Författare Ämne: Modul från en nybörjare  (läst 16149 gånger)

Utloggad kenneth_s

• Användare
  • Antal inlägg: 159
SV: Modul från en nybörjare
« Svar #200 skrivet: fre 18 dec 2020, 20:19:19 »
Del 72.

Då jag gjorde slut på min medium ballast och bara hade grov "Iron Ore", och det tänkte jag ju absolut inte använda! Så tänkte jag, men så blev det inte. Resultatet nedan...

Efter intensiv övermålning för att täcka mitt idiotiska tilltag så ser det ut såhär. Krävs några omgångar färg till för att få bort det klarröda färgen ballasten har! Nu är en beställning på min vanliga ballast på väg i alla fall.
Får hänga upp en påminnelse till mig själv att inte göra dumma misstag!

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #201 skrivet: sön 20 dec 2020, 14:42:45 »
Del 73.

Här är mitt första försök på att göra en sprängd bergsida. Karvade med en mattkniv, först lite huller om buller, men sen läste jag att man skulle försöka karva sprickorna åt samma håll. Vet inte om jag gjort för lite och för dåligt!?

Jag tyckte att det blev lite för mycket skrap, så jag penslade på utspätt väggspackel, med en droppe svart i. Jag ser nu på bilderna att spacklet samlats i små pölar, här krävs nog en större insats innan målning...

Har även börjat med operation "Cover up..", med en drös med grästuvor. Tänkte följa upp med mossa/turf och låga slybuskar. Då kanske man inte tänker så mycket på vad som är under...

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #202 skrivet: mån 21 dec 2020, 19:48:53 »
Del 73.5

Fortsatt kluddande på berget... Tycker dock det tar sig...

... förutom på den sidan som jag började experimentera med färger, antingen är det fel på färgerna eller så saknar jag helt talang... Tur man har mer färg att måla över!

Utloggad Gissberg

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.208
« Svar #203 skrivet: mån 21 dec 2020, 20:12:51 »
Berget ser ju riktigt bra ut nu. Det är lätt att man tar i med för starka färger, jag tänker på den undre bergsbilden samt järnröda ballasten.

För färgskiftningar i berg gäller det att ha utspädda färger som man blandat till. Aldrig en ren röd till exempel som man spätt ut med vatten och laserar,  utan istället olika bruna som även kan blandas med svart för att inte vara för starkt brun. Brunt i sig är ju redan en gulorange, orange eller rödorange som redan är blandad med svart eller grått.

Färgerna i naturen, är mycket mer färgomättade än man anar. De små, små färgskiftningarna gör det ändå så vackert.

Härligt att få följa ditt bygge!  :up: 
En modelljärnväg blir aldrig färdig, och tur är väl det.

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #204 skrivet: mån 21 dec 2020, 20:30:40 »
Jag tackar återigen för tipsen Jan. Jag tror att jag har tagit i för mycket med den breda penseln istället för att göra som du skriver "..små, små färgskiftningarna..".

Jag har fortfarande lite skalproblem, och målar för "stort". Tanken var kanske att mina röda "mineralstråk" skull vara under en meter i fullskala dvs cirka en centimeter på modellen. Nu är det kanske 3-4 centimeter. Som sagt blir det lite hemläxa och sen sitta och fundera ett tag på vad jag gör innan jag plockar fram plakatpenseln igen!

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #205 skrivet: tis 22 dec 2020, 14:14:40 »
Del 73.6

Letade fram en liten pensel och tog fram en hink vatten för utspädning. Först tog jag och försökte tona ner mina röda partier, med lite brun/gult och svart. Sen gjorde jag en tunn brun som jag duttade på för att avsluta med en lite grönare variant. Nu har allt inte torkat men det ser bra ut (på lite avstånd!).

« Senast ändrad: tis 22 dec 2020, 18:10:24 av kenneth_s »

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #206 skrivet: ons 23 dec 2020, 20:38:08 »
Del 73.7

Nu tog byggbasen över arbetet. Han kommenterade surt att jag utan att rådfråga honom skapat en över 3 meter hög kant av sprängberg. Här krävs en kraftinsats och han kallade snabbt in arbetarna för arbete över julhelgen för att styra upp arbetet. Jag får ta julledigt...

Innan jag blev hemskickad, så hann jag påbörja lastkajen till ett av stickspåren. Då får jag också önska God Jul till alla er som orkat följa mig så här långt.

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #207 skrivet: sön 27 dec 2020, 15:44:52 »
Del 73.8

Påbörjade växelmontering. Växlarna omlödda och kabel för hjärtstycket monterad. Hål för växelservo borrat och här är växlarna löst utplacerade. Satte även lastkajen lite löst så man kan se lite hur det kan bli!

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #208 skrivet: sön 27 dec 2020, 15:49:13 »
Del 74

Arbetet med att dölja det dumma jag gjorde med felaktig ballast börjar jag se slutet på, eller orken börjar tryta. Här är lite bilder på hur det ser ut med massor med marktäckning över ballasten. Kom ju på efteråt att det enklaste vore ju kanske att spackla över med färgat spackel och sen på med grönska...

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #209 skrivet: tis 29 dec 2020, 15:24:27 »
Del 75

Nu är rälsen monterat och som vanligt med lite extra arbete. Jag måttade ju in och borrade för växelstyrningen. Sen när limmet applicerades monterade man naturligtvis fel och det blev 5mm förskjutet. Ack, bara fram med Dremeln och försiktigt fräsa ut hålet underifrån...

Jag måttade in lastkajen också och tyckte den var lite låg så jag har limmat på lite plyfa undertill. Får se hur det blir när det är på plats. Bilden är utan plyfan.

Då lastkajen blev lite låg så hittade jag på ett stoppblock. Vet inte om man skall ha hålet för kopplet, eller skall man förvänta sig att föraren har koll på vagnarna? Nu kanske den blir onödig om min höjning av kajen räcker, jag mätte naturligtvis inte upp det innan jag gjorde stoppblocket!

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #210 skrivet: ons 30 dec 2020, 14:57:29 »
Del 76

Elen dragen till spåren, nu skall bara servostyrningen till, som jag tänkte koppla vidare från modulen bredvid. Kanske en d-sub anslutning mellan modulerna?! Den här gången kopplade jag ihop kablarna med "snap-on" anslutningar från b-tema, lite krångel att få igenom den grova kabeln som har tjock isolering men med lite filande så gick det. Dom gula kablarna är matningen till hjärtstycket som kommer från servokortet.

Storhetsvansinne? Bara lyckats att få till ett stickspår på tre moduler! Man tappar lite helheten när man bara jobbar med en modul i taget. Men det är lite kul också, så länge garaget är tillräckligt långt!
Jag får trimma in landskapet lite så dom passar ihop någorlunda i alla fall.

Utloggad Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.083
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #211 skrivet: ons 30 dec 2020, 18:36:55 »
Men det är lite kul också, så länge garaget är tillräckligt långt!
Det är bara till att bygga ut garaget... :)
---
Mvh Peter

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #212 skrivet: sön 03 jan 2021, 14:09:02 »
Del 77

Nu är alla servon inkopplade och jag kunde inte bärga mig utan gjorde en kontrollpanel för mina 5 växlar! 2 stycken i par samt en för stickspåret.

Hade lite problem med att förstå varför Möllehems app inte visade inställningarna tills jag kom ihåg att jag hade stängt av den automatiska utläsningen av inställningarna... När det ordande sig så var det rätt enkelt att ställa in servon samt programmera upp paneldekodern.
En sak som saknas på dekoderkortet är en separat anslutning för nollan för knapparna, nu måste man koppla in sig på matningsplinten vilket känns 'meh'.

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #213 skrivet: sön 03 jan 2021, 14:12:06 »
Del 78

Testade min höjning av lastkajen och jag tycker det ser mycket bättre ut. Min lilla stoppbock ser lite knepig ut, men med lite vädring och ballast runt om kanske det ser ok ut.

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #214 skrivet: tor 07 jan 2021, 15:31:07 »
Del 79

Efter kaj-höjningen så såg jag att glipan blev lite stor för att täckas med endast ballast, så jag slabbade på med spackel. Tyvärr hamnade det lite var som helst, bara fram med målarpenseln igen!

Passade även på att placera ut ett upprivet spår för lite mer variation...

Och så spacklade jag upp lite formationer på min bergssida som jag grundmålat lite. Tänkte täcka med växtlighet.

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #215 skrivet: tis 12 jan 2021, 22:41:46 »
Del 80

Jag blev rätt nöjd med vädringen av det rivna spåret. Tog vägdamm och gnuggade in i sliperserna som jag tyckte blev väldigt bra (för att vara från mig!)

Mitt problembarn är grusvägen, jag får aldrig till det lika bra som andra, min blir bara grå och trist och ... dö-trist. Kanske skall prova en annan sorts grus nu efter fjärde gången som jag inte är nöjd...

