Modelljärnvägar > N-skala

En räls påverkar mycket att lok inte kan åka förbi.

(1/1)

Mär64klin:
Det hände med en enda räls som inte funkar när jag testar med lok att köra en rund som jag har limmat o strö sand på räls.. Jag fattade inte varför gick det inte att köra lok förbi en räls som borde ha fullt inmatning med strömmen.. Men då var jag tvungen löda dit på två skarvjärn både minus o plus eftersom jag ville inte riva upp för att det är för jobbigt att sätta dit o limmas på nytt. Jag har både nya o begagnad räls o nya räls är lättare att löda på den än begagnad räls. Den räls är begagnad och det är svårt att löda så jag höll lödkolven länge på den för att tenntråd skulle smälta. Jag lyckades med det och inga är skador på räls o lok kan åka som vanligt. Kan det vara en defekt räls och är det annorlunda i nysilver eller en annan metall på den?. Bra att veta lite om det.

jorwes:
Nu vet jag inte vilken räls du använder eftersom jag inte kan något om N skala. men exempelvis K-rälsen i HO från Märklin har en metall som gör att man måste använda flussmedel på rälsen om man vill löda på sidan, annars är det näst omöjligt att få fast något.
Själv använder jag ett flussmedel som finns på slöjd detaljer i Sthlm (https://www.slojd-detaljer.se/sortiment/tra-metallslojd/lod-svetsmaterial/mjuklod/z-fluss-9925)
Sedan när man lagt ballast kan man ge sig sjutton på att det ligger lite vitlim på rälen och mkt svårt att se. Tog Bostik limupplösning på mina räler efter ballastering, funkade bra ooch hittade en hel del lim där jag inte sett det.

Mär64klin:

--- Citat från: jorwes skrivet tor 11 jun 2020, 08:39:48 ---Nu vet jag inte vilken räls du använder eftersom jag inte kan något om N skala. men exempelvis K-rälsen i HO från Märklin har en metall som gör att man måste använda flussmedel på rälsen om man vill löda på sidan, annars är det näst omöjligt att få fast något.
Själv använder jag ett flussmedel som finns på slöjd detaljer i Sthlm (https://www.slojd-detaljer.se/sortiment/tra-metallslojd/lod-svetsmaterial/mjuklod/z-fluss-9925)
Sedan när man lagt ballast kan man ge sig sjutton på att det ligger lite vitlim på rälen och mkt svårt att se. Tog Bostik limupplösning på mina räler efter ballastering, funkade bra ooch hittade en hel del lim där jag inte sett det.

--- Slut citat ---

Hej! Jag förstår att du har lite svårt att förstå vad jag menar. Jo det är från roco som jag har till anläggningen och räls som ville inte ta emot strömmen är löst nu för jag har lött den med en viss besvär. Jag har köpt begagnad rocoräls och köpt nyare rocoräls, den nyare rocoräls är lättare att löda än den gamla rocoräls därför ville jag veta vilken metall det är och om det är vitmetall eller nysilver. Ja som sagt att det har löst och två lok är glada att få köra förbi den skiten bit av rocoräls.

Navigering

[0] Meddelandeindex

Gå till fullversion