Modelljärnvägar > Allmänt om MJ

Skillnad mellan Da och Du

(1/7) > >>

FONTANA:
Tänkte köpa Litt Du ifrån Mj Hobby. Vad är skillnaden mellan ett Da och ett Du? Berätta! :up:

FONTANA:
Glömde att ställa den viktigaste frågan Är det en bra modell som fungerar?

cgn1954:
2 olika lok,

Litt D fanns i olika versioner, Df, Dg, Dk, Dr,  Ds, Du. 347 st. Både trä, trä/stål och stål-korg. Du 1840 kW.
1925-1932.

Litt Da: 93 st. Stål-korg. 1840 kW.
1952-1957.

A4 4468 The Mallard:
Jecos Du är fina lok. Tyvärr har de inte slirskydd som standard så de är inte så användbara på hemmabanor som har stigningar och snäva kruvor. Det finns en utbytesaxel med slirskydd med i asken, men i mitt fall så har de hjulen en diameter som är en knapp mm större än hjulen utan slirskydd vilket gör att loket blir helt oanvändbart eftersom alla strömupptagande hjul inte får kontakt med rälsen.

Spirit:
Da och D (eller Du) i verkligheten är att det är två helt olika lok, skilda i tiden cirka 30 år. D i dess olika varianter, var en fantastisk 20-talskonstruktion. Det ledde Sveriges järnvägar från stenåldern in i den elektrifierade eran.

Men när man på 50-talet bestämde sig för att skaffa fler ellok, så gjorde man sig skyldig till den mest eländiga förstörelsen av skattemedel som någonsin förekommit. Man beslutade sig för att nykonstruera D, denna dinosarie från 20-talet, istället för att skaffa moderna boggielok som resten av världen gjorde. Resultatet blev bastarden Da, det sista, rysligaste och skamligaste koppelstångslok som världen beskådat. Ända in på 80-talet fick vi skämmas för att SJ fortfarande hade dessa skapelser i sin ägo...   :down: det var väl tur att vi fixade Ra och Rc för att på något sätt rädda skinnet.
 
D (och Du) i sin tids anda är förträffliga och förstklassiga ellok. Da är sveriges skämsmössa, omoderna redan 10 år innan de ställdes på spåret...

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion