Modelljärnvägar > HO-skala

Höjd på banan

(1/5) > >>

Claes W:
När jag inledde byggandet av underlag för banan tyckte jag att 100 cm över golvet var ett bra mått. sedan har jag funnit att man rekommenderar en höjd på 135 - 145 cm. Om jag ska ändra höjden ska det ske nu - innan landskap/miljöbygge har kommit igång.  jag tror att jag relativt enkelt kan öka höjden med 20 cm och med lite mera omfattande ingrepp/arbete kanske ytterligare 8 -10 cm.

Frågan är: Är det värt en hel del arbete för att få upp anläggningen 20 cm? Perspektivet blir självfallet annorlunda men det är dock en ganska marginell förändring...

ub:
Jag tycker det blir stor skillnad, men fundera över hur du kommer använda banan.
Kommer du att stå upp och köra, eller sitta?
Jag har min bana på ca 140 cm men då har jag en barstol som jag sitter på, eller så står jag upp.
Om man sitter mest och kör så borde 100 cm funka med en vanlig stol.

Jag tycker att grejen är att få modellerna i ögonhöjd och slippa helikopterperspektivet.
För mig gör det en enorm skillnad.

sintra:
Ta en stol och försök få till ögonhöjd mot anläggningen. Fundera på hur mycket du kommer se av de bakre delarna, om du nu har en anläggning med lite djup.
Är det ”bara” moduler du tänker åstadkomma kanske det inte är samma behov av att ändå få ett visst helikopterperspektiv. Om anläggningen kommer hamna på kanske en dryg meters bredd (djup) så kanske det inte alltid är så lätt att se vad som händer där längst bak om det börjar bli lite hus och träd i vägen.
Visst, även jag tycker det blir en ”häftigare” upplevelse att vara i ögonhöjd med anläggningen, men min kompromiss är ändå att jag vill kunna se ända längst bort. Vill jag få ögonhöjd, då sätter jag mig på stolen och kör.

Staffan:
Det beror väl lite på hur lång du är själv. I modulvärlden är 130 cm till rälsöverkant standard för H0. Skala 1 som ju är mycket större har 110 cm.
Min anläggning är i flera plan men grundhöjden är 130, vilket passar mig som är lite drygt 170 lång.

Claes W:
Jag är drygt 185 cm - verkar vara dags för en rejäl landhöjning...
Skulle i och för sig fungerar att sitta o då blir perspektivet ganska "riktigt". Men vissa avsnitt av spåren måste jag se ordentligt, t ex två avsnitt med avkopplingsskenor - där måste jag veta exakt var loket är.
Ska börja med att höja 20 cm...

Tack för er input - alla synpunkter är värdefulla för en nybörjare...

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion