Författare Ämne: Roco-line geometri-problem  (läst 892 gånger)

Utloggad bromsarn

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Du skall icke hälla lim uti dina växlar
Roco-line geometri-problem
« skrivet: lör 20 jun 2020, 10:18:27 »
Nu när Fleischmanns Profi-räls inte tillverkas längre så börjar jag luta åt att fortsätta bygget av min modesta lilla anläggning användandes Rocos Roco-line med banvall.

Jag sitter nu och pular i SCARM med det som ska bli min personbangård. Det går inte sådär lysande. Jag får glapp som kräver en hel massa av de jättekorta spårbitarna för att överbrygga. Se nedan:




Samma situation lite mer inzoomad:



Hur jag än gör så får jag de här typ 11 cm stora glappen som visserligen GÅR att överbrygga med en 57,5 milimeters-bit och en drös av de riktigt korta bitarna som sätts ihop, men det kan väl inte vara guds mening att det ska göras på det viset?


Är det jag som är dum eller är det Roco-lines rälsgeometri som är knasig?


Vänligen bromsarn.

Utloggad usjkpas

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 477
  • Ingenting är omöjligt!
    • Habo Hobby
SV: Roco-line geometri-problem
« Svar #1 skrivet: lör 20 jun 2020, 12:20:08 »
Varför krångla till det? Ta en G 1/2 som är 115mm, kapa bort 5mm så är det klart
Numera modulägare och Tkl i Nättelund, svenskt 2R DCC, Epok III-VI
Driver också Habo Hobby

Utloggad AlexEhn

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 489
SV: Roco-line geometri-problem
« Svar #2 skrivet: lör 20 jun 2020, 14:01:13 »
Enligt Rocos hemsida finns det korta D4 & D12 att använda för diagonal användning.

https://www.roco.cc/en/product/213186-0-0-0-0-0-0-005003003-0/products.html

Antar att de har löst det med superkorta bitar istället för att göra en höger och en vänster korsväxel.

Utloggad Stefan E

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 497
    • -
SV: Roco-line geometri-problem
« Svar #3 skrivet: lör 20 jun 2020, 15:44:52 »
Hejsan!

Du får ju med små passbitar  (D4 och D12) med varje växel o korsning som du skall sätta dit på det diagonala spåret.

Om du använder de små passbitarna (D4) på de diagonala spåren, du behöver 2st D4 i varje ända av stationen, (passbitarna följer med växlarna) så kommer du att få ihop det fint!

Rälsplaneringsprogrammen tar oftast inte hänsyn till dessa små passbitar utan det ser ut som (och blir) ett glapp, även om det passar i verkligheten.

Jag använder Anyrail men det spelar nog ingen roll vilket program du använder, jag får också de här små, mycket irriterande, glappen i spårplanerna!
När jag får dessa glapp i mina spårplaner så brukar jag rita in en flexräls så det ser det snyggare ut.

Nackdelen är att det blir svårare att beräkna antalet delar, men det tycker jag är oväsentligt i sammanhanget.

Stefan E  :)
« Senast ändrad: lör 20 jun 2020, 16:00:23 av Stefan E »
"Santa Fé & Texas Pacific RR"

Utloggad gromitt

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.343
SV: Roco-line geometri-problem
« Svar #4 skrivet: lör 20 jun 2020, 16:59:06 »
Varför använder du DG1?  Använd en G1 istället.  DG1 + 11cm = G1

Utloggad bromsarn

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Du skall icke hälla lim uti dina växlar
SV: Roco-line geometri-problem
« Svar #5 skrivet: lör 20 jun 2020, 17:15:44 »
Tack till alla som svarat!

Det har nu börjat gå upp för mig att de där små pluttbitarna så som nämnts ju alltså följer med vid köp av växlarna.

Det förklarar ju även varför de inte går att hitta i affärernas sortiment, för de säljs väl inte för sig själva då...

Nu börjar jag få LITE kläm på hur man ska tänka.

Samtidigt blir jag lite nervös för det verkar vara mycket pyssel med Roco-line-växlarna: Polariteten ska det grejas med, det ska tas bort saker medelst tång när man använder de korta extrabitarna med räls och det ska skäras med kniv i plastbanvallen och jag vet inte allt.

