Författare Ämne: Jag skall uppgradera mig, hmm!  (läst 1344 gånger)

Utloggad FONTANA

• Stammis
  • Antal inlägg: 895
Jag skall uppgradera mig, hmm!
« skrivet: ons 17 jun 2020, 18:21:02 »
Hej på er! Jag ser på olika lok på köpställena att man kan ha upp till 27 olika funktionsknappar. Ponera nu, det här är jag ;) och jag kommer aldrig att bli ett digitalfreak och vill inte bli det heller. Jag vill ha mina nya och kanske flera äldre lok med, digitaliserade (dom har digital pluggar av olika varianter) så att jag kan köra runt dom på min bana och njuta av det. Jag har idag en Fleischmann Twincenter till min N-skalebana. Jag inser ju att jag måste uppgradera mig till något bättre och skall den funka i H0 likaså (framförallt). Min fråga är således, ge mig ett bra alternativ/produkt som kommer att ge mig tillgång till dessa funktioner (inget ljud nu men kanske senare). Jag vill ha enkelhet, driftsäkerhet, kontinuitet av tillverkaren och naturligtvis ett bra ekonomiskt val. Jag kommer aldrig bli en diginörd, utan jag vill kunna köra mina lok och få funktionerna att fungera. Jag kommer kanske aldrig att få till en bana i H0 men vill ju kunna köra loken ändå på en slinga på golvet kanske! Är det Rocos system Z21 som gäller. Vill också gärna veta vilken tillverkare som har den  bästa informationsguiden på svenska. Hoppas på fina svar, för nu måste jag investera!  :(

Utloggad FONTANA

• Stammis
  • Antal inlägg: 895
SV: Jag skall uppgradera mig, hmm!
« Svar #1 skrivet: ons 17 jun 2020, 18:40:58 »
Det måste ha blivit nåt stort fel, bara början på inlägget! Hur som helst, jag vill uppgradera mig och söker då det bästa, säkraste, tillverkar kontinuitet, och naturligtvis det bästa priset för en uppgradering. Idag har jag Fleischmann Twin Center för min N skalebana. Ser när man tittar på olika lok (H0)att det finns typ 20 olika funktioner (ännu flera med ljud) och det kanske jag också vill testa på.. Vad skall jag idag som en mj kille, som aldrig kanske får till en H0 bana men har en massa lok och som lägger ut en lång bana på vardagsrumsgolvet då och då för att rundköra dom, vad är bästa köp? För det handlar ju om en slant, och jag vill också ha det mest informativa systemet med info och instruktioner. Ge mig bra tips! :up:

Utloggad lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.395
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #2 skrivet: ons 17 jun 2020, 18:44:23 »
DR5000 & z(Z)21 är väl de som passar din beskrivning bäst.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.244
« Svar #3 skrivet: ons 17 jun 2020, 20:46:21 »
Tja, stora tillverkare borde ju leda till kontinuitet, men i praktiken drivs de sv olika nycker och kan bryta helt med tidigare praxis när andan faller på.
 Småtillverkare kan ju gå åt fanders ekonomiskt.

Det bästa är väl då att välja sånt som är inarbetat och det finns flera eller många var för sig oberoende leverantörer. Och öppna protokoll som sänker trösklarna för nya hugade tillverkare.

Rådet borde väl fortfarande vara DCC och Loconet vid nyetablering. Utvecklingen av olika radiogrejer ser dock spännande och lockande ut.

Utloggad Eke

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.013
« Svar #4 skrivet: lör 20 jun 2020, 23:36:52 »
För en hemmabana så skulle jag rekommendera Roco eller Lenz.
Kör man även på modulträffar är det bra att ha tillgång till Loconet men för hemmabruk är Xpressnet bättre eftersom standarden på tillgängliga körhandtag är högre.
Billigt och bra är Roco z21 (vit), inte så mycket finesser men du kan köra trådlöst om enheten inte är låst och dom trådade Multimössen går att uppgradera så att du kommer åt funktioner upp till F28, dom flesta av Lenz körkontroller går också att använda.
Den svarta Z21 Som ligger på runt 4000kr kommer åt även loconet och har separat programmeringsspår och du har fler möjligheter som att du kan reglera spårspänningen vilket är bra att kunna sänka när man kör N-skala. DR5000 har ungefär samma funktionalitet som Z21.
Lenz har en stor fördel för hemmabruk och det är att den kommer ihåg hur olika loks status var vid senaste körningen, har du t.ex. kört två lok i mult via centralenheten så kommer centralenheten ihåg det och också vilka funktioner som var aktiva. Dom flesta andra digitalsystem glömmer allt sådant när du bryter strömmen.
Men om du multar genom att sätta en multadress i cv19 så ligger det ju naturligtvis kvar i dekodern oavsett vilken central du kör med, men funktionsstatus glöms dock.

Den svarta Z21 har också en snifferingång där du kan koppla in ditt gamla system om du vill kunna fortsätta att använda det.

Mvh. Peter
Med glada gashydrauliska hälsningar!
Peter som även är Citroëntokig!

Medlem i modulsyd samt numera även hobbyhandlare.
https://modellcentralen.se/index.html

(EkeBus Loconet-Xpressnet1-Xpressnet2)
http://ekebus.se/
H0-2R  DCC, men det händer att jag kör 3R också.

Utloggad janaagersten

• Användare
  • Antal inlägg: 326
  • Kör allt som är kul i 3R och LGB
« Svar #5 skrivet: sön 21 jun 2020, 06:53:23 »
Hej
Vad jag kan förstå så är du enbart en hemma rallare som inte är intresserad av modulkörning, då vill jag rekommendera en begagnad Märklin CS2 60214 eller 60215. Dessa har multiprotokoll så du behöver inte fundera över vilket system prylarna som du köper har. Dessutom har du en svensk manual och ett bra grafiskt gränssnitt som gör användandet enklare.
Hälsningar
Janne

Utloggad Eke

• Stammis
« Svar #6 skrivet: sön 21 jun 2020, 11:33:12 »
Hej
Vad jag kan förstå så är du enbart en hemma rallare som inte är intresserad av modulkörning, då vill jag rekommendera en begagnad Märklin CS2 60214 eller 60215. Dessa har multiprotokoll så du behöver inte fundera över vilket system prylarna som du köper har. Dessutom har du en svensk manual och ett bra grafiskt gränssnitt som gör användandet enklare.

Men det gäller inte Märklin här, frågeställaren har ju en N-skalabana.
CS2 är nog det minst lämpliga i det fallet, visserligen finns dcc men mfx är helt ointressant och om något ytterligare protokoll skulle vara intressant så skulle det vara selectrix i så fall som ju har en viss relevans i N-skala. CS2 har ju inte heller någon av dom vanliga kontrollbussarna Xpressnet eller Loconet som är bra att ha hemma också.

Mvh. Peter

Utloggad sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.289
« Svar #7 skrivet: sön 21 jun 2020, 19:08:50 »
Men det gäller inte Märklin här, frågeställaren har ju en N-skalabana.
CS2 är nog det minst lämpliga i det fallet, ...

Vad använder Minitrix för digitalutrustning? Är inte det Märklins CS och MS enheter?

Utloggad sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.289
« Svar #8 skrivet: sön 21 jun 2020, 19:10:17 »
Jag kör med ESU Ecos på min lilla anläggning. Kanske inte det billigaste alternativet men jag har varit nöjd med dess funktioner.

Utloggad RunNil

• Användare
  • Antal inlägg: 49
« Svar #9 skrivet: sön 21 jun 2020, 19:12:52 »
Jag har hört det påståendet förut på Facebook och jag försökte få dom förklara vad dom menar tyvärr uteblev svaren, men jag vill förstå. Enligt nedanstående understrukna resonemang så säger man implicit att ROCO säljer  z21 vit som över tiden ev. förstör loken på grund av för hög spänning. Förklaring tack  för den som har en z21, inte förstår och inte heller vill förstöra loken

EKE

Kör man även på modulträffar är det bra att ha tillgång till Loconet men för hemmabruk är Xpressnet bättre eftersom standarden på tillgängliga körhandtag är högre.
Billigt och bra är Roco z21 (vit), inte så mycket finesser men du kan köra trådlöst om enheten inte är låst och dom trådade Multimössen går att uppgradera så att du kommer åt funktioner upp till F28, dom flesta av Lenz körkontroller går också att använda.
Den svarta Z21 Som ligger på runt 4000kr kommer åt även loconet och har separat programmeringsspår och du har fler möjligheter som att du kan reglera spårspänningen vilket är bra att kunna sänka när man kör N-skala. DR5000 har ungefär samma funktionalitet som Z21.
Lenz har en stor fördel för hemmabruk och det är att den kommer ihåg hur olika loks status var vid senaste körningen, har du t.ex. kört två lok i mult via centralenheten så kommer centralenheten ihåg det och också vilka funktioner som var aktiva. Dom flesta andra digitalsystem glömmer allt sådant när du bryter strömmen.
Men om du multar genom att sätta en multadress i cv19 så ligger det ju naturligtvis kvar i dekodern oavsett vilken central du kör med, men funktionsstatus glöms dock.

Den svarta Z21 har också en snifferingång där du kan koppla in ditt gamla system om du vill kunna fortsätta att använda det.

Mvh. Peter

Stats
Z21 Technical details
Input voltage
12-24 V
Track voltage
Can be set from 12-24 V, actual maximum possible track voltage is 1 V below input voltage
Maximum output current  3 A

z21 vit Technical details
Input voltage
12-24 V
Output voltage equivalent to 1 V below input voltage

Utloggad Fredrik

• Moderator
  • Antal inlägg: 1.616
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #10 skrivet: sön 21 jun 2020, 19:29:27 »
Jag har hört det påståendet förut på Facebook och jag försökte få dom förklara vad dom menar tyvärr uteblev svaren, men jag vill förstå. Enligt nedanstående understrukna resonemang så säger man implicit att ROCO säljer  z21 vit som över tiden ev. förstör loken på grund av för hög spänning. Förklaring tack  för den som har en z21, inte förstår och inte heller vill förstöra loken

EKE

Mvh. Peter

Stats
Z21 Technical details
Input voltage
12-24 V
Track voltage
Can be set from 12-24 V, actual maximum possible track voltage is 1 V below input voltage

Input voltage
12-24 V

Plockat från ECoS handbok, anges där 15-16 V  som lämplig utspänning för N-skala (står däremot inte varför, och det finns vad jag kan se ingen specificering på dekodrarna). Med z21 (vit) får man styra det från nätadaptern, och jag tror mig ha sett att Roco har en med lägre utgångsspänning avsedd för N. Den b-o-r-d-e ju medfölja t.ex. en N-skale-startsats med z21 - men jag tror inte så är fallet...
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 B1/MJ-fjärren

RTFM - det gör jag...

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.244
« Svar #11 skrivet: sön 21 jun 2020, 19:57:32 »
Grejen äv väl att små motorer för N- skala kan överbelastas av spänning över 12 V DC. Kan inte rakt av överföras på en modulerad motordrivning från en dekoder. Jag dristar mig att ställa samma fråga som i en tidigare diskusson om bränder: har någon varit med om att ett lok i skala N har förstörts i digital drift med cirka 16 V effektiv utspänning?

Utloggad Eke

• Stammis
« Svar #12 skrivet: mån 22 jun 2020, 03:29:46 »

EKE

Mvh. Peter

Stats
Z21 Technical details
Input voltage
12-24 V
Track voltage

Input voltage
12-24 V

Det är inte bara lokens motorer man behöver tänka på, många dekodrar i mindre dimensioner som är populära bland N-rallare tål inte så höga spänningar.
Doehler&Haass (som är mycket populära bland N-rallare) har till exempel vissa dekodrar som inte tål mer än 18 volt och jag tror att Tran har dekodrar som bara tål så lite som 16 volt spårspänning.

Roco har ju en historia där dom levererat enklare Digitalsystem med ca 18 volt ut i spåret.
Med rätt dekodrar fungerar det alldeles utmärkt men man måste ha pejl på vad man sätter på spåret.
Med en lägre spänning ut i spåret kan man slappna av i vetskapen att man har marginal även för lok med känsligare dekodrar.

Vad använder Minitrix för digitalutrustning? Är inte det Märklins CS och MS enheter?

Jo, Minitrix har startset med MS2 liksom Roco/Fleischmann har startset i N-skala med vit z21.
Men, jag skulle tro att dekodrarna i loken som ligger i dom startseten tål den spårspänning som köraggregaten levererar, men sätter du ett lok på spåret med en dekoder av annat fabrikat kan marginalen för vad dekodern tål vara mycket liten.

Mvh. Peter

Utloggad janaagersten

• Användare
  • Antal inlägg: 326
  • Kör allt som är kul i 3R och LGB
« Svar #13 skrivet: mån 22 jun 2020, 08:28:00 »
Hej
Det kan vara på sin platts att återkoppla till Fontanas ursprungsfråga där han eftersökte förslag på Digitalprodukter som uppfyller de kriterier som han har satt. Jag citerar två meningar nedan.
”Jag vill ha enkelhet, driftsäkerhet, kontinuitet av tillverkaren.” samt ” Vill också gärna veta vilken tillverkare som har den bästa informationsguiden på svenska.”

Mitt förslag var följande.
”Vad jag kan förstå så är du enbart en hemma rallare som inte är intresserad av modulkörning, då vill jag rekommendera en begagnad Märklin CS2 60214 eller 60215. Dessa har multiprotokoll så du behöver inte fundera över vilket system prylarna som du köper har. Dessutom har du en svensk manual och ett bra grafiskt gränssnitt som gör användandet enklare.”

Det är Fontanas privilegium och inte någon annans att recensera våra förslag utifrån sina behov.
Det finns säkert fler som kan hjälpa till med att komma med förslag utan att sabla ner andras förslag.
Hälsningar
Janne

Utloggad Eke

• Stammis
« Svar #14 skrivet: mån 22 jun 2020, 09:29:39 »
Det är Fontanas privilegium och inte någon annans att recensera våra förslag utifrån sina behov.
Det finns säkert fler som kan hjälpa till med att komma med förslag utan att sabla ner andras förslag.

Jag ber om ursäkt om det uppfattas som om jag sablat ner ditt förslag, det var absolut inte meningen.
Jag har bara viljat ge så goda råd som jag kan utifrån mina erfarenheter och dom behov som frågeställaren angett samt svarat på dom följdfrågor som dykt upp i tråden.

Vänliga hälsningar
Peter

Utloggad Markus

• Användare
  • Antal inlägg: 297
« Svar #15 skrivet: mån 22 jun 2020, 09:34:40 »
Jag har sedan ett par månader tillbaka kört med Piko Smartcontroller Light (samma som Uhlenbrock/Tillig Daisy II). Systemet är fantastiskt enkelt att ta till sig, skärmen är klar och lättläst, och handtaget klarar av de flesta funktioner man kan fråga efter samtidigt som det är lätt att förstå och använda. Centralenheten (med inbyggd booster) är tillräcklig för de flesta hemmabanor. I och med att det är Loconet och en etablerad tillverkare med många kunder kommer systemet knappast att försvinna i morgon. Alla loconet-handtag (Uhlenbrock, Digitrax, Fleischmann Profi-Boss, Fredi mfl) kan kopplas in. Nackdelarna är väl att det inte finns inbyggt datorinterface och att jag är osäker på hur det är med den svenska manualen (jag bor i Tjeckien så jag fick en manual på tjeckiska, och den är tydlig men lämnar lite hål här och var vilket gjort att jag varit tvungen att googla ett par saker).
TT-rallare i förskingringen

Utloggad RunNil

• Användare
« Svar #16 skrivet: tis 23 jun 2020, 09:32:26 »
Hej
Det kan vara på sin platts att återkoppla till Fontanas ursprungsfråga där han eftersökte förslag på Digitalprodukter som uppfyller de kriterier som han har satt. Jag citerar två meningar nedan.
”Jag vill ha enkelhet, driftsäkerhet, kontinuitet av tillverkaren.” samt ” Vill också gärna veta vilken tillverkare som har den bästa informationsguiden på svenska.”

Det finns säkert fler som kan hjälpa till med att komma med förslag utan att sabla ner andras förslag
.

Ledsen och ber om ursäkt om det uppfattas som om jag kapade tråden med min fråga.

Själv tycker jag nog att svaren gav mer information avseende driftsäkerhet visavi då z21 vilket frågeställaren efterlyste.
Jag inser att det finns nog för lite kunskap  avseende z21 driftsäkerhet och funktion.

Jag kommer nog skicka iväg en fråga till roco/Fleichmann avseende utspänning och dekodrar så får vi se vad de säger. Återkommer i en annan tråd.
mvh

Utloggad Eke

• Stammis
« Svar #17 skrivet: tis 23 jun 2020, 12:12:09 »
Ledsen och ber om ursäkt om det uppfattas som om jag kapade tråden med min fråga.

Jag tycker att frågan var relevant och tillförde tråden en frågeställning som är viktig när man kör N-skala.

Mvh. Peter

Utloggad RunNil

• Användare
« Svar #18 skrivet: fre 26 jun 2020, 16:59:24 »
Tackar

Jag har skickat en fråga till ROCO/ Fleischman och hoppas att svaret kan tillföra fakta både till mig och till frågeställaren. Även om engelskan är lite "eljest" så tror jag de förstår andemeningen.

Dear ROCO/ Fleischmann

I have bought a starter set with z21 the white one with wifi.  You sell white z21 for both n scale and O scale and I suppose they have different electric needs.
 Z21 Technical details from your homepage at internet: Input voltage 12-24 V Output voltage equivalent to 1 V below input voltage. Maximum output current  3 A.
It has started a discussion in a couple of internet forum that the output from z21 is to high for n scale and can destroy decoders. In some instructions one is ECoS manual says that suitable output voltage is 15-16v for N scale.
My question: Is it possible any risk that I can destroy any kind of digital decoder in my loco due to too high voltage from my white z21?

Utloggad Fredrik

• Moderator
  • Antal inlägg: 1.616
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #19 skrivet: fre 26 jun 2020, 17:15:20 »
I handboken för Z21 står information om rekommenderade utspänningar för olika skalor på sid. 13 (s. 41 engelska).

Användarhandbok Z21
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 B1/MJ-fjärren

RTFM - det gör jag...

Utloggad RunNil

• Användare
« Svar #20 skrivet: fre 26 jun 2020, 22:35:24 »
yep
Nämnda" instruxen" avhandlar Z21(svart) och det  enda som nämns avseende N skala  är "approx. 12 V for the gauge N"

Frågan kvarstår, och det ska bli intressant att höra svaret hur z21( vit)hanterar utspänningen.  Instruktionsboken som medföljde kittet med z21 vit var den för Z21 svart dvs det fanns ingen särskild för z21 vit / alt jag fick inte med någon instruktionsbok för z21(vit).
Återkommer om jag får något svar

Utloggad NMI

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 1
« Svar #21 skrivet: tis 30 jun 2020, 21:41:06 »
Den vita z21 är i grund och botten samma som den svarta Z21, MEN man har "avlägsnat" vissa funktioner, antingen genom att inte montera komponenter på kretskortet eller genom att slå av funktionen i mjukvaran (firmware).

Enligt Z21 instuktionerna så är utspänningen till spåret 1V under inspänningen så matar man den vita z21:an med 13V så ska utspänningen bli 12V. Jag matar min vita z21 med 13V och z21:an och loken fungerar bara bra. Har dock inte släpat fram oscilloskopet och verifierat den exakta utspänningen.