Författare Ämne: Möllehems smartphone-interface  (läst 261 gånger)

Utloggad Markus

• Användare
  • Antal inlägg: 284
Möllehems smartphone-interface
« skrivet: lör 23 maj 2020, 23:02:34 »
Går det att använda Möllehems smartphone-interface (som använder bluetooth) för att köra tågen med passande app (t.ex. Engine Driver) på mobilen utan att gr omvägen via datorn? Engine Driver kan ju kopplas ihop med en loconet-central direkt utan att gå via datorn om man använder ett WiFi-interface, men hur är det med bluetooth?

Och sekundär fråga: har jag förstått det rätt att detta interface kan användas som ett vanligt loconet-PC-interface för att koppla ihop med JMRI? Vore praktiskt, jag tycker inte om att ha för mycket sladdar...
« Senast ändrad: lör 23 maj 2020, 23:11:47 av Markus »
TT-rallare i förskingringen

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.985
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Möllehems smartphone-interface
« Svar #1 skrivet: Igår kl. 08:29:26 »
Mycket intressant frågeställning!

Väntar med spänning vad Anders (MGP) eller någon annan insatt skall svara.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skalerallare /Traincontroller / MGP
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad OlofW

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 5
    • Lundarallarna
« Svar #2 skrivet: Igår kl. 10:51:53 »
Med reservation för att jag inte provat

Följande kombination finns och skall som jag förstått det fungera för att kontrollera tågen:

App i telefon -> WiFi -> Dator (ej Raspberry Pi) som kör JMRI -> Seriekommunikation över Bluetooth -> Möllehems BT interface -> LocoNet -> DCC central -> DCC booster -> Räls ->  Tåg

Så jag kan inte se något som hindrar dig från att skriva en app till telefonen som sätter upp en serielina över Bluetooth direkt till BT interfacet och låter dig kontrollerar tågen.

Vänliga hälsningar
Olof

Utloggad Markus

• Användare
« Svar #3 skrivet: Igår kl. 11:07:18 »

Så jag kan inte se något som hindrar dig från att skriva en app till telefonen som sätter upp en serielina över Bluetooth direkt till BT interfacet och låter dig kontrollerar tågen.

Det kan jag: mina obefintliga kunskaper i programmering.  :D

Jag slängde iväg ett e-mail till Möllehem, och de trodde inte att det skulle gå. Hörde av mig till de som gör Engine Driver också, och vi får se vad de svarar. Men det borde ju finnas en app någonstans därute som kan köra via bluetooth istället för WiFi, för rent tekniskt torde det ju inte vara något hinder.

Jag är nöjd med den kontroll jag har just nu, och jag har inget behov av att köra via datorn. Men det vore praktiskt att kunna sätta upp en gammal smartphone som extra körhandtag om det kommer gäster. Jag skulle ju kunna göra det via datorn, men det känns ju som ett onödigt extra steg om man inte vill använda övriga funktioner.

Utloggad rcmodeler

• Användare
  • Antal inlägg: 123
« Svar #4 skrivet: Igår kl. 13:16:36 »
Det räcker ju inte med att det finns Bluetooth på enheterna, dom måste ju tala samma språk också.
Om dom inte är avsedda att kommunicera med varandra så är chansen liten att dom gör det.

Utloggad Markus

• Användare
« Svar #5 skrivet: Igår kl. 13:30:35 »
Det räcker ju inte med att det finns Bluetooth på enheterna, dom måste ju tala samma språk också.
Om dom inte är avsedda att kommunicera med varandra så är chansen liten att dom gör det.

Fast de talar ju samma språk! Om du har till exempel Engine Driver i mobilen och en dcc-central på banan så talar ju dessa samma språk. Och de går att koppla ihop direkt utan dator emellan via WiFi. Då borde det ju också gå att få dem att samtala via Bluetooth; datan som sänds emellan enheterna är ju densamma, skillnaden är teknologin den sänds med. Om det sedan finns en sådan app är ju en helt annan sak. De flesta MJ-producenter har ju gått in för WiFi som trådlöst medium.

Utloggad rcmodeler

• Användare
  • Antal inlägg: 123
« Svar #6 skrivet: Igår kl. 14:42:54 »
Fast de talar ju samma språk! Om du har till exempel Engine Driver i mobilen och en dcc-central på banan så talar ju dessa samma språk. Och de går att koppla ihop direkt utan dator emellan via WiFi. Då borde det ju också gå att få dem att samtala via Bluetooth; datan som sänds emellan enheterna är ju densamma, skillnaden är teknologin den sänds med. Om det sedan finns en sådan app är ju en helt annan sak. De flesta MJ-producenter har ju gått in för WiFi som trådlöst medium.
Även om dom talar samma språk på wifi är det inte säkert att det görs på Bluetooth. Ta inte det för givet!
Engine Driver har väl ingen Bluetooth överhuvudtaget, i alla fall inget som nämns på hemsidan.
Dom appar jag sett som kommunicerar via Bluetooth kör eget system.