Författare Ämne: Anslutning/ registrering av Roco.s Z21  (läst 227 gånger)

Utloggad Kermit

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 10
Anslutning/ registrering av Roco.s Z21
« skrivet: fre 22 maj 2020, 22:58:47 »
Z21-Nybörjare       ( Här några korta frågor från en gröngöling på området och därunder en längre variant för den som är nyfiken)

Hallå i vårt avlånga lands många mj-stugor!

Tydligen är det viktigt att installera eller uppgradera Z21 och det gör man så vitt jag förstår innan systemets användande genom att koppla in Z21 routern till datorns router. Men därefter är det min fråga:

Finns tydligen två nummer att ange under  Z21 routern. Skall man ange bägge numren, eller är detta beroende på om man har ett fast nät såsom vi med bredband eller om datorn ansluter via luften så att säga? Skall man alltså endast ange det ena numret?

Tanken är att köra tågen via mobilen men också en ny sladdlös Multimaus som komplement, är det då viktigt att tänka på något speciellt när man första gången ansluter nya Z21 för att kunna börja använda den, alltså när man registrerar Z21 mm?

Det var alltså frågorna och jag är mycket tacksam ifall någon vill ge lite vägledning.

Här nedan den långa varianten fast utan ovanstående frågor som redan berörts.

Denna längre varianten är bakgrunden till varför en gubbe som inte är tekniskt kunnig eller speciellt språkbegåvad ändå satsat på Roco.s Z21 Alltså att läsa endast för den som har tålamod och är lite nyfiken om bakgrunden till uppgradering av en gammal mj dröm som äntligen nu förverkligas.

Vi är två gubbar som inte kompletterar varandra när det gäller tekniskt kunnande och språkkunskaper, vi är alltså lika kassa bägge två inom dessa idag allt viktigare områden, ja, dessvärre är det så. Däremot har vi ett brinnande intresse för modelltåg och kommit igång med en gemensam 2 räls modelljärnväg som körs med Roco.s möss och Multimaus. På den vägen tog vi det kanske dåraktiga beslutet att investera i Roco.s Z21. Dåraktigt eftersom vi lider av ovanstående handikapp, alltså bristande språk och teknikkunskaper. Naturligtvis precis såsom jag misstänkte, har det alltså uppstått problem redan inledningsvis, då vi inte förstår om man nu måste registrera Z21 för att få den eller routern att fungera. Att koppla ihop Z21 enheten med dess router var ju busenkelt och sedan är det ju bara att koppla in Z21 routern med datorns router så vitt jag begriper det hela.

Tanken är så klart att kunna köra modelltågen med en mobiltelefon och vart alltså dags att skrota den gamla som inte klarar av appar och köpa en splitterny, ja även på det området har tiden rusat förbi oss gubbjävlar. Allt är alltså nytt. I stället för att sätta sig i en gungstol och drömma om flydda dagar kastar vi oss alltså in i framtiden så gott det går. Vänder mig nu därför till detta eminenta forum för att ställa lite frågor  och kanske någon därute har tålamod att bringa lite ljus i mörkret. Och nästa gång jag ställer en dum fråga kanske någon annan har tålamod med oss gröngölingar att lotsa oss vidare. För det här kommer att ta tid och innebära mycket tålamod.

Avslutningsvis är tanken att mj intresset skall leda till en modernare europeiskt anläggning och en annan äldre nordamerikansk, detta då den ena av oss är mest intresserad av Europa och då även modernare tåg och den andre däremot föredrar Amerikas Förenta Stater och då av äldre årgång såsom 50-talet.

Med bästa hälsningar Per (som bugar och tackar för all eventuell hjälp)

Utloggad Fredrik

• Moderator
  • Antal inlägg: 1.533
    • SaFre Modelrailroading
SV: Anslutning/ registrering av Roco.s Z21
« Svar #1 skrivet: fre 22 maj 2020, 23:42:55 »
Hej!

För att använda Z21 behöver den inte på något vis installeras eller uppgraderas först (därmed inte sagt att det inte finns en uppgradering, men ge er inte på det först).

Har du/ni kopplat Z21 till den medföljande routern så kommer det att fungera "out-of-the-box" - men: Ska du köra via mobilen så måste du ansluta den till Z21-routerns WiFi-nät, och inte till ditt vanliga WiFi (som jag antar att mobilen är ansluten till normalt). Har man ett "eget" WiFi sedan tidigare, och dessutom använder Roco-routern - så måste man vara uppmärksam på vilket av näten man faktiskt använder!

Z21-routerns nät hittar du om du öppnar WiFi-inställningar i mobilen och det heter (om jag inte minns helt fel) någonting med Z21 och några siffror. Anslut till det nätverket och DÅ behöver du en av koderna under Z21-routern. Den andra koden är för att logga in i själva routern - men det har du inget behov av (inte just nu i alla fall).

När du loggat in på Z21-nätet, utan att den routern är kopplad till "den andra" - så tappar du nu internetanslutningen i mobilen, så se till att ha laddat ner Z21-appen innan...

Har du appen i mobilen, anslutit densamma till Z21-nätet (WiFi) och Z21 till routern, så är det "bara" att öppna appen registrera ett lok och köra...

Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 B1/MJ-fjärren

RTFM - det gör jag...

Utloggad usjkpas

• Användare
  • Antal inlägg: 465
  • Ingenting är omöjligt!
    • Habo Hobby
« Svar #2 skrivet: fre 22 maj 2020, 23:43:49 »
Lite oklart vad du menar, har du kollat med butiken där du köpte Z21? För det är väl en svart med TP-link router?
Numera modulägare och Tkl i Nättelund, svenskt 2R DCC, Epok III-VI
Driver också Habo Hobby

Utloggad usjkpas

• Användare
  • Antal inlägg: 465
  • Ingenting är omöjligt!
    • Habo Hobby
« Svar #3 skrivet: fre 22 maj 2020, 23:47:22 »
Hej!

För att använda Z21 behöver den inte på något vis installeras eller uppgraderas först (därmed inte sagt att det inte finns en uppgradering, men ge er inte på det först).

Har du/ni kopplat Z21 till den medföljande routern så kommer det att fungera "out-of-the-box" - men: Ska du köra via mobilen så måste du ansluta den till Z21-routerns WiFi-nät, och inte till ditt vanliga WiFi (som jag antar att mobilen är ansluten till normalt). Har man ett "eget" WiFi sedan tidigare, och dessutom använder Roco-routern - så måste man vara uppmärksam på vilket av näten man faktiskt använder!

Z21-routerns nät hittar du om du öppnar WiFi-inställningar i mobilen och det heter (om jag inte minns helt fel) någonting med Z21 och några siffror. Anslut till det nätverket och DÅ behöver du en av koderna under Z21-routern. Den andra koden är för att logga in i själva routern - men det har du inget behov av (inte just nu i alla fall).

När du loggat in på Z21-nätet, utan att den routern är kopplad till "den andra" - så tappar du nu internetanslutningen i mobilen, så se till att ha laddat ner Z21-appen innan...

Har du appen i mobilen, anslutit densamma till Z21-nätet (WiFi) och Z21 till routern, så är det "bara" att öppna appen registrera ett lok och köra...

och här gäller det att veta vad man gör.... Om du ansluter den medskickade routern måste man ha koll på vilka IP-adresser som finns i ditt befintliga nätverk. Rocos router är i segmentet 192.168.0.xxx och Z21 har fast IP, 192.168.0.111 Om man nu har ett nätverk hemma med samma IP-nummer måste man ändra i DHCP-inställningarna så varje router inte delar ut samma IP-adresser
Numera modulägare och Tkl i Nättelund, svenskt 2R DCC, Epok III-VI
Driver också Habo Hobby

Utloggad Fredrik

• Moderator
  • Antal inlägg: 1.533
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #4 skrivet: lör 23 maj 2020, 00:17:51 »
och här gäller det att veta vad man gör.... Om du ansluter den medskickade routern måste man ha koll på vilka IP-adresser som finns i ditt befintliga nätverk. Rocos router är i segmentet 192.168.0.xxx och Z21 har fast IP, 192.168.0.111 Om man nu har ett nätverk hemma med samma IP-nummer måste man ändra i DHCP-inställningarna så varje router inte delar ut samma IP-adresser

Det kan förvisso skapa problem - men de flesta hemroutrar (som jag känner till) använder segmentet 192.168.1.xxx så chansen är stor att det inte påverkar. Jag tänkte bara att de först skulle koppla ihop allt och prova. Skulle det ligga inom samma segment, och routrarna är ihopkopplade, så tar man det problemet då...

Det värsta som kan hända är ju att det inte fungerar direkt.  ;)
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 B1/MJ-fjärren

RTFM - det gör jag...

Utloggad nohab

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.013
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #5 skrivet: lör 23 maj 2020, 12:59:36 »
Per,  jag tycker inte ni gjort något dåligt val :)
Z21 är en kompetent central och det finns hjälp att få, på svenska, här på forumet. Vi är ganska många som också kör med Z21.

Ett val, som redan nämnts här, är om man ska koppla sin Z21-routern till datorns router. Känner man sig lite osäker på tekniken så tycker jag man låter bli, men det är min åsikt.
Det värsta som kan hända är inte "ingenting", det är att någon utifrån tar sig in i din router (en nätverksenhet som ansluts till nätet utan att man först ändrar admin-lösenordet är öppet mål för en illasinnad. Risken kanske inte är jättestor men den finns.)
Det näst värsta som kan hända att det inte fungerar, ingenting går sönder, så man kan ju alltid prova. Å andra sidan vinner man inte så mycket på det heller.
Enda nackdelen med att ha två olika Wifi hemma är att man som sagt måste kolla att mobilen är ansluten till rätt Wifi när man ska ut på nätet respektive när man ska köra tåg.

Z21-routern är inställd på SSID: Z21_ och 4 siffror (det låga strecket heter underscore på engelska och ingår i namnet, som en avdelare mellan Z21 och de 4 siffrorna)
Lösenordet är en 7-siffrig kod.  Båda står som sagt på routerns undersida.

/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

Utloggad Kermit

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 10
« Svar #6 skrivet: Igår kl. 14:08:36 »
Hej!     Här först en kort tacksamhetsvariant för hjälpen. Därunder den långa varianten för den som gitter

Ett mycket stort tack till er killar/ gubbar som varit hjälpsamma, ni är guld värda och mer därtill för oss gröngölingar som tar våra första stapplande steg in i framtidens mj värld.

Här den långa varianten med ytterligare tankar däribland någon fråga som jag fortfarande är lite osäker över :???:

I kåken där anläggningen uppförs och som skall styras med nya svarta Z21 och alltså medföljande TP- link routern. Finns inget annat internt WiFi, så som jag förstått det hela. Alltså trådlöst system mellan datorer mm. Här är alltså datorer kopplade till bredband via väggen så att säga. Här finns heller inga trådlösa tevespel moduler som väl då också fungerar såsom interna WiFi som jag nu fattar det.

Har inte behövt reflektera över ovanstående tidigare, men interna trådlösa system inom hemmets väggar kallas alltså för ViFi, alltså precis såsom mobiltelefoner vars signaler via master och satelliter når runt över hela vårt arma klot. Ja, lever tekniken och man lär så länge man lever och kanske även därefter fast då på en något högre frekvens :).

Oss emellan är en modern mobiltelefon införskaffad bara för att kunna köra anläggningen med, den gamla mobiltelefonen utan appar gick bra att ringa med vilket jag personligen inte sysslar med mer än nödvändigt. Nya moderna mobilens första app blir alltså till Z21. Därefter får man lära sig mer om andra eventuella appar att kanske införskaffa.

Nu en gröngölingsfråga:

Blev lite konfunderad av det här med olika inställningar som alltså skall skilja sig mellan Z21 och den frekvens som mobilen normalt funkar på ( så som jag nu fattar det).

Jag skall alltså först söka upp WiFi-inställningar i mobilen och där alltså klicka för eller installera Z21 frekvensen (WiFi). Innebär detta då att jag automatiskt har installerat Z21 appen? Eller detta görs kanske därefter? Innebär detta därefter att jag bara genom att trycka på mobilens Z21 app automatiskt kan använda den till anläggningen, alltså att köra tågen? Eller måste jag först gå in på mobilens WiFi inställningar och välja den frekvens/ WiFi som jag skall använda mobilen till, alltså om jag skall köra Z21 tåg, eller istället ringa till gräsliga pratkvarnen moster Agda?

Ovanstående frågor är säkert mycket dumma/ löjeväckande för er som är tekniskt bevandrade, men då jag som gröngöling gärna vill vara lite förbered om vad som möter mig när jag sätter igång alla förberedelser via mobilen, så är det guld värt att ha läget så klart som möjligt för mig redan från starten och då förhoppningsvis inte göra alltför många onödiga misstag redan inledningsvis.

Avslutningsvis har vi också införskaffat Roco WLANmaus #10813, alltså såsom ett trådlöst komplement till mobilstyrning. Men då denna inte är någon mobil kan jag tänka mig att den måste installeras via datorn. Men det får väl bli en senare fråga då det kanske är smartast att göra en sak i taget. Kommer alltså säkert fler dumma frågor med tiden till dem som har tålamod att ha med gröngölingar att skaffa.

Återigen ett stort tack från mig och oss okunniga mj-gubbar
Med vänliga hälsningar Per

Utloggad nohab

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.013
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #7 skrivet: Igår kl. 16:06:49 »
En modern mobiltelefon kan kommunicera med omvärlden på flera olika sätt:

Via en mobiltelefonmast til din mobiloperatör och sedan vidare ut i världen till annan fast eller moibil telefon. Till detta används ett SIM-kort och du betalat för anslutningen till t.e.x Tele2, Telia mfl
Det är detta som normalt används när du pratar med andra, men även om du ska "surfa på nätet2 och inte har Wifi tillgängligt.

Via Wifi. Wifi är en trådlös anslutning, oftast till Internet men man kan ha ett lokalt Wifi också. Wifi kallas också WLAN (Wireless Local Area Netwerk, Trådlöst lokalt nätverk)
Om man har Wifi/WLAN kopplat tillInternet via en bredbandsleverantör så är det oftast billigare att "surfa" den vägen eftersom man då oftast betalar en fast summa per månad oavsett hur mycket man surfar.

Via BlueTooth (Blåtand). Detta är dock inte aktuell för Z21 (inte än i alla fall och jag har inte hört några planer för det)

Den vita routern som hör till Z21 skapar ett WLAN/Wifi, och det är detta som du ska koppla din mobiltelefon till för att kunna styra järnvägen.
Även 10813 kopplas kommunicerar via WLAN/Wifi, den är troligen rätt inställd redan från början, dock behöver du lägga in dina lok i dess loklista.
Namnet på Wifi-t kallas SSID och sedan finns ett lösenord, båda dessa finns på en klisterlapp på undersidan av routern.

/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)