Författare Ämne: Elektrifiering av Kibris busbilliga vändskiva  (läst 1484 gånger)

Utloggad elindahl

• Användare
  • Antal inlägg: 167
Elektrifiering av Kibris busbilliga vändskiva
« skrivet: tis 19 maj 2020, 15:54:16 »
Igår inhandlade jag Kibris busbilliga vändskiva nr 39456.

Tack vare den här diskussionstråden https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=20746.msg210650#msg210650 var jag väl medveten om dess enkelhet och elektriska begränsningar osv, men just nu fyller denna vändskiva mina behov och alternativ har redan diskuterats i ovan angivna tråd så det behöver vi inte ta igen  ;)

Min tanke var att fästa något slags släpsko under rälsen som skulle glida mot en itusågad metallbricka vars halvor elektrifierades:

Nu till problemet: Jag lyckades inte löda fast kopplingstråd på brickhalvorna. Antagligen är det alldelelse för mycket gods i brickan (diam 22, tjocklek 2,5) så lödkolven mäktar inte med att värma upp den. Rutinerade lödare inser väl detta och provar inte ens? Men nu har jag också lärt mig.  :approve:

Nå. Ett förslag i ovan angivna diskussionstråd var att istället använda en bit mässingsplåt, en tanke som redan slagit mig. Men jag har ingen som helst erfarenhet av mässingsplåt och ej heller någon i min ägo, så det leder slutligen fram till min fråga:

Vilken tjocklek på mässingsplåt är lämplig för att konstruera kontakter, släpskor m.m. för dylika och andra behov? Helst lagom tunn så man kan klippa den med en liten plåtsax, men också såpass tjock så man kan böja den och den behåller formen. En del mässingsplåtar som man kan beställa online är ju extremt tunna, hundradelar av millimeter bara, går det ens löda i eller smälter den?
« Senast ändrad: tis 19 maj 2020, 16:29:31 av elindahl »

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.244
SV: Elektrifiering av Kibris busbilliga vändskiva
« Svar #1 skrivet: tis 19 maj 2020, 15:58:06 »
En remsa av fosforbrons är kanske lämpligare. Löda mot rälsen går väl bra med lite lödvatten.
Alt. borra små hål i brickan, gänga och fäst skruv att löda i.

Utloggad PeO

• Stammis
  • Antal inlägg: 615
« Svar #2 skrivet: tis 19 maj 2020, 16:43:41 »
Förmodligen inte bara temperaturen som inte räcker. Brickan ser ut att vara en vanlig el-galvad stålbricka, den är nästan omöjlig att löda på utan bra  starkt lödvatten. Kan du få tag på något tunnare i mässing eller koppar går det lättare att löda.
Principen är annars rätt. Jag hade en hembyggd vändskiva på förra anläggningen, där använde jag en bit kretskort med etsad eller filad avgränsning i vändskivegropen och ett par metallbeck på själva vändskivan. Det fungerade utmärkt.

Utloggad lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.390
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #3 skrivet: mån 15 jun 2020, 17:52:47 »
Det är kanske läge att rita ett mönsterkort med cirkulära banor.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Inloggad AlexEhn

• Användare
  • Antal inlägg: 489
« Svar #4 skrivet: mån 15 jun 2020, 22:12:09 »
Fila eller slipa på metallbrickan och ös på med lödfett.

Har lött på kablar på blecken i ett magnetlås, det går om du gör ovanstående och använder den bredaste lödspetsen du har.

Ett alternativ är att köpa en sån här för att värma med istället för lödkolv.
https://www.kjell.com/se/produkter/hem-kontor-fritid/kokstillbehor/koksutrustning/rubicson-creme-brulee-brannare-p48086
Dessutom får du helt plötsligt en orsak att äta mängder med Crème brûlée.  ;) :D

Eller så köper du sånhär. https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/elektronik/monsterkort/experimentkort/flexibelt-glasfiberlaminat-fr4-foto-p89437
Kjell har olika tjocklekar på laminat. 0,25 använder jag mycket av i min lödstuga.

Dra av blå plasten, sandpappra bort en mörktonade fotoresist på de ställen du vill ha kontakt på ytan.
Vill du skapa banor skrapar/slipar/filar du bort hela kopparn och låter glasfibern hålla ihop kretskortet.
« Senast ändrad: mån 15 jun 2020, 22:19:46 av AlexEhn »

Utloggad BenWah46

• Veteran
« Svar #5 skrivet: mån 15 jun 2020, 23:06:33 »
Jag skulle tro att lämpligt lödvatten avoxiderar mer och ger bättre utflytning av lödtennet.

Utloggad lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.390
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #6 skrivet: tis 16 jun 2020, 09:52:58 »
Det borde kunna se ut typ så här:

Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Utloggad nohab

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.066
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #7 skrivet: tis 16 jun 2020, 09:59:57 »
En "fulvariant" är att sätta ett mekaniskt stopp så vändskivan bara kan snurra 359 grader, och sedan en fastslödd sladd som går ner genom ett hål i mitten, via en automatisk eller manuell polvändare.
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.113
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #8 skrivet: tis 16 jun 2020, 12:19:48 »
Förlåt att jag hoppar in i tråden med ett alternativ där polvändningsbleck redan är fixat.
https://www.youtube.com/watch?v=fHykviav9oo
11:23 in i filmen visas kontaktblecken

För den som inte redan inhandlat en "busbillig" vändskiva finns även billig skiva från PECO i både N och H0-skala.
Här är kopparbleck monterade redan för polvändning.

« Senast ändrad: tis 16 jun 2020, 13:07:24 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad elindahl

• Användare
  • Antal inlägg: 167
« Svar #9 skrivet: tis 16 jun 2020, 19:33:38 »
Då kan jag berätta hur jag gjorde till sist.

Mässing 0,254mm tjock klipptes till i två lämpliga bitar, lödde på anslutningar av 0,25mm2 kopplingstråd och limmade fast mässingen på vändskivans centrumbricka, som i sin tur limmades fast på underlaget:

På undersidan av rälsen lödde jag fast 0,5mm2 kopplingstråd som kapades till lagom längd som släpkontakter:

Och så här ser det hela ut med vändskivan på plats:

Fördelar:
Snabbt och billigt har jag ordnat en vändskiva. Jag är i ett prototyp-stadium både vad gäller byggteknik och spårplan och uppskattar att jag kan flytta vändskivan (pilla loss centrumbrickan och limma om) utan att såga upp ett nytt hål i plywooden, om jag vill prova en annan layout.

Nackdelar:
Ser inte så snyggt ut. Måste se till att dölja mässingen så småningom. Och släpkontakterna bör vara bleck, tex som paj2 visar ovan. Blecken kan ju böjas till så de fjädrar mot underlaget och det är nog bättre på sikt, även om kopplingstråden funkat hittills.

Också hade det ju varit bättre om den varit motoriserad, såklart. Men det går bra att vrida för hand. Vändskivan glider alldeles utmärkt på både plywood och gummikork.

Men framför allt upptäckte jag vad kul det var att kunna vända loket! Än så länge har jag en rundbana och det är en fantastisk frihetskänsla att kunna få tåget att köra åt andra hållet utan att behöva lyfta och vända loket för hand.

Vändskiva rekommenderas  :D

Utloggad PeO

• Stammis
  • Antal inlägg: 615
« Svar #10 skrivet: tis 16 jun 2020, 23:59:13 »
Det där löste du nästan enklare än vad jag gjorde, med kretskort. Kopparkablarna fungerar nog ett tag, men ska du permanenta skivan, löd dit ett par smala bleck i stället, gärna fosforbrons.

Utloggad BenWah46

• Veteran
« Svar #11 skrivet: ons 17 jun 2020, 01:06:05 »
Blecken bör inte vara för korta om de ska fjädra bra. Jag slaktar ibland ett relä med fjäderkontakter och silverkontakter för att få rätt grejer.
« Senast ändrad: ons 17 jun 2020, 07:08:02 av BenWah46 »

Utloggad Goofy

• Användare
  • Antal inlägg: 27
« Svar #12 skrivet: sön 02 aug 2020, 14:40:27 »
För att slipp det här med bleck, kortslutningar, samt att belysningen blinkar till, m.m  Så föreslår jag en slipp-ring ;) (pun intended)

Jo, jag har löst ditt problem med en slipp-ring. Det medför en enkel installation och eventuella kontaktproblem försvinner. Lösningen
tillför dock ett nytt problem .... Kortslutning. Således måste man fixa polvändning på annat sätt. Det har jag löst med hjälp av en opto-sensor.
På kibrin skulle man kunna måla undersidan svart på halva och limma folie på andra halvan, sensorn monteras så att den ser botten, och
styr ett dubbelrelä som växlar polerna. Vinklarna för polvändning bör som vanligt inte ligga precis där spår ansluter mot vändskivan.

Utloggad BenWah46

• Veteran
« Svar #13 skrivet: sön 02 aug 2020, 15:03:46 »
Vad kostar en sån och var kan man köpa dem styckevis?

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.113
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal