Författare Ämne: Koppla loss lok o vagnar.  (läst 893 gånger)

Utloggad Claes W

• Användare
  • Antal inlägg: 62
Koppla loss lok o vagnar.
« skrivet: tis 19 maj 2020, 11:59:43 »
Hej alla rallare

har så smått börja köra på anläggningen och eftersom jag har en säckbangård måste jag ofta koppla loss loken från vagnarna.
har några avkopplingsskenor som jag trodde/hoppades skulle fixa saken lätt som en plätt men så är det inte i verkligheten. har testat att både stå still o krypköra över avkopplingen - ibland funkar det, oftast inte så att jag får backa och köra fram igen för ett nytt försök.

Där det inte finns avkopplingsskenor använder jag en liten "plastspade" för att lyfta upp kopplet men det är också ganska pillrigt. Står det dessutom vagnar på spåret bredvid blir det trixigt att komma åt ordentligt....

Jag har förstått att många jobbar mycket med rangering - hur bär ni er åt för att koppla av? (ursäkta göteborgssyndromet...)

ha de
Claes

Utloggad Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.743
    • http://arstuga.se/jvg.htm
SV: Koppla loss lok o vagnar.
« Svar #1 skrivet: tis 19 maj 2020, 13:51:35 »
Ja det kan vara trixigt ibland att koppla av... även i livet. ;) Olika koppel ger olika egenskaper för att koppla både av och ihop, liksom om de sitter på lite olika höjd. En grej jag ofta stört mig på med vanliga bygelkoppel är att den lilla plastbit mitt i kopplet, som ska göra att bygeln fjädrar ner, ibland är stenhård så det knappt går att trycka upp bygeln. Då har jag sonika knipsat av den vilket gett en bättre funktion.

Vilka koppel är det på dina lok och vagnar?
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Utloggad Fredrik

• Moderator
  • Antal inlägg: 1.536
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #2 skrivet: tis 19 maj 2020, 14:18:19 »
I verkligheten, så gör man ju så att man backar (trycker) mot vagnarna för att slacka kopplen för att det ska vara lättare att hänga av kopplet. Även vissa lokdekodrar har ju denna funktion att de rör sig "bara lite grann" bakåt och sedan öppnar kopplet (det är oftast lok med digitalt koppel). Samma sak bör förenkla även vid en avkopplingsskena, för har du annars "drag" i kopplet orkar den kanske inte lyfta det.

Så - att backa, bara lite - mot vagnarna är helt korrekt metod. ;)
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 B1/MJ-fjärren

RTFM - det gör jag...

Utloggad Claes W

• Användare
« Svar #3 skrivet: tis 19 maj 2020, 15:29:47 »
Arstuga,
jag har (hittills) enbart Märklin lok o vagnar. En blandning av nytt o beg men jag utgår från att det är Märklin orginalmonterade koppel på allt. Ska kika lite närmare o se om jag kan åtgärda den lilla plastbiten...

Fredrik
det där med digitalt koppel låter behändigt - något man kan eftermontera? Jag har bara mfx-lok men inget med styrt koppel (vad jag vet)  -  det här med digitala funktioner är fortfarande en för mig tämligen outforskad värld...

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.091
« Svar #4 skrivet: tis 19 maj 2020, 15:39:30 »
Bortse från informationen om digitalt koppel, det är överkurs, men ta det goda rådet att backa lite grann. Kopplets ögla kan hänga på piggen.
BW

Utloggad Jan Frelin

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.016
« Svar #5 skrivet: tis 19 maj 2020, 16:30:22 »
Backa är bra. Sen är både koppling och urkoppling svårt i kurvor. I stort sätt alla koppel jag använt vill helst kopplas och kopplas i sär på raksträcka.
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

Utloggad PeO

• Stammis
  • Antal inlägg: 555
« Svar #6 skrivet: tis 19 maj 2020, 16:36:32 »
Ja det kan vara trixigt ibland att koppla av... även i livet. ;) Olika koppel ger olika egenskaper för att koppla både av och ihop, liksom om de sitter på lite olika höjd. En grej jag ofta stört mig på med vanliga bygelkoppel är att den lilla plastbit mitt i kopplet, som ska göra att bygeln fjädrar ner, ibland är stenhård så det knappt går att trycka upp bygeln. Då har jag sonika knipsat av den vilket gett en bättre funktion.

Vilka koppel är det på dina lok och vagnar?
Min understrykning av den aktuella delen av citatet.
John Allen (se annan tråd) använde Baker-koppel. Dessa har samma princip som Fleischmann-koppel, men har en fjäder för att hålla nere kroken, så att inte vagnarna kopplar isär vid ojämnt spårläge. John tog alltid bort denna fjäder, för att vagnarna skulle koppla lätt, utan handpåläggning.

