Författare Ämne: Live Steam skala G  (läst 708 gånger)

Utloggad Pelle-smalspår

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 5
Live Steam skala G
« skrivet: fre 19 jun 2020, 14:31:38 »
Har satt upp en liten trädgårdsbana i skala G för mina barnbarn. Har ett live stream Gotlands lok i skala 0 som min far byggt. Funderar på om det går att köra på min trädgårdsbana. Han eldade med T-Sprit med varierande framgång. Frågan är om det går att konvertera det till gasdrift. Finns det komponenter att köpa löst, brännare, regulator, gastank mm.?

Kunde också tänka mig att köpa något enkelt färdigbyggt två axligt lok. Vad rekommenderas med bra gång?

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.245
SV: Live Steam skala G
« Svar #1 skrivet: fre 19 jun 2020, 15:08:53 »
Eskader har.

Utloggad Rörradio

• Användare
  • Antal inlägg: 140
« Svar #2 skrivet: tor 24 sep 2020, 13:09:09 »
Om Eskader inte har (men jag tror de kan ta hem mycket om man skriver till dem) så går det att beställa fina gaskit från England, tex från Blackgates (Eller,  Forest classic var det nog som har gasbrännarkiten när jag tänker efter... jag beställde delar till spritbrännare där tidigare (då jag inte har någon svarv för tillfället...) såg då att man också hade konverteringskit för D.R.Mercer och så klart Mamod maskiner som verkade passa hyggligt även på många andra maskiner och på många lok om man är beredd att bygga, (Dock ingen som passade mitt minsta livesteamlok, då Mamodbrännaren var ca 5mm för lång för att få plats mellan axlarna (har man ett högre chassi kan man så klart göra som Mamod och köra brännaren rakt över sista hjulaxeln, men det är inget jag vill ha på mina lok då axeln blir fruktanvärt het av detta, tror till och med att tenn skulle smälta... Men det var gjort så i original på en del av deras maskiner, samt litet på gränsen vad beträffade höjden på brännartråget om man betänker rummet som krävs för gaslågan också om man avser konvertera till butangas från alkohol (brännaren för butangas är högre på grund av keramikblocket över distributor boxen, det är också viktigt att du väljer rätt strypning till den brännarbox du tänkt använda, men beställer man ett kit så följer det med korrekta munstycken för den box man valt), men tror det beror på att loket jag hade har ganska underliga mått då det ser ut att vara väldigt gammalt, typ 30-40 talet).

Det finns miniatyrgastankar du kan montera direkt på loket utan att det stör intrycket särskilt mycket, räcker faktiskt till ca 10 minuters körning med ett lok i denna klass enligt uppgifter jag läst.
Tror mitt minsta lok som fortfarande använder ånga är ungefär samma storleksklass som det du har.
Har själv funderat på att gaskonvertera det då originalbrännaren ändå saknas på det.

Fördelar är väl att det ger bättre värmekontroll och att det sotar mindre.
Nackdelen är väl att det är relativt dyrbart om man inte kan bygga delar av kiten själv, men det är ju åas en engångskostnad och dessa kit slits ju knappast ut under en livstid, samt att det går att reparera eller byta delar på kitet om någonting ändå skulle haverera eller man önskar ändra på någonting man vill förbättra när man använt det en tid.

-

Utloggad Rörradio

• Användare
  • Antal inlägg: 140
« Svar #3 skrivet: mån 05 okt 2020, 17:36:14 »
Berätta gärna sedan om det blev aktuellt med ombyggnad! Jag är intresserad själv av detta för ett par nollskala lokomotiv.