Författare Ämne: Elektrifiering av Kibris busbilliga vändskiva  (läst 276 gånger)

Utloggad elindahl

• Användare
  • Antal inlägg: 160
Elektrifiering av Kibris busbilliga vändskiva
« skrivet: tis 19 maj 2020, 15:54:16 »
Igår inhandlade jag Kibris busbilliga vändskiva nr 39456.

Tack vare den här diskussionstråden https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=20746.msg210650#msg210650 var jag väl medveten om dess enkelhet och elektriska begränsningar osv, men just nu fyller denna vändskiva mina behov och alternativ har redan diskuterats i ovan angivna tråd så det behöver vi inte ta igen  ;)

Min tanke var att fästa något slags släpsko under rälsen som skulle glida mot en itusågad metallbricka vars halvor elektrifierades:

Nu till problemet: Jag lyckades inte löda fast kopplingstråd på brickhalvorna. Antagligen är det alldelelse för mycket gods i brickan (diam 22, tjocklek 2,5) så lödkolven mäktar inte med att värma upp den. Rutinerade lödare inser väl detta och provar inte ens? Men nu har jag också lärt mig.  :approve:

Nå. Ett förslag i ovan angivna diskussionstråd var att istället använda en bit mässingsplåt, en tanke som redan slagit mig. Men jag har ingen som helst erfarenhet av mässingsplåt och ej heller någon i min ägo, så det leder slutligen fram till min fråga:

Vilken tjocklek på mässingsplåt är lämplig för att konstruera kontakter, släpskor m.m. för dylika och andra behov? Helst lagom tunn så man kan klippa den med en liten plåtsax, men också såpass tjock så man kan böja den och den behåller formen. En del mässingsplåtar som man kan beställa online är ju extremt tunna, hundradelar av millimeter bara, går det ens löda i eller smälter den?
« Senast ändrad: tis 19 maj 2020, 16:29:31 av elindahl »

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.091
SV: Elektrifiering av Kibris busbilliga vändskiva
« Svar #1 skrivet: tis 19 maj 2020, 15:58:06 »
En remsa av fosforbrons är kanske lämpligare. Löda mot rälsen går väl bra med lite lödvatten.
Alt. borra små hål i brickan, gänga och fäst skruv att löda i.
BW

Utloggad PeO

• Stammis
  • Antal inlägg: 555
SV: Elektrifiering av Kibris busbilliga vändskiva
« Svar #2 skrivet: tis 19 maj 2020, 16:43:41 »
Förmodligen inte bara temperaturen som inte räcker. Brickan ser ut att vara en vanlig el-galvad stålbricka, den är nästan omöjlig att löda på utan bra  starkt lödvatten. Kan du få tag på något tunnare i mässing eller koppar går det lättare att löda.
Principen är annars rätt. Jag hade en hembyggd vändskiva på förra anläggningen, där använde jag en bit kretskort med etsad eller filad avgränsning i vändskivegropen och ett par metallbeck på själva vändskivan. Det fungerade utmärkt.