Men men, hellre det än att ballastera själv... 

Utloggad Stefan E

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 497
    • -
SV: Roco-line geometri-problem
« Svar #6 skrivet: lör 20 jun 2020, 22:13:00 »
Ja, det tar verkligen emot att skära i banvallen på dyra växlar....

Ja, det är lite pyssligt...

Polariteten; Du måste bestämma dig för om du vill ha växeln /eg, hjärtstycket) polariserad eller ej, bara att stoppa i (eller ta ur) en sladd i ett hål.

Om du kör analogt är det bra att ha hjärtstycket polariserat (strömsatt), då skall sladden sitta i hålet.
Om du kör digitalt bör du ta ur sladden ur hålet och köra med strömlösa hjärtstycken, för att eliminera risken för kortslutning om du råkar köra igenom en växel (växeltungan ligger på andra körvägen) åt "fel" håll.

Byta skarvjärn gör man ju lite nu o då, bara att köpa ett storpack, det kommer att gå åt när du bygger en anläggning.
Skarvjärnen petar du enklast bort med en liten skruvmejsel.

Man får tänka sig för både en o två gånger innan man klipper i banvallen, men efter ett tag har man fått ett sortiment med "färdigklippta" bitar.

Det finns också ett "reparations-kit" att köpa så man kan laga trasig eller felskuren banvall som fungerar alldeles utmärkt (fråga inte...   :lol:).


"The first cut is the deepest" som någon sjöng, du kommer snart över motståndet att skära i banvallen och kommer att upptäcka hur bra allt fungerar och hur väl genomtänkt systemet är.

Jag har kört med Roco-Line (med banvall) sedan dag ett (snart 20 år sedan, vad tiden går...) och jag har ingen tanke på att byta, det enda jag saknar är riktigt stora kurvradier (R7 och R8), men det är ju det vi har flexräls till, även om jag föredrar färdiga bitar.

Hälsningar!

Stefan E  :)



« Senast ändrad: lör 20 jun 2020, 22:31:22 av Stefan E »
"Santa Fé & Texas Pacific RR"

Utloggad bromsarn

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Du skall icke hälla lim uti dina växlar
SV: Roco-line geometri-problem
« Svar #7 skrivet: sön 28 jun 2020, 06:45:43 »
Ett par frågor till Stefan E och andra som nyttjar RocoLine med banvall:

- Vilken sorts kniv eller sax tycker ni funkar bäst till att skära/klippa i banvallen med?

- Använder ni de där kartong-mallarna som följer med växlarna eller finns det bättre sätt att avgöra hur det ska kapas?


Själv har jag klippt och skurit med alla möjliga sorters saxar och knivblad och haft allmänna svårigheter med att följa de linjer som mallarna angett (och jag tycker även mallarna ger lite felaktiga linjer på sina ställen)...

Men men, det är mycket möjligt att det är jag som är en klantskalle. Hur som helst så känns RocoLine med banvall ändå lite mer... typ "järnvägsmässig" än Fleischmann Profi och utseendet tilltalar mig lite mer än Trix' C räls.
« Senast ändrad: sön 28 jun 2020, 09:36:43 av bromsarn »

Utloggad Stefan E

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 497
    • -
SV: Roco-line geometri-problem
« Svar #8 skrivet: sön 28 jun 2020, 09:18:02 »
Hejsan!

Ja, det krävs lite övning att få ihop banvallen snyggt....

Jag brukar använda en vanlig hushållssax eller hobbyskalpell för att klippa o skära, använder saxen för grovklippning och skalpellen för finjusteringar..

Roco har gjutit in guidelinjer på undersidan av växeln, följ dem och sedan får man småjustera.

Tänk på att inte ta bort för mycket, utan ta en liten bit i taget tills du får en bra passning mellan växlarna, det kräver lite övning men det går att få ihop väldigt snyggt.

Kartongmallarna har jag aldrig använt....

Det finns ett litet häfte som följer med varje växel som visar exakt hur du skall göra.

Det finns banvall i strösselform man kan använda för att dölja klippen och skarvarna, man kan ju också måla banvallen om man vill.

Banvallsprofilen ska motsvara en riktig (Tysk) huvudbana, både tilll bredden, lutningen på vallen och höjden är exakt skalenliga.

Jag vill poängtera att jag har inga kopplingar till Roco, men jag är en MYCKET nöjd kund!

Hälsninar!

Stefan E  :)

"Santa Fé & Texas Pacific RR"

Inloggad hanlof

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 933
SV: Roco-line geometri-problem
« Svar #9 skrivet: sön 28 jun 2020, 10:47:33 »
Förstår faktiskt inte riktigt varför man väljer Rocoline om man vill göra det enkelt för sig. Jag är fd märklinare och har haft M-, K- och C-räls tidigare. Har även en N-anläggning med Fleischmanns piccolo-räls. Nu har jag en anläggning i H0 och en i N-skalan.

På min 2R DCC-anläggning har jag tre olika rälsslag, alla code 83: Trix C-räls, Rocoline utan banvall och Tillig Elite med deras specialbanvall, där man trycker ner spåren, väldigt snyggt. Vill man undvika ballastering och göra det lätt för sig, som jag uppfattar Bromsarn vill, så varför väljer man då inte Trix C-räls? Utmärkt geometri, enkel, stabil och snygg räls och man slipper hålla på och klippa banvall.

Jag tycker i och för sig att Rocoline med banvall är ganska snygg, men när jag valde rälssystem var den rälsen borta från marknaden pga patentproblem och det fanns enbart begagnad räls. Men personligen måste jag säga att det är märkligt att behöva klippa i en banvall och hålla på med det...då kan man ju lika gärna ballastera själv och få det snyggt. Så vill man ha det enkelt för sig...varför väljer man en gummibanvall som man måste klippa i? Vill man efterlikna svenska förhållanden tycker jag Trix C-räls dessutom är ngt bättre med sin lite mer bruna banvall jämfört med den mer ljusgrå Rocoline. Jag har dock sett anläggningar där man målat den ljusgrå Rocoline till en mer brunaktig banvall.

/hanlof
Svenskt epok IV-V: H0 2R DCC, N-skala DCC

Utloggad bromsarn

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Du skall icke hälla lim uti dina växlar
SV: Roco-line geometri-problem
« Svar #10 skrivet: sön 28 jun 2020, 12:08:00 »
Hanlof: Det som fick mig att välja RocoLine var framför allt växlarna.

För det första så gillar jag det lilla och diskreta men ändå ganska handfasta lilla reglaget som man lägger om växlarna manuellt med. För det andra tycker jag MYCKET om det faktum att växelmotorerna är tänkta att stoppas in i banvallen, så man slipper se dem som "bulor" eller "lådor" bredvid växeln (växeldriv dolda i underjorden är jag inte tillräckligt mycket finmekaniker för att våga mig på).

Jag har för avsikt att använda både handomlagda och elektriskt manövrerade växlar. Därför har jag tänkt att även lyxa till det och använda RocoLines dyra växeldriv med inbyggd dekoder, för att minska behovet av kabeldragning.


Det som återstår att se det är hur gråhårig man blir av skärandet och klippandet... Det är för övrigt rätt uppfattat att jag har en ganska bekväm syn på det här med rälsläggning...

Inloggad hanlof

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 933
SV: Roco-line geometri-problem
« Svar #11 skrivet: sön 28 jun 2020, 12:31:28 »
Hanlof: Det som fick mig att välja RocoLine var framför allt växlarna.

För det första så gillar jag det lilla och diskreta men ändå ganska handfasta lilla reglaget som man lägger om växlarna manuellt med. För det andra tycker jag MYCKET om det faktum att växelmotorerna är tänkta att stoppas in i banvallen, så man slipper se dem som "bulor" eller "lådor" bredvid växeln (växeldriv dolda i underjorden är jag inte tillräckligt mycket finmekaniker för att våga mig på).

Jag har för avsikt att använda både handomlagda och elektriskt manövrerade växlar. Därför har jag tänkt att även lyxa till det och använda RocoLines dyra växeldriv med inbyggd dekoder, för att minska behovet av kabeldragning.


Det som återstår att se det är hur gråhårig man blir av skärandet och klippandet... Det är för övrigt rätt uppfattat att jag har en ganska bekväm syn på det här med rälsläggning...

Hmmm....på Trix C-räls är det också små reglage för omläggning manuellt OCH man lägger också in växelmotorerna under banvallen, så att dom inte syns. Väldigt enkelt med två skruvar, fästs växelmotorn under banvallen i Trix C-räls (samma sätt som Märklins C-räls). Så dessa två argument håller inte mot Trix C-räls... :) ;). Dessutom finns ju också dekodrar till dessa växlar.

Så om du inte gillar att klippa och skära i banvall och vill göra det smidigt för dig, då har du faktiskt valt fel rälsalternativ, förstå mig rätt. Skall man hålla på och skära/klippa i banvall, tycker jag att man lika gärna kan ballastera. Vill man slippa det, så är ju Trix C-räls ett bättre alternativ, t o m Rocos Geoline. Dessutom är Trix C-räls mycket elektriskt pålitlig, då kontakterna är dolda under rälsen och man slipper skarvjärnen, som är fula och inte 100 % pålitliga, särskilt om man målar rälerna.

Mvh hanlof

« Senast ändrad: sön 28 jun 2020, 12:39:42 av hanlof »
Svenskt epok IV-V: H0 2R DCC, N-skala DCC

Utloggad Per Lind

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.073
SV: Roco-line geometri-problem
« Svar #12 skrivet: mån 29 jun 2020, 11:50:23 »
Hur är det med växelmotorer i banvallen?
Hur mycket jobb är det när en motor går sönder och måste ersättas av ny, eller repareras?
Kan man "enkelt" lossa skarvjärnen och lyfta upp växeln eller måste man med kniv och stämjärn bryta upp en större del av anläggningen?
-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

Utloggad Stefan E

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 497
    • -
SV: Roco-line geometri-problem
« Svar #13 skrivet: mån 29 jun 2020, 15:44:56 »
Det finns en väldigt enkel lösning, man ser till att det finns ett hål under växeln så man kommer åt att byta växelmotor om det skulle behövas.
I värsta fall går det bra att peta undan skarvjärnen och lyfta växeln/korsningen rakt upp, utan att åstadkomma skada, bara man inte har limmat fast den för hårt.

Till skillnad mot Trix/Märklin "äter" inte Rocos växlar motorer.

Det är väl samma problem, oavsett fabrikat med dolda växelmotorer (undantaget "grodorna")?

Man får naturligtvis se till att man kommer åt om det skulle behövas.

Trix/C-räls fanns inte när jag valde spårsystem, men det skulle i vilket fall som helst fallit på att det inte finns några slanka växlar.

Säg nu inte att det finns slanka växlar i Trix/Märklin, jag vet att det finns en som kallas slank, men den är som en Roco-Line standard växel.

Roco har 10-graders växlar, 10graders korsningar och riktigt stora kurvväxlar R9/R10, det var främsta delen till att jag valde Roco-Line, banvallen fick jag på köpet.

Dessa långa, slanka växlar var de enda mina "långfotade" ( 6-axliga) Amerikanska lok accepterade (E3, E7, E8/9, Centipede, Eirebuilts, ALCO PA/PB), Big Boy och Challenger gick utan problem i 15gradersväxlarna, men det såg fruktansvärt ut!

Det enda jag saknar i Roco-systemet idag är större kurvradier i sektionsbitar, R7/R8.

Ja, jag får väl erkänna att jag är en lathund och vill helst inte hålla på med flexräls om det kan undvikas så Roco-Line systemet är en bra kompromiss för mig.

Den räls som duger åt Miniature Kingdom, Modelljärnvägens hus och Miniatur Wunderland duger åt mig också.  :lol:

Stefan E
« Senast ändrad: mån 29 jun 2020, 15:58:38 av Stefan E »
"Santa Fé & Texas Pacific RR"