Modelljärnvägar > Spårplaner

Modelljärnväg/Förråd

(1/3) > >>

Threepwood:
Hej!

Jag och frugan har planerat att göra om garaget till förråd plus att jag ska få bygga en stationär bana där. Får använda ungefär hälften av garaget.

Så nu har jag lite frågor jag skulle vilja ha hjälp med.

1. Vilket är smartast att satsa på med det utrymmet jag förfogar över? N eller H0. Sitter hemma med ett startpaket med Märklin H0 men är inte främmande för att byta till N. Temat jag har tänkt är Centraleuropeisk skidort, epok V-IV. Är inte ute efter pajkastning om vilket av dom som är bäst utan mer vilket som passar det jag vill bygga (Utbud, storlek mm).

2. Vart i rummet och hur på ett ungefär ska man sätta upp det? Tanke på rummets utformning och att det ska vara lättillgängligt.

3. Något mer man bör tänka på innan? Har aldrig byggt en stationär bana innan. Utan mer "lekt" lite med startsetet jag har.

Här kommer ett vy över garaget. Måtten är +- några cm och bilden är ej skalenlig.

Simpan:
Kul att du tagit beslutet att påbörja en modelljärnväg!  :up:
Här på forumet är du i gott sällskap och du kommer få massor med tips och hjälp kring det mesta du undrar över.
En bra start innan du börjar, som jag varmt rekommenderar, är att gå in på denna hemsida: http://www.svenskmjwiki.se/Nyb%C3%B6rjare

* Eftersom du har en H0-sats(är den analog eller digital förresten?) så skulle jag satsa på att börja med den först och bygga ut den med lite mer räls och växlar. Den skalan kommer att fungera utmärkt på den ytan du har oavsett om du vill bygga en stor böljande layout eller en mindre mer kompakt. Den stora skillnaden mellan H0 och N är ju att du får in så mycket mer i N-skalan, längre stationer och betydligt mer spår och växlar på samma yta. Oavsett skala, bör du besluta dig för vilken du skall bygga med innan du kör igång all planering.
* Nere i vänstra hörnet skulle jag lägga en L-formad layout.
* Hur mycket tid och pengar vill du lägga ner i byggandet och hur länge kan du ha ytan till förfogande? Ett modellbygge kan och skall hålla på läääänge... :DLycka till!

Threepwood:

--- Citat från: Simpan skrivet sön 24 maj 2020, 10:11:08 ---Kul att du tagit beslutet att påbörja en modelljärnväg!  :up:
Här på forumet är du i gott sällskap och du kommer få massor med tips och hjälp kring det mesta du undrar över.
En bra start innan du börjar, som jag varmt rekommenderar, är att gå in på denna hemsida: http://www.svenskmjwiki.se/Nyb%C3%B6rjare

--- Slut citat ---

Den ska jag läsa igenom.

--- Citat från: Simpan skrivet sön 24 maj 2020, 10:11:08 ---
* Eftersom du har en H0-sats(är den analog eller digital förresten?) så skulle jag satsa på att börja med den först och bygga ut den med lite mer räls och växlar. Den skalan kommer att fungera utmärkt på den ytan du har oavsett om du vill bygga en stor böljande layout eller en mindre mer kompakt. Den stora skillnaden mellan H0 och N är ju att du får in så mycket mer i N-skalan, längre stationer och betydligt mer spår och växlar på samma yta. Oavsett skala, bör du besluta dig för vilken du skall bygga med innan du kör igång all planering.
--- Slut citat ---

Det missade jag att skriva det är ett digitalt Märklin startsats. https://www.maerklin.de/en/products/details/article/29483/

--- Citat från: Simpan skrivet sön 24 maj 2020, 10:11:08 ---
* Nere i vänstra hörnet skulle jag lägga en L-formad layout.
* Hur mycket tid och pengar vill du lägga ner i byggandet och hur länge kan du ha ytan till förfogande? Ett modellbygge kan och skall hålla på läääänge... :DLycka till!

--- Slut citat ---

Tackar. Tid och pengar hoppas man ju är oändligt  ;). Tanken är att den ska stå där länge.

Simpan:

--- Citat från: Threepwood skrivet sön 24 maj 2020, 16:34:53 ---
Det missade jag att skriva det är ett digitalt Märklin startsats. https://www.maerklin.de/en/products/details/article/29483/

--- Slut citat ---
Det där såg fint ut, mycket klokt av dig att köpa en digital sats, och dessutom med en Mobile Station ll som körenhet. :up: Den kommer att räcka långt.

Nu är det dags att införskaffa ett spårplaneringsprogram och köra igång med layouten.  :D

sintra:

--- Citat från: Threepwood skrivet lör 23 maj 2020, 17:50:50 ---...jag ska få bygga en stationär bana där. Får använda ungefär hälften av garaget.

--- Slut citat ---

Har själv haft tillgång till garaget, men då i princip hela detta. Risken är möjligtvis att man tror att man kommer få plats med mycket mer än vad man egentligen får.
Bara det faktum att man kanske vill ha en vändslinga gör at man inser vilken plats saker och ting egentligen tar.
Gör som "Simpan" föreslog och skaffa dig ett spårplaneringsprogram, det kommer säkerligen att vara till nytta.

I ett mindre utrymme skulle jag själv nog satsa på en "punkt till punkt"- bana. Kanske till och med enligt ett modulsystem, även om du nu avser bygga stationärt.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion