Modelljärnvägar > Landskap och hus

Material till sandstrand

(1/2) > >>

PeFu:
Sommartider kräver en liten sandstrand på banan! :cool: Men jag är fundersam på vilket material som kan användas, t.o.m. den finaste köpeballasten eller natursand får ju playan att se ut som en grekisk stenstrand. Kanske bara färg på spacklad yta räcker?

sintra:

--- Citat från: PeFu skrivet sön 07 jun 2020, 10:55:26 ---... t.o.m. den finaste köpeballasten eller natursand får ju playan att se ut som en grekisk stenstrand...

--- Slut citat ---
Även silad genom te-sil?
Jag tycker mig ha fått fram väldigt fin fraktion på sådant sätt.

Gissberg:

Chinchillasand skulle jag säga är perfekt till sandstrand. Men man får se upp för det finns olika sorter, jag har även köpt grövre än denna, som då även haft annan färg. Småskräpet som ses skymta i sanden jag hällde upp på pappersarket är förlupna turfsmulor så dessa får man bortse ifrån. :)

Beeblebrox:

--- Citat från: Gissberg skrivet sön 07 jun 2020, 11:26:19 ---

Chinchillasand skulle jag säga är perfekt till sandstrand.

--- Slut citat ---

Bilden du visar ser (som vanligt) ganska bra ut och där kan jag hålla med dig. Men i de flesta fall tycker jag inte chinchillsand är speciellt lämplig då den ofta innehåller mycket kvarts som glittrar väldigt mycket och ser onaturligt ut. Då är oftas en natursand som man silar i olika fraktioner bättre.

Simpan:

--- Citat från: PeFu skrivet sön 07 jun 2020, 10:55:26 ---Sommartider kräver en liten sandstrand på banan! :cool: Men jag är fundersam på vilket material som kan användas, t.o.m. den finaste köpeballasten eller natursand får ju playan att se ut som en grekisk stenstrand. Kanske bara färg på spacklad yta räcker?

--- Slut citat ---
Hej, jag tror du är på rätt spår med din egna idé om spackel med färg. Jag skulle själv testa att blanda den finaste ljusaste buffen/ballasten med ett fint vitt spackel och eventuellt färgsätta mixen med önskad kulör. Sedan är det "bara" att forma en strand. För att få till finishen skulle jag antagligen vädra med ett pigmentpulver. 

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion