Författare Ämne: Modul från en nybörjare  (läst 17271 gånger)

Utloggad kenneth_s

• Användare
  • Antal inlägg: 165
Modul från en nybörjare
« skrivet: tor 04 jun 2020, 22:27:57 »
Hej, efter att ha tittat runt på forum och varit på modulmötet i Uppsala så väcktes mitt ungdomsintresse för modelljärnväg upp och jag råkade buda hem lite lok och vagnar från Tradera.

Nu skall byggas moduler!  :D

Här följer en liten historia om hur mitt byggande fortgår. Många fel och skratt (gråt) blir det och jag hoppas det kan roa (eller oroa) någon.

Jag börjar med att rota i garaget efter material och hittar OBS skiva. Nu kanske många rycker till och tycker att det var ett inte så bra val, men jag är lite sniken och vill komma igång fort.

Efter lite påläsning om MMM standard så drog jag till med sågen och fick ut två gavlar!

Vi har börjat! Men två fula gavlar gör ingen modul, så jag letar fram några gamla hyvlade stolpar som sågas till.
Nu skall jag nämna att jag tog ett fint beslut att göra kurvmoduler, hur svårt kan det vara! Sagt och gjort dom har fått en fin 15 graders vinkel!

Nu behövs något att fylla igen hålen med, rosa markskiva verkar populärt. Efter inköp insåg jag att planering kan vara bra, jag gjorde modulen för lång
för att markskivan skulle täcka hela. Blev lite klipp&klistra. Sen att jag gjorde en kurvmodul gjorde ingenting snyggare.

Fortsättning i nästa post

Utloggad kenneth_s

• Användare
SV: Modul från en nybörjare
« Svar #1 skrivet: tor 04 jun 2020, 22:40:58 »
Del 2.

En sväng till Biltema så inköptes kork, för kork skall det vara. Nu rotade jag fram ett gammal hönsnät, marken tänkte jag bygga upp med papper & klister.
Sen kan man ifrågasätta mitt val att använda markskiva om jag ändå täcker med hönsnät. Jag kan bara säga att det är lätt att vara efterklok.

Lite trimmning av gaveln blev det också.

Nu till nästa miss, efter att ha jobbat på ovansidan med nät, papper och klister, så vände jag på modulen och kliade mig på huvudet.
Hur tänkte jag här? En modul skall ju sitta ihop med andra med hjälp av skruv & mutter genom fina välplacerade hål. Jag vände snabbt tillbaka modulen.

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #2 skrivet: tor 04 jun 2020, 22:50:27 »
Del 3.

Efter timmars av arbete skulle det städas, jag tittar ner och ser massor med sågspån. Jag får en glimt i ögat och inser att många använder det som marktäckare!
På med lite klister och en dusch av sågspån! Om det inte syns på bilden kan jag säga ett det var ingen kul syn.

Dagen efter då försöket med sågspån var glömt så gick jag in, glad i hågen, till min modul. Och såg ännu ett misstag jag inte tänkt på. I bilden ovan kan man
ana att gaveln sticker upp oroväckande högt över markskivan. Jag kan säga att korken inte är alls lika tjock.

Fram med spackel hinken, efter en tids arbete blev det så här...

Fortsättning följer...

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #3 skrivet: tor 04 jun 2020, 23:07:19 »
Del 4.

Väldigt nedstämd efter allt arbete med min första modul så ville jag börja på en ny. Och sen hade jag på så mycket spackel
att det tar nog ett antal dygn innan man vågar peta på den igen.

Denna gång med minnet färskt och fullt av dom misstag jag gjort så skippade jag markskiva
och gjorde lite mer som dom flesta gör, en stabil trästruktur.

En fin 15 grader böj blev det igen.

Då jag monterat allt såg jag att det liknade en bro i mitten, om jag kanske kunde fixa en sån!
Det man sett andra göra ser ju otroligt läckert ut. Hur svårt kan det vara?

Efter lite sågande och tillkapning av markskiva som mur, så börjar det ta form.

På med hönsnät och lite mer arbete med murdelen, tack Mr Märklin för alla YouTube videos!, så känner man sig lite stolt över resultatet!

Fortsättning följer...

Utloggad tummenmittihanden

• Stammis
  • Antal inlägg: 637
« Svar #4 skrivet: fre 05 jun 2020, 00:11:06 »
Sånt här gillar jag. Det är såna som du som till slut kommer att bli riktigt duktiga modulbyggare. Du vågar prova dig fram och framförallt göra fel och köra på igen. Som numer ganska erfaren modulbyggare så händer det fortfarande att man kommer på sig själv med att det blivit fel och det är då man får hitta nya lösningar och försöka komma ihåg tabbarna till nästa bygge.

Sen gäller det suga upp så mycket information man kan, fråga gärna om du kör fast.

Du får ett råd ifrån mig på vägen som säkert fler håller med om, försök att undvika osbskiva just till gavlar när du ska bygga nästa modul (jag säger nästa då modulbyggande är kraftigt beroendeframkallande och att du självklart ska slutföra ditt första modulprojekt trots mitt tips om att inte använda osb till gavlar). Gavlarna är bland det viktigaste på en modul. Jag är själv väldigt snål när det gäller att köpa virke till att bygga men om nått får kosta så är det gavlar. Flerlagers plywood, eller mdf (som jag använt ett flertal gånger) alternativt köpa färdiga gavlar. Men den första modulen man bygger ska ju vara lite pröva sig fram med material, konstruktion med mera.

Annars är det bara att följa de krav som normen säger för att de ska fungera. I övrigt är det bara att experimentera på. Jag kommer att följa din tråd. Kör hårt / Micke.
« Senast ändrad: fre 05 jun 2020, 00:19:52 av tummenmittihanden »
/ mvh Micke

Utloggad Gissberg

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.212
« Svar #5 skrivet: fre 05 jun 2020, 06:47:42 »
Det är så här det går framåt! Att upptäcka och gå vidare! Härligt att få följa! :up:
En modelljärnväg blir aldrig färdig, och tur är väl det.

Utloggad AlexEhn

• Stammis
  • Antal inlägg: 525
« Svar #6 skrivet: fre 05 jun 2020, 09:38:07 »
Vad roligt att se! Kul!

Jag gör ofta också testa först och lär sen.

Utloggad ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.854
« Svar #7 skrivet: fre 05 jun 2020, 11:26:24 »
Klart man kan göra så här, själv är jag dock lat så jag brukar leta upp någons annans bygge som jag vet funkar och så kopierar jag det.
Jag köper en hel skiva 10 mm plywood av hyfsad kvalitet för ca 600:- och så får brädgården såga till den i lagom höga remsor för både sidor och gavlar.

Ett allmänt tips för allt modulbygge är att skråfila rälerna när spåret väl är på plats, det minskar risken för urspårning i skarven mellan modulerna.

En anledning till att undvika vanligt virke i moduler är det slår sig lättare än plywood som är limmad i flera skikt mot varann.

Om man har moduler med virke så bör man förvara dom i rumstemperatur och undvika fuktighet.

Dom där gavlarna tror jag ser fulare ut än vad dom är, dom brukar vara ganska raka och behandlade med något nu för tiden. Kolla bara att du har ca 90 graders vinkel jmf spårunderlaget. Om gaveln är lite skev så vänd den konvexa sidan ut mot nästa modul och den konkava inåt. (På ren svenska utbuktningen ska vara i mitten utåt, då är det mest rätt där spåret ligger och man riskerar inte att skada andra moduler när man bultar ihop dom).

Ser fram mot den fortsatta berättelsen.
« Senast ändrad: fre 05 jun 2020, 11:34:26 av ub »

Utloggad LarsRobert

• Stammis
  • Antal inlägg: 689
« Svar #8 skrivet: fre 05 jun 2020, 13:06:20 »
Kul att få följa ett premiärbygge! Ös gärna på med bilder.
Håller med övriga här om det där med gavlarna till nästa modul. Själv gillar jag mdf. Till resten så tar jag det finns hemma. Sen vill även jag varna för att modulbygge är starkt beroendeframkallande.

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #9 skrivet: fre 05 jun 2020, 17:29:33 »
Del 5.

Måste tacka för alla kommentarer, trodde inte någon skulle intressera sig för mina snedsteg! Väldigt uppmuntrande att läsa! Och ni får gärna kommentera
alla fel jag gör och komma med förslag.

Mitt gavelproblem tänkte jag försöka lösa med en övergångsmodul som har korrekt hålbild. Det om jag någon gång vill släppa lös modulerna i det fria vill säga.

Tillbaks till bygget.

Nu har jag slängt på lite papper med vitlim, och inser att hönsnätet är lite glest då pappret sjunker in i mellan. Ser ju direkt att här krävs det mer jobb.
Jag får vänta tills det torkat och köra på ett varv till.

Samtidigt börjar man fundera på skalan, sent ska syndaren vakna, och inser att brohöjden är lite hög. Sagt och gjort, hittade lite markskiva som klistrades fast!
Här kan man tro att den lite för korta markskivan är planerad, tro inte det, jag tog en bit som fanns. Jag inser att jag nästan skapar mer jobb än jag utför.

Tillbaks till modul 1. Efter att spacklet torkat, och massor med slipande för att få det jämt så fick jag faktiskt dit korken. Sen blev det mer spacklande
för att få en lite bättre övergång till landskapet. Men nu blev jag lite nöjd med resultatet i alla fall, eller så var man för trött för att skärskåda ordentligt.

Här har jag börjat på brodelen. Tog en mängd glasspinnar och började göra detaljer. Såg att jag var tvungen att dölja skarven i OSB skivan jag limmat ihop till bron så jag
kapade och limmade ihop lite tunn plywood också. Kan ju säga att mitt humör inte var på topp innan man fått dit allt. Jag avundas dom som scratch bygger så
otroligt snygga modeller.

Tänkte avsluta kvällen med något enkelt och blandade ihop lite gråfärg som jag slafsade på mina brofästen, blev väl lite blekt men jag får väl skita ner det senare.

Fortsättning följer...

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #10 skrivet: fre 05 jun 2020, 20:03:57 »
Del 6.

Markarbete pågår. Då mitt försök med sågspån blev för bedrövligt, har jag gått över till grus. Efter silning genom två olika silar så fick jag ut
en storlek jag tycker passar. Observera att jag inte alls tänk på någon skalenlighet, jag tyckte helt enkelt att det såg bra ut.
Jag slabbade på gråfärrgad vitlim med vatten och hällde över gruset. Det blev helt okej! Det var först senare jag började fundera på hur tunga modulerna
blir med allt grus, men just nu var jag väldigt nöjd.

Här har jag reparerat mitt misstag att använda en för kort markskiva, jag skar till lite mer frigolit och fyllde sidorna med spackel.
Här fick jag ett infall och tryckte dit lite större stenar som stöd mot det kommande vattendraget som bildas bredvid vägen.
En svag känsla av hopp i kroppen.

Då jag tänkte mig en väg under bron, så tyckte jag att ett vattendrag skulle få plats också. Dom är väldigt snygga dom moduler med vatten som finns här i forumet.
Än så länge har jag inte insett att jag försöker göra allt på en och samma modul. Full fart fram!
Jag har använt papper med vitlim/vatten som jag försökte få till lite kontur på. Pappret var rätt tacksamt då det drog ihop sig och såg rätt bra ut. Men då gällde det att
man satte dit det åt rätt håll, här kan man se att den bortre biten är lagd åt fel håll. Trodde inte det skulle göra någon jätteskillnad, men det sticker ut rätt bra. Ytterligare arbete för senare.

Om man granskar noga så ser man att det inte är papper hela vägen, min planering är inte bra, jag har inget annat försvar. Och varför jag började måla innan grunden var klar? Man är väl
sån att man vill se lite framsteg fort.

Fortsättning följer...

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #11 skrivet: fre 05 jun 2020, 22:07:39 »
Del 7.

Nu till lite pyssel igen. Efter att min bro torkat, målade jag på lite grundfärg. Tänkte mig grön men väldigt nedsmutsad.
Jag vet inte om min nedsmutsning syns på bilden, men här krävs tydligen mer tryck i smutsen.
Tyvärr blev min plywood sida lite skadad när jag drog med sandpapper, och jag har funderat på om det kan se ut så i verkligheten.
Jag kommer nog testa med mer nedsmutsning och kanske lite dämpad belysning till nästa fototillfälle. Mer spackling blir det inte på ett tag...

Eftersom jag tänkt en bilväg vid vattendraget, så borde någon myndighet krävt ett rejält vägräcke här. Sagt och gjort, blev det inte...
Med darriga och klistriga fingrar har jag petat träpinnar, och efter någon timme fick det duga. När limmet torkat målade jag på lite utspädd brunfärg.
Även här måste det smutsas ner betydligt. Förhoppningsvis så kommer själva bron skymma det mesta av mina mediokra försök till vägräcke.

Här är en bild på en av tre räcken.

Fortsättning följer...
« Senast ändrad: fre 05 jun 2020, 22:13:46 av kenneth_s »

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #12 skrivet: lör 06 jun 2020, 13:09:14 »
Del 8.

Dom platser där jag spacklat och tryckt i stenar, behöver en ordentlig färgtillsats, så jag är har jag testat med vitlimsblandning med brun färg som jag droppat på, spacklet tyckte jag inte fick så mycket färg och behöver mer; men sen droppade jag över gruset också men det kanske blev lite för brunt? Jag droppade klart så får man se när det torkat.

Här har ena sidan av modul 1 fått ett lager grus. Det blir hyfsat heltäckande, man kan ana på några ställen där hönsnät och papper veckat sig lite extra. Jag känner mig nöjd med detta, men man får kanske sätta någon grästuva eller liknande på dom värsta ställena.

Och här har jag börjat på andra sidan av min första modul. Tanken var att den skulle ha en gammal halvt riven grusväg som ledde upp till banvallen. Jag öste på med lite finare grus/sand men det blev nog lite för ojämnt. Sen vet jag inte vilken kulör det skall vara på vägen; så nära rälsen så kanske allt blir svart?

Sen tog mitt silade material slut, så denna sidan blev inte klar.

Fortsättning följer...

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #13 skrivet: lör 06 jun 2020, 14:42:00 »
Del 9.

Här har jag monterat vägräckena. Hällde även lite grus i nederkant. Här tänkte jag köra med lack-metoden, och pensla på flera lager klarlack för att få vatten effekten.

Allt (nästan) på plats. Nu börjar jag undra om allt skall monteras fast eller om bron skall vara löstagbar.
Men det blir för framtiden, efter att ha granskat mitt skapande en stund så inser jag att mina brofästen inte liknar något ur verkligheten. Jag har inte ens studerat riktiga broar. Delen som sticker upp måste kapas och inte gå upp längs med sidan av bron.

Sen lyfte jag blicken och tog en bild från ett annat perspektiv, nu ser jag något ännu mer bekymmersamt. Bron ser lite smal ut jämfört med bredden på sidorna. Jag kanske skulle tagit lite spår och lagt ut för att se proportionerna. I värsta fall så får jag klyva bron och bredda den.

Här ser man även skillnaden på sidorna som fick brunt lim droppat över sig.

Men nu njuter jag av att det inte ser allt för hopplöst ut. Här är brofästena lite mer smutsade, men dom skall bli mörkgråa/svarta.
Här är bron också mer vädrad.

Nu är "vattnet" fixat så att vattnet inte rinner på tvärsen. Jag har kapat till lite mer pinnar till vägräckena och se om jag monterar dom på sidan eller ovanpå.

Vägräcken i detalj, jag undrar om pinnarna sticker upp för högt. 1cm -> 87cm vilket låter lite högt för ett vägräcke. Hoppas dom håller ihop om jag går på dom med tången.

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #14 skrivet: lör 06 jun 2020, 14:54:42 »
Del 10.

En liten avstickare. Jag tänkte göra lite buskage eller små träd för att dölja lite av misstagen som syns på markarbetet.

En snabb titt på en YouTube video och man drog igång. Fram med limpickan, klippte till lite hampa snöre och tryckte fast i en limklick.
Sen gick det bara utför. Jag verkade inte ha samma hampa som i filmen och mina grenar ville inte riktigt. Sen valde jag rostskyddsfärg som grundfärg, som man också läst att någon gjort. Kan ju säga att kulören ser lite suspekt ut.
Efter att sprayat inne i garaget och lite vimmelkantig av alla ångor så tog jag följande bild.

Ha ett gott skratt...

Utloggad LarsRobert

• Stammis
  • Antal inlägg: 689
« Svar #15 skrivet: lör 06 jun 2020, 14:59:04 »
Jag tycker ser bra ut. Fin bro och fundamenten är kanonsnygga. Sen tror jag att du har samma sorts snöre som jag försökte med. 😀 Liknande resultat för mig.

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #16 skrivet: lör 06 jun 2020, 15:08:34 »
Del 11.

Tillbaks till modul 1. Nu har första grus grunden lagts. Sen får jag gå ett varv till och fylla i där det finns luckor.
Jag vet inte vad jag tycker om min grusväg, den blev lite intetsägande. Kanske för att allt just nu har samma kulör?

Jag kan ju säga till alla som inte vet, kom ihåg att färga ditt vitlimsgrund med någon markfärg, då lyser inte pappret igenom.
Jag tror att alla vet och även jag, och ändå gör man så här.

Fortsättning följer...

Utloggad AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.583
« Svar #17 skrivet: lör 06 jun 2020, 15:08:41 »
Jag får hålla med LarsRobert att det ser mycket bra ut.

Kul att du vågar testa och prova en del och ser hur det blir och sedan
prova nåt  nytt om du inte blev nöjd. Du kämpar på bra.
 :up: :up: :up:
Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

Utloggad tummenmittihanden

• Stammis
  • Antal inlägg: 637
« Svar #18 skrivet: lör 06 jun 2020, 16:16:54 »
Ser ju jättebra ut, bara att jobba vidare. Har du bestämt dig för vilken skala på spår det blir än, jag hoppas du väljer h0 😀
/ mvh Micke

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #19 skrivet: lör 06 jun 2020, 16:22:22 »
Ser ju jättebra ut, bara att jobba vidare. Har du bestämt dig för vilken skala på spår det blir än, jag hoppas du väljer h0 😀

Haha, ja inte ens det har jag nämnt, jo det är H0. Jag får återkomma med måtten på modulerna, kanske kan vara kul att veta!

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #20 skrivet: sön 07 jun 2020, 16:13:23 »
Del 12.

Nu ena sidan på modul 1 så gott som klar. På vissa ställen kan man skönja underlaget, men det löser jag med lite vegetation. Fortfarande är jag inte riktigt nöjd med grusvägen. Tips emottages!

På modul 2 har jag målat vatten grunden, nu väntar lackning. Vägen fick sig en touch av färg också så den ser lite jämnare ut.

Nu är brofästena kapade, passade på att vädra dom lite extra. Kan det se bra ute med lite grus/gräs ovanpå delen jag kapade bort? Tycker det låter rimligt att något börjat växa där efter ett sekel!

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #21 skrivet: sön 07 jun 2020, 21:09:28 »
Del 13.

Här är en bild från andra sidan modul 2. Jag monterade dit något som skulle likna en fördämmning. Inte för att det verkar rimligt över huvud taget, det är mest för att när jag gjorde landskapet tänkte jag mig ett dike. Det jag inte tänkte på att det blev en rejäl nivåskillnad över trästommen. Så för att inte behöva såga i stommen, så uppfann jag en damm.

Bilden är strax innan lackeringen startar.

Här är första lagret lack påstruket. Nu hoppas jag att inga bubblor kommer synas när det torkar. Kanske skulle kolla upp det noggrannare innan jag startade.
Jag är bara efter-klok sällan för-klok.

En bild på vattendraget, hoppas det blir hyfsat i alla fall, annars för man grusa igen allt.

Nu väntar vi på att det skall torka.

Fortsättning följer...

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #22 skrivet: sön 07 jun 2020, 21:12:07 »
Del 14.

Kort notis om buskage tillverkning. Jag var iväg till den finska bygghandeln och införskaffade mig fint hampa snöre. Tycker detta ser mycket lovande ut.

Utloggad AlexEhn

• Stammis
  • Antal inlägg: 525
« Svar #23 skrivet: mån 08 jun 2020, 19:45:36 »
Snyggt!

Utloggad kenneth_s

• Användare
« Svar #24 skrivet: ons 10 jun 2020, 19:31:23 »
En kort fråga, den väg jag har byggt har jag insett har helt fel proportioner. Den är 10cm och jag tänkte att den nästan skulle vara enfilig. 6cm är väl rimligt för en dubbelfilig väg, men då har jag ändå 4cm "över". Vad göra?

Funderade på en trottoar, men 4cm trottoar (3.5m) låter brett också, eller skall man ha lite gångväg på båda sidor om vägen så kan man stå med metspö och fiska i bäcken! Sen kom tanken på ett nedlagt spårvägsspår där spåren ligger kvar, skulle kunna vara lite pittoreskt.

Då kom min son förbi, "Men pappa du har ju inte ens fått spår på plats". Mitt bygge har tagit många veckor... Suck man hittar alltid på mer detaljer.