Författare Ämne: Modulkörning i skala Z  (läst 480 gånger)

Utloggad Bgdhl

• Användare
  • Antal inlägg: 29
Modulkörning i skala Z
« skrivet: lör 20 jun 2020, 23:46:06 »
Har funderat lite till och från på det här med moduler i skala Z. Letat runt lite på nätet efter bra standard och fastnat för den norska ZMOD. Är det någon här i forumet som bygger moduler enligt denna eller någon annan standard? Känns som en god idé att hålla sig till en som används av några fler för att hålla dörren öppen för framtida modulkörning i Z.

Tycker för övrigt att Z-skalan verkar helt fantastisk, mycket får plats på liten yta och modellerna är fascinerande små. Märklin verkar ju komma ut med lite svenska nyheter i år också vilket är kul.

Utloggad AlexEhn

• Användare
  • Antal inlägg: 448
SV: Modulkörning i skala Z
« Svar #1 skrivet: sön 21 jun 2020, 01:21:11 »
Tycker du gör rätt som försöker försäkra dig om att det är några som bygger enligt ZMOD på senare tid.
Jag googlade lite och kunde inte direkt se någon aktivitet eller uppdateringar på senare år.

Vi är ett gäng som kör moduler i N-skala, både amerikanskt eller europeiskt, om det är tillräckligt litet för din del?

Utloggad blid

• Användare
  • Antal inlägg: 105
« Svar #2 skrivet: sön 21 jun 2020, 12:34:45 »
Om du gillar svenskt i Z så har du väl inte missat Freudenreich https://fr-model.eshop.t-online.de/epages/Shop46559.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/Shop46559/Categories/News
Dyrt men väldigt fina lok och vagnar.

Moduler vet jag inget om.
1:32 Märklin/MTH CS1 Reloaded. LGB-räls. 1:48 3-räls MTH DCS, GarGraves. 1:87 Märklin CS2 4x60174 C-räls, LDT HSI-88, TC Gold.

Utloggad Bgdhl

• Användare
« Svar #3 skrivet: mån 22 jun 2020, 08:54:01 »
Tycker du gör rätt som försöker försäkra dig om att det är några som bygger enligt ZMOD på senare tid.
Jag googlade lite och kunde inte direkt se någon aktivitet eller uppdateringar på senare år.

Vi är ett gäng som kör moduler i N-skala, både amerikanskt eller europeiskt, om det är tillräckligt litet för din del?

Nej tyvärr verkar norska ZMOD-gänget vara inaktiva, eller åtminstone så är deras hemsida det. Standarden är ju åtkomlig iaf som tur är.

Är väldigt inne på Z just nu, men kanske kapitulerar till N-skalan till slut. Kör H0 på klubb och det här är mest tänkt som något som ska ta extremt lite utrymme i anspråk av mitt redan lilla boende, men möjliggöra lite modellrallande på hemmaplan också.

Utloggad Bgdhl

• Användare
« Svar #4 skrivet: mån 22 jun 2020, 08:55:02 »
Om du gillar svenskt i Z så har du väl inte missat Freudenreich https://fr-model.eshop.t-online.de/epages/Shop46559.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/Shop46559/Categories/News
Dyrt men väldigt fina lok och vagnar.

Moduler vet jag inget om.

Tack för tipset, hade sett dom lite innan. Inte direkt lågprisprodukter men är ju väldigt fina och väldetaljerade.