Författare Ämne: Modul från en nybörjare  (läst 11179 gånger)

Utloggad kenneth_s

• Användare
  • Antal inlägg: 115
SV: Modul från en nybörjare
« Svar #125 skrivet: sön 18 okt 2020, 13:31:52 »
Del 49.

Nu är målning av räls påbörjad.

Stoppbocken får en grund av gult som sen skall rostas och smutsas.

Rälsen får en fin rostfärg, som nästan ser lila ut nu när jag tittar på fotot. Får se om det blir bättre når jag vädrar slipers och ballast.

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #126 skrivet: tis 20 okt 2020, 19:49:21 »
Del 50.

Kunde inte hålla mig utan limmade dit en av mina "buskar" för att se hur dom ser ut. Med lite mer runtomkring så kanske det inte blir så tokigt, men jag har ju alla möjligheter att få den här modulen att kantra och börja sjunka...
Något som sjönk var min lilla vattengöl, jag glömde ju helt att grunda med vitlim, utan körde lack direkt. Resultatet ser inte så dumt ut, så det får vara, i med mer grönska bara!

En liten överblick över progressen, hällt över lite fin "turf" en blandning av gult, svart och grönt. Provade också att gräsbelägga några fläckar med lite olika sorters gräs. Om det syns så gjorde jag också en liten nedtrampad stig i mitten där folk & fä tagit en genväg över spåren...
Grusvägen är också spacklad och slipad, nu har jag penslat med vitlim och duschat på fin sand. Misstänker ett antal omtag innan den ser vettig ut.

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #127 skrivet: ons 21 okt 2020, 19:39:07 »
Del 51.

Gjorde ett försök att göra min lilla göl lite mer naturlik, tycker det är en bra början. Inser att jag måste ta fram glasögonen snart för allt småjobb.

Nu börjar jag inse hur mycket sly jag tänkt lägga till, trots naturens förmåga att växa sly överallt så behövs en hjälpande hand. Första batchen klar, jag undrar lite hur man kan få in lite variation. Jag provade att "damma" på lite gul fine turf på några stycken, dom uppe till vänster, om det syns i bild.

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #128 skrivet: mån 26 okt 2020, 20:05:23 »
Del 52.

Nu gick jag "all in" och placerade ut alla buskar/sly som jag tillverkat. Trodde först det skulle räcka och bli över till framtida moduler, men allt gick åt och när man väl fått upp ångan så blir man svår att stoppa!? Sen kanske det blir för plottrigt med så mycket olika typer av grönska jag öst på, tog lite av varje från alla påsar man köpt på sig! Sen tycker jag att det ändå ser lite tomt ut på vissa platser.

Jag måste ändå säga att när man tittar på bilden så ser det mycket bättre ut än i verkligheten, en modul att se på avstånd, minst 2 meter corona-avstånd!

Och som vanligt stångas jag med skalan, jag monterade på det mesta jag skulle ha på ena sidan spåren för att i efterhand fundera på storleken. Slängde in en penna på stigen för att man skall ana storleken på saker & ting. Tänkte mig att att dom högsta buskarna skulle vara ~3meter i skala, men dom är nog mellan 5-6cm alltså runt 5meter i skala.

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #129 skrivet: tor 29 okt 2020, 19:43:30 »
Del 53.

Innan jag fortsätter med marken på andra sidan järnvägen så tänkte jag se hur skalan är. Då jag i min naturliga snålhet inte köpt in några figurer så klippte jag ut en ur en bit förpackningsmaterial!

Utan några som helst konstnärliga kunskaper, så blev den en figur som med sina 2cm på höjden får agera statist tills riktiga figurer äntrar scenen.

Actionbild vid gölen!

Översikt med figuren på stigen, knappt synlig.

I en liten paus med markarbetet så tog jag ett stycke förpackningsmaterial som jag trodde skulle fungera som bas för elskåp etc. På med lite gråfärg spetsad med lim, och här ser vi resultatet! Min sophink börjar snart bli full med misslyckade experiment.

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #130 skrivet: fre 30 okt 2020, 19:04:30 »
Del 54.

Startade med lite låg vegetation, runt stigen på andra sidan järnvägen. Det ni inte får se är mina fortsatta försök att skapa el-skåp etc, någon måtta får det vara på galenskaperna en fredag kväll!

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #131 skrivet: mån 02 nov 2020, 19:17:07 »
Del 55.

Här är en överblick över modulen. För nu så nöjer jag mig med grönska. Nu skall allt få ett limbad, och sen skall det elektriska kopplas in för en provtur innan ballastering.

För den med örnblick så syns även mina penibla försök till en liten trätrappa i mitten, som hamnar i min experiment hög (sophinken), och ett apparatskåp till vänster i bild. Kanske något som behövs vid ett stickspår. Sen gjorde jag små cementblock med rostiga lock på som jag placerade ut mellan spåren, ingen aning vad dom används till, måste vara något viktigt, det syns en under min kontrollbox till vänster!

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #132 skrivet: tis 03 nov 2020, 20:38:32 »
Del 56.

Äntligen, lokföraren till mitt lilla växellok har väntat på att banan skall bli elektrifierad, och till slut händer det. Han är snabb att ta ut loket för att skyndsamt flytta bort godsvagnarna som dykt upp på stickspåret.

Här har loket meddels manuell växling kopplat på vagnarna

För att via spår 2 köra bort vagnarna mot horisonten och bortom... ( ca 88cm ). Han inväntar ballastering och slutförande innan han vågar sig tillbaka!

Utloggad mj-onas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.283
« Svar #133 skrivet: tis 03 nov 2020, 23:47:21 »
Grönskan ser naturtrogen ut, bra jordfärger också.  :up:

/Mats
En halvnolla som också är en helnolla ibland.
-------------------------------------------------------
H0 2R Tema DR Epok IV järnväg och spårväg
Industribanor i H0f och 0f

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #134 skrivet: ons 04 nov 2020, 19:29:34 »
Grönskan ser naturtrogen ut, bra jordfärger också.  :up:
/Mats
Åh, man tackar! Jordfärgerna är inte riktigt planerat, jag hade helst velat täcka med något, men det känns som jag inte har känslan för att se vad som skall till, så det fick vara som det är tillsvidare.

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #135 skrivet: ons 04 nov 2020, 19:37:59 »
Del 56.

Precis innan jag började hälla ut ballast så kom jag ihåg att jag köpt in lite kontaktledningsstolpar som skall monteras. Efter mäster Gissbergs råd så har jag vädrat stolparna och när det blev klart så blev jag så otroligt stolt över resultatet så jag satt bara och skrattade! Härligt att vara nybörjare och lyckas så bra med något (i mina ögon!)

Här är fundamentet målat med vanlig grå akrylfärg som jag strösslade i den finaste sand jag hade, och sen ett lager till med färg.

Här har jag tagit lite 'Burnt Umber' som jag doppat en bit skumgummi i och stöpplat på.

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #136 skrivet: ons 04 nov 2020, 19:44:55 »
Del 57.

Nu när jag var 'lite i gasen', efter min lyckade vädring så tänkte jag fortsätta i stolpanda och tillverka lite hastighetsskyltar.

Jag skrev ut en liten bild som jag med dimmiga ögon klippte ut och limmade på en liten plastbit. Tyvärr var plastbiten lite hård att klippa i så jag fick ta avbitaren, inte helt snyggt.

Till slut fick jag på skylten på en liten bit ståltråd, och när jag studerade mitt spektakel, som blev lite naturligt vädrad av mina skitiga fingrar, så kom jag på att den hastigheten jag valt kanske inte finns på en normal järnväg!
Nåväl, min återvinnings hink är inte riktigt full än, denna lilla skylt får nog plats...

Utloggad Gissberg

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.191
« Svar #137 skrivet: ons 04 nov 2020, 20:13:32 »
Härligt att det blev så lyckat med kontaktledningsstolparna!
Vägmärken brukar jag printa ut i lite tjockare papper än copypapper. Då behöver man inte limma dem på plastark. Alternativt limma det på annat papper och sen klipp ut. Det är svårt klippa snyggt när det är så smått när man samtidigt ska hålla i det, men jag brukar använde liten nagelsax.
En modelljärnväg blir aldrig färdig, och tur är väl det.

Utloggad mj-onas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.283
« Svar #138 skrivet: ons 04 nov 2020, 21:33:54 »
Del 56.

Precis innan jag började hälla ut ballast så kom jag ihåg att jag köpt in lite kontaktledningsstolpar som skall monteras. Efter mäster Gissbergs råd så har jag vädrat stolparna och när det blev klart så blev jag så otroligt stolt över resultatet så jag satt bara och skrattade! Härligt att vara nybörjare och lyckas så bra med något (i mina ögon!)

Här är fundamentet målat med vanlig grå akrylfärg som jag strösslade i den finaste sand jag hade, och sen ett lager till med färg.

Ja, det blev riktigt bra. :up: Så där gjorde jag också när några av plastikard tillverkade lasttråg skulle se rostangripna ut. Akrylfärg, finkornig sand och akrylfärg igen.

Att tillverka cirkelrunda bitar av plastikard eller tunn mässingsplåt har jag ingen superbra metod för. Det går med en sax, men bäst blir det nog om bitarna stansas ut. Det var ett bra tag sedan jag gjorde så. Vill minnas att jag använde punsar. Jag har också med dubbelhäftande tejp fäst ett mynt i lämplig storlek på en bit plastikard och klippt så nära det gick och sedan jämnat till med en slipkloss. Bitarna blir helt cirkelrunda.

Putsa till en ojämnt rundklippt bit kan göras genom att fästa den på ett Dremeltillbehör eller annan miniborrmaskins. Det krävs dock att den del som sätts i maskinens chuck är fäst i plastbitens absoluta mitt. (En passare är bra att ha när cirkeln ritas upp.) Sedan putsas den roterande plastbitens kant jämn.

/Mats
En halvnolla som också är en helnolla ibland.
-------------------------------------------------------
H0 2R Tema DR Epok IV järnväg och spårväg
Industribanor i H0f och 0f

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #139 skrivet: tor 05 nov 2020, 21:20:17 »
Del 57 tagning 2.

Utskrift på lite tjockare papper med lite olika storlekar, det är väldigt svårt att hitta storleken på skyltarna till järnväg, så om någon vet, meddela gärna!

Fonten hittade jag någon som hade: "Tratex Svart", tyvärr såg jag nu medan jag skriver inlägget att texten i skyltarna inte är "Tratex Svart" utan en "Sans-" font, man baxnar, massor med tid för att hitta font och göra skyltunderlaget, och sen glömmer man ändra fonten på skyltarna. Texten som beskriver storleken har "rätt" font...

Inköpte ett paket hålpunchar fårn B-tema.

Massor med fel blir det! Svårt att sikta när punchen täcker bilden, kanske en yttre ring som man ser utanför punchen skulle hjälpa. Sen märkte jag att ett rejält slag med hammaren är vägen till framgång.

Och till slut... Nu valde jag 6mm storlek på dom runda skyltarna. blir lite drygt 50cm i diameter känns kanske rimligt?! Texten på dom fyrkantiga har jag ingen aning om vad det betyder, hittade bilder på internet som jag tog texten ifrån.

Utloggad Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.057
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #140 skrivet: fre 06 nov 2020, 17:46:27 »
Teckensnittet Tratex kan hämtas från Vägverkets webbplats:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Om-vagmarken/Teckensnitt/

(Man kan ju gissa var namnet Tratex kommer från... :) )
---
Mvh Peter

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #141 skrivet: fre 06 nov 2020, 18:31:26 »
Teckensnittet Tratex kan hämtas från Vägverkets webbplats:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Om-vagmarken/Teckensnitt/
(Man kan ju gissa var namnet Tratex kommer från... :) )

Tackar! Det var ju närmare källan än där jag hämtade! Du har ingen länk till storleken på skyltarna? Försökt hitta men lyckas inte...

Utloggad Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #142 skrivet: lör 07 nov 2020, 07:58:12 »
Nja, men en sökning hittade mer info i Transportstyrelsens författningssamling (TSFS 2019:74):
https://transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS%202019_74.pdf

Bilder på alla vägmärken finns i denna avdelning (se undersidorna):
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Vagmarken/

Gjorde en lite förenklad bild (mått i millimeter):

« Senast ändrad: lör 07 nov 2020, 11:59:33 av Mekanoid »
---
Mvh Peter

Utloggad CalleA

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.283
« Svar #143 skrivet: lör 07 nov 2020, 08:52:07 »
Texten på dom fyrkantiga har jag ingen aning om vad det betyder, hittade bilder på internet som jag tog texten ifrån.

Det är en märktavla för en signal, i allmänhet är den placerad strax under signalen på samma stolpe. Den säger att just den här signalen heter "Kra A 1/2", där Kra är stationssignaturen för Kiruna.
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

Utloggad Simpan

• Stammis
  • Antal inlägg: 512
    • Turebergs Station
« Svar #144 skrivet: lör 07 nov 2020, 09:31:40 »
Halloj Kenneth, det är kul och intressant att följa en modell och modulbyggare som bjuder så generöst på både sina framsteg och misstag i en härlig mix. Det jag också gillar och förundras över är att du har byggt 3 moduler(?) från scratch på bara några månader. Du har utvecklats snabbt och fint blir det. Visst, det går som sagt lite snett ibland, men hellre det än att inget händer och de flesta här känner nog igen sig i det där. Själv kämpar jag med att komma igång med min första modul byggd från scratch. Det är verkligen dags för mig att släppa handbromsen och köra igång nu inser jag, inspirerad av dig och denna trevliga tråd. Ser fram emot fler uppdateringar. :up:

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #145 skrivet: lör 07 nov 2020, 09:37:31 »
Texten på dom fyrkantiga har jag ingen aning om vad det betyder, hittade bilder på internet som jag tog texten ifrån.

Det är en märktavla för en signal, i allmänhet är den placerad strax under signalen på samma stolpe. Den säger att just den här signalen heter "Kra A 1/2", där Kra är stationssignaturen för Kiruna.
Tackar, jag kanske får läsa på lite mer om hur skyltar används/placeras innan jag bara monterar upp dom på modulerna. Just "Kra A 1/2" tänkte jag ställa upp fristående, tur att du hann stoppa mig!

Utloggad Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #146 skrivet: lör 07 nov 2020, 12:09:42 »
Justerade inlägget ovan, då jag hittade mer aktuella uppgifter.

Gjorde även en bild med mått för H0 (millimeter):

---
Mvh Peter

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #147 skrivet: lör 07 nov 2020, 15:50:00 »
Justerade inlägget ovan, då jag hittade mer aktuella uppgifter.
Gjorde även en bild med mått för H0 (millimeter):
Lysande, man får tacka! Vet du om det finns tillgång till storleken på skyltar på järnväg, (banskyltar eller vad dom nu kallas?). någonstans?

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #148 skrivet: lör 07 nov 2020, 17:44:40 »
Del 58.

Aargh, alltid är det något. När jag nu monterat på lite skyltar, (kanske inte helt typ-korrekt), så tänkte jag bara märka ut var fundamentet  för kontaktledningsstolparna är inför ballastering.
Jag borde inte bli förvånad vid det här laget att jag gör konstiga saker,  men stolpen kommer väldigt nära mitt stickspår. När man tittar på upphängningen så finns det fördjupningar med 5mm mellanrum så det ser ut som om man kan ha stolpen lite mer mot mitten mellan spåren, tänker jag rätt då? Eller står spåren för tätt för stolpar, MMM bredd? Bygger man inte såhär utan man har bryggor vid fler än två spår?

« Senast ändrad: lör 07 nov 2020, 20:29:16 av kenneth_s »

Utloggad Tompa

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.859
    • Tompas Webbplats
« Svar #149 skrivet: lör 07 nov 2020, 21:23:19 »
I MMM normen finns en rubrik om fria rummet. Där ser du hur nära saker får placeras spåret. I slutet på normen finns även angivet specifikt att kontaktledningsstolpar skall placeras utanför fria rummet