Modelljärnvägar > Spårmaterial

Elektrifiering av Kibris busbilliga vändskiva

(1/3) > >>

elindahl:
Igår inhandlade jag Kibris busbilliga vändskiva nr 39456.



Tack vare den här diskussionstråden https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=20746.msg210650#msg210650 var jag väl medveten om dess enkelhet och elektriska begränsningar osv, men just nu fyller denna vändskiva mina behov och alternativ har redan diskuterats i ovan angivna tråd så det behöver vi inte ta igen  ;)

Min tanke var att fästa något slags släpsko under rälsen som skulle glida mot en itusågad metallbricka vars halvor elektrifierades:



Nu till problemet: Jag lyckades inte löda fast kopplingstråd på brickhalvorna. Antagligen är det alldelelse för mycket gods i brickan (diam 22, tjocklek 2,5) så lödkolven mäktar inte med att värma upp den. Rutinerade lödare inser väl detta och provar inte ens? Men nu har jag också lärt mig.  :approve:

Nå. Ett förslag i ovan angivna diskussionstråd var att istället använda en bit mässingsplåt, en tanke som redan slagit mig. Men jag har ingen som helst erfarenhet av mässingsplåt och ej heller någon i min ägo, så det leder slutligen fram till min fråga:

Vilken tjocklek på mässingsplåt är lämplig för att konstruera kontakter, släpskor m.m. för dylika och andra behov? Helst lagom tunn så man kan klippa den med en liten plåtsax, men också såpass tjock så man kan böja den och den behåller formen. En del mässingsplåtar som man kan beställa online är ju extremt tunna, hundradelar av millimeter bara, går det ens löda i eller smälter den?

BenWah46:
En remsa av fosforbrons är kanske lämpligare. Löda mot rälsen går väl bra med lite lödvatten.
Alt. borra små hål i brickan, gänga och fäst skruv att löda i.

PeO:
Förmodligen inte bara temperaturen som inte räcker. Brickan ser ut att vara en vanlig el-galvad stålbricka, den är nästan omöjlig att löda på utan bra  starkt lödvatten. Kan du få tag på något tunnare i mässing eller koppar går det lättare att löda.
Principen är annars rätt. Jag hade en hembyggd vändskiva på förra anläggningen, där använde jag en bit kretskort med etsad eller filad avgränsning i vändskivegropen och ett par metallbeck på själva vändskivan. Det fungerade utmärkt.

lgrfbs:
Det är kanske läge att rita ett mönsterkort med cirkulära banor.

AlexEhn:
Fila eller slipa på metallbrickan och ös på med lödfett.

Har lött på kablar på blecken i ett magnetlås, det går om du gör ovanstående och använder den bredaste lödspetsen du har.

Ett alternativ är att köpa en sån här för att värma med istället för lödkolv.
https://www.kjell.com/se/produkter/hem-kontor-fritid/kokstillbehor/koksutrustning/rubicson-creme-brulee-brannare-p48086
Dessutom får du helt plötsligt en orsak att äta mängder med Crème brûlée.  ;) :D


Eller så köper du sånhär. https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/elektronik/monsterkort/experimentkort/flexibelt-glasfiberlaminat-fr4-foto-p89437
Kjell har olika tjocklekar på laminat. 0,25 använder jag mycket av i min lödstuga.

Dra av blå plasten, sandpappra bort en mörktonade fotoresist på de ställen du vill ha kontakt på ytan.
Vill du skapa banor skrapar/slipar/filar du bort hela kopparn och låter glasfibern hålla ihop kretskortet.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion