Digitalt & elektronik > Datorstyrning

Mfx-funktioner >4 bara i Märklin-digitalsystem?

(1/2) > >>

Martin_S:
Hejsan,

Jag har precis tagit upp MJ-hobbyn igen efter ~30 år, och håller på att lära mig digital-sidan och datorstyrning. Har införskaffat LDT DicoStation, digitalbooster, växeldekoder och feedback modul, och använder TrainController för styrning. Allt är uppe och funkar fint.

Har en del Märklinlok med olika gamla och nya Märklindekodrar (från Delta till Mfx) som jag håller på att testa nu. Har kommit till ett lok (Dm3 från 26800-sats) med original-monterad Mfx-dekoder som enligt manualen har diverse ljud- och ljusfunktioner, från f0-f14. Om jag förstått rätt, så innebär originalmonterigen av dekoder att den är låst till MM-protokoll, och svarar inte på DCC, stämmer det? Det stämmer iaf överens med mina praktiska tester iallafall, dvs lyckas bara köra loket på MM-protokoll.

Mitt problem är att jag varken från Digital-S-Inside 2 eller TrainController kan styra mer än f0-f3. Är det så att det krävs Märklin-digitalsystem för att komma åt funktionerna efter de 4 första, i en sådan Mfx-dekoder? Dvs det går inte från mitt LDT-baserade system?

Om det stämmer, så gissar jag att jag kan byta ut dekodern till t.ex. en ny mSD/3-dekoder, eller? Jag vill ju så klart då ha samma ljud och ljus-funktioner som finns i original-dekoder. Jag har inte kommit till programmering av dekodrar än, så jag har inte koll på möjligheterrna.. Finns ljud-projekt att ladda ner från Märklin som man kan ladda på ny dekoder? För ljuset gissar jag att man helt enkelt bara använder samma f-funktion (givet att gammal och ny dekoder är pin-kompatibel), eller?

Tack på förhand!
//Martin

blid:
Jag behövde aldrig prova själv (gick över från 6021 till CS) men det kan gå att använda adresserna efter. Om Dm3 har adressen 3 så kan adress 4, 5 och 6 styra funktionerna efter f4. Har dock för mig att något CV-värde måste vara satt för att detta ska funka. Du kan alltid prova. Nackdelen är ju att det går åt 4 MM-adresser och om ett annat lok har någon av dessa adresser så kommer ju dess funktioner också att reagera – och omvänt.

Fredrik:

--- Citat från: blid skrivet tis 19 maj 2020, 11:40:29 ---Jag behövde aldrig prova själv (gick över från 6021 till CS) men det kan gå att använda adresserna efter. Om Dm3 har adressen 3 så kan adress 4, 5 och 6 styra funktionerna efter f4. Har dock för mig att något CV-värde måste vara satt för att detta ska funka. Du kan alltid prova. Nackdelen är ju att det går åt 4 MM-adresser och om ett annat lok har någon av dessa adresser så kommer ju dess funktioner också att reagera – och omvänt.

--- Slut citat ---

Så är det - mSD- & mLD-dekodrar har denna funktion. Men man måste själv aktivera att "följeadresserna" nummer 2 & 3 ska användas - samt ange vilka de är. Nr. 2 har jag för mig är aktiverad redan från start (i alla fall i vissa av dem). Dessa följeadresser kan anges fritt men måste såklart kunna anges i digitalsystemet (i t.ex. "gamla/original" Märklin Digital kan bara adresser upp till 80 anges, och då fungerar det dåligt med adresser mellan 81-255 - vilka teoretiskt kan användas i MM-formatet.

Även en del äldre dekodrar har denna funktion med upp till 3 följeadresser. Exakt vilka är nog värre att svara på.

Martin_S:
Ok, jag provade med adressen direkt efter "bas-adressen", men ingen reaktion från loket.

Kan jag hitta någon lista nånstans på MM-formatens CV-definitioner (utöver de få som finns listade i lokets manual)? Kikade också på NMRA's standardiserade lista, men såg inget liknande där heller..

Fredrik:
Om loket/n inte lyssnar på DCC måste du programmera dem via MM och exakt hur man gör det kommer jag inte ihåg - mer än att de måste stå ensamma på spåret. Kommer inte ihåg hur man går in i programmeringsmode...  :oops:

På nyare mSD/mLD är det CV 75, 17 & 18 (i den ordningen för 2:a, 3:e och 4:e följeadress). Dessutom behöver bit 0 och 1 sättas i CV 49 för vilka adresser som är aktiva. Där "00" = 1 (d.v.s "originaladressen), "01" = 2 (original + 1:a följeadress) o.s.v. Därutöver styr bit 2 en automatisk följeadressering (där står inte förklarat, men jag antar att det med den satt medför löpande adressering från originaladressen för det antal adresser som anges med bit 0 och 1).

Om det dessutom finns DCC i lokets dekoder (men är avaktiverat) kan det aktiveras genom att sätta bit 2 i CV 50, och där är mfx bit 3. Analog AC/DC i bit 0 och 1.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion