Författare Ämne: Växelproblem  (läst 1848 gånger)

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.244
SV: Växelproblem
« Svar #25 skrivet: ons 08 jul 2020, 20:42:10 »
Jag har tagit mig friheten att utan föregående lov  kludda lite i Paj2:s snygga elscheman. Syftet är att försöka markera de komponenter som utgör den fjärrstyrda strömbrytare som dekodern skall manövrera för att CDU-komponenten skall ge sin strömstöt till växeln. Om det gör det hela lättare att ta till sig och förstå kopplingen så är det bra, annars kan man strunta i inlägget.

Varje röd ring markerar med dess fyra komponenter alltså komponenterna i en "dekoderstyrd strömbrytare". Den aktiva delen av kretsen består egentligen bara av en transistor för vardera växelspole, de övriga tre komponenterna är lite skydd för transistor (polarisering med dioden, strömbegränsning med motståndet och dämpning av pulserna med kondensatorn. Det är allt. När transistorn får en puls från dekodern leder den ström från PL-35 genom växelspolen och när transistorn inte får någon puls släpper den inte heller igenom någon ström. PL-35 laddar upp igen.

Man kan koppla in fler transistorer på samma PL-35 på samma vis (på andra dekoderutgångar och andra växelspolar) om det är mer än en växel som strular.

Observera att man i allt fall har behov av den parallellkopplade dioden 1N4148 för att inhibera reaktiva pulser från växelspolen när strömmen bryts. Utan den kan kretsen utsättas för höga spänningsspikar som  kunde skada andra komponenter.

Gör man så där bör allt fungera fint, även om man istället för transistorn väljer den MOSFET som nämndes i ett annat inlägg.

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.113
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #26 skrivet: ons 08 jul 2020, 22:25:41 »
Jag förstår din tanke med det du markerat med röda ringar.

En Lenz LS150 ger en växelspänningspuls på sina utgångar
så komponenterna inom de röda  ringarna utgör en halvvågslikriktning av denna puls
och motståndet anpassning av bas/emitter-ström.
Jag har inte funderat på vad som händer om man ansluter en vxlsp. puls direkt till
transistorn via motståndet.

Väljer man däremot en dekoder som ger en liksp. puls behövs ju bara motståndet (10K)

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad BenWah46

• Veteran
« Svar #27 skrivet: tor 09 jul 2020, 01:22:23 »
Det är väl klokt med dioden just in case. Man kan inte nog understryka vikten av anti-EMK- dioden över spolen. Jag mekade med en trafo och ett batteri. Tummen hoppade som i Voltas experiment med grodlår när strömmen bröts och lindningen hade kontakt med handflatan. Inte alls som vid en stöt, bara muskelrörelse. Helt repeterbart. Något för en fysiolog. Spolen ger alltså en rejäl kickback när spänningen tas bort. Inte dödlig för människor men för en del elektronik.

Gjorde en till variant på schemat med enbart komponenterna för en spole och utan, Pecos mojäng eller dekoder. Absolut minimum.Kvarstår klarhet kan den så, sen kan inte förenklas med tror jag. Darlingon eller FET kvittar när transistorn som här körs rakt i botten. Fast FET är nog en femma högre i pris.

Med din konstruktion är Pecodelen en lite överflödig fördyring. Vi får i andanom lägga en mental kondensator på Rutgers grav och tacka.

Fast jag läste om detta första gången i en skrift Modellbahn elektronisch gesteuert från Kosmos Verlag, av Winfried Knobloch. Någon gång i slutet av 1970-talet. Pecoväxlarna strulade då också.
« Senast ändrad: tor 09 jul 2020, 08:41:02 av BenWah46 »

Utloggad RunNil

• Användare
  • Antal inlägg: 46
« Svar #28 skrivet: fre 10 jul 2020, 14:00:35 »
Kom äntligen över kopplingsschemat för PL-35. Ser ut som nedan:

Är Pajs schema fortfarande giltigt eller finns det ngt enklare sätt. Det är sånt här som får en att åtminstone fundera på att ge upp om det inte vore så förbenat roligt.

Fördelen med z21 switch dekoder enligt mig är att de är enkla att koppla in samt lätt att köra handsfree
med z21 app i mobil eller padda. Men det kanske går att göra med annan dekoder i samma program med ?

Kan åtminstone jobba vidare med landskapet under tiden men det vore skönt att få banan helt körklar.

Utloggad BenWah46

• Veteran
« Svar #29 skrivet: fre 10 jul 2020, 19:00:14 »
Pajs schema gäller.

Det som finns i  de två röda ringarna motsvarar PL 26/PL14. Resten av hans schema motsvarar PL-35.

Resten är i analogi med det du nu visar.
Dioden 1N4148 som är parallell kopplad med växelspolen bör du ha i alla fall oavsett hur du gör i övrigt.

Schemat visar att + utgången på PL 35 är kopplad till växelsolenoidernas gemensamma anslutning och - utgången via PL 26 som låter PL 35 ladda urr sin energi genom växelspolen.

PL 12 innehåller två strömbrytare i ett hölje. Pajs komponent har två transistorer. Varje transistor har tre passiva småkomponenter för en bra funktion.  That's it.

Om det känns komplicerat, vänta då med att använda en dekoder på de struliga växlarna och koppla enligt detta schema med impulstryckcknappar.
Det går ju alltid att koppla in dem på en dekoder senare när  du blivit mer varm i kläderna.

Utloggad paj2

• Veteran
« Svar #30 skrivet: fre 10 jul 2020, 19:15:05 »
Om du tänker använda z21 switch dekoder och denna inställd för likspänningspuls kan du ta bort
dioden 1N4002 och kondensatorn (100uF) mellan dekoder och Transistorn BDX33. Behåll 10k som basmotstånd.
Detta förutsatt att z21 sw.dek. ger en pos. puls.

Om "neg" puls får du byta till BDX34 enl. nedan.

« Senast ändrad: fre 10 jul 2020, 19:28:58 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad paj2

• Veteran
« Svar #31 skrivet: fre 10 jul 2020, 19:43:17 »
Jag håller med BenWah46 om du först tänker testa med PL-35 att då vänta med dekoder
och testa omläggning av växlarna med tryckknappar.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad BenWah46

• Veteran
« Svar #32 skrivet: fre 10 jul 2020, 21:18:21 »
Kom ihåg att med modellbyggande är det som allt annat, man  behöver skaffa information, det går att få mycket här. Men man behöver själv göra en del erfarenheterna innan man kan omsätta det ena eller andra i praktiken.

Om du börjar enkelt med det du känner dig trygg med kan du vid ett senare lämpligt tillfälle när andan faller på prova att bygga transistorkopplingen och se hur det faller ut. Under tiden kan du ändå köra och lägga om de trilskande växlarna. Börja inte i snårskogen (eller det du tycker ser ut som en snårskog). När du redan har fått det igång det hela är ju transistorkopplingen bara en timmes förströelse och experiment och inget som banan står och faller med. Då blir det kul.

Utloggad paj2

• Veteran
« Svar #33 skrivet: fre 10 jul 2020, 22:29:33 »
 :up:
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad RunNil

• Användare
« Svar #34 skrivet: lör 11 jul 2020, 13:03:12 »
Skoja inte
 "Kom ihåg att med modellbyggande är det som allt annat, man  behöver skaffa information, det går att få mycket här. Men man behöver själv göra en del erfarenheterna innan man kan omsätta det ena eller andra i praktiken."
Jag ägnar timmar åt att göra researchs innan något arbete på banan. Att få erfarenheter på egna meriter är bra men det tenderar till att bli dyra misstag och det är därför det är så bra med detta forum.
Förhoppningsvis ska man inte behöva bygga alltför mkt elektronik själv, att bara hantera anslutningar , lödningar, ombyggnationer växlar, programmering mm är nog för nybörjare i MJ.
Slutsatsen jag har dragit. Jag gör nog som Paj. Jag beställer nog en DS 64, och om jag inte är helt fel ute, hoppas jag den kommer att lösa några problem. De anslutningar som jag får över på z21 switch dekodern använder jag till enklare belysning och signaler. 
Det är inte lätt att vara nybörjare men man måste inse sina begränsningar  :)
Tack för alla råd . mvh

Utloggad RunNil

• Användare
« Svar #35 skrivet: tis 18 aug 2020, 15:52:54 »
Tack Paj för tipset med DS 64 den fungerar ypperligt och lägger lätt om PECO växlarna. Lätt att vara efterklok men borde ha satsat på dessa från början. Äntligen fungerar ALLA växlar klanderfritt.

Nåväl Jag skickade iväg ett mail till ROCO om Z21 switch DECODER oförmåga att ibland inte orka lägga om växlar. Jag fick ett svar som jag vill förmedla som kanske kan vara till någon nytta för de som har ROCO  Z21 switch DECODER. Jag har själv ännu inte ställt om output enligt deras förslag.
Här kommer mailet och deras svar:

"Hi  I have installed 3 units of Z21 switch DECODER together with Peco turnouts  SL-E391, PL-10w and PL-15 .    19 installed turnouts works fine. nr 20-22 refuse to work.  PL10 hasn’t enough Power to switch the turnout from one side to the other. I have bought and tried 3 motors and 2 turnouts = same problem.  I suspect it must be something with my White z21 or with the Z21 switch DECODER. Is there anything I can change in my settings for Z21 switch DECODER which will solve my problem? I can’t go on and by more pl-10/PL-15. Grateful for solutions."

SVAR förkortat
No.20-22 is module no.3: For modul no.3 should be programmed CV46 with value 0. Try for output there a switch-time of 800msec., means CV54 with programming-value "8"!