Författare Ämne: Modul från en nybörjare  (läst 16169 gånger)

Utloggad kenneth_s

• Användare
  • Antal inlägg: 159
SV: Modul från en nybörjare
« Svar #75 skrivet: ons 19 aug 2020, 20:37:52 »
Den enda som funkar för mig, och får ballasten att inte flyta iväg, är att för-väta med isopropanol.
Är det ren Isopropanol?

Jag har medium storlek på ballast, har ni samma som fungerar med era metoder? (finger eller mjuk pensel)

Jag provade fingermetoden men tyckte att det sprätte mer än min pensel. Drog man för löst så följde inte ballasten med och tog man i lite så sprätte det. Nu är detta inget jätteproblem och med lite tålamod så hamnar det rätt ändå.

Man får njuta av resan, sa han som glömt fallskärmen.

Utloggad AlexEhn

• Stammis
  • Antal inlägg: 520
« Svar #76 skrivet: tor 20 aug 2020, 10:34:04 »
Ja, från HaboHobby eller Kjell&Co.
Skulle nog funka lika bra med spolarvätska eller t-röd om de inte hade vart färgade.

I och med att jag bygger mest i N-skala så kör jag med både Fine och Medium storlek på ballasten. Eller ännu mindre.

Utloggad Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.083
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #77 skrivet: tor 20 aug 2020, 16:57:11 »
Som Micke skriver, vill jag också påstå att det fungerar lika bra med blomspruta och vatten, förutsatt att man har en stråle - eller så långt avstånd - att det till en början mest blir en vattendimma.
När ballasten väl blivit lite blöt så ligger den kvar och du kan spraya på mer vatten.

Om ballasten "krullar" sig när du har på vitlim, har du sprutat på för lite vatten med blomsprutan (eller möjligen glömt späda vitlimmet :) ).
---
Mvh Peter

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #78 skrivet: tor 20 aug 2020, 19:10:15 »
Tackar för tipsen, det blir snart dags för modul 2!

Utloggad LarsRobert

• Stammis
  • Antal inlägg: 686
« Svar #79 skrivet: tor 20 aug 2020, 20:20:10 »
Tackar för tipsen, det blir snart dags för modul 2!
Du får skylla dig själv! Vi varnade för att det är beroendeframkallande...😀

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #80 skrivet: sön 23 aug 2020, 19:29:11 »
Ett litet stickspår.

Jag kommer säkert ha någon modul med växlar på, och med mitt snål (dumt) byggande så tänkte jag fixa dom själv. Som vanligt inspirerad av flertal filmer på "tuben".

Efter att lagt på ett förvånansvärt tjock lager med spackel på modulen för att få till den avstängda vägen och i väntan på torkning så var det dags att börja. Jag inköpte en trave tillig-räler och lite kretskort att löda ihop dom med. Med en kostnad på ~30kr per växel så startade jag... (Fortfarande glad kan tilläggas...)

Efter en timme med svordomar att lödningen inte fungerade, så insåg jag att tillig-rälerna hade ett skumt färgskikt som gjorde att lödningen knappt fungerade. Detta skulle sen vara ett felaktigt antagande, men jag började i vilket fall att putsa alla räler så det skulle flyta bättre. Någon timme senare så insåg jag att det inte hjälpte mycket.
Nu misstänkte jag att mitt lödtenn kanske blivit gammalt, 30+ år kanske påverkar? Samtidigt så insåg jag att alla använde fluss-medel vid lödningen. Och efter nya inköp så fungerade faktiskt lödningen bättre.

Problemen jag har istället är att slipningen av rälerna inte får den precision som krävs, vilket bilderna visar. Att det finns lödtenn lite överallt är för att jag gjort om växeln ett par gånger och orkade inte skära fram mer "slipers", återanvändning av den dum-snåle.

Jag funderar starkt på att beställa mallar och material från Fast-Tracks, men först skall jag få klart mina två första moduler och köra lite tåg fram och tillbaka.

Slutresultatet blev att stickspåret haltar till lite med en vagn, men huvudspåret faktiskt fungerar utan "gupp". Otroligt....

Här är härligheten!

Här är en närbild på den oprecisa slipningen jag utfört.

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #81 skrivet: sön 23 aug 2020, 19:43:17 »
Del 32.

Nu skall vägarbetet börja.

Här är den underbart tjockspacklade vägen. Men ser verkligen fram emot att nu slipa bort minst hälften... Här ser man också dom färdigvädrade spåren.

Med sliparbetet gjort så la jag på vitlim som jag blandat ut med lite brunfärg. Sen åkte ett lager sand på. Nu får man vänta ett tag till...

Nu får ni skåda mina första försök att skapa grönska, här har jag grundat med lite vitlim/vatten och sen hällt på lite olika nyanser av brunt, och grönt. Det blev lite ojämnt men man får slänga på mer sen för att jämna ut!

Lagt på lite mer längs med vägen...

Och vid vägavslut så fick jag fylla på med mer "grus" för att skyla allt spackel.
Först nu inser jag att jag haft för bråttom, varför har jag inte målat över det alltför vita spacklet som syns här och var...

Jag har inte gett upp ännu! Fortsättning följer...

Utloggad PeO

• Stammis
  • Antal inlägg: 671
« Svar #82 skrivet: sön 23 aug 2020, 20:05:48 »
Nu misstänkte jag att mitt lödtenn kanske blivit gammalt, 30+ år kanske påverkar? Samtidigt så insåg jag att alla använde fluss-medel vid lödningen. Och efter nya inköp så fungerade faktiskt lödningen bättre.
Lödtennet åldras inte, förutsatt att det inte blivit utsatt för syra och övergått till grått pulver.
Jag försökte också med radiotenn, utan lödvatten för 30 år sedan. Glöm det, det går inte. Vid metallödning ska man göra precis som man inte får vid elektroniklödning, flödigt med lödvatten, fosforsyra har funkat bäst, tenn på kolven och låt tennet värma metallen och flyta in i springan. Bara så kan man löda på nya delar, utan att förra detaljen lossnar.
Här är en närbild på den oprecisa slipningen jag utfört.

Slipa mera, spetsen ska vara en spets, annars blir det hackig gång . Du kommer att lära dig, både lödning och filning efter några prov. Snart går en växel på mindre än två timmar totalt, men en dubbel korsningsväxel (puh) tar åtta. Men kolla att du verkligen filat av kopparn där det ska vara avbrott innan du målar (och fråga inte varför jag påpekar ;().

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #83 skrivet: sön 23 aug 2020, 21:46:43 »
Slipa mera, spetsen ska vara en spets, annars blir det hackig gång . Du kommer att lära dig, både lödning och filning efter några prov. Snart går en växel på mindre än två timmar totalt, men en dubbel korsningsväxel (puh) tar åtta. Men kolla att du verkligen filat av kopparn där det ska vara avbrott innan du målar (och fråga inte varför jag påpekar ;().
Slipningen försökte jag med en dremel. Tyvärr lite nybörjare på den också innan man hittade ett passande verktyg/bit. Det var otroligt hårt material i rälen. När man filade med metallfilen så tog det knappt. Har ni som bygger själv en bänkslip eller är det Tillig-rälerna som är speciellt hårda?

Hur/var köper ni som bygger in material? Vad har ni för leverantörer?

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #84 skrivet: tor 27 aug 2020, 20:04:53 »
Del 33.

Insåg att jag behöver lite gräs på modulen. Återigen lite sökande och hittade en kommentar om att Biltema har en flugsmälla med lite tryck i. En snabb tur till affären och resultatet blev detta.

Ett test att göra tuvor på lite aluminiumfolie. Kan nämna att det var lite knepigt att pilla loss dom efteråt, smörpapper funkar mycket bättre.

Och ett test på modulen. Jag vet inte om jag har för dålig teknik eller att mina strån är för långa(6mm), men det vill inte stå riktigt. Skall testa med kortare strån. Sen tycker jag dom såg lite för "glada" ut i sin klara färg. Måste se om det finns lite mer dyster ton på gräset.

Här är en översikt. Man kan ana vilken sida som jag experimenterat på!

Utloggad Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #85 skrivet: fre 28 aug 2020, 16:55:00 »
Sen tycker jag dom såg lite för "glada" ut i sin klara färg. Måste se om det finns lite mer dyster ton på gräset.
Kolla på Polaks utbud hos exempelvis http://butik.signalsidan.se/132-flockdekor
---
Mvh Peter

Utloggad Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.844
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #86 skrivet: lör 29 aug 2020, 11:17:41 »
Och ett test på modulen. Jag vet inte om jag har för dålig teknik eller att mina strån är för långa(6mm), men det vill inte stå riktigt. Skall testa med kortare strån.

Det ser ut som din sil är för tät för att det ska bli riktigt bra... Och ju längre strån desto glesare nät behövs. Annars ser det ut att bli bra. :up:
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #87 skrivet: lör 29 aug 2020, 13:34:09 »
Det ser ut som din sil är för tät för att det ska bli riktigt bra... Och ju längre strån desto glesare nät behövs. Annars ser det ut att bli bra. :up:

Aah, det har jag inte tänkt på. Testade bara att det rann ut strån när man skakade. Nåväl, kanske inte blir jätte mycket gräs på modulerna för att man skall se problemet.

Skall inköpa kortare och mörkare strån, det fungerar kanske bättre.

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #88 skrivet: mån 31 aug 2020, 19:41:54 »
Del 34.

Efter att limmet torkat så såg inte min lilla gräsplätt alltför illa ut. Nu inväntar jag solljus för att ta ut modulen för fotografering i bättre ljus.

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #89 skrivet: mån 31 aug 2020, 19:46:08 »
Del 35.

Fortsätter med min andra modul. Dags för ballastering och nu vätte jag ordentligt med vatten+sprit, och då flöt inte ballasten runt som förut när jag öste på med lim+vatten blandningen! Man lär sig så sakteliga.

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #90 skrivet: lör 05 sep 2020, 08:29:22 »
Del 36.

Jobbat på modul 2, spåren vädrade och det mesta strömaterialet pålagt. Det som saknas är lite mer buskar/sly samt något som döljer den lite tragiska bäcken, kanske typ vass eller högt gräs i kanten.

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #91 skrivet: tor 10 sep 2020, 19:47:48 »
Del 37.

"Äntligen!", som man säger, så har modul 2 fått sina ben! Blev förvånande nog lite stadigare än modul 1, trots samma konstruktion.

Sen vill man ju inviga mitt första par moduler, men vad ser man!
Jag får mynta uttrycket "Kapa först, gråt sen..." i stället för "Mät två gånger, kapa en..."

Ser inte bättre ut från en annan vinkel heller...

Ingen fara på taket, modul 1 har för långa ben, jag hade ingen plan hur jag skulle göra fötterna, så dom är bara grovkapade. Alla modulben skall få justerbara fötter!

Nu är det nära! Har aldrig varit så här nära färdigställandet!

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #92 skrivet: lör 12 sep 2020, 15:23:36 »
Del 38.

Nu händer det....

Modulerna sitter ihop!

Nu märkte jag hur fel jag tänkt, min idé var att ballastera och vädra skarvarna när modulerna sitter ihop. Sen insåg jag att man kanske limmar ihop modulerna så jag struntade i iden, tyvärr struntade jag i att ballastera klart.

Min sorgebarn, bäcken, blev inte bättre av att jag målade på med brunt! Här får jag ta ett krafttag och kanske fylla på med lite flytande bråte för att dölja mer.

Här krypkör jag mitt enda lok, jag stod 10 minuter och såg det åka fram och tillbaka på mina nästan 2 meter moduler!

Fyllde på med lite vagnar och stod 10 minuter till och körde fram och tillbaka!

Utloggad Manfred

• Användare
  • Antal inlägg: 150
« Svar #93 skrivet: lör 12 sep 2020, 15:35:53 »
Jag brukar skydda mot hopkletning med gladpack eller plastpåse mellan modulerna hopsatta.
« Senast ändrad: lör 12 sep 2020, 16:20:27 av Manfred »

Utloggad Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #94 skrivet: lör 12 sep 2020, 15:54:13 »
När jag ballasterar vid gavlarna, sätter jag en bit tejp som stopp. Syns på bild på sidan 2 i min guide om ballastering: https://www.infolagret.se/download/Landskapet/MG05-E0003%20L%C3%A4gga%20ballast.pdf
---
Mvh Peter

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #95 skrivet: lör 12 sep 2020, 16:10:36 »
Jag brukar skydda mot hopkletning med gladpack eller plastpåse .

Kör du med modulerna ihopsatta då?

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #96 skrivet: lör 12 sep 2020, 16:11:42 »
När jag ballasterar vid gavlarna, sätter jag en bit tejp som stopp. Syns på bild på sidan 2 i min guide om ballastering: https://www.infolagret.se/download/Landskapet/MG05-E0003%20L%C3%A4gga%20ballast.pdf

Hur enkelt kan det bli? Tackar för tipset!

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #97 skrivet: tis 15 sep 2020, 19:45:07 »
Del 38.

Här har jag provat "tejp-tricket", får se hur detta urartar.

Här har jag kommit åt någon inställning på kameran, när jag skulle se om man kunde få bättre skärpa i bilden ovan. Kanske kul? Vad vet jag. Nu ser man i och för sig inte alla galenskaper man håller på med. Skulle kanske haft det såhär från början.

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #98 skrivet: fre 18 sep 2020, 20:12:58 »
Del 39.

Medan banvallen torkar efter en vitlims översköljning, så hittade jag en gammal burk möbellack från Claes O. Den var i alla fall nästan flytande så jag tog tag i saken och målade på!
Det blev ju inte helt tokigt. Jag tänkte att min OSB skiva kanske blir lite mer hållbar om man täcker dom lite porösa sidorna.

För att se om modulerna passar i sociala sammanhang, så köpte jag in formella gavlar från Torbjörn på MMM. Tänkte göra en liten rak modul som jag kan ha som test för att se om mina första moduler kan användas publikt.
Då får man se om man lärt sig något av mina två första försök. Men det blir en annan tråd.

Det som är kvar att ordna upp, är det elektriska med mer banankontakter och anslutningskablage. Sen är man ju sugen på lite signaler, eller kanske en gatlampa nära bron.

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #99 skrivet: fre 25 sep 2020, 19:51:19 »
Del 40.

I väntan på att det elektriska skall bli inkopplat, så fortsatte jag mina penibla försök att göra små buskage. Kanske någon får ett litet skratt lagom till helgen...

Här har jag sprayat lite lina med mattlack som jag sen penslat på vitlim och strött med lite strössel.

Ett otroligt dåligt försök till fluffiga buskar. Helt fel färg jag hällt på. Testade om det gick att dölja med strössel, ni kan ju se hur bra det gick... Ja jag har fått mig ett gott skratt i alla fall.