Författare Ämne: Signal lampor för kontor, typ äldre  (läst 537 gånger)

Utloggad Hans O

• Stammis
  • Antal inlägg: 531
Signal lampor för kontor, typ äldre
« skrivet: lör 23 maj 2020, 09:33:19 »
God morgon,  sitter i en äldre kontors miljö med en denna typ av lampor,  försöker få med en bild

Kom visst på sneden,  fanns också ett annat system med 5 röda lampor som var placerade likt en tärning.  Någon som har ett namn på systemen.

Mvh Hans O
Kör 3R Märklin, styr över IB 2án,  feedback genom 63330 "outback" genom 63410 och testar TC´s funktioner så fort jag hinner......  men på senare år snöat in på kabeldragning, m räls och div vagns sammansättningar.......

Utloggad sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.228

Utloggad Kristian_K

• Användare
  • Antal inlägg: 63
SV: Signal lampor för kontor, typ äldre
« Svar #2 skrivet: lör 23 maj 2020, 13:52:10 »
Känner inte till något namn, men visst var dessa lampsystem (eller åtminstone det med fem röda lampor) menade att lysa i olika kombinationer för att signalera att en viss anställd i byggnaden hade telefon?
Lokförare till yrket. Än så länge har jag dessvärre inget hobbyrum för MJ-utövande, men en enplansvilla är på gång!
Kör skala Z, N, H0, H0e, 00, 0, 0e och G. Ingen särskild epok, inget särskilt land.

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.190
« Svar #3 skrivet: lör 23 maj 2020, 14:05:41 »
Såna fanns på det kontor där jag först jobbade. Då var det fem röda i en tärning. Signallampa hette det då. Ljustorn är ett ord som dykt upp senare.
BW

Utloggad Jan Frelin

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.032
« Svar #4 skrivet: lör 23 maj 2020, 18:20:13 »
Är det inte inpasseringslampor? Någon ringer på, och då kan jag svara med olika ljussignaler.
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.190
« Svar #5 skrivet: lör 23 maj 2020, 18:25:39 »
Nä, det var som det sades ovan meddelande från receptionen. I regel att någon hade ringt. Man lyfte på luren och ringde receptionen så fick man veta vad det var om.

Tillägg: Nu insåg jag vad Jan Frelin avser: inpasseringslampan på chefernas dörrar, i rött och grönt och ibland gult. Det var en annan affär. Upptagen, vänta, stig in.

Personsökare visar sig ordet vara, lite före fickmodellerna.

Fanns säkert i mångas skepnader.

Och chefsvarianten, här från en annons i Svd någon gång 1966. Idén var inte ny då.

« Senast ändrad: lör 23 maj 2020, 18:46:27 av BenWah46 »
BW