Författare Ämne: Modul från en nybörjare  (läst 4179 gånger)

Utloggad kenneth_s

• Användare
  • Antal inlägg: 49
SV: Modul från en nybörjare
« Svar #50 skrivet: ons 01 jul 2020, 16:18:03 »
Del 24.

Limmade ihop lite kork och räls för att provmåla samt att prova ballastera. Tänkte man skulle lära sig lite innan man går på dom stora modulerna.
Jag körde med någon Allmogefärg (Panduro?) blandat med lite svart. I mitten tog jag i lite mer svart. Sen kom jag på att många torr-borstar på efteråt med mer svart, men får se hur detta ur-artar sig.
Jag hade lite svårt att få det att sitta på rälerna, det ville gärna gnidas av med penseln.

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.084
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #51 skrivet: ons 01 jul 2020, 23:16:54 »

Sen är båda brofästena ditlimmade, så nu har jag börjat fylla i alla sprickor och hål som finns. Tänk om jag planerat innan...

Det är väl det som är en del i byggandet, att man ständigt upptäcker hur man skulle gjort i stället. Som foxtrot - två steg framåt och ett bakåt :D  Det blir ständiga aha-upplevelser, jag tycker det är en del av behållningen i byggandet. Roligt och intressant att få följa ditt bygge!  :up:

Härlig liknelse ... "Som foxtrot - två steg framåt och ett bakåt"  bättre definition av hobbyn finns inte.
Gör om gör rätt! 
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.244
« Svar #52 skrivet: tor 02 jul 2020, 00:54:46 »
Det trodde jag var tango.

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.084
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #53 skrivet: tor 02 jul 2020, 08:34:50 »

Stämmer bättre  :)
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad Gissberg

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.129
« Svar #54 skrivet: tor 02 jul 2020, 10:30:20 »

Stämmer bättre  :)
På tidiga sextitalet då det var klassfest och jag gick i fjärde klass skulle vi lära oss dansa. Då var det foxtrot  till populärmusiken som gällde. Några av tjejerna tog kommandot och lärde oss att gå två steg framåt sen ett bakåt osv tills du kommer till väggen, där vänder man.  :D Har jag lärt mig fel här...?

Edit...Känner att detta hamnar utanför trådskaparens ämne, bör nog avsluta detta sidosteg.
En modelljärnväg blir aldrig färdig, och tur är väl det.

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #55 skrivet: tor 02 jul 2020, 13:29:03 »
Edit...Känner att detta hamnar utanför trådskaparens ämne, bör nog avsluta detta sidosteg.

Haha, kanske roligare läsning än mina inlägg!

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #56 skrivet: mån 06 jul 2020, 15:37:04 »
Del 25.

Nu har protesfabriken startat tillverkningen med ett par ben till en modul. Det blev lite av ett hopkok av vad man sett er andra göra. Lite vingligt men med ett välplacerat stag så borde det lösa sig.

Här är den fastmonterad med M8 bult och vingmutter.

Tänkte börja dra elkablar och såg att dom bananhylsor jag köpte på Kjell var väldigt dåliga. Jag får se mig om efter bättre. Sen var min 2.5mm2 kabel lite styvare än jag trodde, inte som EK men nästan. Och sen fanns den inte i Röd, så det fick bli vit kabel. Jag hoppas dom röda banankontakterna kan härleda till korrekt inkoppling.

Och här står hela härligheten på egna vingliga ben! Som sagt så skall jag fixa till bättre bananer sen monterar jag in kablaget ordentligt.
Nu skall jag grotta in mig i DCC++, där jag köpt en Arduino Uno + Motorshield som jag tänkte ha som kontroller via JMRI. Får se hur det kommer att gå! Nästa rapport kan vara från en provkörning! Man får hålla tummarna.

Utloggad Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 998
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #57 skrivet: mån 06 jul 2020, 16:52:03 »
Nu skall jag grotta in mig i DCC++, där jag köpt en Arduino Uno + Motorshield som jag tänkte ha som kontroller via JMRI. Får se hur det kommer att gå! Nästa rapport kan vara från en provkörning! Man får hålla tummarna.
Kör själv DCC++ och det är ett bra alternativ åtminstone för en mindre bana.

Du kanske redan sett att man tydligen fått igång fortsatt utveckling av DCC++ programvaran? Kort sammanfattning av DCC++ har jag gjort här:
https://www.infolagret.se/mj/artiklar/elektroniken/dccpp/
---
Mvh Peter

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #58 skrivet: mån 06 jul 2020, 19:06:28 »
Du kanske redan sett att man tydligen fått igång fortsatt utveckling av DCC++ programvaran? Kort sammanfattning av DCC++ har jag gjort här:
https://www.infolagret.se/mj/artiklar/elektroniken/dccpp/

Ah trevligt, tack för den ypperliga sammanfattningen!

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #59 skrivet: mån 13 jul 2020, 12:53:31 »
Del 26.

Monterade JMRI/DCC++ datorer på en liten bräda. Inte snyggt men det verkar fungera. Snart skall den kopplas in på modulen.

Utloggad PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.298
« Svar #60 skrivet: tis 14 jul 2020, 23:55:14 »
Tänkte börja dra elkablar och såg att dom bananhylsor jag köpte på Kjell var väldigt dåliga. Jag får se mig om efter bättre.
Vart hittade du dessa bättre bananhylsor?
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #61 skrivet: ons 15 jul 2020, 09:49:16 »
Vart hittade du dessa bättre bananhylsor?

Jag såg att Möllehem hade. http://www.mollehem.se/index.php/modultillbehoer/banankontakt-hona-1-detail
Jag har inte beställt ännu, jag läste att någon använder "skarvhålet" i en hankontakt som hona, har inte bestämt om jag gör så också.

Utloggad Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 998
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #62 skrivet: ons 15 jul 2020, 13:09:24 »
Även Signalsidan har labb-proppar: http://butik.signalsidan.se/159-lab-proppar
---
Mvh Peter

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #63 skrivet: ons 15 jul 2020, 15:35:51 »
Även Signalsidan har labb-proppar: http://butik.signalsidan.se/159-lab-proppar

Jo jag har sett det, men enligt hemsidan verkar det bara finnas svarta labb-hylsor, inga röda.

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #64 skrivet: sön 19 jul 2020, 18:48:38 »
Del 27.

Nu har jag korkat upp champagnen! Första tåget rullar på min modul. Över 40 år sedan man senast körde tåg!

Ett mediokert klipp från min resa.

Utloggad LarsRobert

• Stammis
  • Antal inlägg: 656
« Svar #65 skrivet: sön 19 jul 2020, 18:51:21 »
Grattis!

Utloggad tummenmittihanden

• Stammis
  • Antal inlägg: 616
« Svar #66 skrivet: mån 20 jul 2020, 09:34:34 »
Grattis från mig med, alltid lika kul med första turen på en nybyggd modul.
/ mvh Micke

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #67 skrivet: lör 01 aug 2020, 19:17:31 »
Del 28

Nu har jag försökt rädda min brist på planering på modul 1. Finns väldigt liten plats för anslutningar under, så jag häftade fast en liten klämlist med kablarna. Inte alls användarvänligt men det kanske inte blir så många gånger som man behöver koppla in den.

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #68 skrivet: lör 01 aug 2020, 19:20:10 »
Del 29.

Nu har jag börjat med vädring av slipers. Efter massor med Youtube-tittande så kladdade jag på lite varierande kulörer. Tanken är att jag skall på med svart pulver för att tona ner färgerna. Får se hur detta urartar sig.

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #69 skrivet: sön 02 aug 2020, 19:39:41 »
Del 30.

Här har jag dragit över en svart "wash" över sliprarna. Blev lite bättre färgton.

Här är ballasten innan limning. Tänkte stöppla på svart färg efteråt för att mer efterlikna mitt karga landskap.

Jahapp första biten blev limmad. Kan ju säga att det var tur jag testade på en decimeter först. Blev lite kaos då min limblandning gjorde att ballasten började simma runt.
Måste se igenom vad jag missade, trodde lite diskmedel i min 50/50 lim/vattenblandning skulle vara ok. Borde kanske skrivit ner "receptet" innan jag gick ut i garaget.
Här på bilden har jag ändå försökt rädda så mycket man kunde. Får se när det torkat hur det blev.

Utloggad Staffan S

• Användare
  • Antal inlägg: 348
« Svar #70 skrivet: sön 02 aug 2020, 19:52:08 »
Trevligt att följa ditt bygge. Många sätt att lösa olika delar i byggprocessen som tål att göra försök med själv. Lätt att fastna i sina egna byggvanor.   :clap:
Staffan S