Modelljärnvägar > N-skala

Håller N-skalan på att här i sverige?

(1/2) > >>

FONTANA:
Har följt N-skale försäljningen på Tradera under en lång tid, minst ett halvår. Håller den på att dö ut? Finns i genomsnitt enligt mig, helt subjektivt ungefär tre till fyra bra köp en vanlig dag som är kvalitet, resten är skit som säljs av , ja ni vet dom här som har annonser ute ständigt med sina alias. Vad är det som händer? Håller denna skala på att tappa i försäljning i Sverige och kommer att försvinna på sikt, jag undrar?

Med vänlig hälsning
med en stor samling av n-skale modeller oftast ifrån tysk härkomst :disapprove:

paj2:
Det är svårt att göra en generell jämförelse mellan N och H0 annat än att H0 alltid varit  klart dominerande. N-skalan har i Sverige alltid levt en stillsam tillvaro jämfört med H0.
Jag har kört med N-skalan i 28 år och ser ingen större skillnad på fördelningen.

Möjligen har tillskottet av nytillkomna MJ-rallare i huvudsak varit riktat mot H0 och mycket Märklin på senare år.
Tolkar man inläggen på forumen så är det mycket som "plockats fram ur gömmorna"...... arv eller barndomens bana som får en nyränessans.

Detta i Sverige. N-skalan har alltid varit stor i Tyskland, USA och Japan.

Detta är min högst subjektiva uppfattning.... en erfarenhet som jag samlat på mig under åren.
I örigt vill jag inte göra några jämförelser mellan skalorna avseende på inriktning i hobbyn.  Jag kör både N och H0.

Cosinus:
Min uppfattning är att försäljningen av n-skala på Tradera brukar alltid minska under sena våren och sommaren. Sen kommer det igång igen till hösten. Jag har ägnat mig åt n-skala sedan 2017 och tycker att utbudet varit ganska konstant om man jämför samma period varje år.

Jag upplever att slutpriserna på svenskt rullande material har ökat senaste halvåret så nog verkar det finnas ett intresse för att köra svenskt.

AlexEhn:
Som Cosinus skriver så är det lågsäsong nu.

Om ni analys är att det faktiskt är rätt högt tryck på Tradera den senaste månaden för att vara den här tiden på året.
Ovanligt många RC-lok ut för att Maj, men det beror nog en del på att MJ-rallare (och övrigt folk) har varit hemma mer under våren. Och att folk köper och att det därmed blir relativt höga priser.

Men bedömning baserat på senaste 3 åren är snarare att N-skalan är på väg uppåt. Och förutom de stora tillverkarna är Nmodell på gång med tre svenska vagnar i N-skala!
https://www.facebook.com/NmodellSE/

Här är en video från gruppen N-Skala Sverige som jag rekommenderar alla intresserade att gå med i.
https://www.facebook.com/groups/935093243268990/permalink/2820840561360906/

FONTANA:
Det ni påstår är ju bara trams :ouch:! Jag respekterar paj2:s  åsikt men inte ni andras. Det är ju helt klart att utbudet på bra, och då säger jag bra kvalitativa objekt av vagnar och lok ifrån bra tillverkare med originalbox, skalenliga och alla papper har nästan helt försvunnit! Jag har köpt och kört N-skale modeller under snart femton år minst här på Tradera och det blir ju bara sämre och sämre och mindre utbud hela tiden. Naturligtvis kommer det guldkorn då och då, men väldigt sällan. Jag kör efter tysk och internationell förebild och har köpt här och framförallt på tyska E-bay de hela tiden. Jag vet inte om svenska rallare inser att om jag tex köper en Brawa täckt godsvagn, att dom vet hur mycket en (typ nästan trehundra spänn) ny vagn kostar. Dom är ju nästan dyrare än H0 modeller. Så dessa så kallade säljare som ligger ute månad efter månad med skitmodeller,och som inte håller skala eller ingenting, skit! Det är väl klart att dom få svenska modeller som finns till utbud här säljer, vi är ju i Sverige, men annars!  Nä nä jag är inte bitter, jo det är jag?

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion