgdhl

• Användare
« Svar #3 skrivet: mån 22 jun 2020, 08:48:38 »
Västeråsmodulstandarden var tänkt för analog körning: http://www.wnj.se/arkiv/vasterasmodul/vasterasmodul.htm

Det är ur denna som MMM-normen har utvecklats.

Tack så mycket för tipset!

Utloggad Bgdhl

• Användare
« Svar #4 skrivet: mån 22 jun 2020, 08:49:42 »
Även FREMO var analogt från början. Har dock inte sett så mycket dokumentation om hur man gjorde.

Letade runt på deras hemsida men verkar enbart finnas den senaste versionen uppladdad och den berör inte analog körning tyvärr  :down:

Utloggad To1973

• Användare
  • Antal inlägg: 253
« Svar #5 skrivet: mån 22 jun 2020, 11:01:19 »
Search in Google for " z Schaltung" or " w Schaltung" and then search for Pictures.

Mayby it can be Help

Thomas

Utloggad ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.854
« Svar #6 skrivet: mån 22 jun 2020, 12:03:57 »
Jag vet att det stod en del om analog uppkoppling i Fremos H0e-norm, tyvärr verkar den länken inte fungera nu.
En liten varning angående Västeråsstandarden, det har troligen aldrig körts några modulträffar analogt efter den standarden.
Det byggdes inte så många moduler efter Västeråsstandarden förrän MMM startades och då var det digitalt som gällde.
Eldelen kan säkert funka ändå men den är vad jag vet inte testad i modulsammanhang i någon större utsträckning.

Kanske kan man försöka få kontakt med någon i Fremo som har tillgång till deras analoga normer?

Utloggad ub

• Veteran
« Svar #7 skrivet: mån 22 jun 2020, 15:58:48 »
Hittade lite om analog körning i det här dokumentet.
http://www.ztrackmagazine.com/pdf/Z-Bend_Track_Manual_2004.pdf

Länken till ovan fanns här:
http://www.tomgtomg.com/z/

Utloggad Södra station

• Användare
  • Antal inlägg: 278
    • http://www.freewebs.com/lokomochka
« Svar #8 skrivet: mån 22 jun 2020, 22:07:11 »
Hej
Det finns 2 varianter av analog modulkörning.
1, man kör med reglage  på station och nästa station ”tar över” mitt på linjen.
2, varianten där man (resp förare) har en ”walk around-trottle” och man pluggar in i olika uttag längs banan. På stationerna styr stationsmästaren vems trottle som ska kopplas in på resp. spår.

FREMO H0 har haft lite olika varianter genom åren, men på slutet var det enligt variant 2 som gällde.
Senaste analoga elstandarden, vill jag minnas, hade 4 ”linjer” normalt medans riktigt stora stationer kunde hantera upp till 7-8 olika förare (trottels) samtidigt.

Jag har tyvärr inte kvar FREMO s dåvarande el-standard.
Södra station

BTS
FREMO
Hemsida: Lokomochka

Utloggad Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.784
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #9 skrivet: mån 22 jun 2020, 22:28:04 »
Jag vet att det stod en del om analog uppkoppling i Fremos H0e-norm, tyvärr verkar den länken inte fungera nu.
En liten varning angående Västeråsstandarden, det har troligen aldrig körts några modulträffar analogt efter den standarden.

En del har sin tro... andra vet!

Jo, det kördes träffar med analoga Västeråsmoduler. Precis som i hemmabanor byggdes stationer med frånskiljbara spår och banan kunde sektioneras med de i modulerna inbyggda frånskiljaromkopplarna.

SA
PK... varför det? Jag pysslar liksom inte med politik...

Utloggad To1973

• Användare
  • Antal inlägg: 253
« Svar #10 skrivet: mån 22 jun 2020, 23:45:25 »

Utloggad LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.753
« Svar #11 skrivet: mån 22 jun 2020, 23:52:49 »
Jo, det kördes träffar med analoga Västeråsmoduler. Precis som i hemmabanor byggdes stationer med frånskiljbara spår och banan kunde sektioneras med de i modulerna inbyggda frånskiljaromkopplarna.

SA

Kördes det trafikspel, dvs tidtabell och snabbklocka, med analog Västeråsmoduler eller enbart fri körning och ev. publika körningar?

/Lars

Utloggad Bgdhl

• Användare
« Svar #12 skrivet: tis 23 jun 2020, 07:07:48 »
Tack för många bra och givande svar. ZMOD har väldigt sparsmakad specifikation av den elektriska kopplingen så gissar att Västeråsmodulen får bli mall där och beskrivningen av trafik i gamla FREMO H0 får stå för hur det hela handhas.

Är transformatorerna skyddade mot matning från fel håll eller hur fungerar det om två transformatorer av misstag matar samma sträcka? Löser den gemensamma jorden det problemet?

• Veteran
« Svar #13 skrivet: tis 23 jun 2020, 10:50:41 »

SA

Kördes det trafikspel, dvs tidtabell och snabbklocka, med analog Västeråsmoduler eller enbart fri körning och ev. publika körningar?

/Lars

I lika stor omfattning som vid MMM publika körningar. Alltså en lätt kaosartad användning av banan...

SA

Utloggad Södra station

• Användare
  • Antal inlägg: 278
    • http://www.freewebs.com/lokomochka
« Svar #14 skrivet: tis 23 jun 2020, 11:16:28 »
Tack för många bra och givande svar. ZMOD har väldigt sparsmakad specifikation av den elektriska kopplingen så gissar att Västeråsmodulen får bli mall där och beskrivningen av trafik i gamla FREMO H0 får stå för hur det hela handhas.

Är transformatorerna skyddade mot matning från fel håll eller hur fungerar det om två transformatorer av misstag matar samma sträcka? Löser den gemensamma jorden det problemet?

Hej!

Mitt råd är att inte blanda Västeråsmodulens el-kopplingar med FREMOs eftersom du riskerar felkopplingar, systemen är inte uppbyggda på samma sätt. Västeråsmodulen 3.2 hänvisar till "Värmlandskoppling". FREMO var/är byggda för trafikspel där varje lokförare kör sitt eget tåg. FREMO hade, med dagens mått, ganska små träffar. FREMO gick tidigt över till Loconet.

Svante kanske kan återkomma med en komplett beskrivning hur man kopplade hela vägen från vägguttaget via trafo och köraggregatet till spåret/loket, samt hur man gjorde vid t ex tågmöten på en enkel station.
Södra station

BTS
FREMO
Hemsida: Lokomochka

Utloggad ub

• Veteran
« Svar #15 skrivet: tis 23 jun 2020, 11:39:09 »
Apropå MMM-körningar så har vi på senare år använt sk staffetpinnar, det finns en målad pinne för varje linjedel mellan två stationer.
Den som har en pinne i näven har tillgång till linjen och man ska stanna vid stationsgränsen och avvakta instruktioner från den som sköter stationen, alternativt själv lägga växlar om trafikplatsen är obemannad.
Med ett tåg per linjedel så blir det bättre ordning och man undviker dom fasansfulla tågköerna.

• Veteran
« Svar #16 skrivet: tis 23 jun 2020, 21:06:36 »

Svante kanske kan återkomma med en komplett beskrivning hur man kopplade hela vägen från vägguttaget via trafo och köraggregatet till spåret/loket, samt hur man gjorde vid t ex tågmöten på en enkel station.

Nej, jag tänker inte komma med en komplett beskrivning på hur saker kopplades eftersom tillämpningen är föråldrad och inte lämpar sig för någon att försöka använda som inte kan klara ut en egen metod. Surt sa räven... tyvärr behövs en viss kunskapsnivå för detta. Behöver man fråga så ska man inte hoppa på det. Bygg moduler... ja! Köra analogt... enbart i hemmamiljö som vilken hemmabana som helst.

Endast en grovt förenklad.
Ett antal 220 uttagsdosor under banan... någon typ av trafo/körkontroll utspridda på lämpliga delar av banan inkopplade på tvärhålen i banankontakterna som sammanband modulerna.

SA

Utloggad Stefan Isaksson

• Användare
  • Antal inlägg: 102
    • http://hem.bredband.net/sisaksson
« Svar #17 skrivet: ons 24 jun 2020, 23:22:46 »
Kanske kan man försöka få kontakt med någon i Fremo som har tillgång till deras analoga normer?

Jag hittade länken på Fremos tyskspråkiga hemsida: https://www.fremo-net.eu/index.php?eID=tx_securedownloads&u=0&g=0&t=1593122876&hash=1d363700aba434abbcdbdf4ff2de3d8e2a5f4e29&file=fileadmin/redaktion/H0e-Norm/H0e-Norm.pdf

Just det här upplägget tycker jag verkar intressant och jag funderar på att ändra min Västeråsmodul, som till vardags är DDC-ad till en egensnickrad variant av H0e-normen, som jag anser kan förbättras.

Internt i modulen är det en högst vanlig analogkoppling med uttag för två köraggregat, där ett av aggregaten kan skiftas till att matas utifrån från en så kallad blindledning. Spåret ut från modulen matas med vanliga skarvkablar, men någonstans halvvägs till nästa station finns en sektionsskarv (elektrisk) och skiftas matningen till spåret så den blir blindledning in till nästa station, medan nästa stations matning till rälsen skiftas till blindledningen för den ena stationen. Det möjliggör att stationerna är helt oberoende av varandra, utom då man vill köra ett tåg mellan dessa då det finns en möjlighet att ordna strömförsörjningen hela vägen från endera av stationerna.

Hur den lämpar sig för trafikspel har jag ingen aning om, men troligen går det bra.

SI

Utloggad Bgdhl

• Användare
« Svar #18 skrivet: tor 25 jun 2020, 07:51:09 »
FREMOs H0e var minst sagt intressant, tack så mycket för den länken och för din förklaring av lösningen Stefan.

Utloggad Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.847
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #19 skrivet: tor 25 jun 2020, 09:57:29 »
Kanske är jag ute och cyklar här, men för analoga modulsammanhang skulle det väl kännas tryggast att ha trafos som ger 12 V fast ut till ett antal uttag längs banan, och sen ha körhandtag som kopplas in där? Som t.ex Gaugemasters Walkabout controller: https://www.gaugemasterretail.com/magento/model-railways/gaugemaster-controls-brand5/gaugemaster-gmc-w.html

Då slipper man fundera på faser och polaritet, och det blir i stort sett samma princip med en körhandstagsbuss som vid digital modulkörning, med lösa köruttag som sätts upp utmed banan och avsnitt som matas av varsin trafo (jmf booster).

På stationer kunde då varje spår på bangården ha ett separat uttag, så att bara det spår föraren ska köra på får ström. Det skulle kräva lite mer pyssel kanske för att köra fler lok samtidigt på bangården, men vore inte omöjligt. ;)

Men det var kanske så det var tänkt redan?
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Utloggad ub

• Veteran
« Svar #20 skrivet: tor 25 jun 2020, 09:57:45 »
Fremo H0e kör digitalt sedan länge, detsamma gör vi i MMM H0e. Vi använder Fremos H0e-standard men kör med Pecos H0e-växlar som har mindre radier än det som krävs i Fremos standard.
Vi brukar köra 1-2 trafikspel per år i H0e.
Ursäkta trådkapningen men vill påpeka att vi inte kör analogt i H0e så inga missförstånd uppstår.