Modelljärnvägar > N-skala

Dags att börja tänka på ballast

(1/2) > >>

RunNil:

Hej
Har kommit så pass långt så att det är dags att börja fundera på ballast till rälsen.
Jag drog lite snabbt  två olika sandsorter på rälsen och fotade.

Jag har läst om chinchilla sand (övre räls) som vissa föredrar, jag tycker ändock att den är för finfördelad. Jag hittade en annan sand i djuraffären som troligtvis också går att använda.
Personligen tycker jag den nedre ser bättre ut dock med min bristande erfarenhet behöver jag några synpunkter på om nedre ballasten är ok ( inte för grov) innan jag sätter igång

BenWah46:
Rent objektivt är den lite väl grov. Men det visuella intrycket är bra. Den mänskliga ögat vill kunna särskilja enskilda stenar. Chincillorna intresserar sig nog inte för det.

Det man kan fundera över är färgen. På de flesta svenska spår, särskilt från de senaste  60-70 åren är ballasten mer grå utan mycket bruna inslag. I andra länder med mycket sandsten kan det se annorlunda ut. Märklinspåren som många av oss har inpräntad i bilden av järnväg har färg efter äldre tysk förebild och är inte det bästa riktmärket för svensk bana.  Sen beror det på tidsepoken och åldern som ska efterliknas. Där tågen står blir makadammen snart svart av olja.

RunNil:
Tack Ben.
Jag bildsökte på ballast svensk järnväg. De flesta färger fanns hittade dock ingen bild med brunt i. Utifrån ditt svar går jag ändock på ballasten som har fler färger. Med chinchillasanden känns det som om att jag är tvungen att färga ballasten ( för att få karaktär ) men att jag kan vänta ev låta bli färga in den andra.  sen håller jag med om "Den mänskliga ögat vill kunna särskilja enskilda stenar" det ger en bättre visuell bild.

Tack för svaret

paj2:
Jag kanske är helt fel ute i din planering av ballast men jag har valt ett material från Woodland Scenics ....alltså inte natursand.
Med WS kan man välja storlek och kulör ur ett stort sortiment och anpassa ballasten efter olika delar av banan genom att bland ur olika påsar. Stationsområden mot svart (olja) och äldre banvall mot rostbrunt medan nylagda delar går mot grått.

WS material är ju helt ofarligt för lokmotorer av det som med tiden lossnar från banvallen....för det gör det. Kan se det i min dammsugarvagn. Däremot kan natursand innehålla magnetiska partiklar som direkt hoppar in i en motor och andra partiklar som fungerar som slipmedel.

RunNil:
aj  då funderar lite till...

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion