Författare Ämne: Skillnader mellan olika Märklin CS?  (läst 586 gånger)

Utloggad Claes W

• Användare
  • Antal inlägg: 127
Skillnader mellan olika Märklin CS?
« skrivet: sön 14 jun 2020, 22:14:21 »
Vad är det egentligen för väsentliga skillnader mellan en Central Station 2, CS3 och en CS 3 plus??  mina krav när det gäller tågstyrning är tämligen fundamentala och jag klarar mig antagligen alldeles utmärkt med en CS 2. Men vad motiverar att jag trots detta ska skaffa en senare model som CS 3 eller kanske till och med en CS3 plus???

Utloggad Fredrik

• Moderator
  • Antal inlägg: 1.609
    • SaFre Modelrailroading
SV: Skillnader mellan olika Märklin CS?
« Svar #1 skrivet: sön 14 jun 2020, 23:13:07 »
Vad är det egentligen för väsentliga skillnader mellan en Central Station 2, CS3 och en CS 3 plus??  mina krav när det gäller tågstyrning är tämligen fundamentala och jag klarar mig antagligen alldeles utmärkt med en CS 2. Men vad motiverar att jag trots detta ska skaffa en senare model som CS 3 eller kanske till och med en CS3 plus???

CS3 är (förstås) nyare hårdvara, en helt annan typ av skärm. Mer drag'n'drop än CS2. CS2 kanske vara lättare att komma igång med - men jag är nu mer van CS3. Använder den helst med tillkopplad mus och tangentbord vilket inte var fallet med CS2.

CS2 och CS3+ har direkt möjlighet till inkoppling av återkopplingssystem S88 (fast med två olika anslutningar, CS2 den äldre flatkabelskontakten och CS3+ den nyare RJ-12 kontakten).

CS3 är en CS3+ utan just den nämnda S88-kontakten - samt man kan bara ha en CS3 i ett system med flera CS3:or (övriga måste vara CS3+). Om jag inte minns fel saknar den därför även en av CAN-bus-anslutningarna. Om man "uppgraderar" en CS3 med de tillbehör som krävs för en S88-anslutning blir totalkostnaden i princip samma som för en CS3+ (men det kan fortfarande bara finnas en CS3 i ett system av flera).

Har säkert glömt något - men det får andra fylla på - det var ett tag sedan jag hade en CS2 tillgänglig.
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 B1/MJ-fjärren

RTFM - det gör jag...

Utloggad jorwes

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.104
« Svar #2 skrivet: fre 26 jun 2020, 07:41:13 »
En stor skillnad jag förstått på många mellan cs2 & 3 är uppstartstiden. Har cs2 60215 och det tar ett tag innan den är igång vilket var  till irritation när sonen fortfarande var intresserad.
CS2 finns i olika utförande med, är ju någon större skillnad melan 60214 & 60215 som jag tyvärr inte minns, sp skall du köpa begagnad cs2 kolla det först.

Även CS2 60215 kan man ha en trådlös mus till, det kör jag med, går inte så smidigt med pennan annars tycker jag.

De som är inbitna RockRail fantaster (jag använder men är inte inbiten) menar ju att man kan ha vilken styrenhet som helst nästan och att cs är overkill då.  Men jag är ute efter enkelheten.
// Jörgen W, Stockholm

Märklin, CS2 + Ipone & Ipad Apparna, K&C-räls. RocRail

Bygger för avkopplingens skull. Stör mig på Forumförstörare!

"Om det är kul & inte verklighetstroget, gör det ändå"

Gamla banan: Lilla Tullinge
https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15055.0

Utloggad usjkpas

• Användare
  • Antal inlägg: 477
  • Ingenting är omöjligt!
    • Habo Hobby
« Svar #3 skrivet: fre 26 jun 2020, 22:44:52 »
En stor skillnad jag förstått på många mellan cs2 & 3 är uppstartstiden. Har cs2 60215 och det tar ett tag innan den är igång vilket var  till irritation när sonen fortfarande var intresserad.
CS2 finns i olika utförande med, är ju någon större skillnad melan 60214 & 60215 som jag tyvärr inte minns, sp skall du köpa begagnad cs2 kolla det först.

Även CS2 60215 kan man ha en trådlös mus till, det kör jag med, går inte så smidigt med pennan annars tycker jag.

De som är inbitna RockRail fantaster (jag använder men är inte inbiten) menar ju att man kan ha vilken styrenhet som helst nästan och att cs är overkill då.  Men jag är ute efter enkelheten.

Från början släpptes 60212 som var en ESU ECoS fast i "Märklin-skepnad" ESU utvecklade Mfx åt Märklin på den tiden, monokrom skärm och väldigt bra. Mfx är precis som DCC med RailCom dvs, dubbelriktad kommunikation mellan dekoder och centralenhet i en lite mer avancerad version. När samarbetet tog slut släppte Märklin 60213 som sin egna centralenhet med färgskärm och enbart stöd för Mfx och Motorola, sedan kom 60214 som då erbjöd även DCC men hårdvarumässigt samma som 60213. Nu blev också uppdateringarna för båda dessa versioner exakt samma, dvs 60213  var precis om en 60214. När 60215 släpptes vill jag minnas att den enda skillnaden var att booster-utgången är OPTO-isolerad, i övrigt som 60213/60214.

CS3/CS3+ är en helt ny teknik med mycket snabbare processor, mer minne och större skärm, vill man ha "mest pang för pengarna" är en begagnad CS2 ett utmärkt val, dock ganska svårt att få tag på då många inte bytt sin CS2 mot CS3/CS3+ som säkert Märklin hade hoppats på
Numera modulägare och Tkl i Nättelund, svenskt 2R DCC, Epok III-VI
Driver också Habo Hobby

Utloggad jorwes

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.104
« Svar #4 skrivet: lör 27 jun 2020, 14:12:23 »
3Amh vs 5Amh hittade jag som info i en gammal tråd om skillnaden mellan 60214 & 60215. Så det skiljer med.
// Jörgen W, Stockholm

Märklin, CS2 + Ipone & Ipad Apparna, K&C-räls. RocRail

Bygger för avkopplingens skull. Stör mig på Forumförstörare!

"Om det är kul & inte verklighetstroget, gör det ändå"

Gamla banan: Lilla Tullinge
https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15055.0

Utloggad gromitt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.343
« Svar #5 skrivet: lör 27 jun 2020, 19:26:34 »
3Amh vs 5Amh hittade jag som info i en gammal tråd om skillnaden mellan 60214 & 60215. Så det skiljer med.

Vad är Amh?

Utloggad usjkpas

• Användare
  • Antal inlägg: 477
  • Ingenting är omöjligt!
    • Habo Hobby
« Svar #6 skrivet: sön 28 jun 2020, 10:35:32 »

Vad är Amh?

Det skall vara 3A resp 5A men 5A kan man bara få ut med en 100W trafo
Numera modulägare och Tkl i Nättelund, svenskt 2R DCC, Epok III-VI
Driver också Habo Hobby