Tillverkade lite lådor som står på marken vid växlar.

All ballast utlagd nu blir det lim-bad

Den här gången kom jag ihåg att göra plats för kontaktledningsstolparna, ingen stor grej men kan vara kul att slippa lite extra jobb någon gång.

Utloggad ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.849
« Svar #216 skrivet: ons 13 jan 2021, 11:50:35 »
Om du ställer en stolpe där så misstänker jag att du får problem med vagnar som tar i den.
Prova med en svensk 80-tals personvagn, om den går fri brukar allt gå igenom. :)

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #217 skrivet: ons 13 jan 2021, 16:05:56 »
Om du ställer en stolpe där så misstänker jag att du får problem med vagnar som tar i den.
Prova med en svensk 80-tals personvagn, om den går fri brukar allt gå igenom. :)

Ja jösses, inte tänkte jag på sådant! Jag har en NMRA-plåt, räcker det att kolla med den eller är en personvagn ett bättre/svårare test?

Sen kanske man aldrig ställer en stolpe just där i en växel! Får nog flytta den lite... Det blev extrajobb ändå!

Utloggad Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.844
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #218 skrivet: ons 13 jan 2021, 16:33:15 »
På andra sidan växeln kanske och så en kort bryggdel ut från den för att "fånga in" spåren? :) Taskigt foto i förmiddagens motljus från Östersund 2007:

Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #219 skrivet: ons 13 jan 2021, 17:42:07 »
På andra sidan växeln kanske och så en kort bryggdel ut från den för att "fånga in" spåren? :) Taskigt foto i förmiddagens motljus från Östersund 2007:
Hmm, du menar stolpen till vänster? Jag tycker den till höger ser mer passande ut. Dom två spåren jag har till vänster är huvudspår som får varsitt par stolpar, ej brygga, och det till höger är stickspår som inte blir elektrifierat.

Utloggad Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.844
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #220 skrivet: ons 13 jan 2021, 18:58:12 »
Jo jag tänkte på den till vänster, men det var bara för att visa på hur det kan se ut "därute". :)
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #221 skrivet: ons 13 jan 2021, 20:38:21 »
Del 81

Arbetet fortsätter, eller skall man säga nöjet? Efter att pillat loss ballast som alltid rör på sig när jag limmar, så dammsög jag av allt och såg att jag glömt limma i mellan en växel. Del blev tomt på ballast! Inga problem bara en rolig sak som händer.

Däremot tog jag fram min bergsida jag slitit med och såg att min yttre stolpe hamnade lite för nära berget. Alternativ är att flytta stolpen till en plats med mer utrymme., eller kapa berget på baksidan ett par centimeter.
Nackdelen med att flytta stolpen är att den så eftertraktade symmetrin försvinner, men det kanske inte spelar någon roll då jag ändå måste flytta en stolpe på andra sidan modulen.

Här tycker jag stolpen passar ok (röd pil). Den gröna pilen visar den nya positionen för den andra stolpen, nästan en centimeter mer utrymme, tack UB för kommentaren!
Fråga om man skall flytta den andra stolpen också så man får dom mittemot varandra?

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #222 skrivet: tor 14 jan 2021, 19:40:27 »
Del 82

Stolpe flyttad, av någon outgrundlig anledning var det en större spricka i berget där stolpen fick plats. Det ser ju nästan planerat ut, men det lovar jag; att planera, det gör jag aldrig!

Passade även på att klämma ihop stolpen vid växeln ytterligare, och flytta den andra så dom står mittemot varandra.

Utloggad Knuttepuffing

• Användare
  • Antal inlägg: 90
« Svar #223 skrivet: Igår kl. 17:05:06 »
Hej Kennth!
När jag elektrifierad min bana var jag ganska oprecis beträffande stolpavstånd från spåret, dock något mer seriös beträffande höjden.. Eftersom jag har Tillig radie i 11, som jag tolkar som radie två (II) är det ganska snäva marginaler i kurvorna, speciellt med NBJ:s, boggivagnar. Jag var som du helt novis på detta område, men döm om min förvåning om alla tågsätt passerade utom vid en stolpe som låg snubblande nära toleransen. Den stolpen bände jag ut med något som skulle kunna kallas ett ett stag. Så rådet att rulla en lång, bred vagn på de kritiska ställena.
Mvh / Ove
Mest skala HO samt G, och N. Roco Z21. Bergslagen - Hälsingland 1962