Författare Ämne: Modul från en nybörjare  (läst 2843 gånger)

Utloggad ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.771
SV: Modul från en nybörjare
« Svar #25 skrivet: ons 10 jun 2020, 19:48:03 »
Om du vill göra vägen smalare så måla brunt och limma dit lite vegetation.
En dubbelfilig väg kan vara både 8 och 10 cm i H0. 10 då är det lite mer landsväg med vägren, men 8 funkar för en mindre väg tycker jag.
Enfilig grusväg är väl ofta smalare, ca 3 - 3,5, men det finns exempel på det mesta när det gäller vägar.
Glöm inte mötesplatser om du bygger enfiligt.

Utloggad Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.762
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #26 skrivet: ons 10 jun 2020, 20:22:41 »
Såga till diken kanske? Det kan ju ta ett par cm. ;)
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Utloggad kenneth_s

• Användare
  • Antal inlägg: 37
« Svar #27 skrivet: ons 10 jun 2020, 21:09:23 »
Tackar för svaren, den blir nog kanske en kombination av dike samt vegetation. Breddar diket fram till brofästet och på med lite buskage under bron.

Hmm, medan jag skrev detta så kanske det inte växer jätte mycket under en bro? Lite gräs kanske i alla fall? Sen behövs det kanske ett rör under vägen, diket borde ju rinna ut i bäcken.

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #28 skrivet: tor 11 jun 2020, 16:57:54 »
Nu jobbar jag i panik! Jag la på ett lager lack på vattnet, men lacket blev inte genomskinligt utan mera gult. Efter två dygns väntan så slog paniken till och jag hällde på vitlim i tron att det ska dölja lacken.
Lacken jag använde var inte av dags dato, så nu hoppas jag på mirakel. Ny lack införskaffad ifall mina böner slår in.

Nu gick jag även på med raspen på min "autobahn" och tillverkade en grusad sidoyta. På bilden är det nyss påfyllt så dammsugaren skall fram så fort limmet torkat.
Jag kapade även vägräcket till en lite mer realistisk höjd. Får se om jag låter stolparna stå så här eller om jag skall på med någon överliggare?

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.190
« Svar #29 skrivet: tor 11 jun 2020, 17:10:33 »
Utsläpp av föroreningar? Dags för brandkår och länsar med mera saneringsåtgärder.
BW

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #30 skrivet: tor 11 jun 2020, 18:48:57 »
Haha, tack den var bra! Upp med lite varningsskyltar så är det klart.

Utloggad hakang

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.961
« Svar #31 skrivet: tor 11 jun 2020, 19:21:16 »
Nånting sånt här tycker jag du ska fixa till. Det skulle passa jättebra på din modul!

https://lh6.googleusercontent.com/V8JqOZ9EvMFB9lUlaM0L-BVt29mpk5JcWXTknZ6u9VQwpJ_O5w73CvWssjo
Web sites are rather like bathrooms. You can get a drink there but you better figure out if you are drinking from the toilet or from the sink...

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #32 skrivet: tor 11 jun 2020, 20:49:32 »
Nånting sånt här tycker jag du ska fixa till. Det skulle passa jättebra på din modul!

https://lh6.googleusercontent.com/V8JqOZ9EvMFB9lUlaM0L-BVt29mpk5JcWXTknZ6u9VQwpJ_O5w73CvWssjo

Tänkte du mot vattnet eller andra sidan? Tänkte annars inte lägga till mer än lite mer grus/stenar samt lite småbuskar, sen får det vara klart.

Utloggad hakang

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.961
« Svar #33 skrivet: fre 12 jun 2020, 10:03:05 »
Tänkte som räcke längs vägen.
Web sites are rather like bathrooms. You can get a drink there but you better figure out if you are drinking from the toilet or from the sink...

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #34 skrivet: sön 14 jun 2020, 14:57:21 »
Del 15.

Insåg att jag omedvetet har byggt en farlig väg då jag inte har placerat ut skyddsräcken ner till bäcken. Frågan är om stenar är ok eller om ett räcke passar bättre?
Jag ser ju själv att mitt hemmabyggda räcke inte ser så lysande ut, så stenar kanske är bättre.

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #35 skrivet: sön 14 jun 2020, 15:02:41 »
Så sugen på att bli klar så jag slängde på rälsen lite löst bara för att se hur det kan bli! Man blir ju nästan tårögd.

Jag tror att jag får ha bättre belysning än jag har när jag gör slutfinishen, färgerna är väldigt varierande på mina stenslänter. I och för sig så beror det mesta på att jag kluddat på rester av lim/färg som jag använt till annat.

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #36 skrivet: sön 14 jun 2020, 19:11:05 »
Del 16.

Jag monterade mitt halvdana räcke ändå. Det tillför kanske något. Jag öppnade även en påse gräs (4mm) som jag trodde att jag kunde manuellt peta runt stolparna till räcket.
Å jösses va smått det var! Var tvungen att ta på glasögonen för att se stråna! Då har man lärt sig lite till om skalan. Det är rätt smått. Man blir lite lurad av alla bilderna på forumet, man tror det är större än vad det är, när alla gör så detaljerat. Tittar man noga kan man i alla fall se en liten hög av strån jag petade runt den bortre stolpen. Inte snyggt.

Sen är båda brofästena ditlimmade, så nu har jag börjat fylla i alla sprickor och hål som finns. Tänk om jag planerat innan...

Utloggad Gissberg

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.112
« Svar #37 skrivet: sön 14 jun 2020, 21:11:55 »

Sen är båda brofästena ditlimmade, så nu har jag börjat fylla i alla sprickor och hål som finns. Tänk om jag planerat innan...

Det är väl det som är en del i byggandet, att man ständigt upptäcker hur man skulle gjort i stället. Som foxtrot - två steg framåt och ett bakåt :D  Det blir ständiga aha-upplevelser, jag tycker det är en del av behållningen i byggandet. Roligt och intressant att få följa ditt bygge!  :up:
En modelljärnväg blir aldrig färdig, och tur är väl det.

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #38 skrivet: tis 16 jun 2020, 22:09:54 »
Del 17.

Efter reparationen av brofästena, eller snarare ifyllning efter dålig planering, så passade jag på att klippa till korkmattan innan målning. Jag har även lackat vattnet i tunna lager för att inte få problem med att lacket vitnar.
Sakta men (o-)säkert.

Då jag fick färg över efter målning av reparationen av brofästena, provade jag på lite "dry-brushing". Jag kan meddela om det inte syns att det blev mer av "wet-brushing". Kanske inte det bästa som synts inom mj-kretsar.

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #39 skrivet: lör 20 jun 2020, 14:21:14 »
Del 18.

Nu skall gamla synder betalas. Mycket arbete med att öppna upp för modulbultarna. Kom fram till att sätta en "bladborr" och använda som fräs med borrmaskinen, var ett snabbt sätt. Gäller bara att ha dammsugaren igång samtidigt annars blir det ett moln av plastsmulor!

Efter noggrann mätning borrade jag även hålen för bultarna. Nästa modul blir ett köp av gavlar från närmaste leverantör. Man har ju inte så skarp syn längre och med darriga händer så kan det bli lite hur som helst.

Skruvade även dit spårinfästning i gavlarna. Gjorde en testlödning på en skruv för att se om det gick att löda på. Som tur var fungerade det då jag gjorde testet efter att jag monterat skruvarna. Planering!

Efter lite jobb att få igenom matningskablarna igenom all markisolering, så närmar sig ett el-test!

Tyvärr så tänkte jag inte alls på var spåren skulle komma innan jag drog kablaget. Nu kom det på insidan vilken är lite dumt. Man kanske skulle monterat spåren först innan man borrade för kablage.

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #40 skrivet: lör 20 jun 2020, 16:17:50 »
Del 19.

Första spåret lagt!

Efter veckor av arbete så kunde jag inte hejda mig. Slabbade på lite akryl fog och lödde fast rälsen. Mätte kontinuerligt med skjutmått, trots det blev det någon halvmillimeter fel. Efter snabb omlödning så tycker jag att det ser ok ut.

Körde även spegeltricket för att se att spåren landade vinkelrätt mot gaveln, vilket också såg rätt ut. Nu känns det som om jag missat något, kan detta ha blivit rätt?

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #41 skrivet: sön 21 jun 2020, 11:57:39 »
Del 20.

Första provkörning på lagd räls! En vagn som rullar i alla fall!

Lite kommentarer om mitt dubbelspårs bygge.

- Montera ihop flexrälsen innan man lägger den. Om man nu bygger moduler längre än en flexlängd. Att få dit skarvjärnen på en limmad räls var inte lätt. Och att inse att slipers skall bort innan skarvarna kan monteras. Stod iofs i instruktionerna men vem har tid att läsa som?
- Installera matningskablar efter att spåren lagts.
- Var snål med lim. Kladdigt att få bort från slipers.
- Tillverka distansklossar. Jobbigt att mäta med skjutmått.
- Mät ut placeringen innan man börjar limma. Nu kom ena sidan lite väl nära kanten.

Utloggad Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 971
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #42 skrivet: sön 21 jun 2020, 13:58:19 »
..och det viktigaste av allt:

Det måste vara exakt rätt avstånd mellan spåren!

Nu vet jag ju inte om detta gäller just dig, men generellt brukar jag tycka att många bygger alldels för rejält och är väl petiga med en del detaljer. Men att just få avståndet rätt mellan dubbellspår är avgörande, för annars går det helt enkelt inte att koppla ihop modulen med andra dubbelspårsmoduler. Vid enkelspår kan man ju justera hela modulen så att spåren passar, men avståndet mellan dubbelspåren går ju aldrig att justera ens en tiodels millimeter.

Nåja, det finns ju en liten möjlighet till justering genom att skråfila rälsändarna... men som sagt är spåravståndet viktigt här.
---
Mvh Peter

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #43 skrivet: sön 21 jun 2020, 15:27:28 »
..och det viktigaste av allt:

Det måste vara exakt rätt avstånd mellan spåren!

Nu vet jag ju inte om detta gäller just dig, men generellt brukar jag tycka att många bygger alldels för rejält och är väl petiga med en del detaljer. Men att just få avståndet rätt mellan dubbellspår är avgörande, för annars går det helt enkelt inte att koppla ihop modulen med andra dubbelspårsmoduler. Vid enkelspår kan man ju justera hela modulen så att spåren passar, men avståndet mellan dubbelspåren går ju aldrig att justera ens en tiodels millimeter.

Nåja, det finns ju en liten möjlighet till justering genom att skråfila rälsändarna... men som sagt är spåravståndet viktigt här.

Hehe, jo tack jag har förstått det. Man inser ju att det finns en "liten" fördel med att köpa färdiga gavlar och en spårläges mall!

Kan ju säga att man blir i alla fall en hejare på att mäta med skjutmått! Sen får man se hur långt det räcker.

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #44 skrivet: mån 22 jun 2020, 21:17:29 »
Del 21.

Jepp, då var nästa miss uppdagad. Jag var så fokuserad på lödningen av spåren att jag inte märkt att ena rälen krypigt undan lite. Bara fram med lödkolven igen och banka tillbaka den.

Jag införskaffade lite olika ballast, men jag tycker inte någon passar med den markfärg jag valt. Jag tänkte välja den brun/gråa, men att jag målar på med lite svart "wash". Låter det vettigt?

Sådär nu sitter modulerna ihop för första gången! Nästan att man vill drämma en flaska champagne på modulen och döpa dom! "Ettan" & "Tvåan"!

På bilden ser man även min arbetsplats. Ett mini-pingisbord som jag konfiskerat från ungarna. Det är trångt värre och ni ser rätt, dom hänger ut över kanten på bordet och balanserar. Måste nog fixa så dom står på egna ben.

Här är en bild från lite ovan. Blev lite nervig att ha dom på bordet så jag la ner modulerna på golvet.

Nu till det lite tråkiga. Ja märkte att gavlarna är lite skeva/böjda. Jag undrar om det är mina längsgående ribbor som dragit ihop sig eller vad som gått snett? Lärdomarna står mig snart upp över öronen.
Jag provmonterade några bultar i hålen och min hålbild verkar ok i alla fall, liten ljusning i mörkret.

Jag undrar om det är någon på forumet som har borrade gavlar till salu? Mina är 480mm * 176mm. Då kan jag göra ett par övergånsmoduler så jag få en bättre passning.

Glömde nästan nämna att nu är bron fastlimmad och sen skall korkmattan på. Snart har "Tvåan" spår också. Får se om jag lärt mig av misstagen från "Ettan"!

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #45 skrivet: lör 27 jun 2020, 17:27:30 »
Del 22.

Då jag ville koppla ihop modulerna och prova passformen så gjorde jag klart hålen på en sida av modul två. Tyvärr missade jag att korkmattan inte var monterad och räknade fel. Nåväl man är van.

Här är korkmattan ned-raspad med en förhoppningsvis osynlig liten slänt!

Här försöker jag passa in spåren på min smala bro. Ser väl ok ut? Eller är det för smalt? Kanske ett fint räcke skulle passa?

Och här är allt på plats, tillsammans med matningskablage. Det trista är att jag glömde limmet under spåren då jag lödde fast dom. Jag droppade lite vitlim på några ställen och hoppas att ballasteringen skall hålla allt på plats.

En lite närbild av spåren när dom är kapade och finputsade!

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #46 skrivet: lör 27 jun 2020, 17:39:35 »
En liten kort notis. Tyvärr efter lite läsning i forumet insåg jag att jag gjort ett trist misstag. Jag har räknat med att det horisontella avståndet på dubbelspår är 56mm, dvs samma som avståndet till första hålet under spåren. Men till min bestörtning är det 57mm. Tur i oturen är att jag inte ballasterat ännu.
Bara att lossa lödningar på ett spår och putta till lite. Tyvärr är ju den sidan där hålen sitter nu lite förskjutna. Får nog göra en anpassnings-modul till den.

Snart kan jag kraftsätta spåren! Kanske...
« Senast ändrad: lör 27 jun 2020, 23:48:47 av kenneth_s »

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #47 skrivet: sön 28 jun 2020, 17:11:11 »
Del 23.

Blev många bilder i den här delen.

Här är ena gaveln borrad. Ett av hålen blev lite sned, trots att man förborrar med en mindre borr.
Kort fråga om hålstorlek. MMM standarden säger 10-12mm, men hur fungerar det om man har olika och skall skruva ihop?

Här skruvade jag ihop modulerna ordentligt. Gavlarna verkar sitta perfekt, tyvärr är min spårplacering sämre. Fram med lödkolven igen.

Bild från ovan innan korrigering.

Och här är en bild efter korrigering. Bättre än så här klarar jag inte av.

Test-rullar med ett litet vagn-set. Fungerar utan urspårningar, som borde vara det lägsta kravet på en modul!

Här rullar jag över bron. Och jag undrar om jag kan montera staket. Ser väldigt trångt ut. Andra vagnar har nog säkert större överhäng.
Då jag provrullar vagnarna så verkar den högra vagnen i bilden rulla på slipers/underläggen lite grann, man hör ett tydligt "rassel". Jag kör med PECO flexräls, så det är inga konstigheter med det. Är det så att man måste byta hjul på vissa vagntyper/tillverkare?

Utloggad Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 971
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #48 skrivet: mån 29 jun 2020, 17:20:46 »
Om man läser MMM-standarden noga (vilket rekommenderas starkt ;) ) ser man att skruvarna för att sätta ihop modulerna har 8 mm diameter. Detta tillsammans med 10 eller helst 12 mm hål gör att man får en viss justermån när olika moduler ska sättas ihop.

Det ger alltså viss tolerans mot att man inte lyckas borra hålen på exakt rätt ställe, men det hjälper alltså inte mot felaktigt avstånd mellan dubbelspår...

Rasslet från ena vagnen beror nog på att det är (äldre) hjul med högre flänsar på den. Jag har äldre O-vagnar från Lima och en äldre kranvagn från Fleischmann som beter sig på samma sätt.
---
Mvh Peter

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #49 skrivet: mån 29 jun 2020, 18:47:16 »
Om man läser MMM-standarden noga (vilket rekommenderas starkt ;) ) ser man att skruvarna för att sätta ihop modulerna har 8 mm diameter. Detta tillsammans med 10 eller helst 12 mm hål gör att man får en viss justermån när olika moduler ska sättas ihop.

Det ger alltså viss tolerans mot att man inte lyckas borra hålen på exakt rätt ställe, men det hjälper alltså inte mot felaktigt avstånd mellan dubbelspår...

Rasslet från ena vagnen beror nog på att det är (äldre) hjul med högre flänsar på den. Jag har äldre O-vagnar från Lima och en äldre kranvagn från Fleischmann som beter sig på samma sätt.

Tack för svaren, det förklarar varför jag har lite svårt att trycka igenom en 10mm bult igenom mitt 10mm hål! Man tycker man läser igenom noga, men jag verkar missa allt det väsentliga.

Är det något problem att köra med gamla vagnar/hjul, man får inga andra problem än att det låter? Hur går dom i växlar?

Tackar för svaren!