Författare Ämne: Modul från en nybörjare  (läst 16725 gånger)

Utloggad Simpan

• Stammis
  • Antal inlägg: 581
    • Turebergs Station
SV: Modul från en nybörjare
« Svar #150 skrivet: lör 07 nov 2020, 21:32:58 »
Del 58.

Aargh, alltid är det något. När jag nu monterat på lite skyltar, (kankse inte helt typ-korrekt), så tänkte jag bara märka ut var fundamentet  för kontaktledningsstolparna är inför ballastering.
Jag borde inte bli förvånad vid det här laget att jag gör konstiga saker,  men stolpen kommer väldigt nära mitt stickspår. När man tittar på upphängningen så finns det fördjupningar med 5mm mellanrum så det ser ut som om man kan ha stolpen lite mer mot mitten mellan spåren, tänker jag rätt då? Eller står spåren för tätt för stolpar, MMM bredd?

Javisst, normen är bra att kolla, själv ryckte jag bort mina stolpar när jag byggde om Turbergs Station till moduler. Jag insåg att normen inte passade för mig. :emm:
De små hacken på utliggaren är till för att få till zick-zack mönstret(ovanifrån) som kontaktledningen har i verkligheten. Det finns tre hack vilket säkert kan behövas när det blir lite trixigt i kurvor och växlar. Man fäster alltså inte ledningen rakt på samma avstånd från stolparna, utan varierar avståndet vid varannan stolpe. I verkligheten har jag för mig att utliggaren t.o.m. är kortare på varannan stolpe. Men kolla som sagt normen först innan du fortsätter.  :up:

Utloggad kenneth_s

• Användare
  • Antal inlägg: 162
« Svar #151 skrivet: lör 07 nov 2020, 22:37:53 »
I MMM normen finns en rubrik om fria rummet. Där ser du hur nära saker får placeras spåret. I slutet på normen finns även angivet specifikt att kontaktledningsstolpar skall placeras utanför fria rummet
Helt rätt. Så för kurva är det 30mm från spårcentrum (ca22mm från rälens ytterkant) och för övriga spår 24mm från centrum (ca16mm från rälens ytterkant).

Jag minns inte var jag fick min hålbild ifrån, men jag borrade upp hålen utan att tänka på fria rummet för stickspåret... Då blir det som det blir, bara borra nya hål!

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #152 skrivet: sön 08 nov 2020, 17:00:43 »
Del 59.

Efter att jag placerade om kontaktledningsstolparna så ballasterade jag snabbt spåren innan jag hittade mer som skulle fixas... Kanske lite nybörjarfel att göra så, men man gör så gott man kan.
Den här gången hade jag medium storlek istället för grov ballast som jag har dom dom tidigare modulerna. Klart lättare att flytta runt då dom inte sprätter som dom större, men mer pill att hitta alla som ligger fel.
Medan limmet torkar passade jag även på att spackla över skruvhålen (även dom extra som blev...), innan modulen målas. Sen måste jag fundera ut vad jag skall ha längs med slänterna. Tänkte först ha ballast ända ut mot slänterna, men det kanske inte ser klokt ut, eller?

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #153 skrivet: mån 09 nov 2020, 19:49:39 »
Del 60.

Jahapp, då var det målat. I farten så målade jag gavlarna också, för att försent komma ihåg att det inte var så bra om färgen klibbar när man monterar ihop modulerna! Man får kanske ha bakplåtspapper första gången man monterar ihop för att inte behöva ta till sågen, när det skall rivas!
Min fråga i förra inlägget om vad jag skulle ha i gränsen mellan ballast och slänt, så svarade jag själv och öste på med ballast!
När allt torkat skall det bara vädras/smutsas ner lite, sen är den som klar...

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #154 skrivet: tis 10 nov 2020, 20:39:28 »
Del 61.

Nu är det mesta klart på den tredje modulen; nästan; alltid lite småfix man hittar.
Nu blir det lite experimenterande innan nästa modul, som jag tänkte skulle ha ett par växlar och kanske någon signal. Blir spännande resa det också, kanske kul också!?

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #155 skrivet: ons 11 nov 2020, 22:25:06 »
En liten testrunda. Jag tog mig omaket att städa upp i garaget lite för att montera upp alla mina (tre) moduler.

Se och förundras 3 meter järnväg! Kan ju säga att det inte var lätt att ensam i en lokal man knappt har plats att stå på montera upp moduler, som dessutom hade ofoget att inte passa perfekt ihop utan krävde lite handgemäng innan dom fogligt ställde upp på rad.
Man kan ju kommentera och tycka att man trots att man byggt modulerna själv inte lyckas ena landskapet mellan modulerna. Ettan & Tvåan hade jag väl liten ambition, men nummer 3 hade den tanken helt lämnat kontoret. Jaja, jag kallar mig ännu för nybörjare...

Då jag nu har kontaktledning, nja, stolpar i alla fall. Så pillade jag upp avtagaren för första gången, utan att se mig för så brassade jag på mot mina stolpar. I bland har man tur, med en smekning så passerade loket under stolpen. Jösses så nära...

Utloggad alsum

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.102
  • alsum
« Svar #156 skrivet: tor 12 nov 2020, 08:53:52 »
Panatograf kan sänka lite c:a 2 mm eller 3 mm. Men kanske behöver ström via pantograf och luftledningar. Det såg bra ut pantograf ändå.

Utloggad Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.084
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #157 skrivet: tor 12 nov 2020, 18:47:40 »
Två tips:

Bara försök ha samma landskap i skarvarna. Jag har försökt mig på att dokumentera hur jag gör mina moduler: https://www.infolagret.se/mj/sverigemodul/landskapet/

Pantografen kan hållas ner med en bit fiskelina. Syns knappt om den är hyfsat tunn.
---
Mvh Peter

Utloggad mj-onas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.293
« Svar #158 skrivet: tor 12 nov 2020, 21:18:46 »
Du har verkligen lyckats med landskap och spårsträckning. Kurvmodulen med den grusade sluttningen är mycket realistiskt utformad. Precis så där ser det ut irl, med ansamlingar av grus och sparsam grönska i rätta kulörer. :up: Dessutom upplevs bilden så att kurvradien ser väl tilltagen ut på ett mycket realistiskt sätt. I verkligheten upplevs ju ett sådant perspektiv som ihoptryckt och med alltför stora kurvradier i modellsammanhang så går den känslan förlorad. Med ett tågsätt i kurvan och full skärpa så har du segern i Månadens bild som i en liten ask. :)

/Mats
En halvnolla som också är en helnolla ibland.
-------------------------------------------------------
H0 2R Tema DR Epok IV järnväg och spårväg
Industribanor i H0f och 0f

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #159 skrivet: tor 12 nov 2020, 22:10:36 »
Du har verkligen lyckats med landskap och spårsträckning. Kurvmodulen med den grusade sluttningen är mycket realistiskt utformad. Precis så där ser det ut irl, med ansamlingar av grus och sparsam grönska i rätta kulörer. :up: Dessutom upplevs bilden så att kurvradien ser väl tilltagen ut på ett mycket realistiskt sätt. I verkligheten upplevs ju ett sådant perspektiv som ihoptryckt och med alltför stora kurvradier i modellsammanhang så går den känslan förlorad. Med ett tågsätt i kurvan och full skärpa så har du segern i Månadens bild som i en liten ask. :)

/Mats
Åh man tackar; bara lovord!!! Själv tenderar man ju att se alla problem och fel man gjort. :/ Men i det stora hela är man väl nöjd, det brister nog lite i underredet med benställning och några gavlar som jag gjorde i början.

Utloggad Tompa

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.861
    • Tompas Webbplats
« Svar #160 skrivet: fre 13 nov 2020, 17:36:50 »
Fria rummet i MMM 2R-normen definierar även lägsta höjd på kontakledningsstolpens utliggare, men det skulle ju kunna skrivas tydligare. Där står:

För utformning enligt NEM hänvisas till NEM 102 som beskriver rakspår, NEM 103 som beskriver spår i kurva och NEM 105 beskriver spår i tunnel.
  Med ändring av dessa normer gäller, att måttet H5 skall vara 69, ej 65 mm.

Att hänvisa till NEM normen gör det onödigt svårläst men måttet som gäller är alltså 69mm

I MMM 3R-normen står det tydligare tycker jag, där står:

Den som vill ha kontaktledning på in modul skall ha minst 69 mm avstånd mellan r.ö.k. och någon del av kontakt-ledningen.

Och där får man också tipset om att hindra strömavtagarna att nå upp

Fordon med strömavtagare har dessa fixerade på en höjd av 65 mm över rälsens överkant.

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #161 skrivet: fre 13 nov 2020, 22:03:02 »
Fria rummet i MMM 2R-normen definierar även lägsta höjd på kontakledningsstolpens utliggare, men det skulle ju kunna skrivas tydligare. Där står:

För utformning enligt NEM hänvisas till NEM 102 som beskriver rakspår, NEM 103 som beskriver spår i kurva och NEM 105 beskriver spår i tunnel.
  Med ändring av dessa normer gäller, att måttet H5 skall vara 69, ej 65 mm.

Att hänvisa till NEM normen gör det onödigt svårläst men måttet som gäller är alltså 69mm

I MMM 3R-normen står det tydligare tycker jag, där står:
  Den som vill ha kontaktledning på in modul skall ha minst 69 mm avstånd mellan r.ö.k. och någon del av kontakt-ledningen.

Och där får man också tipset om att hindra strömavtagarna att nå upp
  Fordon med strömavtagare har dessa fixerade på en höjd av 65 mm över rälsens överkant.

Jag tog fram mitt Trix lok och mätte höjden som är 76mm när den står på bordet med strömavtagaren uppe, så ~75mm utan flänsarna. Så det krävs lite styrning för att få rätsida på ovansidan. Fiskelina är ett bra tips, men jag kör nog med den ihopfälld tillvidare.

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #162 skrivet: fre 13 nov 2020, 22:06:25 »
Som en sista sak innan jag plockade ihop modulerna igen så gjorde jag en ny film! Mina klippkunskaper är magra, och om ni undrar om ljudet så tog jag första bästa tågljud och försökte klippa in den i filmen.

Utloggad Aitch

• Användare
  • Antal inlägg: 48
« Svar #163 skrivet: fre 20 nov 2020, 06:45:18 »

Nu är brofästena kapade, passade på att vädra dom lite extra. Kan det se bra ute med lite grus/gräs ovanpå delen jag kapade bort? Tycker det låter rimligt att något börjat växa där efter ett sekel!

Skitsnyggt murverk tycker jag! Fin struktur och lagom vädring. Så klart, lite gräs eller fin turf på det så blir det grädden på moset. Bron blev ju också lyckad, något sådant skall jag också ge mig på nån dag... Roligt med ditt experimenterande, jag är själv nybyggare, och det påminner om mina försök.

Hans-Peter
Nybyggare
Märklin H0, C-spår
Digikeijs DR5000

Utloggad skanke1

• Användare
  • Antal inlägg: 158
« Svar #164 skrivet: fre 20 nov 2020, 16:32:23 »
Citera
Skitsnyggt murverk tycker jag! Fin struktur och lagom vädring.

Jag håller med, det ser riktigt bra ut. Jag antar att det är "utkarvat" ur en markskiva? Det blev en mycket trevlig struktur på murverket tycker jag.

Jag har också planer på ett murverk till en bro, och funderade på om jag skulle göra murverket i sån här DAS pronto lera. Men när jag såg det här så funderar jag på om jag inte skall prova den här metoden istället.
« Senast ändrad: fre 20 nov 2020, 16:51:15 av skanke1 »

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #165 skrivet: fre 20 nov 2020, 20:17:02 »
Skitsnyggt murverk tycker jag! Fin struktur och lagom vädring. Så klart, lite gräs eller fin turf på det så blir det grädden på moset. Bron blev ju också lyckad, något sådant skall jag också ge mig på nån dag... Roligt med ditt experimenterande, jag är själv nybyggare, och det påminner om mina försök.

Hans-Peter
Jag håller med, det ser riktigt bra ut. Jag antar att det är "utkarvat" ur en markskiva? Det blev en mycket trevlig struktur på murverket tycker jag.

Jag har också planer på ett murverk till en bro, och funderade på om jag skulle göra murverket i sån här DAS pronto lera. Men när jag såg det här så funderar jag på om jag inte skall prova den här metoden istället.

Åh, tackar båda två. Så här i efterhand ser man ju själv bara alla misstag och förenklingar man gjort.
Den är gjord med markskiva som jag med kniv skar horisontella linjer, väldigt oprecist, mitt ögonmått borde inte användas som mått. Sen började jag trycka ut dom vertikala med en mejsel som syns i överkant. Men det blev för grovt så jag fortsatte med kniv som jag ibland vickade på för få olika storlek på skarvarna. Sen tog jag en stålborste och bankade lite lätt för att få den skrovliga strukturen.

På avstånd ser det inte helt pjåkigt ut...

Utloggad skanke1

• Användare
  • Antal inlägg: 158
« Svar #166 skrivet: fre 20 nov 2020, 21:08:16 »
Den här "oprecisa" formandet av stenarna tycker jag förhöjde resultatet så det blev lite mer liv i muren. Metoden att använda stålborsten för att få lite mer struktur på stenarna var klurigt och gav en bra effekt, så det måste jag också testa. 

Tack för tipset :handshake:

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #167 skrivet: lör 21 nov 2020, 19:54:12 »
Inte så mycket byggbilder. Jag har funderat och funderat, hur skall man styra växlar, signaler etc. Jag fastnade för MGP (Möllehem) produkter och införskaffade en del kort, kablar och information.

Nu till mina ideér. Då jag tänkte mig en modul med en övergång mellan mina två huvudspår, två växlar, så tänkte jag att då kan servodekodern även utnyttjas för nästa modul som har tre växlar in till stickspåret med ett nytt lastspår. Tänker jag fel (snålt), när jag vill nyttja en dekoder för två moduler? Det blir samma sak med signaldekodern, att jag kopplar ihop den med nästa modul också. Jag tänker att det är lätt att i efterhand införskaffa nya dekodrar och koppla om kablaget om man tycker det blev fel.

Sen nästa fråga, servodekodern har ju en egen ingång för knapptryckning, då funderade jag på att ha en liten lokal manöverpanel för bara dom växlarna på den modulen, sen kan man ha en stor panel som täcker många moduler med paneldekodern, låter det helt galet? Eller blir det bara massor med extra arbete till mager nytta?

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #168 skrivet: ons 25 nov 2020, 16:20:33 »
En snabb fråga; skall fjädern tas bort på Peco växlar tillsammans med MGP (Möllehem) dekoder + servo?

Utloggad lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.500
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #169 skrivet: ons 25 nov 2020, 16:57:31 »
Har du problem med att växeln, ta bort fjärdern eller sjut hållaren för fjärden bakåt så att den blir svagare.
Om du inte har problem, låt den vara.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #170 skrivet: ons 25 nov 2020, 17:24:26 »
Har du problem med att växeln, ta bort fjärdern eller sjut hållaren för fjärden bakåt så att den blir svagare.
Om du inte har problem, låt den vara.

Ok, tackar. Provar att lämna kvar den. Tror man kan pilla bort den i efterhand.

Utloggad lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.500
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #171 skrivet: ons 25 nov 2020, 17:30:52 »
Så är det, i alla fall i de fall jag sett.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #172 skrivet: ons 25 nov 2020, 18:30:49 »
Del 62.

Nu är det dags, nu skall min första modul med ett par växlar byggas! Det blir ingen uppdatering av bygget av ramverket, då jag nu snabbt förtränger alla missöden...

Här har jag plockat fram ett par Peco växlar som skall DCC fixas. Trådar kapas och trådar löds!

Här försöker jag passa in placeringen då hål skall borras för servo styrningen. Nu när jag skriver detta undrar jag om jag tänkte på växelplaceringen då jag monterade tvärstagen till ramverket... Får återkomma med uppdatering om detta, vill inte förstöra hela kvällen genom att gå ut och titta efter...

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #173 skrivet: tor 26 nov 2020, 13:23:26 »
En kort fråga om jag tänkt rätt gällande signaler. Kanske inte alls rätt på en enkel övergång? Eller skall signalerna alltid kopplas ihop i ett större sammanhang, som en framtida station?

Det kanske inte är fullständigt korrekt, men bara det inte är helt knas!

(Bilden från en planerad panel)

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #174 skrivet: tor 26 nov 2020, 15:47:04 »
Del 63.

Med lite flax så kunde jag precis få plats med ett MGP signalschakt på spårskivan, finns ju massor av millimetrar kvar!

Här provmonterade jag schaktet med en tvåljussignal. Vet inte riktigt hur det skall fästas då kortet vill glida ner genom schaktet?