Författare Ämne: Kolla priser!  (läst 2439 gånger)

Utloggad Roberto

• Användare
  • Antal inlägg: 52
  • 0704-385030
SV: Kolla priser!
« Svar #25 skrivet: fre 31 jul 2020, 08:55:53 »
Glöm dock inte tidigare diskussioner om att bevara sin lokala handlare. Sådana saker bidrar säker till handlarnas överlevnad. Är det värt 100 kronor att bli utan butik?

Självklart måste de sk lokala handlarna kunna konkurrera, de bedriver väl knappast någon omvänd välgörenhet :wacko:
Nygammal MJ-nörd...

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.077
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #26 skrivet: fre 31 jul 2020, 09:36:32 »
Excel är ute man ska ju använda LibreOffice calc  ;)
Diameter-Area.ods

För denna enkla tillämpning av Excel kan det för många kännas bekvämt att fortsätta att använda
ett verktyg som man sanolikt kört i många år. Vad vinner man i detta fall på att gå över till LibreOffice calc?

Det finns väl inget självändamål att byta något väl fungerande inkört till något nytt utan vinst.
Generellt sett vid ett förstagångsval av ett kalkylprog finns däremot anledning hålla koll på vad som är "ute".

Jag frågar mig ibland ..... är datorn ett arbetsredskap eller en hobby i sig?
Svar ...i detta fall ett arbetsredskap.

I övrigt är jag måhända yrkesskadad som gjort en resa från IBM stordatorer i mitten av 60-talet via minidatorer och persondatorer till i dags dato "Arduino" i MJ-hobburummet. Här har "datorverktyget" blivit en hobby
« Senast ändrad: fre 31 jul 2020, 10:16:21 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.368
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #27 skrivet: fre 31 jul 2020, 10:48:53 »
Mitt inlägg var baserat på paj2:s kommentar om "nördighet" nivå +  ;) för att indikera att inlägget inte skulle tas på fullt allvar utan med glimten i ögat/lite skämtsamt mj-rallar emellan, men text är ett svårt medium att överföra nyanser med.

Då anser jag det är lite mer nördigt att leta upp LibreOffice och installera det på datorn istället för standard Miscrosoft office paketet som enligt prisjakt ligger någonstans mellan 300-1700Kr i inköp.

Citat från: paj2
Vad vinner man i detta fall på att gå över till LibreOffice calc?
Inköpspris: 0Kr samt att alla filerna från Microsoft går att öppna i LibreOffice.
Naturligtvis kostar Internet och ström, men de kostnaderna ligger även på Excel så de bortser jag i från.

Citat från: paj2
Jag frågar mig ibland ..... är datorn ett arbetsredskap eller en hobby i sig?
Svar ...ett arbetsredskap.
Naturligtvis är datorn ett arbetsredskap, på samma sätt som en skiftnyckel är ett arbetsredskap, men idag finns det olika skiftnycklar som tilltalar olika yrkesutövare.
En del uppskattar att det finns en mätskala och andra att handtaget har ett gummi överdrag som gör det bekvämare att hålla i.
På samma sätt finns det olika varianter av program som gör "samma" sak men har olika prisnivåer och passar användare olika bra.

Hoppas att vi kan gå vidare med de arbetsredskap vi gillar och ha en bra dag.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Inloggad Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 997
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #28 skrivet: fre 31 jul 2020, 11:19:48 »
Vi hamnade kanske lite OT:

Det finns väl inget självändamål att byta något väl fungerande inkört till något nytt utan vinst.
Generellt sett vid ett förstagångsval av ett kalkylprog finns däremot anledning hålla koll på vad som är "ute".
Det få tänker på är vilket filformat man använder.
Låser man sig till ett format som kräver ett specifik program eller ett format där man kan använda olika program?

Det här spelar roll framöver, då ett låst filformat riskerar att inte längre stödjas eller att programmet som måste användas blir dyrt, måste uppgraderas eller helt enkelt läggs ner. Med ett öppet filformat (typ LibreOffice) vill jag påstå att risken minskar rejält.
---
Mvh Peter

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.077
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #29 skrivet: fre 31 jul 2020, 12:30:57 »
Mitt inlägg var baserat på paj2:s kommentar om "nördighet" nivå +  ;) för att indikera att inlägget inte skulle tas på fullt allvar utan med glimten i ögat/lite skämtsamt mj-rallar emellan, men text är ett svårt medium att överföra nyanser med.

Då anser jag det är lite mer nördigt att leta upp LibreOffice och installera det på datorn istället för standard Miscrosoft office paketet som enligt prisjakt ligger någonstans mellan 300-1700Kr i inköp.

Hoppas att vi kan gå vidare med de arbetsredskap vi gillar och ha en bra dag.

OK...jag förstår. Jag såg inte "glimten"  ;)
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.293
« Svar #30 skrivet: fre 31 jul 2020, 22:27:27 »
Det har alltid varit ett religionskrig mellan Microsoft och övriga program, så inte förvånad att det väcks ”ont blod” ;)
Sen kan man å andra sidan fråga sig, om merparten av alla företag använder ett väletablerat program, varför krångla till det med andra program/filformat som de som är mindre datorkunniga inte kan? Många lär sig programmen via jobbet o i princip samtliga storföretag använder ju MS då det har högst säkerhet med inbyggd koppling mot användardatabasen i AD.
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

Utloggad lgrfbs

• Stammis
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #31 skrivet: fre 31 jul 2020, 23:08:27 »
Intressant att vi hamnade på filformat, jag har avslutat den tråden för min del.

När jag köpta min PIKO mätvagn så såg jag nyheten via en engelsk hobbyhandlare som la ut ett reklamklipp på Youtube.
Jag gick sedan igenom samtliga Svenska hobbyhandlares webbutiker som jag brukar köpa från, just för att stöda Svensk hobbyhandel, tyvärr fanns inte vagnen som då var en nyhet från PIKO i någon av mina favorit hobbyhandlare i Sverige.
Så när jag hade konstaterat att ingen hade nyheten i sina webbutiker, så köpte jag från den Engelska webbutiken som hade gjort nyhetsklippet, vilket jag kan tycka är ganska okej eftersom det vad de som gjord mig intresserad av att köpa vagnen.
Hade vagnen funnits i Svensk webbutik hade jag köpt den där.

Jag väntar fortfarande på mina två Y1:or som jag förbeställde samma dag som de var synliga i Svensk webbutik.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Utloggad Roberto

• Användare
  • 0704-385030
« Svar #32 skrivet: lör 01 aug 2020, 09:22:12 »
Raderat :oops:
« Senast ändrad: lör 01 aug 2020, 21:42:42 av Roberto »
Nygammal MJ-nörd...

Utloggad N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.068
« Svar #33 skrivet: lör 01 aug 2020, 10:55:45 »
Beträffande PIKO-köpet, vad kostade frakten från the UK :disapprove:

Inte avseende PIKO-vagnen, men här kommer aktuella fraktpriser från min favorithandlare i U.K. :D.

Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare med 9mm kaliber (N och HOe). Webmaster SvMJF.

Utloggad lgrfbs

• Stammis
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #34 skrivet: lör 01 aug 2020, 10:57:38 »
Roberto
Kodstycke: [Välj]
2017-11-18 21:39
Your Order Details...

Product Code Description                                 Item Price Qty Total
PI55050         PIKO 55050 Expert + Track measurement wagon £ 145.00 1 £ 145.00
                                                                        Sub Total: £ 145.00
                                                    Delivery(Royal Mail recorded): £ 12.50
                                                                            Total: £ 157.50
Kommer inte ihåg vad som kom till vid den lokala leveransen.

Utloggad Claes W

• Användare
  • Antal inlägg: 93
« Svar #35 skrivet: lör 01 aug 2020, 11:28:10 »
Sticker ut huvudet och tar upp ursprungstråden som bl a rörde svenska hobbyaffärer och deras service/priser.
Jag har beställt från såväl Luleå som Munka Ljungby och är positivt överraskad över deras service. beställde igår vid 12-tiden, kortbetalning och kl 13.30 fick jag mail att min order var klar, fraktfri och hade hämtats av Schenker. det tycker jag är bra. Lika bra service från Luleå och hade paketet två dagar senare. jag bor i Alingsås så kanske skulle avståndet innebära ytterligare en dag men icke.  jag handlar gärna vidare från dessa handlare...

Utloggad Roberto

• Användare
  • 0704-385030
« Svar #36 skrivet: lör 01 aug 2020, 11:38:20 »
Raderat ;)
« Senast ändrad: lör 01 aug 2020, 21:41:58 av Roberto »
Nygammal MJ-nörd...

Utloggad Spirit

• Användare
  • Antal inlägg: 444
« Svar #37 skrivet: lör 01 aug 2020, 11:47:27 »
Sticker ut huvudet och tar upp ursprungstråden som bl a rörde svenska hobbyaffärer och deras service/priser.
Jag har beställt från såväl Luleå som Munka Ljungby och är positivt överraskad över deras service. beställde igår vid 12-tiden, kortbetalning och kl 13.30 fick jag mail att min order var klar, fraktfri och hade hämtats av Schenker. det tycker jag är bra. Lika bra service från Luleå och hade paketet två dagar senare. jag bor i Alingsås så kanske skulle avståndet innebära ytterligare en dag men icke.  jag handlar gärna vidare från dessa handlare...

Ja, jag har också i stort sett bara goda erfarenheter.
Min lokala handlare MJ-hobby är extremt snabba och billiga när det gäller frakten, det är billigare att klicka hem grejor istället för att köpa bensin. Och så slipper man frestas av något man råkar få syn på i butiken. :D Men jag sprider gracerna lite på andra svenska handlare också, beroende på vad jag vill ha.

Det är väldigt ofta saker inte finns i lager, så ordern hamnar helt enkelt där saker finns. Ingen nämnd, ingen glömd.
« Senast ändrad: lör 01 aug 2020, 11:54:54 av Spirit »
Hälsningar
Stefan

H0, 2R DCC. Försöker förtvivlat begränsa mig till svenskt 80-tal, men det går sådär... :)

Utloggad sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.250
« Svar #38 skrivet: lör 01 aug 2020, 19:46:29 »
Köpte ett nytt fordon till min MJ för ett tag sedan. Kollade priser både här i Sverige och i Tyskland.
4500:- blev det billigaste priset här i Sverige och 3700:- i Tyskland ,av det jag hittat (inkl. Fraktkostnad).
Det blev en order till Tyskland.
Köpte sedan på mig ett antal ljuddekodrar också, men där gick ordern till en svensk handlare eftersom prisskillnaden var gynnsammare, dock inte lägst. Men även köpupplevelsen har ett värde.