Modelljärnvägar > Spårmaterial

Skillnad på geoline och rocoline?...

(1/3) > >>

Krimmer:
Jag har fått tag i lite billig geoline med banvall.
Är det väldigt dumt att använda det ihop med rocoline (också med banvall)?
Jag tror jag sett någonstans att det finns någon övergång man kan använda emellan.
Är det allt man behöver?

Arstuga:
Det borde räcka med en övergångsskena mellan geoline och Rocoline. För egen del är jag lite missnöjd med geoline eftersom plasten i den är så spröd, har flera skenor som gått sönder utan att jag knappt tagit i dom. De som gått sönder har saknat datumstämpel på undersidan, medan de som håller har datumstämpel, så gissningsvis har Roco insett problemet vid nåt tillfälle. Så man får vara lite försiktig vid hanteringen av geoline. Annars är det väl bara att köra på. :)

Krimmer:
Tack för svaret :)

Turbocab:
Jag håller med om Geoline, jag har lite grand ur nån startsats och det verkar verkligen vara skräp. Rocoline är ju nåt helt annat. Just plasten i Geoline verkar vara helt utan mjukgörare. Det är säkert bra för miljön men det verkar inte hålla nåt vidare. Geoline är ju nedlagt nu också från Roco. Har man den så kan man ju såklart använda, men nåt nytt kommer inte tillverkas.

Per Lind:
RocoLine blev en väldigt stor succé när den introducerades i slutet på 1980-talet.
Tyvärr gick Roco i konkurs och huvudägaren satt på alla patent på RocoLine så när företaget såldes fick inte de nya köparna tillverka RocoLine längre.
Resultatet blev att ta fram ett liknande system så snabbt som möjligt. Av förklarliga skäl kunde man inte fortsätta med den böjbara banvallen utan det blev en stel istället.
Kvalitén var dålig och inte allas jämförbar med det gamla.
När patentskyddet gick ut kunde Roco åter tillverka RocoLine.
-Per

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion