Författare Ämne: Vändslinga LGB  (läst 386 gånger)

Utloggad Uffe R

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 5
Vändslinga LGB
« skrivet: lör 16 maj 2020, 16:02:25 »
Hu börjar det närma sig färdigställande av trädgård, och därmed möjligt bygge av trädgårdsbana (LGB) i vad vi kallar vår "Biergarten".
För att banan inte ska vara i vägen for mycket har jag börjar fundera på att den kanske inte ska gå varvet runt, utan typ tre fjärdedelar av varvet med vändslingor i ändarna.
Nu är ju LGB 2-räls, så det är ju inte bara att bygga ihop och köra.
Finnes kunskaper om detta?
Är det värt att bygga  med vändslingor eller ska jag handla mer räls och bygga dubbelspår?
Vad jag skulle vilja ha är ju något som, när det väl är byggt, fungerar lite "av sig självt".

Har ju Märklin C inne och har därmed inte behövt lära mig ngt om detta.

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.987
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Vändslinga LGB
« Svar #1 skrivet: lör 16 maj 2020, 18:25:09 »
Om du kör LGB-anläggningen digitalt från en central som matar ut DCC till rälsen finns det
vändslinge automatik från..... Littfinski (KSM-SG), Lenz (LK200) , Roco (10767) m.fl.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skalerallare /Traincontroller / MGP
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad usjkpas

• Användare
  • Antal inlägg: 467
  • Ingenting är omöjligt!
    • Habo Hobby
« Svar #2 skrivet: lör 16 maj 2020, 21:45:55 »
Hu börjar det närma sig färdigställande av trädgård, och därmed möjligt bygge av trädgårdsbana (LGB) i vad vi kallar vår "Biergarten".
För att banan inte ska vara i vägen for mycket har jag börjar fundera på att den kanske inte ska gå varvet runt, utan typ tre fjärdedelar av varvet med vändslingor i ändarna.
Nu är ju LGB 2-räls, så det är ju inte bara att bygga ihop och köra.
Finnes kunskaper om detta?
Är det värt att bygga  med vändslingor eller ska jag handla mer räls och bygga dubbelspår?
Vad jag skulle vilja ha är ju något som, när det väl är byggt, fungerar lite "av sig självt".

Har ju Märklin C inne och har därmed inte behövt lära mig ngt om detta.

Kör du analogt kan du använda LGBs egna lösning annars satsa på LDT
https://www.habohobby.se/sv/produkter/modelljarnvag/sortiment-a-o/lgb/rals/rals-for-vandslinga-2x150mm.html
Numera modulägare och Tkl i Nättelund, svenskt 2R DCC, Epok III-VI
Driver också Habo Hobby

Utloggad janaagersten

• Användare
  • Antal inlägg: 194
  • Kör allt som är kul i 3R och LGB
« Svar #3 skrivet: lör 16 maj 2020, 22:29:52 »
Hej
Jag använder LDT. Vändslinge moduler på min LGB bana och de fungerar bra och är prisvärda. Dessutom fungerar de både analogt och digitalt. Du behöver inte fundera på om du kör DCC, MFX eller Motorola.
Eftersom jag antar att du kör med Märklins digitalutrustning kan du även fortsätta med det på LGB banan. Tänk bara på att använda de tillbehör som är avsedda för de stora skalorna.
Hälsningar
Janne

Utloggad ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.746
« Svar #4 skrivet: sön 17 maj 2020, 19:16:09 »
Jag har en liten trädgårdsbana sedan tjugo år ungefär och byggde först enkelspårig rundbana och la sedan till ett spår till runt hela banan.
Mycket bättre med dubbelspårig rundbana tycker jag, blir roligare med två tåg som kan gå runt utan alltför mycket passning.