Författare Ämne: Hur fungerar denna flaska?  (läst 542 gånger)

Utloggad Krimmer

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 10
Hur fungerar denna flaska?
« skrivet: sön 24 maj 2020, 01:24:18 »

Är det väldigt stor skillnad i resultat på denna flaska : https://shop.noch.com/puffer-bottle-empty-08100.html?___store=en
och på en av de där, i mitt tycke, svindyra "static applicators"?

Känns som att jag gärna kan skaka lite om jag kan spara några hundra :D

Utloggad To1973

• Användare
  • Antal inlägg: 193
SV: Hur fungerar denna flaska?
« Svar #1 skrivet: sön 24 maj 2020, 03:23:24 »
in contrast to the electronic grasmaster, with this Manuel bottle the grass fibers are shot into the glue mixture when the bottle is compressed.  the result is not perfectly standing grass.  You could also theoretically take a small plastic bottle and drill a few holes in the lid.  in my opinion the electric grasmaster is the better option.  on YouTube there are also instructions to build it yourself.

Utloggad To1973

• Användare
« Svar #2 skrivet: sön 24 maj 2020, 03:28:47 »

Utloggad Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 6.311
  • Lindome
« Svar #3 skrivet: sön 24 maj 2020, 09:49:33 »
Jag har en sådan grassmaster har dock ej provat den än men min åsikt är nog den att det blir en större effekt med grassmastern än med flaskan, det man vill uppnå är att gräset står mer uppåt, fast om du vill spara några hundringar så gör det det är upp till dig.  :)

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Utloggad bromsarn

• Användare
  • Antal inlägg: 83
  • Du skall icke hälla lim uti dina växlar
« Svar #4 skrivet: sön 24 maj 2020, 13:18:40 »
Jag tycker att man får till ett ganska OK gräs med den sortens flaska. Dock så funkar flaskan bara för korta gräsfiber. Om man prompt vill ha högt svajande gräs så får man ta till en Gras Master eller liknande maskin. Jag har personligen aldrig provat någon sådan.

Det sägs att även att man kan skada elektroniken i sin modelljärnväg med den ström man leder genom landskapet när man nyttjar Gras Mastern. Det är dock inget jag har någon förstahandskunskap om. Det finns nog andra som har med koll.

Utloggad Grävarn

• Veteran
  • Lindome
« Svar #5 skrivet: sön 24 maj 2020, 13:35:52 »
Vilken elektronik är det du menar då? Är det dekodrar eller digitalcentral?

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Utloggad bromsarn

• Användare
  • Antal inlägg: 83
  • Du skall icke hälla lim uti dina växlar
« Svar #6 skrivet: sön 24 maj 2020, 15:12:42 »
Det bör väl vara dekodrar som kan det kan hända saker med. Än en gång vill jag poängtera att det där är ingenting jag har någon förstahandskunskap om. Det kan ha varit någonstans i detta forumet som den saken har nämnts.

Utloggad PeO

• Stammis
  • Antal inlägg: 555
« Svar #7 skrivet: sön 24 maj 2020, 16:37:22 »
Jag tänkte inte på det de första gångerna de första gångerna jag använde Grassmastern med tågen stående på anläggningen, men ingen skada märktes. Till saken hör att jag har ett par Trixvagnar med glödlampsbelysning stående på spåret, så det kan aldrig bli någon farlig spänning mellan rälerna = polerna på booster och dekodrar. För att åstadkomma skada måste det bli hög spänning mellan två punkter på elektroniken. Det kan det lätt bli, om man själv är uppladdad med statisk elektricitet och tar i elektronikkomponenter, det har jag däremot råkat ut för. Jordade lödverktyg + att man själv är urladdad, t. ex ta i ett element innan du börjar. På professionella arbetsplatser har man jordade armband eller liknande. För att vara säker - kortslut rälsen.
Apropå strålängd: jag är inte nöjd med Grassmaster version 1 och 2 med längre strån än 6-8 mm. 10-12 mm ligger till stor del huller om bladder. Version 3 annonseras som starkare. "Profi-Geräte" med mycket högre styrka har annonserats från andra firmor, men €680 avskräckte.

Plastflaskan fanns redan i mitten av 70-talet och faktiskt - den fungerade med de korta strån som fanns då, om man skakade om väl först, så att stråna blev uppladdade.

Utloggad Helmut Maripuu

• Användare
  • Antal inlägg: 361
« Svar #8 skrivet: mån 25 maj 2020, 23:47:24 »
Bilden på den hemmabyggda grasmasterna är felaktig.Elektriciteten går kortaste vägen vilket resulterar i att har man en rund sil får man en kattsvans mellan modulen och silen. långa strå är svåra att få att stå.
Fungerar muckat bättre om man tar en kryddburk och skär upp största möjliga hål i locket och så tar men en sil och bankar till nätet så att den blir platt för då sprider sig strömmen jämnare. Har testat några olika flugsmällare och tycker att Biltemas fungerade bäst för mig.
 https://www.biltema.se/fritid/tradgard/skadedjur/flugsmalla-elektrisk-2000040030
Har valt att ha en kabel mellan flugsmällaren och anläggningen och mellan flugsmällaren och kryddburken. Nackdelen är att man "OFTA!" lägger handen på anläggningen och sedan råkar peta på metallnätet med den andra handen.Som tur är är både jag och mina vänner som håller på och bygger moduler ateister. Tror att en liten chock är ofarlig.

Utloggad Grävarn

• Veteran
  • Lindome
« Svar #9 skrivet: tis 26 maj 2020, 07:02:50 »
Som tur är är både jag och mina vänner som håller på och bygger moduler ateister. Tror att en liten chock är ofarlig.
Jo men väl så obehaglig när det sker  ;)

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Utloggad To1973

• Användare
« Svar #10 skrivet: tis 26 maj 2020, 09:26:33 »
you can put on rubber gloves 😁