Författare Ämne: airbrush  (läst 2673 gånger)

Utloggad sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.338
SV: airbrush
« Svar #25 skrivet: tis 06 okt 2020, 17:23:45 »
Vad gäller hållare för Airbrush så har jag sökt efter en hållare där man får ner munstycket i lite vatten, så att det inte torkar.
Någon som hittat något sådant?

Utloggad N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.111
« Svar #26 skrivet: tis 06 okt 2020, 20:27:34 »
En hållare till airbrushen är ett måste.

Själv har jag kompressorn på golvet (en högljudd sak från Jula som skrämmer slag på grannarna och även mig när den går igång). Jag har ett par hemmabyggda hållare i den likaledes hemsnickrade sprutboxen, men oftast använder jag en sådan här som hållare under målningsarbeten.

Fungerar utmärkt att rengöra spruta med mellan t ex olika lager av samma färg. När jag skiftar kulör plockar jag isär och rengör
OBS att denna rengöringsbehållare finns att få från många leverantörer... ...Rebellhobby råkar bara vara min favoritleverantör när det kommer till målning och plastmodellbygge  :beer:.
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare med 9mm kaliber (N och HOe). Webmaster SvMJF.

Utloggad 71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.664
« Svar #27 skrivet: ons 07 okt 2020, 19:12:10 »
Jag har använt  airbrush i  säkert 30 år och jag har aldrig behövt nån hållare till den :)

Jag har en Sil-Air kompressor som är en riktig knäpptyst kompressor, det är däremot ett måste :)

Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

Utloggad 3R AC

• Stammis
  • Antal inlägg: 574
« Svar #28 skrivet: ons 07 okt 2020, 20:36:54 »
Jag använder en Sparmax kompressor liknande dom som Matajen har spanat på. Till den har jag snabbkoppling på luftslangen till alla mina färgsprutor (Harder & Steenbeck Infinity CR, Evolution CR samt en gammal Aztek A470). Mycket praktiskt att bara klicka loss och lägga ifrån sig sprutan och inte behöva krångla med slangen. Ett sånt där tillbehör som inte är ett "måste", men som gärna blir det när man väl har det. :)

Utloggad AlexEhn

• Stammis
  • Antal inlägg: 507
« Svar #29 skrivet: ons 07 okt 2020, 21:07:12 »
Jag har kört med Biltemas grejer i drygt två. Funkar hur bra som helst och blir bra resultat.
Är periodare, målar ca 3 gånger i veckan i perioder, kanske två månader mellan perioderna.

Du får bra grejer för 1148 SEK.
https://www.biltema.se/bygg/farg/fargsprutor/airbrush/

Utloggad N_Rallaren

• Stammis
« Svar #30 skrivet: ons 07 okt 2020, 21:56:18 »
Jag har använt  airbrush i  säkert 30 år och jag har aldrig behövt nån hållare till den :)

Jag har en Sil-Air kompressor som är en riktig knäpptyst kompressor, det är däremot ett måste :)

Stefan

Hur gör du när du lägger den ifrån dig? Med öppen färgkopp känns tycker jag att det är lätt att spilla då ju sprutan blir lite topptung  :???: Har en Badger Cresendo.
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Utloggad Beeblebrox

• Stammis
  • Antal inlägg: 606
« Svar #31 skrivet: tor 08 okt 2020, 19:43:02 »
Har en Badger Cresendo.
Kör du med en Cresendo kan jag rekommendera att byta/komplettera med något smidigare. Den är smidig som en elefant och lätt som en stridsvagn ;)
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
HO 2R DCC

Utloggad N_Rallaren

• Stammis
« Svar #32 skrivet: tor 08 okt 2020, 20:01:22 »
Har en Badger Cresendo.
Kör du med en Cresendo kan jag rekommendera att byta/komplettera med något smidigare. Den är smidig som en elefant och lätt som en stridsvagn ;)

Men fungerar riktigt bra - om man bara har något att ställa ifrån sig den i som nämnes ovan. Den duger fint för det jag använder den till och det har den gjort i nästan ett decennium. Elefanter och stridsvagnar känner jag inte igen mig i...
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Utloggad Beeblebrox

• Stammis
  • Antal inlägg: 606
« Svar #33 skrivet: tor 08 okt 2020, 21:45:15 »
Har en Badger Cresendo.

Men fungerar riktigt bra - om man bara har något att ställa ifrån sig den i som nämnes ovan. Den duger fint för det jag använder den till och det har den gjort i nästan ett decennium. Elefanter och stridsvagnar känner jag inte igen mig i...
Har du provat någon mindre och modernare spruta? Den är ju mer för större jobb.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
HO 2R DCC

Utloggad 71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.664
« Svar #34 skrivet: lör 10 okt 2020, 09:08:57 »

Stefan

Hur gör du när du lägger den ifrån dig? Med öppen färgkopp känns tycker jag att det är lätt att spilla då ju sprutan blir lite topptung  :???: Har en Badger Cresendo.

Jag lutar bara sprutan mot t ex en färgburk. Målar på diskbänken så jag kan inte sätta fast en hållare även om jag har ett par stycken. Använder sprutan från Clas Olsson som räcker för mej, använder den inte så mycket på senare år då jag mest använder Tamiyas sprayburkar. Dom målar jag med i duschen :)

Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis