Modelljärnvägar > Spårmaterial

Tips för justering av flexräls (åtminstone rocoline)

(1/1)

elindahl:
Ni vet hur det är. Man packar upp sin flexräls och provlägger den lite grann och så där, och när det sen blir skarpt läge har rälerna glidit omkring och den ena sticker ut längre än den andra:

I och för sig ska ju rälsen kapas (annars är det ju ingen vits att ha skaffat flex) men man vill ju ändå helst ha ett snyggt utgångsläge. Men hur man än försöker böja rälsen fram och tillbaka så sticker den ena änden  ut längre än den andra. Och dessutom är sliperserna (heter det så i bestämd form plural?) sneda och med oregelbundna avstånd. Stön!

Men så ikväll kom jag på’t; jag använder rocoline och har även sektionsräls där ju rälerna sitter fast i slipersen. Då klämmer jag för hand fast flexrälsen mellan två bitar sektionsräls (rocoline har sektionsräls av samma längd, 920 mm, vilket justerar sliprarna (är det kanske så det heter?) jämnt och snyggt hela vägen) och sen är det hur enkelt som helst att dra rälen till rätt position med en tång:

Fiffigt, va!?

PS jag inser att detta tips sorterar under någon av följande ömsesidigt uteslutande kategorier. Antingen:

1. Helt otroligt smart! Varför har ingen tänkt på det förut?!

Eller:

2. Kom du på det först nu?

usjkpas:
Listigt!  :beer:

Coppas:
Fiffig lösning.  :up:

Sedan kan man ju använda en smal trälist eller motsvarande som dras mellan rälerna för att göra spåret rakt. Vill dock slå ett slag för Tracksetta och deras raka metallmall som (liksom de för kurvor) tillhandahålls via Peco.

Den är ju dyrare än en trälist, men det är ju en engångskostnad. Den är även ”snäll” mot rälerna och passar in i utrymmet emellan även med tex Rocoline eller Tillig Elite. Själv tycker jag i alla fall att den är trevlig att använda.

Navigering

[0] Meddelandeindex

Gå till fullversion