Utloggad Arstuga

• Veteran
« Svar #7 skrivet: tis 19 maj 2020, 16:48:58 »
Testa först på nån enstaka vagn bara, så det verkligen funkar bättre och så att det inte ställer till nåt annat bekymmer istället. Märklins nyare koppel brukar kunna koppla rätt bra ihop och isär som de är, medan deras äldre bygelkoppel kan ha samma egenskaper som de jag menade. Ibland får man rycka lite lätt fram och tillbaka vid avkoppling, alltså inte bara trycka ihop kopplen med back utan lite fram-å-back.

Arstuga,
jag har (hittills) enbart Märklin lok o vagnar. En blandning av nytt o beg men jag utgår från att det är Märklin orginalmonterade koppel på allt. Ska kika lite närmare o se om jag kan åtgärda den lilla plastbiten...
Hälsningar
Stefan Nilsson

Utloggad sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.190
« Svar #8 skrivet: tis 19 maj 2020, 16:56:51 »
... En grej jag ofta stört mig på med vanliga bygelkoppel är att den lilla plastbit mitt i kopplet, som ska göra att bygeln fjädrar ner, ibland är stenhård så det knappt går att trycka upp bygeln.
Nyfiken! Vad är det för plastbit?

Utloggad Arstuga

• Veteran
« Svar #9 skrivet: tis 19 maj 2020, 17:02:55 »
... En grej jag ofta stört mig på med vanliga bygelkoppel är att den lilla plastbit mitt i kopplet, som ska göra att bygeln fjädrar ner, ibland är stenhård så det knappt går att trycka upp bygeln.
Nyfiken! Vad är det för plastbit?

Jag hade inget koppel lätt tillgängligt nu, så jag lånade en bild; den lilla plastbit som fungerar som en fjäder till bygeln, i bilden mitt i det som är inrutat med rött:

Hälsningar
Stefan Nilsson

Utloggad Fredrik

• Moderator
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #10 skrivet: tis 19 maj 2020, 17:04:59 »
Fredrik
det där med digitalt koppel låter behändigt - något man kan eftermontera? Jag har bara mfx-lok men inget med styrt koppel (vad jag vet)  -  det här med digitala funktioner är fortfarande en för mig tämligen outforskad värld...

Digitalstyrt koppel kan som sagt vara lite överkurs, men existerar och är i vissa fall möjligt att eftermontera. Det finns även monterat på en del (i mina ögon oftast på fel typ) lok. När det finns - är det i allmänhet på växellok - fast det egentligen är vanligare att "linjelok" är de som kopplar av från hela tågsätt. Sådana koppel är/var hos Märklin åtminstone tidigare kallade för: Telex. Växelloken är ju mer att flytta delar av tågsätt, att rangera, och då är "behovet" egentligen att det fanns digitalstyrda koppel på alla vagnar (också), om man nu inte alltid använder fasta tågsätt. Tyvärr kopplar då digitala koppel ofta dåligt (inte alls) mot varandra - det fanns ett fungerande system - men det fick ingen större spridning så det lades ned (och det var dessutom dyrt, men fungerade bra).

"Trycka ihop" (backa mot) vagnarna är som sagt en bra variant så det inte är drag i kopplen när man försöker lossa med avkopplingsskena. Och som nämndes: Vid allt annat än rakspår är på- & avkoppling inte helt lätt (och ihopkoppling värre än avkoppling). I princip behöver hela båda fordonen som ska kopplas (av) stå helt raka efter varandra. Lok med just digitalt koppel k-a-n fungera att koppla av med om det inte kurvar för mycket.

Stanna med det koppel du vill koppla av precis efter mitten av avkopplingsskenan, backa sedan med loket så du precis börjar skjuta vagnen bakom bakåt. Det handlar bara om någon/några millimeter, så har du kopplet mitt på avkopplingsskenan och kan koppla av och köra ifrån med loket.
Hälsningar,

RTFM - det gör jag...

Utloggad sintra

• Stammis
« Svar #11 skrivet: tis 19 maj 2020, 17:06:06 »
Bortse från informationen om digitalt koppel, det är överkurs,...
Möjligen är det överkurs, men väldigt praktiskt. Fixade till detta i ett gammal Märklinlok med telex-koppel med hjälp av en ESU-dekoder. Aktiverar en funktionsknapp och loket trycker till vagnen, lyfter kopplet och kör sedan ifrån en kort bit. Mycket behändig sekvens.

Utloggad Claes W

• Användare
« Svar #12 skrivet: tis 19 maj 2020, 18:11:01 »
Sintra,
det är just en sådan funktion jag skulle önska mig. Något man kan eftermontera på nya lok?? Tror inte loken har telexkoppel men det vore ju fantastiskt att kunna styra kkopplingsfunktionen från MS. Någon somhar erfarenhet av att fixa detta??

Utloggad sintra

• Stammis
« Svar #13 skrivet: tis 19 maj 2020, 19:17:12 »
Själv har jag som sagt gjort detta med ESU-dekoder (multiprotokollvarianten) på Märklin-lok, men hur det fungerar med en MS som kontrollenhet vet jag ej. Jag kör med ESU rakt igenom vad gäller digitalsystemet.

Utloggad Fredrik

• Moderator
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #14 skrivet: tis 19 maj 2020, 19:47:50 »
Sintra,
det är just en sådan funktion jag skulle önska mig. Något man kan eftermontera på nya lok?? Tror inte loken har telexkoppel men det vore ju fantastiskt att kunna styra kkopplingsfunktionen från MS. Någon somhar erfarenhet av att fixa detta??

Det går såklart att eftermontera, framför allt i nyare lok, som oftast har NEM kopplingskuliss. Men det kan kräva borrande i lokchassi för att få fram kablage och lite dekoderprogrammering. Jag har satt in digitalkoppel i både lok och vagnar.

Själv har jag som sagt gjort detta med ESU-dekoder (multiprotokollvarianten) på Märklin-lok, men hur det fungerar med en MS som kontrollenhet vet jag ej. Jag kör med ESU rakt igenom vad gäller digitalsystemet.

Det fungerar naturligtvis lika bra att använda en MS som något annat. Möjligen kan det vara aningen krångligare att programmera...
Hälsningar,

RTFM - det gör jag...

Utloggad Claes W

• Användare
« Svar #15 skrivet: tis 19 maj 2020, 20:13:13 »
Ni får ursäkta men jag e novis...

Sintra,
du tar mig ut på tunn is (eller väldigt djupt vatten - bara att välja  :)

Vad innebär att " köra med ESU"???

Fredrik
är dina monterade digitalkoppel Märklin eller en OEM produkt?

MEN: efter ett gigantiskt arbete med lödkolven fungerar alla växlar o avkopplingskenor, hela anläggningen har ström o loken går att krypköra överallt, inklusive växlar i flera led, efter att ha dragit fram tågen till bangården har loken fått dra sig tillbaka till  uppställningsplatsen för att tanka etc - det är ju väldigt KUL när allt fungerar!!  Inte sant....

Utloggad Fredrik

• Moderator
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #16 skrivet: tis 19 maj 2020, 20:25:30 »

Sintra,

Han menar säkert att han har ESU:s central (då sannolikt ECoS), samt ev. boostrar m.m. (däribland dekodrar) enbart från ESU (som är en tillverkare av digitala tillbehör, samt en del fordon).

Fredrik

är dina monterade digitalkoppel Märklin eller en OEM produkt?

Jag har lok med original Märklin Telex-koppel, något med eftermonterat (Märklins nyare modell), samt de som inte längre finns. Här de senare monterade i driv och manövervagn på X2:

Hann tyvärr bara montera i de två, inte hela tåget tyvärr. Har dessutom ett (kort) godståg med sådana koppel (lok m. 3 vagnar, loket är det som syns bakom X2:an). Där kan man koppla av vilken vagn som helst.
Hälsningar,

RTFM - det gör jag...

Utloggad Graffen

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.107
  • Deo Adjuvante Labor Proficit
« Svar #17 skrivet: tis 19 maj 2020, 22:40:59 »
Ni har det enkelt ni.  ;)
Fjärrkoppel och avkopplingsramper.
Jag bygger amerikanskt smalspår i HOn3, och använder mig av skalenliga koppel....
 :|

Kräver lite planering och koncentration.  :D

Utloggad sintra

• Stammis
« Svar #18 skrivet: ons 20 maj 2020, 06:38:49 »

Sintra,

Han menar säkert att han har ESU:s central (då sannolikt ECoS), samt ev. boostrar m.m. (däribland dekodrar) enbart från ESU (som är en tillverkare av digitala tillbehör, samt en del fordon).

Japp, så är det! Kanske inte den billigaste lösningen, men för mig den mest praktiska.
Vad gäller loken så har de flesta även dekodrar från just ESU. Ett fåtal har sina originaldekodrar av annat fabrikat kvar.
« Senast ändrad: ons 20 maj 2020, 06:59:43 av sintra »

Utloggad Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.665
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #19 skrivet: tor 21 maj 2020, 00:15:58 »

Jag har lok med original Märklin Telex-koppel, något med eftermonterat (Märklins nyare modell), samt de som inte längre finns. Här de senare monterade i driv och manövervagn på X2:
Hann tyvärr bara montera i de två, inte hela tåget tyvärr. Har dessutom ett (kort) godståg med sådana koppel (lok m. 3 vagnar, loket är det som syns bakom X2:an). Där kan man koppla av vilken vagn som helst.

Vore kul att se en beskrivning på hur du har monterat andra koppel på Jecos X2... för originalen suger stenhårt!

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Utloggad sintra

• Stammis
« Svar #20 skrivet: tor 21 maj 2020, 07:50:21 »

Vore kul att se en beskrivning på hur du har monterat andra koppel på Jecos X2... för originalen suger stenhårt!

SA
Jag är mer intresserad om varför du monterat in digitalkoppel i en X2. Känns som att det är ett tåg man sällan bryter.

Utloggad Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.665
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #21 skrivet: tor 21 maj 2020, 11:14:56 »

Jag är mer intresserad om varför du monterat in digitalkoppel i en X2. Känns som att det är ett tåg man sällan bryter.

Ja, om X2:an kan stå kvar på spåret som en enhet är det kanske inte nödvändigt med andra koppel. Men för körningar på klubbanor och modulkörningar är originalkoppleen alltför bökiga att använda. Själv har jag inget behov av digitalkoppel men ett vanligt koppel med NEM-normerat fäste vore bra för att kunna plocka på och av tåget vid olika körningar.

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Utloggad Fredrik

• Moderator
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #22 skrivet: tor 21 maj 2020, 13:08:12 »
Ja, om X2:an kan stå kvar på spåret som en enhet är det kanske inte nödvändigt med andra koppel. Men för körningar på klubbanor och modulkörningar är originalkopplen alltför bökiga att använda. Själv har jag inget behov av digitalkoppel men ett vanligt koppel med NEM-normerat fäste vore bra för att kunna plocka på och av tåget vid olika körningar.

Detta är en av anledningarna - den är krånglig att ta isär/sätta ihop. Och på den H0-bana jag har får inte alla tåg plats på en gång så jag behöver kunna byta.

Idén kom faktiskt för att det var ett av kopplen (mellan två vagnar) som inte ville hålla ihop. Så med driven dragande lossnade två/tre vagnar lite då och då. Och då borjade jag ju fundera på koppelbyte - samtidigt som jag höll på att testa just de där digitalkopplen. Och om det fungerade skulle det ju bli ett väldigt smidigt sätt att koppla isär - och jag kanske ville köra X2-4 ibland (som passade bättre på anläggningen då X2-6 är för lång), X2-5, eller som på filmen X2-1 ("sport").

De suger verkligen, och som sagt ovan så blev det ett incitament till att försöka byta. Och då jag alltså redan provade de här digitalkopplen (i ett godståg) så försökte jag även här...  :cool:

Så jag beställde ett par reservdelar till X2:an - kopplen utan elanslutning. Där skar jag bort en del av det som höll den elektriska kontakten så jag bara hade en flat horisontell "pinne" mot nästa fordon. Under denna limmades helt enkelt kopplet fast och med ytterkant koppel i nivå med "pinnens" längd så var det ju rätt avstånd mellan vagnarna. Idag skulle jag dessutom limma på en "tvärslå" på ovansidan för kopplet på manövervagnen har lossnat ett par gånger.

Tyvärr blev det ingen fortsättning, då firman som gjorde kopplen stängde ner, så jag får inte tag i fler, och inte heller dekodrarna till dem. För där fanns det ju vagnsdekodrar med belysning och styrning för kopplen. Manövervagnen som ändå h-a-r kopplet har en godsvagnsdekoder och därmed ingen belysning (alls). Tanken var ju att byta den till en personvagnsdekoder och då hade jag fått både belysning i vagnen och vagnsänden (växlande vitt/rött). Nu är den (liksom driven) lätt att "bygga tillbaka" för de gamla kopplen ligger,  med kablage,  kvar i båda fordonen. Och dekodern är ju bara att byta tillbaka (i driven).

Helst skulle jag ju vilja hitta 6 sådana vagnsdekodrar av rätt längd, samt koppel till 5 vagnar för jag tyckte det var en bra lösning.  :up:

Och "någon" köpte ju dessutom upp alla kvarvarande sådana reservdelar till X2-kopplen...  :oops:
Hälsningar,

RTFM - det gör jag...

Utloggad lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.325
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #23 skrivet: tor 21 maj 2020, 14:14:44 »
Vad är det för digitala koppel du använde till din X2:a?
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Utloggad Fredrik

• Moderator
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #24 skrivet: tor 21 maj 2020, 14:44:21 »
Vad är det för digitala koppel du använde till din X2:a?

Det är TC-H0 från T4T (Tec4Trains), tyvärr lade de som sagt ned verksamheten (under 2018).
Hälsningar,

RTFM - det gör jag...